Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Frøkensina skrev (6 timer siden):

De virket ikke inne i/under hus og masser leste jeg et sted. Det som er ekstra tragisk er at de ikke fant noen med varmesøk den første dagen og samtidig ikke kunne gå ned i rasområdet. Men jeg lurer på om de har brukt det Orionflyet med spesialutstyr som ble sendt fra Andøya, om ikke de fant noe heller.

Han som ble reddet i går og savner datteren på 13 og samboeren hadde bare 30 grader kroppstemperatur så det ser virkelig ikke bra ut når det gjelder de savnede.

Han ble vel heller ikke reddet i går, men etter noen timer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina
Drizzt skrev (2 timer siden):

Det er hele poenget. At det er typen ras som har minst å gjøre med klimaendringer og mest med byggearbeid. Her må man utnevne en kommisjon og granske saken grundig fordi det er flere politikere og byråkrater på kommunalt nivå rundt omkring i landet som skjelver nå i buksene av redsel å bli oppdaget. De skyldige som er involvert i byggeprosessen av de husene der må få sin straff og jeg håper de virkelig kjenner på kroppen hvordan det er å forårsake noens død på jakt etter penger. 

Har du egentlig innsikt i hvordan diverse konsesjoner til infrastruktur, risikovurderinger og prosesser ifbm boligutbygging etc foregår når du sier dette?

Du uttaler deg veldig sterkt om premiss for både klimaendringer og boligutbygging - men kanskje det kam være greit å spare på det verste kruttet når man åpenbart ikke har særlig innsikt i disse prosessene?

(ja, jeg har faglig kompetanse fra deler av slike prosesser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (6 timer siden):

De virket ikke inne i/under hus og masser leste jeg et sted. Det som er ekstra tragisk er at de ikke fant noen med varmesøk den første dagen og samtidig ikke kunne gå ned i rasområdet. Men jeg lurer på om de har brukt det Orionflyet med spesialutstyr som ble sendt fra Andøya, om ikke de fant noe heller.

Varmesøk fungerer bare dersom det som er varmt er åpent eller under et helt tynt  lag. Man kan ikke "se" folk inne i isolerte hus eller som er dekket med noen cm jord/leire. 

Alle redningshelikoptre har varmesøkutstyr, de var på plass tidlig tirsdag morgen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (13 minutter siden):

Har du egentlig innsikt i hvordan diverse konsesjoner til infrastruktur, risikovurderinger og prosesser ifbm boligutbygging etc foregår når du sier dette?

Du uttaler deg veldig sterkt om premiss for både klimaendringer og boligutbygging - men kanskje det kam være greit å spare på det verste kruttet når man åpenbart ikke har særlig innsikt i disse prosessene?

(ja, jeg har faglig kompetanse fra deler av slike prosesser)

På Internett (og kanskje spesielt på KG), har synsing av lekmann like mye tygde som uttalelser fra fagpersoner med lang utdanning og erfaring, må skjønne. De har like mye rett til å bli hørt!!

Det være seg klima, geologi eller korona!

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Det er hele poenget. At det er typen ras som har minst å gjøre med klimaendringer og mest med byggearbeid. Her må man utnevne en kommisjon og granske saken grundig fordi det er flere politikere og byråkrater på kommunalt nivå rundt omkring i landet som skjelver nå i buksene av redsel å bli oppdaget. De skyldige som er involvert i byggeprosessen av de husene der må få sin straff og jeg håper de virkelig kjenner på kroppen hvordan det er å forårsake noens død på jakt etter penger. 

Loven er klar, det er ulovlig å bygge dersom risikoen for alvorlig ras er størrre enn 1 pr 1000 år. Rapporten fra 2003 påviste mye større risiko, men påpekte vel at det allikevel kunne bygges forutsatt tiltak som tar bort risiko. Et foreslått tiltak var fylling i forbindelse med veianlegget til boligfeltet. Veianlegget ble i rapport fra Reinertsen i  2015 ansett for å være en grense som ville  stoppe utrasing: Slik jeg leser rapporten fra Reinertsen 2015  (men jeg er ikke geolog) , så var det god leire under Hønsisletta, som var trygg å bygge på, men problemet var at det var kvikkleire i skråningen nedenfor, og når det gikk et digert ras i den farlige skråningen, så raste ovenforliggende trygt område.

