Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Catalina Culès skrev (15 minutter siden):

Tragisk det som har skjedd og jeg tror dessverre at de vil finne flere omkomne. 

Jeg frykter alle de savnede er omkommet. Hjertet mitt blør for dem alle.

Jeg går og tenner et lys for dem jeg.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

miss summers skrev (24 minutter siden):

Jepp. Vi risikerer å se ting vi ikke bør se. Politiet ba media om å vise aktsomhet nå da. Husker ikke ordlyden helt. Men jeg tok det som at de må slutte snakke med pårørende. 

Pressen fikk vel beskjed om trå varsomt og huske på at folk har mistet hjemmene sine og alt de eier og kanskje også familiemedlemmer. Helt utrolig at det er nødvendig at politiet gir en sånn beskjed, det burde være en selvfølge.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (Akkurat nå):

Pressen fikk vel beskjed om trå varsomt og huske på at folk har mistet hjemmene sine og alt de eier og kanskje også familiemedlemmer. Helt utrolig at det er nødvendig at politiet gir en sånn beskjed, det burde være en selvfølge.

Ja, det burde det virkelig! Men dessverre er det ikke slik mer. Det er et tankekors at politiet (med rette) har begynt å bøtelegge personer som f.eks. filmer skadede i en bilulykke, men hva når journalister og fotografer heller ikke har vett og forstand? Har de ikke evne til selvstendig refleksjon? Og ikke minst klare instrukser i slike tilfeller? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (5 minutter siden):

Jeg frykter alle de savnede er omkommet. Hjertet mitt blør for dem alle.

Jeg går og tenner et lys for dem jeg.

Samme her. Sjekker nyhetene konstant etter om det har skjedd noe nytt og sover dårlig om natten. Dypt tragisk 😭

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ti.09 skrev (3 minutter siden):

Familien til den avdøde personen har min dypeste medfølelse.❤️

Må være en grusom måte å miste en av sine nærmeste på. 😢

Hvil i fred. 💔🌹

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig par som ble intervjuet av Nrk nå. Lett å se hvem som var sjefen der i gården :Knegg: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (52 minutter siden):

Jeg synes dekningen av denne saken er smakløs, helt enig.

Folk er i sjokk og har ingenting på TV å gjøre.

I tillegg sender vår statskanal ut en reporter som SMILER når hun intervjuer mennesker i dyp fortvilelse og hun stiller spørsmål på en særdeles ufølsom måte. Håper vi slipper å se dette mennesket i denne saken igjen, mest av alt håper jeg det for de berørtes skyld.

Sett det flere ganger. På Dagbladet også nå nylig..En dame som smiler og gjentarsamme spørsmål om og om igjen.  Disse tydeligvis uerfarne damene bure ikke dekke slike saker. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (8 minutter siden):

Enig. Det burde være selvsagt. Men kan dette handle om seertall? Tv2 flagger at nyhetskanalen var «størst» i Norge denne uka.... det er morbid 😔 Jeg kommer ikke til å se mer. Jeg orker ikke spekulasjonene de driver med hele tiden. Avisene er lettere, da kan vi velge hva vi vil se. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shash90

Nå kommer jeg til å si noe veldig upopulært. 

Dere som klager på at hvorfor de filmer det så nært og at det ikke er greit for pårørende og alle andre som ikke tåler å se så sterke bilder. 

1. ingen tvinger dere til å se på tv 

2. hvordan kommer dere til å håndtere en verre krise? 

Jeg har gråter selv og hjertet mitt blør, og noen av mine familiemedlemmer kjenner de som er savnet. Jeg syns folk burde roe ned litt og innse at man aldri er trygg og samle tankene. Ja, det er forferdelig trist, men enkelte her trenger en leksjon i at man ikke er trygg selv i verdens beste land. Jobb med psyken deres og bli sterkere til å håndtere kriser enn å klage over at nrk sender sterke bilder. Dette er ikke mer sterke bilder enn 22/7 bildene. Redningsmannskapene og de som dekker katastrofen gjør så godt de kan. 

Jeg skjønner at folk er i sjokk og føler med de som er berørt, vi alle reagerer ulikt, men være så snill ikke tråkke ned på redningsmannskapene, reportere osv. De gjør så godt de kan. Dere vet ikke noe om hvordan reporterne opplever dette på nært hold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shash90 skrev (1 minutt siden):

Jeg syns folk burde roe ned litt og innse at man aldri er trygg og samle tankene. Ja, det er forferdelig trist, men enkelte her trenger en leksjon i at man ikke er trygg selv i verdens beste land. Jobb med psyken deres og bli sterkere til å håndtere kriser enn å klage over at nrk sender sterke bilder.

