Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mhmjadda skrev (3 timer siden):

Mange mange bor på kvikkleire... feks store deler av Trondheim. 

Var det ikke 100 000 pers, hun fra NVE uttalte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bttb skrev (7 minutter siden):

De får vel en viss anelse når de kalles inn for å identifisere. Men om du skulle identifisert din nære - tenker du ikke at du hadde likt at vedkommende var vasket og stelt først? Eller tenker du å stå klar i det de dras ut av gjørma? Og siden de skal obduseres, så skylles de liksom ikke bare av i dusjen. 

Antar jeg. Men jeg syns overhode ikke 1 døgn er lang tid. Og at de pårørende ikke ønsker å gå ut med hvem som er funnet umiddelbart har jeg også full forståelse for. Mediepresset virker heftig. Så godt mulig vedkommende er identifisert, men at media ikke er informert.

Enig. Tenkte mest på pårørende til de som er savnet og funnet. At jeg håper ikke de må vente så lenge. Må være grusomt venting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasellen skrev (14 minutter siden):

Men samtidig. Forrige "store" ras var i trønderlag i 1978. Da døde en person (rett meg hvis jeg tar feil her. Vet det var ett sted i alta men det var ett mindre ras hvor det ikke gikk liv?) Hvis det er 45 år mellom hver gang så vil jo sikkert de fleste tenke "det skjer ikke meg". 

Det var jo det store raset i Verdal på slutten av 1800-tallet da som nevnes i tråden her. De siste dagene har vel lært oss at sånt kan skje igjen

Jeg vet ikke hvor du henter denne informasjonen fra. Det forrige store raset var på Byneset i 2012 eller noe, tatt fritt fra hukommelsen. Mulig det har vært noen andre som jeg ikke har fått med meg. Gikk ingen liv tapt, men store kvikkleireskred skjer relativt ofte rundt om i landet. Hvert 5. år eller noe i snitt, men sjeldent det går liv.

Det som uansett er viktig å forestå er at man ikke ser for seg færre ras i framtiden. Klimaendringene, med mye mer ekstremnedbør vil øke risikoen for overvann, som igjen er kan føre til flere ras. Det er ikke sånn at vi vil se mindre av dette med økt befolkningvekst, boligfortetning og mer ekstremvær.

Endret av javafx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, hablador said:

Var det ikke 100 000 pers, hun fra NVE uttalte? 

Jeg bor i kvikkleireområde. Bekymrer meg ikke.

(For akkurat det.)

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

javafx skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du henter denne informasjonen fra. Det forrige store raset var på Byneset i 2012 eller noe, tatt fritt fra hukommelsen. Mulig det har vært noen andre som jeg ikke har fått med meg. Gikk ingen liv tapt, men store kvikkleireskred skjer relativt ofte rundt om i landet. Hvert 5. år eller noe i snitt, men sjeldent det går liv.

Okå! Da beklager jeg.  Jeg har ikke veldig mye kunskap om feltet utover det jeg har lest de siste dagene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pianobar skrev (1 time siden):

Men hvorfor instilles da søk av bakkemannskaper på natten?

Det må du ikke spørre meg om. Men fakta er at de har gått ut med at de søker etter levende og forklaring er gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bahir skrev (1 minutt siden):

Det må du ikke spørre meg om. Men fakta er at de har gått ut med at de søker etter levende og forklaring er gitt. 

De nevnte at det er viktig å holde øye med raskantene mens redningsarbeiderne holder på nede i rasområdet. Det er det vanskelig å få gjort skikkelig i mørket om natten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, javafx said:

Det som uansett er viktig å forestå er at man ikke ser for seg færre ras i framtiden. Klimaendringene, med mye mer ekstremnedbør vil øke risikoen for overvann, som igjen er kan føre til flere ras. Det er ikke sånn at vi vil se mindre av dette med økt befolkningvekst, boligfortetning og mer ekstremvær.

Det var et på Sørum i 2016 som tok liv og om jeg ikke tar feil var vel brua i Vestfold også kvikkleireskred. Så som du sier, det skjer ganske ofte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (4 timer siden):

Når man ser på alderen og bildene av de omkomne så kan man tenke at det ikke er så vanskelig å identifisere ofrene.

Kvinner; 2, 13, 31 (gravid), 49, 50, 54, 69.

Menn; 29, 31, 40.