Jeg aner ikke hvilke tiltak som ble gjort, men noe ble gjort. Ellers hadde ikke byggesaken kunnet gå gjennom.

Jeg klarer ikke å forstå hva slags tiltak som kan ha tatt bort risikoen, fordi vi snakker om enorme kvikkleiremasser som ligger oppå fjell som skråner mye, og ovenfor bekkedrag. Tykkelsen på jordlaget slik jeg leser det (men jeg sliter med å forstå nøyaktig hvor disse snittegningen er fra) er15 til 40 meter. Jeg ville tro at å sikre noe sånt helt trygt krever mye mer enn det som er økonomisk realistisk, og tenker at en dersom området hade blitt rammet inn av en kraftig demning, som f.eks Aswandammen, så ville det blitt sikkert. Men hvor mange milliarder skal man bruke for å sikre tomtene til noen hundre hus? 

Konklusjonen min er at videre utbygging på Romerike bør skje på fjellgrunn.

https://sru.gjerdrum.kommune.no/api/utvalg/1/moter/416/behandlinger/5/10?fbclid=IwAR29b_sSh2BJPbkGj6aZebRO9gFMv0OzriS7szJ_5YU-qdcwXNeqO-r9FtE

Reinertsens konklusjoner (2015): 

"- Planlagt bygg kan oppføres uten tiltak, se gulmarkert bygg i Figur 1. - NGI Reguleringsplan for Ask Sentrum, ROS-analyse, med vedlegg indikerer kvikkleireforekomst vest for nå aktuelt område og i de undersøkelsespunkter som utførts innenfor aktuelt område har det samme resultat som Reinertsen sine undersøkelser viser (GEO-DAT-001 og GEO-NOT-001). - Ikke noen kvikkleire har blitt detektert i Reinertsen sine undersøkelser. Tvilsomme sonderingsresultater har blitt analysert på laboratorium og det har blitt bekreftet at det ikke er kvikkeleire. - Hela aktuelt område er stabilt for planlagt bygg. - Sør om detaljplaneområdet, det vill si sør om Nystullaveien er kalkulert sikkerhetsfaktor mot skred ikke tilfredsstillende. Sikkerheten er for eksisterende forhold og påvirkes ikke av planlagt bygg uten er lokalt for veien. - Evt. skred som kan oppstå i den sørlige delen vil ikke bli retrogressivt og naturlig grense er den stivere veien. - Ved eventuelt skred kommer utvidelsen ikke at nå frem til aktuelt planområde, risikoen for retrogressivt skred er i prinsippet ubefintlig dersom ikke noen kvikkleire er påtruffet ."

Reinertsen  har fastslått at et ras i kvikkleira nedenfor byggefeltet ikke kan krysse veien.

Slik jeg har forstått det er "middels rasfare" at sannsynlig ras vil være 1 pr 250 år. Det betyr at dersom man bygger et hus og bor der i femti år er det "bare" 20% sjanse for at det blir tatt av raset mens du bor der. En annen sak er at rasfaren nå muligens er mye større enn den var i 2003 og 2015 pga global oppvarming, mer regn og mindre frost.

Endret av I Grosny
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper saken belyses grundig. Forventer å se den i ''Seconds from disaster'' type programmer etterhvert.

Når det gjelder de anbefalte tiltakene, så leste jeg et sted noen som anbefalte tiltak som mener at de anbefalte tiltakene ikke ble fulgt. Noe med overvannføring eller hva det var. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (6 minutter siden):

Jeg håper saken belyses grundig. Forventer å se den i ''Seconds from disaster'' type programmer etterhvert.