Jeg tenker mer på at NRK bør skjerme berørte og pårørende for eksponering i media. Dette handler ikke om meg og hva jeg tåler, men om hensynet til de som faktisk er berørt. De bør skjermes, og ikke eksponeres i media. De har nok med seg selv og skal ikke måtte forholde seg til pressen midt i deres livs største sjokk.

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

shash90 skrev (11 minutter siden):

Dere som klager på at hvorfor de filmer det så nært og at det ikke er greit for pårørende og alle andre som ikke tåler å se så sterke bilder. 

Jeg har gråter selv og hjertet mitt blør, og noen av mine familiemedlemmer kjenner de som er savnet. Jeg syns folk burde roe ned litt og innse at man aldri er trygg og samle tankene. Ja, det er forferdelig trist, men enkelte her trenger en leksjon i at man ikke er trygg selv i verdens beste land. Jobb med psyken deres og bli sterkere til å håndtere kriser enn å klage over at nrk sender sterke bilder. Dette er ikke mer sterke bilder enn 22/7 bildene. Redningsmannskapene og de som dekker katastrofen gjør så godt de kan. 

Jeg skjønner at folk er i sjokk og føler med de som er berørt, vi alle reagerer ulikt, men være så snill ikke tråkke ned på redningsmannskapene, reportere osv. De gjør så godt de kan. Dere vet ikke noe om hvordan reporterne opplever dette på nært hold. 

Det handler jo ikke om hva hver enkelt tåler å se eller høre, det handler om presseetikk.

Endret av kvinneguide
  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shash90
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker mer på at NRK bør skjerme berørte og pårørende for eksponering i media. Dette handler ikke om meg og hva jeg tåler, men om hensynet til de som faktisk er berørt. De bør skjermes, og ikke eksponeres i media. De har nok med seg selv og skal ikke måtte forholde seg til pressen midt i deres livs største sjokk.

Ja, men alle er i sjokk. Både reportere og de berørte. Så det nyter ikke å klage på at NRK ikke tenker på pårørende når verken de berørte eller reporterne klarer å tenke klart midt i krisen. Lett for oss å sitte her og analysere gestikulering og hva de sier og hvordan de burde formulere seg.... 

i kriser så reagerer man ulikt. Tror ikke noen av dere hadde tenkt klart om dere var midt opp i det selv. De gjør så godt de kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shash90 skrev (13 minutter siden):

Helt uenig! Redaksjonelle medier skal og må håndtere slike saker på en presseetisk måte. Å zoome inn, intervjue så ukritisk og spørre spørsmål man allerede har fått beskjed om at man ikke skal stille? Ikke ok.  Såpass skal og må man forvente fra statseide kanaler! Dette handler ikke om meg og du, men om hva som bør forventes av en profesjon. De får betalt for å gjøre en jobb, man forventer at dette skal gjøres profesjonelt og etter gjeldene retningslinjer. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest shash90
kvinneguide skrev (1 minutt siden):

Det handler jo ikke om hva hver enkelt tåler og se eller høre, det handler om presseetikk.

Presseetikk når du er i sjokk? De fleste glemmer alt det de har lært når man er midt i en krise. De gjør det ikke med vonde hensikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men alle er i sjokk. Både reportere og de berørte. Så det nyter ikke å klage på at NRK ikke tenker på pårørende når verken de berørte eller reporterne klarer å tenke klart midt i krisen. Lett for oss å sitte her og analysere gestikulering og hva de sier og hvordan de burde formulere seg.... 

i kriser så reagerer man ulikt. Tror ikke noen av dere hadde tenkt klart om dere var midt opp i det selv. De gjør så godt de kan. 

Derfor de bør sende ut erfarne reportere.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde de sende ut reportere som er erfarne, vi har hatt katastrofer og elendighet i Norge før. Så noen har garantert erfaring og gangsyn nok til å skjønne hva som bør og ikke bør filmes og sendes. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Sirisiri10 skrev (46 minutter siden):

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor kjører de en omkommet i ambulanse med sirener? 

Åh, får håpe det betyr at de har funnet overlevende også 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...