AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #1 Del Skrevet 29. desember 2020 Det er hyggelig og koselig å gå på ski. Men jeg er så pinglete på nedoverbakker... Det er greit om det er spor jeg kan stå i, men hvis ikke går jeg ned bakken heller. Om jeg må ut av sporet midt i bakken klarer jeg det ikke. Har vurdert kurs, men får det ikke til pga mye jobbing på kveldene. Noen som kan gi meg gode råd? Teknikk osv? Anonymkode: 232b8...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #2 Del Skrevet 29. desember 2020 Du må ta det gradvis, bare. Som når folk skal lære seg skiflyvning. De starter i små bakker. Anonymkode: 452fe...218 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Del Skrevet 3. januar 2021 Se på noen langrennsløp, da ser du hvor tøft de kjører🤭 Kan være gøy å se uansett. Johannes Høsflot Klæbo og Emil Iversen er alltid gode i svinger. Anonymkode: d1f57...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg er motsatt, går alltid ut av sporet på toppen av bakken. Så ploger jeg ved behov. Er ikke så tøff i bakker jeg heller, men pleier aldri å gå ned. Blir også tryggere i løpet av sesongen, så noe som funker er jo rett og slett å gå mer/oftere på ski. Generelle balanseøvelser for langrenn funker vel for å få bedre kontroll nedover bakkene også. Og så må man "gutse" litt, være smidig og ha litt knekk i knærne 😅 Jeg tror jeg skal prøve å "leke" litt mer på ski i år, nettopp for å bedre teknikk og balanse. Anonymkode: 81567...4af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Del Skrevet 5. januar 2021 Du må lære deg først å falle riktig. Sett deg på rumpa og legg skiene sidelengs. Når du kan å falle, må du rett og slett bare hoppe i det. Ta dyp pust, brems kun litt med ene skia, og håp på det beste 🤭 du må bare venne deg til at det er skummelt, men det går som oftest bra. Brems mindre og mindre hver gang, så lærer du snart at det egenslig er ganske trygt 😄 Evt kan du begynne med slalom, da venner du deg til følelsen med å stå fort nedover uten spor. Anonymkode: c8a80...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Del Skrevet 6. januar 2021 Lær deg å ploge, så kan du stå ned så sakte du vil øv i små bakker. Anonymkode: 09648...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 6. januar 2021 #7 Del Skrevet 6. januar 2021 Lær deg å ploge. Små bakker først. Evt ta på skiene når det bare er litt bakke igjen. Men da stå i midten for å øve på ploging. Det kan være lurt å ta hendene ut av hempene på stavene i nedoverbakker. Hvis du faller så er det lurt å gjøre som beskrevet over. Og så at du passer på å ikke lande med hånda på staven. Det forebygger brudd i tommel. Og det er ikke for å skremme deg. Men det er jo greit å vite litt sånne ting også. Det er tidlig i sesongen enda. Hvis du går mye og utfordrer deg selv litt, så fikser du dette snart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Del Skrevet 6. januar 2021 Alle dere som sier «bare lær deg å ploge» hva gjør dere i bratte nedoverbakker med is? Har dere 100% kontroll da? Jeg blir så redd når jeg ikke føler jeg har kontroll😬 Anonymkode: 15adf...8c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle dere som sier «bare lær deg å ploge» hva gjør dere i bratte nedoverbakker med is? Har dere 100% kontroll da? Jeg blir så redd når jeg ikke føler jeg har kontroll😬 Anonymkode: 15adf...8c7 Akkurat i slike tilfeller går jeg ned på vanlige langrennsski. Har stupt på ski før, ikke så morsomt å bli skadet heller. Men sånn generelt er det jo bare fordeler med å øve seg for å bli bedre. Anonymkode: 37378...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lær deg å ploge, så kan du stå ned så sakte du vil øv i små bakker. Anonymkode: 09648...62f Men det går jo ikke an å ploge når det er oppkjørt spor. Både pga. sporet, men også fordi det som regel er folk i sporet i motgående kjørefelt som går opp bakken og tar all plassen med fiskebeina sine. Anonymkode: 9fabe...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men det går jo ikke an å ploge når det er oppkjørt spor. Både pga. sporet, men også fordi det som regel er folk i sporet i motgående kjørefelt som går opp bakken og tar all plassen med fiskebeina sine. Anonymkode: 9fabe...cd3 Åh. Det er ikke min erfaring. Kanskje det heller et et nytt sted å gå på ski du burde finne? 😄 Anonymkode: 09648...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men det går jo ikke an å ploge når det er oppkjørt spor. Både pga. sporet, men også fordi det som regel er folk i sporet i motgående kjørefelt som går opp bakken og tar all plassen med fiskebeina sine. Anonymkode: 9fabe...cd3 Er det virkelig så smalt og trangt? Det er også fint å ha en fot i sporet for å "styre" og så ploge med den andre utenfor sporet for å få ned farta, hvis det er mulig. Anonymkode: 37378...219 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L'amie Skrevet 6. januar 2021 #13 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg pleier å ha høyre ski i sporet og venstre ski utenfor slik at jeg er klar til å ploge hvis jeg er litt usikker. Begge ski utenfor sporet hvis jeg regner med at det blir en tøff bakke. Ellers er det stort sett mest isete der alle ploger, så det kan være lurt å legge seg litt lenger til høyre eller venstre. Så lenge jeg ikke kjører inn i et tre eller andre mennesker, så tenker jeg det stort sett går fint å falle eller miste kontrollen. Sett deg ned i sakte fart hvis du merker at det ikke går likevel. Å ploge kan være slitsomt hvis man mangler styrke og stabilitet i beina, så litt styrketrening er ikke dumt. Olympiatoppen har en app, skadefri, som foreslår styrkeøvelser tilpasset aktiviteten man vil drive med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alle dere som sier «bare lær deg å ploge» hva gjør dere i bratte nedoverbakker med is? Har dere 100% kontroll da? Jeg blir så redd når jeg ikke føler jeg har kontroll😬 Anonymkode: 15adf...8c7 Sitt med rumpa nesten nedi bakken, også kan du sette deg helt ned om du føler du mister kontroll Anonymkode: d1f57...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 7. januar 2021 #15 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men det går jo ikke an å ploge når det er oppkjørt spor. Både pga. sporet, men også fordi det som regel er folk i sporet i motgående kjørefelt som går opp bakken og tar all plassen med fiskebeina sine. Anonymkode: 9fabe...cd3 Det er ikkje noko problem å ploge med skia ganske tett saman, bremsinga skjer ved at du klemmer knærne saman, det er då du får trykk. Viss sporet er heilt heile vegen ned bakken er det jo berre å stå i sporet, då treng du jo ikkje å bremse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 7. januar 2021 #16 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Alle dere som sier «bare lær deg å ploge» hva gjør dere i bratte nedoverbakker med is? Har dere 100% kontroll da? Jeg blir så redd når jeg ikke føler jeg har kontroll😬 Anonymkode: 15adf...8c7 Lenge mellom kvar gong det er så jævleg isete. Og nei, ein har ikkje 100% kontroll, men det treng ein ikkje, det held med 65%. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Del Skrevet 7. januar 2021 Om det er isete føre, så er det glattest i sporet. Sleng deg utenfor sporet, plog deg lange svinger nedover. Eller ta en av skiene utenfor sporet og plog med den. Anonymkode: 2fe5d...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 7. januar 2021 #18 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men det går jo ikke an å ploge når det er oppkjørt spor. Både pga. sporet, men også fordi det som regel er folk i sporet i motgående kjørefelt som går opp bakken og tar all plassen med fiskebeina sine. Anonymkode: 9fabe...cd3 Det kommer nok an på hvor du går. Der jeg går er det plogespor i bratte nedoverbakker og relativt breitt. Kommer det noen imot som ikke har vett til å passe seg, så ja... da roper man løype. Noen nevnte is. Hvis det er så isete at det ikke er «styresnø» til å ploge med, så går jeg ikke på ski eller jeg går ned bakken på bena. Hvis det er gode spor men isete/hardt i bakken så ser jeg an bakken. Er det lang flate i bunnen så går det greit om det går litt fort. Så ikke så lett å gi et sort/hvitt svar. Forhold, type bakke etc spiller inn. Men syns også det hjelper å gå samme plassen og bli kjent med sporet og bakkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå