AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #21 Del Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Forstår ikke hvorfor folk kvier seg for å kastrere hannhunder, det er helt normalt å kastrere både katter, hester, kaniner osv for å slippe markering og annen adferd i forbindelse med hormoner. Anonymkode: ba55e...ee9 Vår er kastrert.. Anonymkode: 55fde...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #22 Del Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Forstår ikke hvorfor folk kvier seg for å kastrere hannhunder, det er helt normalt å kastrere både katter, hester, kaniner osv for å slippe markering og annen adferd i forbindelse med hormoner. Anonymkode: ba55e...ee9 Fordi det ikke er lovlig uten medisinsk grunn. Og dessuten ingen garanti for at det stopper slik markering inne. Anonymkode: ff9bd...4eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. desember 2020 #23 Del Skrevet 30. desember 2020 Nå har jeg ikke lest tråden, men det finnes noe for skvetteglade hannhunder som kalles belly band, tror jeg. Det kan man ta på hunden før man kommer i den situasjonen der man vet at hunden markerer. Det er laget av stoff og kan vaskes og brukes om igjen. Som denne for eksempel. Ta den på hver gang FØR dere går inn i huset der dere skal på besøk. Jeg tipper også at hannhunden din er veldig hormonell nå, og i den pubertetsalderen er de litt rare. Det kan være han vokser det av seg, men i mellomtiden kan belly band være nyttig, så slipper du å uroe deg og sitte på nåler og følge med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. desember 2020 #24 Del Skrevet 30. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Fordi det ikke er lovlig uten medisinsk grunn. Og dessuten ingen garanti for at det stopper slik markering inne. Anonymkode: ff9bd...4eb Dette er feil. Du tenker på den GAMLE ordlyden i loven, som ble endret for flere år siden. Nå står det ordrett : " § 9. Medisinsk og kirurgisk behandling Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet. Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner." Legg merke til de siste ordene i den setningen. "Av andre særlige grunner". Det kan bety akkurat hva som helst, hva man nå måtte legge i det, hva nå enn du og/eller veterinæren måtte tolke det som. Ordet "hund" er også fjernet fra loven om kastrering for mange år siden nå. Det er ikke lenger noe unntak i loven som sier at hunder ikke kan kastreres uten medisinsk grunn e.l. Det er med andre ord fritt frem å kastrere sin hannhund så lenge man kommer med en grunn som er sånn passe ok. Endret 30. desember 2020 av Million la til link 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 30. desember 2020 #25 Del Skrevet 30. desember 2020 Bellyband har blitt nevnt flere ganger i denna tråden. Det er bare et dårlig plaster i denne situasjonen brukt for å dekke over det at man ikke orker/vil/klarer å ha litt basis lydighet på bikkja si. At det i det hele tatt blir dratt opp som et alternativ gjentatte ganger vitner om en stor svikt i kunnskapen og viljen til å faktisk ta seg av det dyret man har anskaffet seg. Hunder som mennesker har det best mentalt når det har iallefall noen grove rettnings linjer å holde seg til. Å da sette på et bellyband blir det samme som å vifte med et hvit flagg. "Jeg gir opp" jeg klarer ikke, jeg vet ikke, jeg orker ikke, uff det er så leit å lære hunden min regler, jeg må jo faktisk sette meg inn i noe, kan den ikke bare stå der å se fin ut da? Skaff dere ei tøy hund fra en leketøys butikk om det viljen til å ta seg av et levende vesen ikke strekker lengre enn å ta på den et bellyband. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #26 Del Skrevet 30. desember 2020 Min_hund_er_Grå skrev (6 timer siden): Med utgangspunkt i at bikkja er husrein, så støtter jeg gubben din. Har du lært bikkja forskjell på inne og ute så er en korreksjon på uønsket oppførsel på sin plass. Overslags handlinger i frustrasjon leder ingen steder. Men en klar korreksjon på en gitt uønsket handling vil fungere. Ut i fra hva ts skriver så virker det ikke som en stressa hund. Løfte beinet for å markere er en veldig bevist handling fra hunden. Dette settes det lydighet på, med at det ikke er lov innendørs. Det er lov å gi hunden leveregler. Han skal jo være husren i utgangspunktet, men blir jo usikker når han oppfører seg på sånn her.. blir spennende å se hvordan han reagerer neste gang vi reiser bort, altså om det gjentar seg etter at jeg tok skikkelig tak i han.. ang magebelte er jeg helt enig med deg, det er bare å dekke over problemet. Da får vi heller holde oss hjemme til ting er under kontroll.. Anonymkode: da01b...