Gå til innhold

Samboer som er litt «tulle-rasist»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vera skrev (40 minutter siden):

Du kjenner de fleste fargede?

Mitt inntrykk er at det ofte er hvite som blir krenket på vegne av andre som er problemet.

Her ser vi for øvrig at 60 % av de spurte i en meningsmåling mener det er greit å si «neger». Ingen god grunn til at det skal være mindre greit i dag.

Å gi etter for hysterikere er ikke bra.

Anonymkode: 36bdf...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt inntrykk er at det ofte er hvite som blir krenket på vegne av andre som er problemet.

Her ser vi for øvrig at 60 % av de spurte i en meningsmåling mener det er greit å si «neger». Ingen god grunn til at det skal være mindre greit i dag.

https://www.nrk.no/kultur/--greit-a-si-neger-1.3781150

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sagt fra at nå burde han slutte å bruke N-ordet,

N-ordet er det amerikanske ordet «nigger», IKKE neger. 🤦‍♀️ Neger er tilsvarende «negro» som er lov å si i USA. «Svarting» derimot (n-ordet) er det ikke. 

Anonymkode: baae4...94a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde ei russisk venninne før som måtte si opp jobben fordi kollegaen hennes (homofil) hadde lest eller har hørt et sted at "alle russere er så dårlige og homofobe", noe venninna mi IKKE var. Så da begynte denne kollegaen å mobbe henne, fryse henne ut bare fordi hun er russisk, og da er hun "akkurat som alle andre russere". 

Det ble for mye for henne og hun valgte å gå. 

Hvordan kaller man dette? 

Anonymkode: 4fb23...486

Hva er spørsmålet? Det er selvsagt ikke greit å mobbe/fryse ut noen basert på hvor de er fra, uansett? Med mindre din venninne kom med homofobiske "vitser" eller uttalelser så er det ikke gitt at hun er homofob bare fordi hun er russisk. Åpenbart ikke. 

Anonymkode: 88385...6bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er spørsmålet? Det er selvsagt ikke greit å mobbe/fryse ut noen basert på hvor de er fra, uansett? Med mindre din venninne kom med homofobiske "vitser" eller uttalelser så er det ikke gitt at hun er homofob bare fordi hun er russisk. Åpenbart ikke. 

Spørsmålet er hvorfor det er ok å fryse ut folk på denne måten uten at de har gjort noe galt, bare fordi DU selv har fordommer og "kjøper" alt media prøver å selge deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror faktisk at det er russere som ofte opplever "vitser" om vodka, Putin, doping, prostituerte osv fra "smarte" og "morsomme" nordmenn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (1 time siden):

I følge deg er da neger det samme som stygg.det et det langt ifra fra oss som ikke ser noe galt i det ordet. De kaller jo hverandre det selv. Slett ikke noe skjellsord.  De fleste fargede bryr seg ikke. 

Ingen av de jeg kjenner som er afrikanske kaller hverandre for det. Det er ikke vanlig, men hører mindretallet til i afrikanske miljøer. Så ikke kom med den. Og jo det er faktisk mange som bryr seg. Av hva jeg har fått med meg i de miljøene som faktisk sier det til hverandre så er det flest ungdommer som skal erte hverandre litt. Ingen voksne som flyr rundt å kaller hverandre negre seg i mellom. Om du har inntrykk av at de ikke bryr seg, så sier de det til deg fordi de ikke orker den diskusjonen eller føyer seg for fredens skyld for bastante nordmenn som raskt er ute med at; dette må du bare tåle.

Anonymkode: 40158...f44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (51 minutter siden):

Du kjenner de fleste fargede?

Selvfølgelig ikke, men den tause majoritet bryr seg som regel katta om det. Alle de mørkhudede jeg noen gang har parter med har gitt seg katta i det der. Man må slutte å blin krenket på andre sin vegne. Det er faktisk endel som syns det er irriterende også. Hadde neger vært så stygt ord, hadde de ikke sagt nigger til hverandre.  Ta heller de virkelige haterne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor det er ok å fryse ut folk på denne måten uten at de har gjort noe galt, bare fordi DU selv har fordommer og "kjøper" alt media prøver å selge deg? 

Det er ikke greit? Hvor har noen sagt at det er greit? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror faktisk at det er russere som ofte opplever "vitser" om vodka, Putin, doping, prostituerte osv fra "smarte" og "morsomme" nordmenn 

Og det er like lite greit med fordommer som det og "vitsing" rundt det. Hvorfor skal det være noe bedre? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasister har det dårlig med seg selv, de tåler ikke humor på sin egen bekostning, er bitre og sinte på andre for sine svakheter. De tråkker på andre for å føle seg bedre. Smålige mennesker stakkars. 

Anonymkode: bfd99...70e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Undersøkelsen er fra 2007, ikke akkurat nyere dato. Mye har endret seg etter det. 

Anonymkode: b7881...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det så forbanna vanskelig å la være å si neger. Ingen sier krøpling lenger heller. De som tviholder på sin rett til å si neger er som regler rasister. Det ser man fort når man kjenner dem litt. 

Anonymkode: 07c8e...fcc

Her har vi sagt neger hele livet uten at det er noe negativt bak. Hvorfor skal du eller andre plutselig komme og fortelle oss at det er galt? Er du Konge i Norge eller noe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (4 minutter siden):

Her har vi sagt neger hele livet uten at det er noe negativt bak. Hvorfor skal du eller andre plutselig komme og fortelle oss at det er galt? Er du Konge i Norge eller noe?

Ingen jeg kjenner har vokst opp med at dette er akseptabelt å si i det hele tatt. Vi er under 30 da. Men inntrykket mitt er at de yngre generasjonene responderer negativt til det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan så være. Problemet er når folk skal snakke for en hel menneskegruppe, og ilegge dem meninger og følelser de strengt tatt ikke vet noe om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jon Are skrev (51 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men den tause majoritet bryr seg som regel katta om det. Alle de mørkhudede jeg noen gang har parter med har gitt seg katta i det der. Man må slutte å blin krenket på andre sin vegne. Det er faktisk endel som syns det er irriterende også. Hadde neger vært så stygt ord, hadde de ikke sagt nigger til hverandre.  Ta heller de virkelige haterne .

Men du har ikke belegg for å si at de fleste fargede syns dette er greit. For det vet du ikke. Da blir det en tullediskusjon. Det vi derimot har er fakta fra historien,  og holdninger som må bort fra samfunnet.

Om du hadde sagt nigger til en fullstendig ukjent farget person, ville det ha vært greit? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange slike mennesker. 

"tulle rasister" som blir fryktelig fornærma når de ikke får bruke slike ord slik de ønsker og når de ønsker. Tåler ikke at andre ikke syns det er like gøyalt. Da er man for "lett krenka". 

Synes det sier nok om slike personer når de har et så sterkt behov om å være "tulle" rasistiske. Da er de rett og slett bare rasistisk. Klarer ikke mannen å ha normalt ordbruk så er det noe galt der altså. Skjønner mange eldre bruker slikt men der er det også basert på den tiden og hvordan de så ned på mennesker som va annerledes. 

Det er rasistisk. N ordet har aldri hatt positiv mening og uansett om mannen din bruker det på tull så er det et veldig negativt ladd ord, spesielt da når det kommer fra noen som aldri har opplevd rasisme selv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (54 minutter siden):

Jeg har svart deg her litt lenger opp. Hvorfor svarer du ikke tilbake? Ingen jeg kjenner innen det afrikanske miljøet kaller hverandre for det, unntaket må være ungdommer som skal erte hverandre. Voksne folk i det afrikanske miljøet hater ordet. Og de du har møtt på, som later som de liker det gjør det for å passe inn, for å slippe diskusjonen og for å være tøffe.

Anonymkode: 40158...f44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må lære seg forskjell på å gjøre noe rasistisk, å det å faktisk være rasist. Bare fordi at noen sier noe rasistisk, betyr ikke at man er rasist og hater alle fargede at heart

samme som en snill person kan gjøre en slem handling, betyr ikke at han er slem

for min del høres det bare ut som mannen din er skikkelig uforstående og litt "dum" når det gjelder situasjonen der..

man kan ikke kalle noen rasist bare for enkelthendelser. skjerp dere, blir så lei... såklart det er upassende humor men dere må kjenne et menneske for å kalle noen det eller ikke. Ikke bare slenge det ut av dere for den minste grunn som er rasistisk

Anonymkode: 48ffd...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...