javafx Skrevet 2. januar 2021 #641 Del Skrevet 2. januar 2021 Geirfuglen skrev (Akkurat nå): Det er jeg uenig i. Jeg har kjøpt tomt, og der stod det hva boreprøvene viste og om det var trygt å bygge der. Akkurat som man opplyser om andre forhold som radon, bør man også opplyse om grunnforhold. Hvis du etterlyser svar på dette, vil du jo få svar på det, men det er jo ikke sånn at man sender ut et varsko om at denne grunnen er av kvikkleiere. Det er jo absurd å ikke vite om du bor på kvittleire eller ikke, og om du ikke vet det så er det utelukkende deg selv om har gjort en alt for lite grundig jobb ved kjøp av tomt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 2. januar 2021 #642 Del Skrevet 2. januar 2021 1 minutt siden, Geirfuglen said: Det er jeg uenig i. Jeg har kjøpt tomt, og der stod det hva boreprøvene viste og om det var trygt å bygge der. Akkurat som man opplyser om andre forhold som radon, bør man også opplyse om grunnforhold. De gangene jeg har sett på boliger har det stått noe om antatt grunnforhold. Men tror ikke folk har noe forhold til det desverre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geirfuglen Skrevet 2. januar 2021 #643 Del Skrevet 2. januar 2021 javafx skrev (Akkurat nå): Hvis du etterlyser svar på dette, vil du jo få svar på det, men det er jo ikke sånn at man sender ut et varsko om at denne grunnen er av kvikkleiere. Det er jo absurd å ikke vite om du bor på kvittleire eller ikke, og om du ikke vet det så er det utelukkende deg selv om har gjort en alt for lite grundig jobb ved kjøp av tomt. Jeg etterlyste ikke svar på det, det lå ved i salgspapirene. Det er mange steder i Norge man ikke har kartlagt kvikkleire, f.eks her jeg bor. Å sjekke grunnforhold er ikke med i typiske sjekklister for boligkjøp, det er ikke noe den jevne nordmann vet noe om. Rosa Sitron skrev (Akkurat nå): De gangene jeg har sett på boliger har det stått noe om antatt grunnforhold. Men tror ikke folk har noe forhold til det desverre. Nei, det er jo noe selger og utbyggere bør ha ansvar for å informere om, slik at man kan ta et opplyst valg. Akkurat som man gjør mht. radonforhold, noe som egentlig er mindre skummelt siden det er enklere å gjøre noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visdomstannaverker Skrevet 2. januar 2021 #644 Del Skrevet 2. januar 2021 mammahjarte skrev (2 timer siden): Eg synest også det er uetisk å antyde at folk nå kanskje kan ha overlevd (etter tre døgn). Du ser også at folk på nyhetene er pålagt å ha detta standpunktet. Det er lett å sjå når folk seie ting dei ikkje trur på sjølv... Det er forskjell på å gi håp og gjera sorgen større å bæra. Får vondt av heile greia. Eg har ein datter som er kliss lik ho på to år som er savnet :.( Har også familie som er evakuert som nå desperat vil flytte. Uff Datteren min også ligner.. Begge, bare min lille på et år ligner mer på henne, som baby. Min som akkurat har blitt 3 er kliss lik Alma.. Så de siste julebildene som mormoren la ut på Facebook når Alma åpnet opp gavene, strømmet tårene.. Det var som å se min 3 åring. Tenk den beste dagen i livet hennes har akkurat vært og så kommer det kanskje ikke flere (julaften)... Jeg har ikke sovet godt på flere netter. I natt sovnet jeg kl 4 og jobb igjen kl 7, og slik går dagene mine. Snakker noen om det går jeg med tårer i øynene og må gå ut av rommet så ingen merker at det går så inn på meg. Ingen skjønner min sorg, men jeg har så dyp medfølelse og min største frykt er å miste barna mine. Jeg er sååå glad i barn og skulle ønske alle barn var udødelige, og at alle hadde gode omsorgspersoner rundt seg ❤️ desverre er verden så urettferdig. Gud finnes ikke, han ville ikke revet fra livet til ei 2 åring, 13 åring og lille babyen som er 8 mnd på vei i mammaens mage. Dette er uvirkelig og vondt, og dette kommer jeg til å tenke på til min død.. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lin11 Skrevet 2. januar 2021 #645 Del Skrevet 2. januar 2021 Noen som vet om det finnes en oversikt over andre steder i Norge som også har slik leire grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
javafx Skrevet 2. januar 2021 #646 Del Skrevet 2. januar 2021 Geirfuglen skrev (Akkurat nå): Jeg etterlyste ikke svar på det, det lå ved i salgspapirene. Det er mange steder i Norge man ikke har kartlagt kvikkleire, f.eks her jeg bor. Å sjekke grunnforhold er ikke med i typiske sjekklister for boligkjøp, det er ikke noe den jevne nordmann vet noe om. Nei, det er jo noe selger og utbyggere bør ha ansvar for å informere om, slik at man kan ta et opplyst valg. Akkurat som man gjør mht. radonforhold, noe som egentlig er mindre skummelt siden det er enklere å gjøre noe med. Det er et av poengene mine, og det er like absurd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 2. januar 2021 #647 Del Skrevet 2. januar 2021 javafx skrev (5 minutter siden): Dette er jo ting du selv undersøker når du flytter til en kommune. Mener du seriøst at utbyggere/selgere har plikt å opplyse om noe sånt, og spesielt når folk faktisk må bruke en 40 år gammel video fra Rissaraset til å i heletatt forstå hva kvikkleire er og hvordan den fungere, som egentlig er ungdomsskole pensum. Man kunne informert om kvikkleire ved huskjøp, og det ville betydd nada for folk flest, fordi folk flest har ingen evne til å vurdere risiko eller ta innover seg hva det å kjøpe bolig med risiko innebærer. Vi har en befolkning som tror at det er naturlig at boliger stiger i verdi hvert år og at dette er en sikker investering, helt uten risiko. Hvis du mistenker at du bor på kvikkleiere er dette enkelt å undersøke med kommunen du bor i. Du kan til og med google deg til det. Det får være grenser for hvor mye man skal pålegge av ansvar på andre. Man må faktisk opplyse om ganske mye når man selger en bolig. Det hadde tatt 2 sekunder å skrive noe om boligen ligger i et risikoområde. Når man må ha takstmann inn for å vurdere hvilken tilstand vegger og gulv er i, energiklasse etc etc, så burde jo selve grunnlaget under huset lett innlemmes her. Ja, man har et ansvar for å sjekke selv, men hvis man ikke vet hva man skal sjekke så er det jo vanskelig. Står det oppført et par ord om det i taksten eller prospektet så gjør det ting veldig mye enklere å sjekke opp. Akkurat som når takstmannen skriver TG2 på badet fordi en flis har sprukket i dusjsonen. Det betyr jo nada i forhold til om huset ditt er trygt å bo i... Men dette er en avsporing, beklager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 2. januar 2021 #648 Del Skrevet 2. januar 2021 3 minutter siden, Lin11 said: Noen som vet om det finnes en oversikt over andre steder i Norge som også har slik leire grunn? Ngu.no har oversikt over kartlagte områder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #649 Del Skrevet 2. januar 2021 4 minutter siden, Lin11 said: Noen som vet om det finnes en oversikt over andre steder i Norge som også har slik leire grunn? Absolutt! Det har blitt gjentatt til det kjedsommelige. Google kvikkleire+kart 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lin11 Skrevet 2. januar 2021 #650 Del Skrevet 2. januar 2021 Rosa Sitron skrev (Akkurat nå): Ngu.no har oversikt over kartlagte områder. T-Rex skrev (Akkurat nå): Absolutt! Det har blitt gjentatt til det kjedsommelige. Google kvikkleire+kart Takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 2. januar 2021 #651 Del Skrevet 2. januar 2021 Vil vel tro at dette er det første man nå fremover vil sjekke når man kjøper bolig, hva slags grunn den ligge på. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 2. januar 2021 #652 Del Skrevet 2. januar 2021 Geirfuglen skrev (På 31.12.2020 den 0.47): Godt skrevet! Som en annen byråkrat, får jeg lyst til å driste meg til å komme med en påstand selv, og det er at vi byråkrater gjerne kommer med faglig funderte rapporter og innsigelser, men at politiske og økonomiske hensyn ofte veier tyngre. Snakker generelt nå siden jeg ikke bor i Gjerdrum, men synes det er usaklig å skylde på byråkrater før man vet noe mer. Byråkratene er ganske uskyldige. Det er gjerne politikere og investorer som ønsker raske bygg. Hensynet til vekst, tid og penger. Landet er fullt av kvikkleire, og klimaforandringene er høyst reelle. La oss håpe dette blir en vekker for de som skal bygge i framtiden. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #653 Del Skrevet 2. januar 2021 3 minutter siden, Hatsumomo said: Vil vel tro at dette er det første man nå fremover vil sjekke når man kjøper bolig, hva slags grunn den ligge på. Boligprisene i Oslo vil rase... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 2. januar 2021 #654 Del Skrevet 2. januar 2021 Enn om noen var i livet etter raset? Ligget å ventet og ventet til kroppen ga opp 😔 den redselen, den fortvilelsen. Stakkars mennesker. Eller om noen har ringt inn og spurt etter hjelp og så dødd si ventingen , mye sympati med de som har måtte tatt i mot sånne samtaler uten å kunne garantere hjelp . Noen som vet om noen av de savnede har ringt etter skredet ? en tanke. Jeg har iPhone. På den kan jeg gå inn å finne nøyaktig kordinater hvor jeg er. Om noen av de som var fanget kunne gitt samme info, kunne de blitt reddet før? Eller hadde det uansett vært for vanskelig ? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 2. januar 2021 #655 Del Skrevet 2. januar 2021 15 minutter siden, Visdomstannaverker said: Datteren min også ligner.. Begge, bare min lille på et år ligner mer på henne, som baby. Min som akkurat har blitt 3 er kliss lik Alma.. Så de siste julebildene som mormoren la ut på Facebook når Alma åpnet opp gavene, strømmet tårene.. Det var som å se min 3 åring. Tenk den beste dagen i livet hennes har akkurat vært og så kommer det kanskje ikke flere (julaften)... Jeg har ikke sovet godt på flere netter. I natt sovnet jeg kl 4 og jobb igjen kl 7, og slik går dagene mine. Snakker noen om det går jeg med tårer i øynene og må gå ut av rommet så ingen merker at det går så inn på meg. Ingen skjønner min sorg, men jeg har så dyp medfølelse og min største frykt er å miste barna mine. Jeg er sååå glad i barn og skulle ønske alle barn var udødelige, og at alle hadde gode omsorgspersoner rundt seg ❤️ desverre er verden så urettferdig. Gud finnes ikke, han ville ikke revet fra livet til ei 2 åring, 13 åring og lille babyen som er 8 mnd på vei i mammaens mage. Dette er uvirkelig og vondt, og dette kommer jeg til å tenke på til min død.. Har grått ein del og klemt dattera mi litt ekstra dei siste dagane. Eg trur ikkje eg hadde klart å finne tilbake til eit meningsfullt liv om noko hadde skjedd med ho. Stakkars folk ❤️ Hvil i fred 🌹 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 2. januar 2021 #656 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Dette er så fælt 😭😭 Har slitt med å sove om natten etter dette. Jeg er oppvokst i Rissa, bare noen hundre meter fra raskanten. Jeg var baby da Rissaraset skjedde så jeg husker ingenting, men har fått fortalt mye opp gjennom årene. Kvikkleire er skikkelig skummelt. Endret 2. januar 2021 av Peggy-Lovise 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 2. januar 2021 #657 Del Skrevet 2. januar 2021 Cyndaquil skrev (3 minutter siden): Enn om noen var i livet etter raset? Ligget å ventet og ventet til kroppen ga opp 😔 den redselen, den fortvilelsen. Stakkars mennesker. Eller om noen har ringt inn og spurt etter hjelp og så dødd si ventingen , mye sympati med de som har måtte tatt i mot sånne samtaler uten å kunne garantere hjelp . Noen som vet om noen av de savnede har ringt etter skredet ? en tanke. Jeg har iPhone. På den kan jeg gå inn å finne nøyaktig kordinater hvor jeg er. Om noen av de som var fanget kunne gitt samme info, kunne de blitt reddet før? Eller hadde det uansett vært for vanskelig ? Du blir tatt av krefter som er så sterke at de river med seg flere hus og slår de til pinneved. Krefter som består av jord og leire. Se for deg et gigantisk snøskred, bare med våt leire. Tror du noen rekker å få tak i tlf og trykke på noe som helst? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 2. januar 2021 #658 Del Skrevet 2. januar 2021 81mod skrev (1 time siden): Tror dere pårørende til de 10 savnet har fått vite hvem som er funnet omkommet? Hvorfor tar det så lang tid? Gjør skredet det vanskelig for se hvem liket er? De får vel en viss anelse når de kalles inn for å identifisere. Men om du skulle identifisert din nære - tenker du ikke at du hadde likt at vedkommende var vasket og stelt først? Eller tenker du å stå klar i det de dras ut av gjørma? Og siden de skal obduseres, så skylles de liksom ikke bare av i dusjen. Antar jeg. Men jeg syns overhode ikke 1 døgn er lang tid. Og at de pårørende ikke ønsker å gå ut med hvem som er funnet umiddelbart har jeg også full forståelse for. Mediepresset virker heftig. Så godt mulig vedkommende er identifisert, men at media ikke er informert. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #659 Del Skrevet 2. januar 2021 Noe jeg har lært av a l'orange er at alt kan være mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 2. januar 2021 #660 Del Skrevet 2. januar 2021 T-Rex skrev (16 minutter siden): Boligprisene i Oslo vil rase... Men samtidig. Forrige "store" ras var i trønderlag i 1978. Da døde en person (rett meg hvis jeg tar feil her. Vet det var ett sted i alta men det var ett mindre ras hvor det ikke gikk liv?) Hvis det er 45 år mellom hver gang så vil jo sikkert de fleste tenke "det skjer ikke meg". Det var jo det store raset i Verdal på slutten av 1800-tallet da som nevnes i tråden her. De siste dagene har vel lært oss at sånt kan skje igjen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå