AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Hei. er nysgjerrig på hvor lenge det kan forventes å få oppfølging på DPS. Skjønner at det avhenger av diagnose, forventet prognose osv, men likevel: hvor lenge har du fått kontinuerlig oppfølging via dps, og hva er/var situasjonen? spør fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg er livredd for at min oppfølging går mot slutten da jeg har vært der lenge, typ FEM ÅR. min problemstilling er sammensatt: 16 år med anoreksi (friske perioder mellom, men totalt fire runder med alvorlig undervekt), depresjoner, angst og PTSD, tidligere også suicidal med en akuttinnleggelse. Fått hjelp flere ganger gjennom årene, men har aldri fått fem hele år på samme DPS. Dette siste halvåret går ting ENDELIG bedre og det er noe av grunnen til at jeg er redd for at oppfølgingen skal ta slutt. Kjenner at jeg har det bedre, men føler det er så «hårfint», at det skal lite til for å miste kontrollen, både mtp mat, sosiale ting, livsgnist osv. å få oppfølging hjelper meg med å holde fokuset. andre som har gått så lenge på DPS? Hva gjør/gjorde du da oppfølgingen ble avsluttet? Har man rett på videre oppfølging andre steder? Anonymkode: 3767f...e7d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Nei man har ikke rett på årevis med behandling. Hjelpen må fordeles utover så flest mulig får hjelp! Anonymkode: 85ab4...c20 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei man har ikke rett på årevis med behandling. Hjelpen må fordeles utover så flest mulig får hjelp! Anonymkode: 85ab4...c20 Nå ja. Jeg er 37 og har mer eller mindre vært tilknyttet dps siden jeg var 19 og før det gikk jeg på bup Anonymkode: 1b537...f96 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå ja. Jeg er 37 og har mer eller mindre vært tilknyttet dps siden jeg var 19 og før det gikk jeg på bup Anonymkode: 1b537...f96 Ja noen er selvsagt heldige. Men det mest rettferdige er at hjelpen deles på alle som sliter og ikke kun på noen få. Anonymkode: 549fe...231
Silva Pluvialis Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 (endret) Du kan be psykologen sende henvisning til avtalespesialist. Avtalespesialister kan ha lange ventelister, så bruk tiden på DPS til å stå på venteliste. Da slipper du å stå lenge uten behandling når DPS avslutter deg. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 Uatskillelig skrev (4 minutter siden): Du kan be psykologen sende henvisning til avtalespesialist. Det gjorde jeg, og brukte dermed den siste tiden på DPS til å stå på venteliste til privatpraktiserende psykolog. Avslutningen på DPS var kun noen dager før jeg kom inn til privat psykolog. Avtalespesialister kan ha lange ventelister, så bruk tiden på DPS til å stå på venteliste. Da slipper du å stå lenge uten behandling når DPS avslutter deg. Det er ikke alle steder hvor man bare kan bytte til avtalespesialist. Her i byn er det ikke særlige mange og de få som er har stappfulle lister og såpass mange på ventelista at de ikke en gang setter folk på venteliste Anonymkode: 1b537...f96
Silva Pluvialis Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 15.51): Det er ikke alle steder hvor man bare kan bytte til avtalespesialist. Her i byn er det ikke særlige mange og de få som er har stappfulle lister og såpass mange på ventelista at de ikke en gang setter folk på venteliste Anonymkode: 1b537...f96 Det er uansett verdt å sjekke det ut. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Det er jo helt innafor og sikkert også bra hvis du tar opp dette på neste time. At du føler at det går bedre men at det er en hårfin balanse og at du nå begynner å bli veldig bekymret for at du kommer til å bli avsluttet før du er klar for det. Jeg kjenner meg igjen i tankene du har. Hadde det på samme måte når det begynte å gå litt bedre. Behandler begynte å spørre om jeg trodde jeg behøvde å fortsette eller ikke, fordi jeg jo egentlig hadde nådd målene vi hadde satt oss i starten. Dette temaet kom opp flere ganger over en måneds tid. Da passet jeg på å ta opp problemstillinger som jeg følte vi ikke hadde vært innom. Jeg ble også trygget på det at jeg ikke kom til å bli kastet ut. Vi gikk gjennom tingene jeg hadde lært og jeg fikk en plan B, C, D osv. for hva jeg kunne gjøre dersom jeg skulle bli litt dårligere igjen i fremtiden. Ikke så lenge etter dette følte jeg meg klar (innenfor rimelighetens grenser) for å avslutte og gav beskjed om det. Anonymkode: dd9a3...bef
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Uatskillelig skrev (46 minutter siden): Det er uansett verdt å sjekke det ut. Jeg meldte med en del psykologer, og noen hadde helt fulle ventelister. Min psykolog hadde kun 3 mnd ventetid. Veldig heldig med det! Selvsagt verdt å sjekke,men dette rådet kommer alltid i slike tråder som dette og da er det også viktig å få frem at dette ikke er like lett overalt. Noen steder er det faktisk umulig Anonymkode: 1b537...f96 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Jeg gikk på DPS i 15 år. Var i full jobb og har bade mann og barn, venner osv. sleit med angst og hadde ting jeg trengte bearbeide Anonymkode: f7a51...84f 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 Som regel er det de friskeste som får mest hjelp. Fordi at dps er mest opptatt av den