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #27 Del Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er vel ok å kjefte på en bikkje som faktisk pisser hos andre?? Den vet vel mest sannsynlig at det ikke er lov. Noen bikkjer må man jo virkelig heve stemmen til for at de skal skjønne det er kjefting. Det er jo helt uakseptabel oppførsel. Den hadde dessverre ikke vært velkommen i mitt hjem, og det er slitsomt å ha bikkje man ikke kan ha på besøk. Anonymkode: a046a...0b4 hvorfor kommer alltid denne kommentaren når noen spør om noe her på kjæledyrforumet? Utrolig lite konstruktivt. Sier seg jo selv at jeg er klar over at dette er et problem. TS Anonymkode: da01b...95a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 31. desember 2020 #28 Del Skrevet 31. desember 2020 Min_hund_er_Grå skrev (16 timer siden): Med utgangspunkt i at bikkja er husrein, så støtter jeg gubben din. Har du lært bikkja forskjell på inne og ute så er en korreksjon på uønsket oppførsel på sin plass. Med en 8 måneder gammel valp kan man kanskje ikke ta det for gitt at hunden er husrein enda. Altså, de fleste er husreine hjemme i den alderen, men ikke alle har koblet at de også skal være husreine alle andre steder i tillegg. Men noen må man trene litt på det andre steder enn hjemme også, da de faktisk ikke har lært forskjellen på "ute" og "inne", men bare "hjemme" og "andre steder". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #29 Del Skrevet 1. januar 2021 Men hvorfor tisser de inne på besøk? Hadde en bror på besøk, hans hund tisset flere ganger i stua. Veldig frustrerende, da min bror og dama ikke stresset med å vaske bort tisset. De sa bare at hunden ble stresset og sånn er det bare. Sa i fra til de at jeg ikke ønsket hunden deres på besøk lenger, og nå er vi bitre uvenner hele gjengen. Da de sier at det ikke kommer på tale at hunden skal være alene hjemme og at hvis ikke hunden er velkommen fordi jeg ikke godtar litt tiss i stua, nei da er ikke de heller velkommen 🙄🙄 men dere hunde eiere? Hvorfor tisser de inne og er det noe jeg kunne ha gjort for å unngå det? Anonymkode: d7e42...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #30 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men hvorfor tisser de inne på besøk? Hadde en bror på besøk, hans hund tisset flere ganger i stua. Veldig frustrerende, da min bror og dama ikke stresset med å vaske bort tisset. De sa bare at hunden ble stresset og sånn er det bare. Sa i fra til de at jeg ikke ønsket hunden deres på besøk lenger, og nå er vi bitre uvenner hele gjengen. Da de sier at det ikke kommer på tale at hunden skal være alene hjemme og at hvis ikke hunden er velkommen fordi jeg ikke godtar litt tiss i stua, nei da er ikke de heller velkommen 🙄🙄 men dere hunde eiere? Hvorfor tisser de inne og er det noe jeg kunne ha gjort for å unngå det? Anonymkode: d7e42...2da Enten er det fordi hunden ikke er husren, eller så er det fra stress (veldig gira av å dra på besøk). Om de ikke har tenkt å jobbe med det, så skjønner jeg godt at du ikke vil at hunden skal komme på besøk hos deg. Om hunden blir stressa, så burde de holde den i bånd når de er inne hos deg, også ta med en kong eller tyggebein å gi hunden så den har noe å fokusere på som roer ned. Anonymkode: 2bbb7...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:49 #31 Del Skrevet fredag kl 20:49 AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 14.49): Han skal jo være husren i utgangspunktet, men blir jo usikker når han oppfører seg på sånn her.. blir spennende å se hvordan han reagerer neste gang vi reiser bort, altså om det gjentar seg etter at jeg tok skikkelig tak i han.. ang magebelte er jeg helt enig med deg, det er bare å dekke over problemet. Da får vi heller holde oss hjemme til ting er under kontroll.. Anonymkode: da01b...95a Hvordan gikk det? Sluttet han å markere inne? Anonymkode: e88c0...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:52 #32 Del Skrevet fredag kl 20:52 Hunden min markerte nettopp her hjemme.. helt instinktivt ropte jeg nei og tok han ut til hundegården. Er så skuffet og ble redd for om han har gjort det tidligere, var helt tilfeldig at jeg så han gjøre det... han er 1 år gammel.. Anonymkode: e88c0...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå