Gå til innhold

Får aldri tid til å minnes barnet mitt sin dødsdag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet barnet mitt i dødfødsel på julaften. Det er mange år siden nå og sorgen er ikke like tung lenger, men på den 24. renner det alltid på med litt ekstra følelser. Det som er vanskelig er at den dagen og dagene etterpå er så fulle at det ikke er et minutt engang ledig til å faktisk fordøye de følelsene og å minnes sønnen min. Det blir bare å pushe alle følelser og tanker vekk. Det synes jeg er veldig synd. 

Jeg er ikke ute etter gode råd, jeg bare prøver å ventilerte litt følelser her... 

Anonymkode: fc5ca...607

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det er veldig synd, og håper du finner tiden nå i romjula slik at du får minnes din sønn. Du skal ikke ha dårlig samvittighet, og du har all lov til å sette av tiden du trenger selv i høytiden og alt annet som skjer. Kanskje det å gå på graven kan være en fin tradisjon dere kan innføre i familien?

Anonymkode: ed167...92b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter å gi råd, bare lufter tanker. 
Sette av tid til det og prioritere det. En av dagene før julaften. 

Anonymkode: 4562e...8f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme «problemet». Jeg blir litt ufrivillig veldig emosjonell og tårene sitter løst. Jeg er alltid på kirkegården sent på lille julaften, da er det ingen andre der. Tenner flere lys. Og så er jeg der et par ganger i romjula og passer på at det brenner lys hele tida. Men stresset setter seg veldig i kroppen, og jeg er alltid glad når hverdagen kommer tilbake. Koser meg med de andre ungene og har akseptert at der er i MITT hjerte hun har satt dypest spor, jeg har akseptert det. Klem😘.

Anonymkode: b09a0...87c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tanker og råd. Dette er ikke noe resten av familien er involvert i, og slik må det forbli. Ikke har jeg noen grav å gå til heller. Samboer vet, og er forståelsfull, men det er vanskelig å få tid til å stikke seg vekk fra alle de andre på julaften uten spørsmål og oppstyr. Å sette av tid i romjula er vel og bra, men tankene og sorgen på julaften er der likevel og det er da ting føles virkelig vanskelig.

Men å ta meg tid på forhånd er kanskje ingen dårlig idé. Det er ikke da tankene og sorgen er mest påtrengende, men ved å ta meg tid og hente sorgen fram på forhånd, er det mulig julaften vil føles litt lettere og at tankene som kommer  da vil føles overkommelig. 

Anonymkode: fc5ca...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tanker og råd. Dette er ikke noe resten av familien er involvert i, og slik må det forbli. Ikke har jeg noen grav å gå til heller. Samboer vet, og er forståelsfull, men det er vanskelig å få tid til å stikke seg vekk fra alle de andre på julaften uten spørsmål og oppstyr. Å sette av tid i romjula er vel og bra, men tankene og sorgen på julaften er der likevel og det er da ting føles virkelig vanskelig.

Men å ta meg tid på forhånd er kanskje ingen dårlig idé. Det er ikke da tankene og sorgen er mest påtrengende, men ved å ta meg tid og hente sorgen fram på forhånd, er det mulig julaften vil føles litt lettere og at tankene som kommer  da vil føles overkommelig. 

Anonymkode: fc5ca...607

Her er heller ikke resten av familien involvert, vel i alle fall få av dem. For meg er det ok, men jeg vet jo "hvor hun er" om du skjønner. Har et litt av og på-forhold til graven og, men sånn er det vel, og det er også helt greit. Men (og du trenger ikke å svare på dette), har du mulighet (og føler for ikke minst) å få vite hvor han ligger gravlagt? Om mulig. 

Anonymkode: b09a0...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Her er heller ikke resten av familien involvert, vel i alle fall få av dem. For meg er det ok, men jeg vet jo "hvor hun er" om du skjønner. Har et litt av og på-forhold til graven og, men sånn er det vel, og det er også helt greit. Men (og du trenger ikke å svare på dette), har du mulighet (og føler for ikke minst) å få vite hvor han ligger gravlagt? Om mulig. 

Anonymkode: b09a0...87c

Klem til deg i disse tunge dagene ❤️

Jeg vet hvor han ligger, det er bare ikke et sted jeg har tilgang på lenger. Det blir dermed ikke et sted jeg kan tillate meg å føle noen nærhet til, alt jeg har er i grunnen "bildene" jeg har av ham død. Skulle ønske jeg hadde et eller annet annet som minnet meg om ham. 

Anonymkode: fc5ca...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klem til deg i disse tunge dagene ❤️

Jeg vet hvor han ligger, det er bare ikke et sted jeg har tilgang på lenger. Det blir dermed ikke et sted jeg kan tillate meg å føle noen nærhet til, alt jeg har er i grunnen "bildene" jeg har av ham død. Skulle ønske jeg hadde et eller annet annet som minnet meg om ham. 

Anonymkode: fc5ca...607

Har du mulighet til å lage et sted som kan minne deg om ham? F.eks. plante et frukttre i hans minne? Så kan du tenke på ham hver gang du steller treet. Eller kjøpe et maleri som kan være til minne om ham.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg mistet moren min i romjula, hun ble bare 50 år.   Skjønner deg litt, fordi jeg også føler at tapet etter henne drukner litt i alt styret i jula og jula er for meg en litt trist tid fortsatt mange år etter.  Men samtidig er jeg litt glad, fordi det er lettere å glemme i en slik tid enn på en tilfeldig dag ellers i året...... Men et barn....på julaften....fy f...det må være jævlig. 

Anonymkode: 3f73f...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 20.03):

Hvordan har du det nå? 

Anonymkode: b09a0...87c

 

Tough cookie skrev (3 minutter siden):

Takk for omtanken ❤️ Det går bra med meg, jeg har hatt mange år å bearbeide ting på og det går fint i hverdagen nå, det er bare den 24. desember ting blir ordentlig vanskelig.

Anonymkode: fc5ca...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistet moren min i romjula, hun ble bare 50 år.   Skjønner deg litt, fordi jeg også føler at tapet etter henne drukner litt i alt styret i jula og jula er for meg en litt trist tid fortsatt mange år etter.  Men samtidig er jeg litt glad, fordi det er lettere å glemme i en slik tid enn på en tilfeldig dag ellers i året...... Men et barn....på julaften....fy f...det må være jævlig. 

Anonymkode: 3f73f...8ff

Ei venninne mista barnet sitt på morsdagen. Hun får på en måte påminnelsen om det hele to ganger nesten hvert eneste år, både på morsdag og på selve datoen for dødsfallet. Morsdagen er jo også en ekstra sår dag å måtte minnes at man ikke lenger har noen å være mor til... 😞

Anonymkode: fc5ca...607

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...