Gå til innhold

Gravid og metformin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, i vente på ivf fikk eg metformin mot pcos, det er ca 3,5 veke sida. Før det gikk eg på letrozol, og kvar gang eg har slutta på letrozol har eg hatt en tilnærma normal syklus etter den. Såååå no har eg for første gang på 1,5 år fått en positiv graviditetstest. Skal eg då slutte på metformin? Eller e det trygt å fortsette til eg har fått tatt et par testa til og snakka med legen? Hjelp..🙈

Anonymkode: 07572...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med positiv test!! :smilyblomst:

Metformin er trygt å bruke i svangerskap I begge mine der jeg har brukt metformin under prøvingen, og blitt gravid, har min spesialistgynekolog sagt at jeg skulle gå på dette til og med sv.uke 10. Som jeg gjorde. Etter dette tar morkaken over jobben som medisinen gjør.

Men ta selvsagt kontakt med din lege for å høre hva han mener du skal gjøre i ditt tilfelle. Men å ta metformin frem til du får svar fra ham er ikke feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Amatariel skriver kan du fortsette frem til du har snakket med legen. 

Jeg går selv på metformin og er gravid. Forrige svangerskap brukte jeg det frem til uke 37 da det kan virke forebyggende på svangerskapsdiabetes, har også pcos. Regner med at jeg blir å bruke det i hele svangerskapet denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicki_90 skrev (34 minutter siden):

Som Amatariel skriver kan du fortsette frem til du har snakket med legen. 

Jeg går selv på metformin og er gravid. Forrige svangerskap brukte jeg det frem til uke 37 da det kan virke forebyggende på svangerskapsdiabetes, har også pcos. Regner med at jeg blir å bruke det i hele svangerskapet denne gangen også.

Brukte du det pga at du har pcos, eller for at du stod i fare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Eller ville de bare at du skulle ta det pga pcos øket risken for diabetes. Jeg fikk blankt avslag på å fortsette på metformin, tross pcos. Og mistet to ganger på rad nå. Akkurat blitt gravid på nytt, og fått beskjed om å slutte igjen. Hvor mange mg tar du?

Anonymkode: bab38...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukte du det pga at du har pcos, eller for at du stod i fare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Eller ville de bare at du skulle ta det pga pcos øket risken for diabetes. Jeg fikk blankt avslag på å fortsette på metformin, tross pcos. Og mistet to ganger på rad nå. Akkurat blitt gravid på nytt, og fått beskjed om å slutte igjen. Hvor mange mg tar du?

Brukte det pga pcos og at det gir økt risiko for svangerskapsdiabetes. I tillegg hadde jeg mistet tre ganger tidligere (alle tre på metformin), så alt som kunne virke forebyggende på et risikosvangerskap ble gjort den gangen. 

Da ville jeg spurt hvorfor de vil du skal slutte når du har blitt gravid. 

Dosering er avtalt med min gynekolog og kan variere ut fra årsak til bruk. Vanlig dosering er 500-2000mg for diabetespasienter (iflg. Relis), hva det er for gravide kjenner jeg ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicki_90 skrev (39 minutter siden):

Brukte det pga pcos og at det gir økt risiko for svangerskapsdiabetes. I tillegg hadde jeg mistet tre ganger tidligere (alle tre på metformin), så alt som kunne virke forebyggende på et risikosvangerskap ble gjort den gangen. 

Da ville jeg spurt hvorfor de vil du skal slutte når du har blitt gravid. 

Dosering er avtalt med min gynekolog og kan variere ut fra årsak til bruk. Vanlig dosering er 500-2000mg for diabetespasienter (iflg. Relis), hva det er for gravide kjenner jeg ikke til. 

Takk for svar. Skal til gynekologen til onsdag igjen, så skal høre igjen. Føler at det ble avfeid uten å sjekke opp noe som helst. Eneste hun sa var at nå for tiden anbefales det ikke. Etter hva jeg selv leser fra div klinikker/forum for pcos, så er det så mange som fortsetter på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Skal til gynekologen til onsdag igjen, så skal høre igjen. Føler at det ble avfeid uten å sjekke opp noe som helst. Eneste hun sa var at nå for tiden anbefales det ikke. Etter hva jeg selv leser fra div klinikker/forum for pcos, så er det så mange som fortsetter på det.

Jeg ser her: https://www.nrk.no/viten/ntnu-studie_-kan-ha-gitt-metformin-ved-svangerskapsdiabetes-i-flere-tiar-til-ingen-nytte-1.15066913 at det er kommet nye resultater siden sist gang jeg var gravid. Men jeg er også diagnostisert med habituell abort og siden det har effekt mot senaborter og for tidlig fødsel så kan det ha vært en av årsakene til at jeg fortsatte på det. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, nyttig lesing. Habituell abort her å, så jeg tenkte i forhold til det. Der ser det ut at det var positive resultater ihvertfall. Jeg får ta det opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...