Når det gjelder de anbefalte tiltakene, så leste jeg et sted noen som anbefalte tiltak som mener at de anbefalte tiltakene ikke ble fulgt. Noe med overvannføring eller hva det var. 

https://www.nrk.no/norge/_-jeg-advarte-kommunen-1.15309066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AllahBallah skrev (51 minutter siden):

På Internett (og kanskje spesielt på KG), har synsing av lekmann like mye tygde som uttalelser fra fagpersoner med lang utdanning og erfaring, må skjønne. De har like mye rett til å bli hørt!!

Det være seg klima, geologi eller korona!

🙈 Ja....

Når selv ikke fagpersoner sitter med den fulle innsikt i alle prosesser rundt dette faglig og politisk skal det vel noe til at noen på KG har det. 

Når DET er sagt stusser jeg over at man får bygge boliger i noe som helst som scorer «høy/svært høye konsekvenser». Lyser noe mørkerødt i en konsekvensrapport burde man revurdere. 

Bygger noen en kraftlinje over et felt med høy negativ innvirkning for enellerannen rødlisteart får mange vite det gjennom høringer, media og motstand. 

Men utbygging av boliger engasjerer jo ikke på samme måte som utbygging av vindmøller, fordi vi ikke ser eller hører konsekvensene før noe alvorlig galt skjer.

Som å bygge boliger oppå søppeldynge, eller, her. 

Men disse prosessene er det ikke planavdelingen i kommunen, NVE, byutviklingskomiteen eller utbygger alene som styrer. 

Det handler om å tilpasse de juridiske, politiske og faglige forholdene til kunnskapen man har, forventet scenario fremover og erfaringer man gjør seg. 

Skal man rope «straff» må man nesten være sikker på at noe grovt uaktsomt og ulovlig har foregått - eller at instanser har skjult noe.

Det vet vi ingenting om, da alle er mest opptatt av å forhåpentligvis redde liv akkurat nå. 

Vi vet at det trengs utredninger og analyser mange steder det ikke bevilges budsjett til.

Selvsagt kan man ikke straffe noen for det. 

Men å gå noen solide runder i etterkant og sette planlagte prosjekter i liknende områder på vent burde man åpenbart gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, hatefullt innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (6 timer siden):

Katter har vel kattedo, hunder... Hvor skal de tisse og bæsje 

At dyra må gjøre fra seg inne er det minste problemet her.

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viva_2017
Pantoten skrev (6 minutter siden):

At dyra må gjøre fra seg inne er det minste problemet her.

Noen som troller, tror jeg. Og for husene som har rast ned i leira er det vel ikke noe «inne» mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (2 timer siden):

Det som jeg synes har vært forferdelig er at de har intervjuet pårørende som savner familie. Spesielt den mannen som savner datter på 13 år og samboer. Det er ikke bare han, men også noen som savner hele små familier. Er ikke reportere klar over at disse folka er i sjokk etter en slik hendelse. Plakaten som sier: Vær varsom, må tydeligvis være glemt for å "få" de beste eller etter min mening værste nyhetene. Det er vel ikke ulovelig å bruke vettet når en jobber som reporter på et ulykkessted.

MarianneE skrev (2 timer siden):

Ja vet du, det der er hjerteskjærende og det stakkars mennesket burde få slippe og blotlegge det sikkert verste han har opplevd. 

Her synes jeg media gikk for langt 

100 prosent enig! Mangler virkelig refleksjon over VVP og etisk tenking fra redaksjonelle medier i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butterbeer4 skrev (21 minutter siden):

Når er neste pressebrief?

Oppdatering nå: den blir kl 15 istedenfor 14.

Endret av Celaeno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Kan vi ikke la folk komme med sine tanker i denne saken uten å gå til angrep for hvordan folk reagerer?

Noen reagerer på at husdyr ikke blir reddet, andre reagerer sterkere på at barn er savnet. Har vi ikke plass til at folk er forskjellige?

Det finnes ingen rett måte å reagere på sorg og fortvilelse sies det. Det er ingen fasit. Folk som er intervjuet, både fagmann og berørte, har sagt at alle folkene som er evakuert har reagert forskjellig. Noen er sinte, andre ønsker å prate, noen er lei seg og andre ønsker ikke si noe som helst.