samfunnsøkonomiske vinninga. Anonymkode: 549fe...231 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #12 Skrevet 29. desember 2020 Tilsammen 15 år, men ikke hos samme behandler og ikke kontinuerlig. ca 3 år hos Bup 3 mnd på dps rett etter bup med ei håpløs dame som bare ville avslutte meg hele tiden, ingen kjemi, og jeg ville egentlig ikke være i behandling selv fordi jeg mente jeg ikke var syk 😅 så ca 2 år uten behandler før ny henvisning i 2011. samme behandler fra 2011-2013 tror jeg, men med et langt opphold i mellom pga innleggelse i spesialistenhet ( som fastlege henviste til fordi behandler mente jeg var for syk til å få hjelp der) enheten reddet livet mitt. så, en behandler fra 2013-2015 kanskje 🤔 en behandler fra 2015-2017 en behandler i 2017, som avslutta meg fordi han mente alt jeg trengte var en jobb jeg trivdes i så ville alt løse seg. akuttinnlagt 2017. Uten behandler til ca 2019 og ny henvisning til døgn. Oppstart ny behandler og spesialisert døgnbehandling i 2020. så ja, fått mye hjelp over lenger tid, men med litt forskjellig resultat, noen behandlere var ikke bra, noen var veldig bra, perioder bedre enn før, også tilbake til gjørma fordi jeg ikke hadde bearbeidet det jeg burde. Håpet er at den siste behandlingen jeg fikk i år (min siste mulighet for den type behandling trolig) skal få meg «frisk». Men lenge siden jeg har vært så syk som nå 😅 nå skal det forøvrig nevnes at jeg stort sett har vært enten i full eller delvis jobb hele veien siden 2013, og student før det. og verdens beste (og samme) fastlege hele veien Anonymkode: 8438b...643 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #13 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå ja. Jeg er 37 og har mer eller mindre vært tilknyttet dps siden jeg var 19 og før det gikk jeg på bup Anonymkode: 1b537...f96 Hva slags hjelp har du fått på dps i snart 20 år? Anonymkode: 07cd0...a39
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #14 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva slags hjelp har du fått på dps i snart 20 år? Anonymkode: 07cd0...a39 Oppfølgning,stabilisering,mestring av sykdom og hverdag osv osv Anonymkode: 1b537...f96 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #15 Skrevet 29. desember 2020 Så lenge som din psykolog mener at du trenger å gå Der. Så det varierer for psykolog fra psykolog men de skal alltid kunne begrunne faglig hvorfor avslutning Anonymkode: c3d7f...eaa
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #16 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oppfølgning,stabilisering,mestring av sykdom og hverdag osv osv Anonymkode: 1b537...f96 Kan jeg spørre om du er i jobb? Anonymkode: fd920...8a0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #17 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 14.46): Hei. er nysgjerrig på hvor lenge det kan forventes å få oppfølging på DPS. Skjønner at det avhenger av diagnose, forventet prognose osv, men likevel: hvor lenge har du fått kontinuerlig oppfølging via dps, og hva er/var situasjonen? spør fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg er livredd for at min oppfølging går mot slutten da jeg har vært der lenge, typ FEM ÅR. min problemstilling er sammensatt: 16 år med anoreksi (friske perioder mellom, men totalt fire runder med alvorlig undervekt), depresjoner, angst og PTSD, tidligere også suicidal med en akuttinnleggelse. Fått hjelp flere ganger gjennom årene, men har aldri fått fem hele år på samme DPS. Dette siste halvåret går ting ENDELIG bedre og det er noe av grunnen til at jeg er redd for at oppfølgingen skal ta slutt. Kjenner at jeg har det bedre, men føler det er så «hårfint», at det skal lite til for å miste kontrollen, både mtp mat, sosiale ting, livsgnist osv. å få oppfølging hjelper meg med å holde fokuset. andre som har gått så lenge på DPS? Hva gjør/gjorde du da oppfølgingen ble avsluttet? Har man rett på videre oppfølging andre steder? Anonymkode: 3767f...e7d Gikk fra 2013 til 2017. Også pån igjen fra august 2020 frem til nå. Kunne fått oppfølging fra dem hele veien, så lenge jeg hadde villet selv men jeg ville jo ikke. Gikk der pga spiseforstyrrelser og fordi dette var aktivitetsplanen min fra nav! Så gikk der egentlig bare for å kunne motta AAP! og for å bli ufør etterhvert. Anonymkode: 1c89a...d39 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #18 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oppfølgning,stabilisering,mestring av sykdom og hverdag osv osv Anonymkode: 1b537...f96 Seriøst. Hvorfor har du giddet det egentlig?? Anonymkode: 1c89a...d39
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #19 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Seriøst. Hvorfor har du giddet det egentlig?? Anonymkode: 1c89a...d39 Er ikke den du siterer, men mange holder seg stabile ved å ha jevnlige samtaler med psykolog. Anonymkode: f7a51...84f 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #20 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Seriøst. Hvorfor har du giddet det egentlig?? Anonymkode: 1c89a...d39 Fordi mange trenger det for å kunne fungere vanlig. Har gått i behandling i 18 år og det er det som gjør at jeg kan ha et nogenlunde normalt liv . Anonymkode: fd920...8a0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå