Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

loveli skrev (37 minutter siden):

Det er ingen fasit.

Jo, det er en fasit. At noen følelsesmessig er like eller like lite beveget av at mennesker går tapt kontra dyr er ikke poenget. Noen mener at følelsene deres skal trumfe andre menneskers sikkerhet, av både savnede og redningsmannskap. Dette er smakløst og har ingenting i denne tråden å gjøre. Hvordan folk følelsesmessig reagerer på ting er ikke relevant i hva som er riktig prioritering i en krise. Følelser er aldri fasit eller kjøreregler på noe som helst, og de er i allefall ikke likeverdig og noe vi skal kunne ha lik aksept og toleranse for. At alle reagerer forskjellig og folk er forskjellige er helt riktig. Det er også en av grunnen til at noen mennesker gjør helt forferdelige ting, mens andre gjør det motsatte.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snabeltann skrev (36 minutter siden):

Hjemmeskole en periode framover i Gjerdrum synes jeg er litt merkelig? Jeg tror det er viktig for barn og ungdom å få begynne på skolen i en slik tid. Har i mine år som lærer opplevd flere dødsfall, kriser og ulykker (bilulykker, 22.juli, snøskredulykke...)  - og tenker det er kjempeviktig at noe minner om "normalt" i livet, at barn og unge får anledning til å samles, snakke og bearbeide. Særlig i de klassene der noen evt er savnet.

La gå at ungene mangler skolebøker, sekker, noen bor på hotell, osv... tenker undervisning er underordnet -og dette fikser skolene. Mange mangler sikker pcer eller iPad eller tlf til hjemmeskole også -og viktigst: et hjem å ha hjemmeskole i.

Synes dette var en litt rar avgjørelse, men kanskje jeg tenker helt feil? 

Den ene barneskolen ligger jo i evakuert området.  Kan ikke ha skole der da.

En stor bhg er også rammet. Så tar vel litt tid å finne nytt sted til alle disse barna. 

bhg er jo rett ved raset. skolen antar jeg kan åpne om en stund 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dyktig gjeng i redningsmannskapet. Creeds til de som står på for å nøste opp i saken og finne mennesker og dyr som er savner. Grusom sak, men fantastisk at redningsmannskapet har reagert så fort. All ære til de som jobber på spreng for å redde liv. De er uvurderlige. Så håper jeg at alle menneskene blir funnet i live. 😔❤️

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minerwa skrev (32 minutter siden):

Trodde det var fordi skolen ligger innenfor området som er evakuert. 

Ja, det kan selvfølgelig være forklaringen 🤦‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belima skrev (5 timer siden):

Det som jeg synes har vært forferdelig er at de har intervjuet pårørende som savner familie. Spesielt den mannen som savner datter på 13 år og samboer. Det er ikke bare han, men også noen som savner hele små familier. Er ikke reportere klar over at disse folka er i sjokk etter en slik hendelse. Plakaten som sier: Vær varsom, må tydeligvis være glemt for å "få" de beste eller etter min mening værste nyhetene. Det er vel ikke ulovelig å bruke vettet når en jobber som reporter på et ulykkessted.

Helt enig! Og han mannen du refererer til ble intervjuet nærmest med én gang han gikk ut av dørene på AHUS, etter å ha vært innlagt der.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
javafx skrev (44 minutter siden):

Jo, det er en fasit. At noen følelsesmessig er like eller like lite beveget av at mennesker går tapt kontra dyr er ikke poenget. Noen mener at følelsene deres skal trumfe andre menneskers sikkerhet, av både savnede og redningsmannskap. Dette er smakløst og har ingenting i denne tråden å gjøre. Hvordan folk følelsesmessig reagerer på ting er ikke relevant i hva som er riktig prioritering i en krise. Følelser er aldri fasit eller kjøreregler på noe som helst, og de er i allefall ikke likeverdig og noe vi skal kunne ha lik aksept og toleranse for. At alle reagerer forskjellig og folk er forskjellige er helt riktig. Det er også en av grunnen til at noen mennesker gjør helt forferdelige ting, mens andre gjør det motsatte.

Du skiller ikke mellom meninger og følelser.