La ikke dette bli en diskusjon om det er verst at husdyr eller menneskeliv går tapt. La alle ha sine følelser rundt dette. For de som er rammet kan det være like grusomt, for de som ser dette kan det være like ille å forestille seg. Det må være greit å si. Noen har kanskje ikke barn, men et husdyr som fyller livene deres med like mye glede som et barn ville gjort.

Igjen, mennesker er forskjellige.

Det sagt så er det nå engang slik at rasjonelt sett så er et menneske ofte mer verdt i et samfunn enn et husdyr. Det vil si, for samfunnet så er det viktigere å redde en yrkesaktiv jordmor som er mor til fem ut av et slikt skred, enn lille Fido. Derfor prioriteres mennesker.

Altså, følelsen av at dyr er like i verdi som mennesker burde ikke være i veien for å forstå at mennesker må prioriteres over dyr.

Det blir veldig feil å kritisere redningsmannskaper for å ikke hente ut husdyr når mennesker fortsatt er savnet. Men at man føler det er like ille at dyr dør som mennesker må være lov å si hvis man føler det. Det er ingen fasit.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeskole en periode framover i Gjerdrum synes jeg er litt merkelig? Jeg tror det er viktig for barn og ungdom å få begynne på skolen i en slik tid. Har i mine år som lærer opplevd flere dødsfall, kriser og ulykker (bilulykker, 22.juli, snøskredulykke...)  - og tenker det er kjempeviktig at noe minner om "normalt" i livet, at barn og unge får anledning til å samles, snakke og bearbeide. Særlig i de klassene der noen evt er savnet.

La gå at ungene mangler skolebøker, sekker, noen bor på hotell, osv... tenker undervisning er underordnet -og dette fikser skolene. Mange mangler sikker pcer eller iPad eller tlf til hjemmeskole også -og viktigst: et hjem å ha hjemmeskole i.

Synes dette var en litt rar avgjørelse, men kanskje jeg tenker helt feil? 

Endret av Snabeltann
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Hjemmeskole en periode framover i Gjerdrum synes jeg er litt merkelig? Jeg tror det er viktig for barn og ungdom å få begynne på skolen i en slik tid. Har i mine år som lærer opplevd flere dødsfall, kriser og ulykker (bilulykker, 22.juli, snøskredulykke...)  - og tenker det er kjempeviktig at noe minner om "normalt" i livet, at barn og unge får anledning til å samles, snakke og bearbeide. Særlig i de klassene der noen evt er savnet.

La gå at ungene mangler skolebøker, sekker, noen bor på hotell, osv... tenker undervisning er underordnet -og dette fikser skolene. Mange mangler sikker pcer eller iPad eller tlf til hjemmeskole også -og viktigst: et hjem å ha hjemmeskole i.

Synes dette var en litt rar avgjørelse, men kamskje jeg tenker helt feil? 

Mulig at det handler om at det er mange mennesker samlet  på et sted nå, og at det er en del av smittevern? Normalt sett ville antallet mennesker som oppholder seg både i og rundt hotellene være mye mindre  i disse tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
Belima skrev (4 timer siden):

Det som jeg synes har vært forferdelig er at de har intervjuet pårørende som savner familie. Spesielt den mannen som savner datter på 13 år og samboer. Det er ikke bare han, men også noen som savner hele små familier. Er ikke reportere klar over at disse folka er i sjokk etter en slik hendelse. Plakaten som sier: Vær varsom, må tydeligvis være glemt for å "få" de beste eller etter min mening værste nyhetene. Det er vel ikke ulovelig å bruke vettet når en jobber som reporter på et ulykkessted.

Det der reagerte jeg også på. Stakkars, stakkars mann. Han burde vært skjermet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (14 minutter siden):

Synes dette var en litt rar avgjørelse, men kanskje jeg tenker helt feil? 

Trodde det var fordi skolen ligger innenfor området som er evakuert. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...