T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #601 Skrevet 2. januar 2021 3 minutter siden, pusla said: Godt at de har funnet en til, selvom de finner døde er det godt at etterlatte får svar ❤️. Foreldrene mine bor like ved raskanten og bor nå hos oss på ubestemt tid. Det er så mange følelser, svinger fra tristhet til sinne og usikkerhet. En forferdelig tragedie 😥 Ja, det må være veldig vanskelig. Men enda godt at de er i live, og fysisk uskadet! Klem fra meg. 11
Populært innlegg Gasellen Skrevet 2. januar 2021 Populært innlegg #602 Skrevet 2. januar 2021 Det er ikke store sjanser, men det er teoretisk mulig at det fremdeles er folk i live. Å så lenge det er det så må de jobbe utifra at det er mennesker som fremdeles lever i raset. Mirakler har skjedd før. Det er ikke så lenge siden ett helt fotballag med smågutter ble reddet ut fra en oversvømt grotte i Thailand. De hadde ikke mat og dårlig med luft når de ble funnet. Ingen kunne svømme eller dykke, men de fikk dem ut. På tross av pessimistene som mente at noen kom til å dø. Folk har også blitt funnet i ruiner av hus og bygninger etter dagvis før. Ikke bare i tropiske strøk. Alle skjønner at sjansene er små. Men t e n k o m det ligger noen levende under raset. Svake, kalde og døende og så blir de ikke reddet fordi at folk tenker at "det er ikke vits i å skynde seg, de er døde likevel". Klapp på skuldrene til de som står i det og jobber og holder motet oppe. Jeg håper de ikke sitter å leser KG og kommentarfeltet som tenner lys og skriver RIP til mennesker som ikke er bekreftet omkomne en gang. Det må være veldig demotiverende i såfall. 57
Gjest 81mod Skrevet 2. januar 2021 #603 Skrevet 2. januar 2021 Tror dere pårørende til de 10 savnet har fått vite hvem som er funnet omkommet? Hvorfor tar det så lang tid? Gjør skredet det vanskelig for se hvem liket er?
Gasellen Skrevet 2. januar 2021 #604 Skrevet 2. januar 2021 81mod skrev (Akkurat nå): Tror dere pårørende til de 10 savnet har fått vite hvem som er funnet omkommet? Hvorfor tar det så lang tid? Gjør skredet det vanskelig for se hvem liket er? Vil tro de kanskje har fått vite om det er kvinne eller mann? Skadene på kroppen kan også gjøre identifiseringen vanskelig. 3
Gjest loveli Skrevet 2. januar 2021 #605 Skrevet 2. januar 2021 clyde skrev (43 minutter siden): Da er vi nok ulike. Jeg foretrekker å vite det sannsynlige fortest mulig, er kanskje derfor jeg reagerer på at de sier de leter overlevende. Tenker at det bare er positivt dersom det dukker opp levende selv om de var antatt døde. Ingenting er jo bedre enn det! Men det er slik jeg tenker, og vi er nok helt forskjellige der. Håper uansett at jeg tar feil og de finner noen som lever, krysser virkelig fingrene for det. Jeg bare synes ikke noe om falske håp, men det er meg. Jeg er som deg. Jeg synes det er veldig mye lettere å forholde seg til realiteten enn drømmer. Men som du også sier, folk er veldig forskjellige. Jeg vet om folk som må ha et håp for å orke å leve videre. De orker liksom ikke forholde seg til dystre realiteter, men håpet er alt de har. Jeg skjønner det ikke, men skjønner at jeg ikke skjønner og derfor prøver å la folk få ha sin måte å håndtere ting på. Selv om jeg synes det er veldig merkelig at enkelte folk nærmest ønsker å bli løyet til.
T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #606 Skrevet 2. januar 2021 4 minutter siden, 81mod said: Tror dere pårørende til de 10 savnet har fått vite hvem som er funnet omkommet? Hvorfor tar det så lang tid? Gjør skredet det vanskelig for se hvem liket er? Sånn generelt venter vel politiet til en formell identifisering er på plass. Og da er det ved hjelp av tenner eller DNA, når ikke pårørende kan identifisere (noe som kanskje ikke er ønskelig om det er store skader). Det tar litt tid. 8
Xmasclovn Skrevet 2. januar 2021 #607 Skrevet 2. januar 2021 81mod skrev (6 minutter siden): Tror dere pårørende til de 10 savnet har fått vite hvem som er funnet omkommet? Hvorfor tar det så lang tid? Gjør skredet det vanskelig for se hvem liket er? Tror ikke det. Da hadde nok avisene skrevet at vedkommende er identifisert og pårørende informert. Det virker som om identifiseringen ikke er ferdig, hvorfor er vanskelig å si. 6
Gjest loveli Skrevet 2. januar 2021 #608 Skrevet 2. januar 2021 pusla skrev (24 minutter siden): Godt at de har funnet en til, selvom de finner døde er det godt at etterlatte får svar ❤️. Foreldrene mine bor like ved raskanten og bor nå hos oss på ubestemt tid. Det er så mange følelser, svinger fra tristhet til sinne og usikkerhet. En forferdelig tragedie 😥 Jeg er takknemlig for at dine foreldre har det fint. ❤ Jeg lurer på en ting, håper det er greit at jeg spør, er det slik at man får vite om man kjøper et hus som står på kvikkleire? Visste foreldrene dine det før de kjøpte? Jeg spør ikke fordi foreldrene dine har skyld selv i situasjonen de er i, jeg spør fordi jeg ikke vet hvor godt opplyst man blir før man kjøper bolig på slike steder. Har skjønt i ettertid at "alle" vet at husene i Gjerdrum står på kvikkleire, men vet alle det altså? Og vet de hvilken grad av utsatthet huset er? Jeg mener det er ting man burde få vite om i forbindelse med huskjøp, men har aldri hørt noe om det når jeg har kjøpt bolig og lurer på om det er fordi jeg ikke har kjøpt hus over kvikkleire eller om det ikke er opplysningspliktig. Og hvis det ikke er det så burde det være det.
Gjest loveli Skrevet 2. januar 2021 #609 Skrevet 2. januar 2021 81mod skrev (13 minutter siden): Tror dere pårørende til de 10 savnet har fått vite hvem som er funnet omkommet? Hvorfor tar det så lang tid? Gjør skredet det vanskelig for se hvem liket er? Når man ser på alderen og bildene av de omkomne så kan man tenke at det ikke er så vanskelig å identifisere ofrene. Kvinner; 2, 13, 31 (gravid), 49, 50, 54, 69. Menn; 29, 31, 40. Men, det kan faktisk ha oppholdt seg folk i området som ikke er meldt savnet. Selv om man skulle finne en kropp som stemmer overens med noen av de savnede så må man gjøre nødvendige tekniske undersøkelser for å være sikker. Skader kan også gjøre identifiseringen vanskelig. Men det virker som om kroppene har ligget høyt oppe i massene. Det ble ikke gravet dypt etter hva jeg fikk med meg. Alt er relativt, men det var ikke mye som ble flyttet på før de hentet dem opp. Jeg håper så inderlig at ikke de omkomne har følt kulden.
miss summers Skrevet 2. januar 2021 #610 Skrevet 2. januar 2021 loveli skrev (8 minutter siden): Jeg er takknemlig for at dine foreldre har det fint. ❤ Jeg lurer på en ting, håper det er greit at jeg spør, er det slik at man får vite om man kjøper et hus som står på kvikkleire? Visste foreldrene dine det før de kjøpte? Jeg spør ikke fordi foreldrene dine har skyld selv i situasjonen de er i, jeg spør fordi jeg ikke vet hvor godt opplyst man blir før man kjøper bolig på slike steder. Har skjønt i ettertid at "alle" vet at husene i Gjerdrum står på kvikkleire, men vet alle det altså? Og vet de hvilken grad av utsatthet huset er? Jeg mener det er ting man burde få vite om i forbindelse med huskjøp, men har aldri hørt noe om det når jeg har kjøpt bolig og lurer på om det er fordi jeg ikke har kjøpt hus over kvikkleire eller om det ikke er opplysningspliktig. Og hvis det ikke er det så burde det være det. Ikke meg du spør. Men jeg tillater meg å svare generelt. Jeg er passert 40, og trodde det var allmennkunnskap at Norge var dekket av isbre og hav, og at mesteparten av Østlandet (Vestfold og Telemark inkludert) består av restene av havbunnen. Vi lærte om dette på skolen. Min egen kommune er hovedsakelig leire (tidligere Akershus). Men det er ulike kategorier av risiko. Det er ulike type leire, blant annet har det historisk sett vært vanskelig med gravplasser grunnet ulike varianter av marin leire. Nå er jeg ingen geolog eller spesielt interessert, men dette er hva jeg husker fra skoletiden. Husker vi ble fortalt om kirkegårder der kistene kom opp til overflaten, eller så var det at forråtnelsen ikke gikk som den skulle osv. 5
pusla Skrevet 2. januar 2021 #611 Skrevet 2. januar 2021 (endret) loveli skrev (19 minutter siden): Jeg er takknemlig for at dine foreldre har det fint. ❤ Jeg lurer på en ting, håper det er greit at jeg spør, er det slik at man får vite om man kjøper et hus som står på kvikkleire? Visste foreldrene dine det før de kjøpte? Jeg spør ikke fordi foreldrene dine har skyld selv i situasjonen de er i, jeg spør fordi jeg ikke vet hvor godt opplyst man blir før man kjøper bolig på slike steder. Har skjønt i ettertid at "alle" vet at husene i Gjerdrum står på kvikkleire, men vet alle det altså? Og vet de hvilken grad av utsatthet huset er? Jeg mener det er ting man burde få vite om i forbindelse med huskjøp, men har aldri hørt noe om det når jeg har kjøpt bolig og lurer på om det er fordi jeg ikke har kjøpt hus over kvikkleire eller om det ikke er opplysningspliktig. Og hvis det ikke er det så burde det være det. Dette synes jeg er vanskelig å svare på, for jeg vet ikke om jeg orker at det skal bli en diskusjon rundt dette basert på det jeg skriver, hvis du skjønner. Endret 2. januar 2021 av pusla 13
Anonymburker Skrevet 2. januar 2021 #612 Skrevet 2. januar 2021 Det er vel lite håp om at noen lever nå, 3,5 døgn etter. Selv om man skulle ha tilgang på luft, er vel tre døgn kritisk med tanke på væskeinntak. 9
bttb Skrevet 2. januar 2021 #613 Skrevet 2. januar 2021 clyde skrev (1 time siden): Man bør nok regne med at alle er omkommet. 💔 Synes det er litt stygt å si at de leter overlevende, når alle vet at det det ikke kommer til å skje? Er det for å gi pårørende håp eller hvorfor sier de det? Jeg tenker at det er forjævlig å gi pårørende falske håp og De sier det fordi det eneste som forsvarer å sende ut redningsfolk i en risikofylt operasjon er en teoretisk mulighet for å finne overlevende. Med en gang denne muligheten er borte, avslutter de alt arbeid. 10
Gjest loveli Skrevet 2. januar 2021 #614 Skrevet 2. januar 2021 (endret) pusla skrev (10 minutter siden): Dette synes jeg er vanskelig å svare på, for jeg vet ikke om jeg orker at det skal bli en diskusjon rundt dette basert på det jeg skriver, hvis du skjønner. *slettet* Jeg skjønner veldig godt og det var litt som forventet. Takk for svar. Endret 2. januar 2021 av loveli
Gjest Lin11 Skrevet 2. januar 2021 #615 Skrevet 2. januar 2021 pusla skrev (3 minutter siden): Dette synes jeg er vanskelig å svare på, for jeg vet ikke om jeg orker at det skal bli en diskusjon rundt dette basert på det jeg skriver, hvis du skjønner. Så bra at det gikk bra med foreldrene dine 💐
T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #616 Skrevet 2. januar 2021 40 minutter siden, Gasellen said: Mirakler har skjedd før. Det er ikke så lenge siden ett helt fotballag med smågutter ble reddet ut fra en oversvømt grotte i Thailand. De hadde ikke mat og dårlig med luft når de ble funnet. Ingen kunne svømme eller dykke, men de fikk dem ut. På tross av pessimistene som mente at noen kom til å dø. Dette er et sidespor, men akkurat den operasjonen gjorde at jeg gjenvant troen på mennesker. 9
pusla Skrevet 2. januar 2021 #617 Skrevet 2. januar 2021 loveli skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt og det var litt som forventet. Takk for svar. Kan du ta bort det du siterte i fet skrift? Har slettet det selv, da jeg er redd for diskusjon rundt dette. Takk 😀 3
clyde Skrevet 2. januar 2021 #618 Skrevet 2. januar 2021 bttb skrev (5 minutter siden): De sier det fordi det eneste som forsvarer å sende ut redningsfolk i en risikofylt operasjon er en teoretisk mulighet for å finne overlevende. Med en gang denne muligheten er borte, avslutter de alt arbeid. Takk for svar. Jeg tenker jo at de må prøve å finne alle uansett om de er antatt omkommet eller ikke. Men jeg har ikke erfaring med redningsarbeid, og vet ikke hva som er vanlig. Men da vet jeg det nå ihvertfall.
Gjest loveli Skrevet 2. januar 2021 #619 Skrevet 2. januar 2021 (endret) clyde skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Jeg tenker jo at de må prøve å finne alle uansett om de er antatt omkommet eller ikke. Men jeg har ikke erfaring med redningsarbeid, og vet ikke hva som er vanlig. Men da vet jeg det nå ihvertfall. Forskjellen er vel om de fortsetter å lete nå eller om en stund når været er bedre og man vet mer om faren for nye skred i området og med større trygghet kan sende inn folk til å lete. Skulle de lett etter omkomne så tror jeg ikke arbeidet ville pågått nå som alt er så usikkert. Endret 2. januar 2021 av loveli
clyde Skrevet 2. januar 2021 #620 Skrevet 2. januar 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Forskjellen er vel om de fortsetter å lete nå eller til våren når man vet mer om faren for nye skred i området og med større trygghet kan sende inn folk til å lete. Skulle de lett etter omkomne så tror jeg ikke arbeidet ville pågått nå som alt er så usikkert. Jeg skjønner, takk for svar. Trodde det var vanlig å hente ut omkomne så fort som mulig, men ser at det er mye jeg ikke vet om dette temaet 🌹 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå