Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Tradegy skrev (7 minutter siden):

Skjønner at profesjonelle jobber etter å finne overlevende..Det er håp så lenge det er håp :hjerte:. Men kan dere huske i nyere tid at det er funnet overlevde i skred, her til lands, etter flere dager? 

Jeg vet ikke om det har skjedd, men da jeg gjennomgikk kurs i søking i snøskred, lærte vi at man hadde funnet overlevende under snøskredet flere dager senere.  Så det skal ikke være umulig, men har ingen erfaring med leirskred.

Det stod ellers dette på VG: – Det spørs hva man mener med livstegn, men det er ulike tegn som gjør at man fortsatt iverksetter ting.

Det må vel bety at de har håp. 

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
Emblaxxx skrev (2 minutter siden):

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Leirskredet_i_Gjerdrum_1924

området som i går ble evakuert har det vært kvikkleireskred tidligere, kun en omkom i dette raset, men likevel verdt å merke seg området. 

Huff, virker jo utrolig at de har kunnet bygge ut der, det er jo ikke langt unna.

Er det ellers noen som vet om man kan bruke LIDAR-teknologi for å søke etter mennesker, når man ikke kan bruke varmesøkende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet / er god til å søke på engelsk om hvordan erfaringen med søksarbeid og overlevende er i andre land mtp kvikkleire og ras? Finnes det andre hendelser vi kan sammenligne med hvor overlevende har blitt funnet nedgravd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geirfuglen skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke om det har skjedd, men da jeg gjennomgikk kurs i søking i snøskred, lærte vi at man hadde funnet overlevende under snøskredet flere dager senere.  Så det skal ikke være umulig, men har ingen erfaring med leirskred.

Det stod ellers dette på VG: – Det spørs hva man mener med livstegn, men det er ulike tegn som gjør at man fortsatt iverksetter ting.

Det må vel bety at de har håp. 

Hører ingen (i media) spørre hjelpearbeidere om kulden? Kan man leve etter så mange dager i nattlige minusgrader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geirfuglen skrev (32 minutter siden):

Vet du hvem som omkom? Var det en dame i rullestol? Det har stått litt forskjellig. Har tenkt på det siden vi har et familiemedlem i rullestol, det vil jo være vanskelig å evakuere på kort varsel. 

Bølle skrev (30 minutter siden):

Jeg vet bare, utifra videoen, og i kommentarfeltet under, at det var en eldre dame i rullestol som ikke klarte å komme seg ut før huset ble tatt... 

Hun var kun 32 år gammel, men hadde hatt polio som barn. Gift småbarnsmor.

Historiker Audhild Brødreskrift gav ut bok om Rissaraset og «grenda som forsvant» i begynnelsen av desember, for den som er interessert.

https://rissaraset.no/

Endret av hufsaaaaa
La til noe.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blålin skrev (4 minutter siden):

Hører ingen (i media) spørre hjelpearbeidere om kulden? Kan man leve etter så mange dager i nattlige minusgrader?

Nei. Det kan de nok dessverre ikke. Bakken er vel frossen, så der har det vært minusgrader hele tiden. Jeg har vanskeligheter med å forstå at noen kan ha overlevd det første døgnet under leiren. 😕

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Det var en dame på fb i går som bor der som fortalte at det hadde oppstått flere hull i bakken i blant annet hager, før raset. Dette var meldt fra, men ikke gjort noe med. Stemmer det, så kommer det nok frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pellegrino3 skrev (32 minutter siden):

Nei. Det kan de nok dessverre ikke. Bakken er vel frossen, så der har det vært minusgrader hele tiden. Jeg har vanskeligheter med å forstå at noen kan ha overlevd det første døgnet under leiren. 😕

De snakker om luftlommer og er overbevist om at liv er mulig. Håper de har rett. Er det mulig at noen er inne i luftlommer eller rom i de ødelagte husene der de kan finne tepper, dyner e.l.? Det må jo være en grunn til at de tror på liv tross kulden.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har politiet frigitt navnene på de savnede. Det blir liksom enda mer virkelig når man ser navn og fødselsår. Så mange unge mennesker som har hatt livet foran seg. Jeg tror dessverre ikke det er mulig å finne noen i livet nå. Selv om jeg fortsatt håper. Det er så kaldt. Og det er voldsomme krefter. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufsaaaaa skrev (35 minutter siden):

Hun var kun 32 år gammel, men hadde hatt polio som barn. Gift småbarnsmor.

Historiker Audhild Brødreskrift gav ut bok om Rissaraset og «grenda som forsvant» i begynnelsen av desember, for den som er interessert.

https://rissaraset.no/

Da må jeg ha lest feil. Trist var det for den unge damen uansett, og barna som mistet sin mor altfor tidlig. 

Ja, det er nok interessant å lese om. Er glad for at de klarte å redde alle, bortsett fra én... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (3 minutter siden):

De snakker om luftlommer og er overbevist om at liv er mulig. Håper de har rett. Er det mulig at noen er inne i luftlommer eller rom i de ødelagte husene der de kan finne tepper, dyner e.l.? Det må jo være en grunn til at de tror på liv tross kulden.

Det er en liten mulighet. Kulda er et stort problem, men mennesker kan ha stor evne til å overleve. 
Mirakel kan skje...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omo skrev (5 minutter siden):

Nå har politiet frigitt navnene på de savnede. Det blir liksom enda mer virkelig når man ser navn og fødselsår. Så mange unge mennesker som har hatt livet foran seg. Jeg tror dessverre ikke det er mulig å finne noen i livet nå. Selv om jeg fortsatt håper. Det er så kaldt. Og det er voldsomme krefter. 

Er det mulig å få en oppdatering på det? Ikke navn, men alder på de savnede? 

Og har de funnet noen i live eller døde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som navnene er offentliggjort er det ekstra nært og trist.

Hjertet mitt blør for den lille familien på 3 - mamma, pappa og en 2-år gammel jente som skulle bli storesøster i februar. Jeg håper de var sammen og jeg håper at de ikke hadde det vondt før det hele var over. Jeg tror ikke de blir funnet. Men jeg velger å tro at de er sammen et annet sted.

Og alle andre som er borte - hvil i fred.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og skrive hvil ifred til 9 mennesker som ikke engang er bekreftet omkommet syns jeg er fryktelig feil. 😐

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KittySnow skrev (4 minutter siden):

Og skrive hvil ifred til 9 mennesker som ikke engang er bekreftet omkommet syns jeg er fryktelig feil. 😐

Hvis de hadde kunnet, så hadde de nok sagt i fra til alle om at de var i live og hadde det bra,
men det gjør de jo ikke. De er trolig ikke i live. :sukk: 🕯️ Håper at de savnede blir funnet på et eller annet vis...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå):

Hvis de hadde kunnet, så hadde de nok sagt i fra til alle om at de var i live og hadde det bra,
men det gjør de jo ikke. De er trolig ikke i live. :sukk: 🕯️ Håper at de savnede blir funnet på et eller annet vis...

De kan være innesperret og skadet. De MÅ ikke være død.

Og så lenge de ikke er belreftet omkommet, eller at det er gått så lang tid at alt håp er ute. Så syns jeg ikke man skriver hvil ifred. Virkelig ikke.

Jeg ser at sjangsene er små. Men samtidig når jeg ser de tar opp dyr helt uskadd må det jo også være håp for å finne mennesker i live.

Og så lenge det er håp, så begynner man ikke å bestille kiste. For å si det sånn.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...