Gå til innhold

Navn som inneholder Z

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Charlie Amberson skrev (16 timer siden):

Hva ville du tenkt om Bongo fra Kongo hvis han ville kalle barna sine Ola og Kari helt uten at han noen gang hadde vært i Norge, aldri hadde møtt noen fra Norge, ikke kunne et kløyva ord norsk og ikke kunne pekt ut Norge på et verdenskart. Han hadde bare sett navnene på TV.

Omtrent som politikeren fra Namibia som lyder navnet Adolf Hitler da.

Jeg ville ikke sett bort fra at det kan finnes folk der nede oppkalt etter Ole Gunnar Solskjær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men syns det er litt unødvendig. I Norge vil man da bare ende opp med å måtte rette hele tiden, helt til man gir opp og bare lar folk skrive feil de gangene det ikke er så nøye. Sikkert i andre land også. Hvis man bor i et land hvor Z er mer brukt i navn generelt så kan det være fint. 

Anonymkode: 7358d...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som her Kezia da jeg var liten. Husker jeg syntes det var et utrolig fint navn, og det synes jeg fremdeles.

Anonymkode: fafd7...f23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (På 28.12.2020 den 6.44):

Hva ville du tenkt om Bongo fra Kongo hvis han ville kalle barna sine Ola og Kari helt uten at han noen gang hadde vært i Norge, aldri hadde møtt noen fra Norge, ikke kunne et kløyva ord norsk og ikke kunne pekt ut Norge på et verdenskart. Han hadde bare sett navnene på TV.

Det er vel noen sånne lignende tilfeller :) Mener jeg har lest at det finnes både en Bjørn Dæhlie og en Erik Bye i afrikanske land. Tror det var i forbindelse med noen TV-aksjoner eller noe at en lokal høvding oppkalte barnet sitt etter den tilreisende gjesten fra Norge 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zackarias på en gutt? Har sett navnet på dørskilt, men aldri møtt noen personlig som heter det.

Ines eller Inez er for folk som kommer fra spansktalende land. Ville være merkelig å kalle en 100% etnisk norsk unge for det. Synes jeg.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Perelandra said:

Hvis begge foreldrene er norske, synes jeg det er rart og unødvendig å bruke Z.  

Enig. På norsk vil det lett bli oppfattet som genetiv-form av Ine. Hvis dere skal bruke navnet, må dere i så fall skrive det med apostrof, Inés. 

Ville også bruke apostrof, men tenker det burde gå greit uansett. Det er jo ikke mange som tenker på folk fra Irland når de ser navnet Irene.

Anonymkode: f9eac...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde en venninne som her Kezia da jeg var liten. Husker jeg syntes det var et utrolig fint navn, og det synes jeg fremdeles.

Anonymkode: fafd7...f23

Det var nydelig! 

Anonymkode: f12ca...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cezilie, Zilje, Hjørdiz, Zofie, Akzel, Jonaz, Lukaz, Markuz.... Næh, s er bedre enn z. Unødvendige fjåsebokstaver er ikke særlig praktisk. 

Ines er best med s. Selv ville jeg valgt apostrof for å vise at det skal være trykk på e-en, men det er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 77e53...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (På 28.12.2020 den 1.42):

Liker Zelda jeg. 😄 

Enig.  Zakarias og Lizzy synes jeg også er greit med z.

Anonymkode: e7669...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 1.41):

Kjenner ei som heter Sizzi, minner meg om kleskjeden Zizzi. Også kjenner jeg noen som har kalt ungen sin for Xander. Ikke Z det da, men...

Anonymkode: f6a9b...965

Eksander? Spesielt navn. Eller uttales det Kryssander?

Anonymkode: 3852f...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pretensiøst. Litt sånn guud, mitt barn er såå spesielt!

Alle barn er spesielle, de trenger ikke z i navnet for å være det.

Anonymkode: 2f476...ce3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/28/2020 at 1:42 AM, FrøkenMånestråle said:

Liker Zelda jeg. 😄 

:spy:

Anonymkode: f64d2...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner til to jenter som heter Ines, og i begge tilfeller uttales det med trykk på I-en. Ines med s er ikke uvanlig i Sverige, og der uttales det også slik. Rimer på Isak altså. 

Inez ville jeg derimot ha uttalt på spansk vis.

Meget mulig dette er geografisk betinget. Jeg bor på Vestlandet. 

Anonymkode: 76716...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ti10 skrev (På 29.12.2020 den 11.44):

Det er vel noen sånne lignende tilfeller :) Mener jeg har lest at det finnes både en Bjørn Dæhlie og en Erik Bye i afrikanske land. Tror det var i forbindelse med noen TV-aksjoner eller noe at en lokal høvding oppkalte barnet sitt etter den tilreisende gjesten fra Norge 😄

Dæhlie Boit er sønnen til den kenyanske langrennsløperen Philip Boit. Sistnevnte deltok på 10 km klassisk i OL i 1998, ble sist. Blomsterseremonien ble utsatt fordi Bjørn Dæhlie ville vente til alle var kommet i mål.

Anonymkode: 1b4c3...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...