Tradegy Skrevet 31. desember 2020 #321 Del Skrevet 31. desember 2020 Fy søren for en gjeng som fortsatt jobber med arbeidstittelen "søker etter overlevende" Tenk om det fantes mirakler... Spent på om politiet slipper ekstra belastning av oppdrag for å stoppe fyrverkeri.. La oss håpe folk greier å styre seg innafor forbudet! 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingvinboogie Skrevet 31. desember 2020 #322 Del Skrevet 31. desember 2020 Jeg skjønner ikke hvordan de først fant henne (hunden) nå. Har de ikke søkt med varmesøkende kamera over hele området i hele går og i dag? Det gir jo håp om at det kan være andre overlevende selv om kameraene ikke har hatt utslag, eller? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 31. desember 2020 #323 Del Skrevet 31. desember 2020 @Cleopatra70, kanskje du kan slette innleggene som er vanskelig å forholde seg til? Det er mange som har det vondt i dag, og du kommer til å få mye pes (og vondt pga det). Jeg leste hva du skrev og har all sympati, men kanskje dette ikke er tidspunktet å diskutere mennesker og dyr. Som sagt, sender klem og ønsker om et godt nytt år til deg. ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. desember 2020 #324 Del Skrevet 31. desember 2020 Apis skrev (2 timer siden): Klimaendringer har skjedd naturlig i all tid, stedet Gjerdrum med sin leirgrunn er et resultat av en Klimaendring, det er havbunn som ble til land når isen smeltet, en finner ikke leire, steder som ikke har vært havbunn en gang i tiden. Saltnivået som stabiliserer leiren stammer fra det som en gang var saltvann og er det som blir manipulert slik at leiren blir flytende, saltet har blitt vasket ut av all nedbør som kommer som regn pga den milde vinteren som skyldes menneskeskapte klimaendringer i moderne tid og all masseflytting i området. Så dere har begge rett og feil. Klimaendringer kan være både menneskeskapte og naturlige, og i Gjerdrum gjør begge deler seg bemerket nå. Likevel har det vært godt kjent fra før at det er farlig å bygge der. Dette har lite med klima å gjøre og mer med et menneskelig faktor å gjøre. Og penger. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 31. desember 2020 #325 Del Skrevet 31. desember 2020 Drizzt skrev (5 minutter siden): Likevel har det vært godt kjent fra før at det er farlig å bygge der. Dette har lite med klima å gjøre og mer med et menneskelig faktor å gjøre. Og penger. Absolutt, leirjorda bør brukes til matproduksjon, ikke husbygging, 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. desember 2020 #326 Del Skrevet 31. desember 2020 Apis skrev (13 minutter siden): Absolutt, leirjorda bør brukes til matproduksjon, ikke husbygging, Du rakk det rett før midnatt, du Godt nytt år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonjaR Skrevet 31. desember 2020 #327 Del Skrevet 31. desember 2020 Mente også at dyr var likestilt med barn før, inntil jeg selv fikk barn...Men ser ikke poenget med å lage en splittelse mellom barn og dyr, for de fleste av oss er begge deler familiemedlemmer og vi slipper heldigvis stort sett å måtte velge mellom de... Dette er et sidespor fra denne fryktelige tragedien som dette er. En bieffekt jeg fikk som nybakt mor var en voldsom innlevelse og sårbarhet. Når barn er involvert i ulykker går det så inn på meg at det føles som om jeg er direkte berørt. Kjenner på den voldsomme frustrasjonen og sorgen de pårørende på ha nå, men vet likevel at jeg ikke er i nærheten av realiteten. Nyttår kommer med en bismak i år, håper på 10 mirakler i natt. Når det er sagt så har jeg felt noen tårer for de to hundene som er reddet opp, fantastisk, håper de finner flere! 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 31. desember 2020 #328 Del Skrevet 31. desember 2020 Drizzt skrev (10 minutter siden): Du rakk det rett før midnatt, du Godt nytt år! Sånn er det å være på jobb. Godt nytt år! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 31. desember 2020 #329 Del Skrevet 31. desember 2020 Sirisiri10 skrev (1 time siden): Det var folk rundt der som ropte på hjelp mens de holdt på å redde folk, så de prioriterte nok folk før dyrene. Det er ganske kritisk situasjon. Nå har de reddet 2 hunder og leter fortsatt etter både dyr og mennesker. Det som er trist er at det finnes dyr inni husene til de evakuerte, hvor husene fortsatt står. De blir nok hentet ut snart. De fleste har jo en vannskål fremme til hunden eller katten og selv om det ikke er ideelt klarer de seg noen dager. Vi har fôrautomat og vannautomat til vår hund. I teorien kunne den nok overlevd godt over ei uke i inne i huset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
javafx Skrevet 31. desember 2020 #330 Del Skrevet 31. desember 2020 RonjaR skrev (8 minutter siden): Mente også at dyr var likestilt med barn før, inntil jeg selv fikk barn...Men ser ikke poenget med å lage en splittelse mellom barn og dyr, for de fleste av oss er begge deler familiemedlemmer og vi slipper heldigvis stort sett å måtte velge mellom de... Dette er et sidespor fra denne fryktelige tragedien som dette er. En bieffekt jeg fikk som nybakt mor var en voldsom innlevelse og sårbarhet. Når barn er involvert i ulykker går det så inn på meg at det føles som om jeg er direkte berørt. Kjenner på den voldsomme frustrasjonen og sorgen de pårørende på ha nå, men vet likevel at jeg ikke er i nærheten av realiteten. Nyttår kommer med en bismak i år, håper på 10 mirakler i natt. Når det er sagt så har jeg felt noen tårer for de to hundene som er reddet opp, fantastisk, håper de finner flere! Poenget er at menneskeliv ikke skal gå tapt ved at tid og plass går til å berge dyr. Det er tross alt verre at noen mister en forelder eller et barn, kolleage, venn osv enn at noen mister kjæledyret sitt. Om de ikke klarer å skille på disse tingene emosjonelt, så må de klare å forstå det fra et rasjonelt ståsted. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 31. desember 2020 #331 Del Skrevet 31. desember 2020 En liten trøst er at det ikke er funnet noen døde ennå, Så lenge de savnede har tilgang på oksygen, og det ikke blir for kaldt, er det i hvert fall håp noen dager fremover. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 31. desember 2020 #332 Del Skrevet 31. desember 2020 Gasellen skrev (11 minutter siden): De blir nok hentet ut snart. De fleste har jo en vannskål fremme til hunden eller katten og selv om det ikke er ideelt klarer de seg noen dager. Vi har fôrautomat og vannautomat til vår hund. I teorien kunne den nok overlevd godt over ei uke i inne i huset Det er sant, så lenge husene står der. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minerwa Skrevet 31. desember 2020 #333 Del Skrevet 31. desember 2020 Kjenner jeg får skikkelig vondt av noe av det som skrives her inne. Tror og håper, at det ikke er noen normalt oppegående mennesker som ikke evner å ha bunnløs empati med både dyr og mennesker i dette forferdelige som har skjedd. Og jeg synes virkelig vi skal holde oss for gode til å uttrykke den aller minste tvil om disse fantastiske redningsmennenes evne til å vurdere hva som er viktig og riktig å gjøre der og da. Disse menneskene setter sitt eget liv i fare. Vi vet ingenting om situasjonen da de vurderte å ikke ta med hund i redningen. Vi vet ikke hvor hysteriske de menneskene de reddet var, om de evnet å samarbeide i denne grusomme tragedien. Det er ikke bare-bare å henge og dingle under et helikopter. Og her inne skriver man som om det er helt kurant, og ingen problem å i tillegg bære en 30kg tung hund. Vi vet heller ikke hvor utrygg redningsaksjonen var. Hva annet det var som skjedde samtidig, og som måtte prioriteres. At de senere har gått inn og reddet hunder, viser med all tydelighet at de verdsetter også dyreliv. Ellers vil jeg bare si at det virker som det er noen utrolig flotte mennesker som leder de ulike i denne redningsaksjonen. Både politi, brann, helse, militær osv, alle har virket som roen og stødigheten selv. Jeg er skikkelig imponert. 