Men, det kan faktisk ha oppholdt seg folk i området som ikke er meldt savnet. Selv om man skulle finne en kropp som stemmer overens med noen av de savnede så må man gjøre nødvendige tekniske undersøkelser for å være sikker. 

Skader kan også gjøre identifiseringen vanskelig.

Men det virker som om kroppene har ligget høyt oppe i massene. Det ble ikke gravet dypt etter hva jeg fikk med meg. Alt er relativt, men det var ikke mye som ble flyttet på før de hentet dem opp. Jeg håper så inderlig at ikke de omkomne har følt kulden.

Å dø av kulde er en av de bedre måtene å dø på. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

te_groupies skrev (4 timer siden):

tar jeg feil hvis innmari mange bor på kvikkleire? 

nei, du gjør ikke det. en sykehusavd. i kr.sand bygges på leire, men vil vurdere på nytt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cyndaquil skrev (1 time siden):

Enn om noen var i livet etter raset? Ligget å ventet og ventet til kroppen ga opp 😔 den redselen, den fortvilelsen. Stakkars mennesker.  Eller om noen har ringt inn og spurt etter hjelp og så dødd si ventingen , mye sympati med de som har måtte tatt i mot sånne samtaler uten å kunne garantere hjelp . Noen som vet om noen av de savnede har ringt etter skredet ?

en tanke. Jeg har iPhone. På den kan jeg gå inn å finne nøyaktig kordinater hvor jeg er. Om noen av de som var fanget kunne gitt samme info, kunne de blitt reddet før? Eller hadde det uansett vært for vanskelig ? 

Kanskje, men dette var om natta. Mobilene befinner seg hvor som helst i raset. Leste om ekteparet som fikk taket og en vaskemaskin i fanget, og plutselig dukket naboen opp, som egentlig bodde over dem. Husene er knust... alle eiendeler er spredt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
Visdomstannaverker skrev (1 time siden):

Datteren min også ligner.. Begge, bare min lille på et år ligner mer på henne, som baby. Min som akkurat har blitt 3 er kliss lik Alma.. Så de siste julebildene som mormoren la ut på Facebook når Alma åpnet opp gavene, strømmet tårene.. Det var som å se min 3 åring. Tenk den beste dagen i livet hennes har akkurat vært og så kommer det kanskje ikke flere (julaften)... Jeg har ikke sovet godt på flere netter. I natt sovnet jeg kl 4 og jobb igjen kl 7, og slik går dagene mine. Snakker noen om det går jeg med tårer i øynene og må gå ut av rommet så ingen merker at det går så inn på meg. Ingen skjønner min sorg, men jeg har så dyp medfølelse og min største frykt er å miste barna mine. Jeg er sååå glad i barn og skulle ønske alle barn var udødelige, og at alle hadde gode omsorgspersoner rundt seg ❤️ desverre er verden så urettferdig. Gud finnes ikke, han ville ikke revet fra livet til ei 2 åring, 13 åring og lille babyen som er 8 mnd på vei i mammaens mage. Dette er uvirkelig og vondt, og dette kommer jeg til å tenke på til min død.. 

Ufint og spekulativt innlegg. Hadde jeg vært pårørende hadde fått avsky å lese noe sånt. Innlegget er rapportert og håper dette og lignende innlegg blir slettet. Det bidrar ingenting til debatten, kun spekulasjoner. Synes også lite om å rangere menneskers liv etter alder og kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en forferdelig tragedie. Synes redningsarbeiderne gjør en fantastisk jobb. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Thildamor said:

For en forferdelig tragedie. Synes redningsarbeiderne gjør en fantastisk jobb. 

De jobber med livet som innsats. All ære!

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malika skrev (3 minutter siden):

Ufint og spekulativt innlegg. Hadde jeg vært pårørende hadde fått avsky å lese noe sånt. Innlegget er rapportert og håper dette og lignende innlegg blir slettet. Det bidrar ingenting til debatten, kun spekulasjoner. Synes også lite om å rangere menneskers liv etter alder og kjønn. 

Hvorfor er du så krass? Jeg har selv termin i mars, en 3 åring og en 14 åring - altså alle aldersgruppene til barna; jeg får heller ikke sove om natta. Det er klart at tragedier som dette vekker følelser i oss, på hver sine måter. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer til å fortsette med fullt søk til kl 2 i natt og jobber med markeringspunkter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...