Resten av innlegget ditt er jo helt likt mitt, så hva kverulerer du på?

Jeg mener man lett kan FØLE at dyr og mennesker har lik verdi, jeg er en av dem, men likevel forstå og mene at mennesker må hentes ut før dyr.

Dette er avsporing, så jeg slutter her.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på nrk at de filmer arbeiderne direkte og de hadde en båre som de bar bort, riktignok tom.  Det kan umulig være greit å filme dette her direkte. Smakløst. 

Endret av Prelunia
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Belima said:

Det som jeg synes har vært forferdelig er at de har intervjuet pårørende som savner familie. Spesielt den mannen som savner datter på 13 år og samboer. Det er ikke bare han, men også noen som savner hele små familier. Er ikke reportere klar over at disse folka er i sjokk etter en slik hendelse. Plakaten som sier: Vær varsom, må tydeligvis være glemt for å "få" de beste eller etter min mening værste nyhetene. Det er vel ikke ulovelig å bruke vettet når en jobber som reporter på et ulykkessted.

Godt at flere registrerer dette!. I en akutt fase hvor folk er i fornektelse og sjokk, så mister man egne grenser. Denne burde media latt være å tøye. 

Èn ting er nå som hele landet har medfølelse. Men fallhøyden i etterkant kan nok for mange bli øredøvende stille.. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg synes dekningen av denne saken er smakløs, helt enig.

Folk er i sjokk og har ingenting på TV å gjøre.

I tillegg sender vår statskanal ut en reporter som SMILER når hun intervjuer mennesker i dyp fortvilelse og hun stiller spørsmål på en særdeles ufølsom måte. Håper vi slipper å se dette mennesket i denne saken igjen, mest av alt håper jeg det for de berørtes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flamme skrev (Akkurat nå):

Funn av 1 død person nå, melder politiet på pressekonferanse nå kl 15.10

Og dette filmer og sender blant annet nrk live... De må jo få beskjed om å kutte filminga. De pårørende skjønner jo sikkert hvilket hus det er. Jeg blir kvalm!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (Akkurat nå):

Og dette filmer og sender blant annet nrk live... De må jo få beskjed om å kutte filminga. De pårørende skjønner jo sikkert hvilket hus det er. Jeg blir kvalm!

Det er jo så absolutt ikke avklart hvor den omkommende ble funnet og fra hvilket hus? Regner med at pårørende har fått beskjed med en gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (15 minutter siden):

Jeg synes dekningen av denne saken er smakløs, helt enig.

Folk er i sjokk og har ingenting på TV å gjøre.

I tillegg sender vår statskanal ut en reporter som SMILER når hun intervjuer mennesker i dyp fortvilelse og hun stiller spørsmål på en særdeles ufølsom måte. Håper vi slipper å se dette mennesket i denne saken igjen, mest av alt håper jeg det for de berørtes skyld.

Dette. 

Jeg får dessverre litt "Godmorgen, Norge"-vibber av endel av innslagene. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flamme skrev (3 minutter siden):

Det er jo så absolutt ikke avklart hvor den omkommende ble funnet og fra hvilket hus? Regner med at pårørende har fått beskjed med en gang.

De pårørende hadde ikke fått beskjed sa politiet.

Dessuten skulle de kun søke i 1/2 hus. 

Endret av Prelunia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (2 minutter siden):

Den zoomingen er bare usmakelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke mannskapet selv vet hvem det er med sikkerhet, siden de nevnte at de ikke ville gå ut med noe identifiserbart og at pårørende IKKE er varslet. De ba jo også mediehusene fjerne kamera fra åstedet nå.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Prelunia skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke om de pårørende kjenner igjen huset sitt når taket ligger mot kamera og takkledningen har falt av, men når man ser at likposen blir brukt slik og man så får en beskjed om at en man har kjær er hentet ut.., så skjønner man hva man har sett på...

Kan de slutte å filme dette? Spesielt så nært? Jeg mente aldri å se på det jeg gjorde, skrudde over på NRK og så mange redningsmenn stå og diskutere og så løfte posen opp og ned. 😭

Dette er grusomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...