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. desember 2020 #334 Del Skrevet 31. desember 2020 anonym 4545 skrev (4 minutter siden): En liten trøst er at det ikke er funnet noen døde ennå, Så lenge de savnede har tilgang på oksygen, og det ikke blir for kaldt, er det i hvert fall håp noen dager fremover. Ikke bare oksygen, men også vann. Problemet er nok de lave temperaturene. Så for hver natt med temperaturer rundt og under 0-tallet minsker betraktelig sjansene å få reddet noen. Jeg leste om familien med 2 små jenter som tilfeldigvis var på hytta si akkurat da og så på nyhetene at huset deres er borte. Så utrolig heldige de er at de er i live selv om alt de eier er borte! Vi må nok også regne med at noen kanskje aldri blir funnet ... 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonjaR Skrevet 31. desember 2020 #335 Del Skrevet 31. desember 2020 javafx skrev (11 minutter siden): Poenget er at menneskeliv ikke skal gå tapt ved at tid og plass går til å berge dyr. Det er tross alt verre at noen mister en forelder eller et barn, kolleage, venn osv enn at noen mister kjæledyret sitt. Om de ikke klarer å skille på disse tingene emosjonelt, så må de klare å forstå det fra et rasjonelt ståsted. Helt enig, og det var også poenget med innlegget mitt. For min del og forhåpentligvis alle foreldre og andre er valget klart. Men folk flest trenger ikke ta dette valget og jeg ser ikke poenget med å ødelegge denne tråden med en slik debatt. Vi får håpe det beste framover, for de 10 savnede og for de savnede dyra. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaimatadi Skrevet 31. desember 2020 #336 Del Skrevet 31. desember 2020 Det er jo kjempe gode nyheter at en hund til er funnet. Gir håp om å finne flere i live. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. desember 2020 #337 Del Skrevet 31. desember 2020 OK, jeg leste at det ble brukt varmekameraer fra helikoptrene for å søke overlevende og at det ble sjekket for mobiltelefoner for å lokalisere folk. Har alt dette ikke gitt resultater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Variert skydekke Skrevet 31. desember 2020 #338 Del Skrevet 31. desember 2020 Står det noe sted at hundene som er reddet ut befant seg nedi selve hullet og vrakrestene? Jeg ser på VG at puddelen er hentet ut fra "skredområdet", og det betyr vel ikke nødvendigvis nedi hullet? Ingen er funnet døde av de 10 savnede, men for de fleste virker det vel nå lite sannsynlig å finne dem i live. For en tragedie! Store materielle skader, 10 menneskeliv og x antall dyr. Det må jo være den verste naturkatastrofen i Norge i moderne tid? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingvinboogie Skrevet 31. desember 2020 #339 Del Skrevet 31. desember 2020 10 minutter siden, Drizzt said: OK, jeg leste at det ble brukt varmekameraer fra helikoptrene for å søke overlevende og at det ble sjekket for mobiltelefoner for å lokalisere folk. Har alt dette ikke gitt resultater? Det sto at hunden Milli ble funnet med varmesøkende kamera etter å ha ligget i den kalde leiren i to døgn. Når de ikke har funnet henne før, kan det vel være andre overlevende de heller ikke har funnet. Når det gjelder mobiltelefonene mener jeg å ha lest at de kunne lokalisere dem, men med 25 meters radius, så det er ganske store områder å lete på likevel. Og flere er sikkert i områder som fortsatt ikke er trygge å lete i. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingvinboogie Skrevet 31. desember 2020 #340 Del Skrevet 31. desember 2020 3 minutter siden, Arabella3 said: Står det noe sted at hundene som er reddet ut befant seg nedi selve hullet og vrakrestene? Jeg ser på VG at puddelen er hentet ut fra "skredområdet", og det betyr vel ikke nødvendigvis nedi hullet? Ingen er funnet døde av de 10 savnede, men for de fleste virker det vel nå lite sannsynlig å finne dem i live. For en tragedie! Store materielle skader, 10 menneskeliv og x antall dyr. Det må jo være den verste naturkatastrofen i Norge i moderne tid? Det sto at hun var nedkjølt etter å ha blitt reddet opp fra skredet. I sted leste jeg at hun var stresset og nedkjølt etter å ha ligget under leiren i to døgn, men nå finner jeg det ikke igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå