Gå til innhold

Asperger online test

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde slitt med depresjon og angst hele livet. Så ble jeg endelig utredet for aspergers (på eget initiativ), og det hadde jeg sannelig. Grunnen til at jeg var så mye deprimert var fordi jeg ble sliten av å være rundt folk, av ansvar og forpliktelser. Med diagnosen har jeg nå kunne forandre på livet mitt og hvordan hverdagen min er, og nå har jeg ikke vært deprimert på et helt år. Jeg var 30 da jeg fikk diagnosen. 

Gå til fastlegen og spør om henvisning for å få utredet for aspergers. Når du er under utredning, ikke hold tilbake. Vær så ærlig som mulig. 

Anonymkode: 34e7d...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde slitt med depresjon og angst hele livet. Så ble jeg endelig utredet for aspergers (på eget initiativ), og det hadde jeg sannelig. Grunnen til at jeg var så mye deprimert var fordi jeg ble sliten av å være rundt folk, av ansvar og forpliktelser. Med diagnosen har jeg nå kunne forandre på livet mitt og hvordan hverdagen min er, og nå har jeg ikke vært deprimert på et helt år. Jeg var 30 da jeg fikk diagnosen. 

Gå til fastlegen og spør om henvisning for å få utredet for aspergers. Når du er under utredning, ikke hold tilbake. Vær så ærlig som mulig. 

Å hva har liksom endret seg bare fordi du fikk en diagnose på papiret? 

Anonymkode: bf682...1b7

Skrevet

Retorisk spørmål.
Ville en Asperger drevet med selvdiagnostisering?

Anonymkode: f61cb...582

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Retorisk spørmål.

Nei fordi de fleste syns det er så flaut å være autist. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Retorisk spørmål.

Det finnes ikke én type asperger. Det er såpass store individuelle forskjeller at spørsmålet ditt er helt meningsløst. 

Anonymkode: a7c63...d69

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Retorisk spørmål.

Det var da et merkelig spørsmål. Jeg hadde aldri tenkt at jeg hadde Asperger. Jeg trodde jeg bare var rar, dårlig sosialt og mye annet dårlig om meg selv. Det var da jeg kom inn i psykiatrien at det ble mistenkt Asperger. Ble da henvist til nevropsykologisk utredning og der fikk jeg diagnosen. Det er nok slik det skjer for de fleste som får diagnosen som voksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 45 på denne testen.

Anonymkode: 7394c...389

AnonymBruker
Skrevet
On 12/28/2020 at 8:50 PM, AnonymBruker said:

Retorisk spørmål.

Jeg gjorde det.

On 12/28/2020 at 8:51 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor er det flaut?

Anonymkode: 4eb52...27c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også tatt den testen, da jeg sliter med det samme som det dere andre beskriver.  

Husker ikke scoren, men helt klar asberger. 😅

Hva utløser en diagnose?an et enn at det er godt å få svar, og få en forklaring på alt. 

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 8.05):

I går kveld kom det opp en artikkel mens jeg scrollet som overrasket meg. Det handlet om en kvinne som alltid har følt seg utenfor, at hun ikke passer helt inn, at hun da hun søkte hjelp trodde hun ville få diagnose som type depresjon, men som fikk en autisme diagnose hun ikke så komme, asperger.

Jeg kjente på gjenkjennelse i det hun fortalte i artikkelen og fant en asperger test online. Er det noen som vet gyldigheten av slike tester? Mitt resultat kom opp som at jeg burde snakke med lege da jeg var i skiktet til å kunne ha Asperger.

Jeg går selv til behandling for depresjon, angst og kompleks PTSD, som kvinne som har levd med dette siden ung alder (da traume inntraff) kan det tenkes at dette har gått uoppdaget? 

Føler meg dum om jeg tar det opp «Du.. jeg kom over noe på nett og nå lurer jeg på om jeg har Asperger». Det høres jo ikke særlig smart ut og jeg blir vel dømt til at jeg har selvdiagnostisert meg på internett når jeg egentlig bare er genuint nysgjerrig på om det kan være en medvirkende årsak til hvorfor jeg er som jeg er. 

Link til test: https://psychology-tools.com/autism-spectrum-quotient/

Anonymkode: c1a44...c8c

Fikk 28 av 50. Over 26 betyr at man er innefor spekteret, i følge denne testen.

Tror heller jeg er innadvendt og høysensitiv. 😛 Rett og slett bare et veldig usosialt menneske. Blir bare mer og mer usosial med årene ettersom mennesker skuffer meg så hardt hele tiden.

Skrevet (endret)

Jeg ble diagnostisert med asperger i voksen alder. Skal prøve å svare på denne tråden bedre senere nå er jeg for trøtt. 

Drit i kommentarer som "ikke igjen.." har de ikke noe konstruktivt å komme med ang temaet burte de ikke ha svart. 

Først å fremst skal du vite at det skal være vanskeligere å diagnostisere kvinner enn menn. Dette sies å skyldes flere ting blandt annet at det vanligvis syns bedre på menn (sies det) 

Så ja, det er mulig at en slik diagnose kan oversees. Jeg har ingen erfaring med testen du nevner, men gjenkjenner du deg selv i det du evt leser/ser om diagnosen er det ikke for mye for langt å be om en henvisning. 

Det gjordet jeg da jeg både leste og hadde noen som slet med mye av det samme som meg som fikk diagnosen asperger. 

Nå heter det ikke asperger lenger tho. Det heter autismespekterforstyrrelse. 

Endret av marleneK92
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 20.51):

Hvem er "de fleste?" jeg har asperger. Kjenner flere med asperger. Også folk høyere på spekteret som atypisk, og det er sjeldent jeg møter noen som syns det er flaut. Har også vært endel av et internasjonalt nettverk med aspergere som jobber for å synliggjøre autismen. 

Så det er individuelt også det her. Ikke putt alle under en kam. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 20.50):

Retorisk spørmål.

Dette er like individuelt som alt annet. Spekteret er såpass stort at det sies har du møtt EN med asperger så har du nettopp sett bare EN. Fordi karakteristikkene kan være helt forskjellig på oss. Man rammes også på forskjellige områder som igjen beskriver hvor annerledes personer med asperger kan være. 

Jeg gjordet det. Jeg hadde en grunn til å undersøke asperger nærmere. Jo mer jeg leste og kjente meg igjen jo mer sikker var jeg på at jeg lå på spekteret. Nå husker jeg ikke papirene mine men jeg er ganske sikker på at jeg scoret mye høyere enn Top score på denne testen om den bare går til 50. Mener jeg lå på 70. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 20.48):

Skrev ikke personen at hun ikke hadde vært deprimert på et år etterpå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 19.03):

Prøvde å svare som en autist og fikk 50. Er dette max?

Anonymkode: 5c37d...e59

På denne testen skal det være det. Nå er ikke denne testen fullstendig. Det testes motoriske evner, foreldre intervjues om barndommen om mulig etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 20.50):

Retorisk spørmål.

Hvorfor skulle ikke en Asperger drive med selvdiagnostisering ?  Folk med Asperger har normal eller høy intelligens!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle ikke en Asperger drive med selvdiagnostisering ?  Folk med Asperger har normal eller høy intelligens!

Er ikke noe som heter asperger lenger!! 

Anonymkode: 5fd37...998

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 20.48):

Jeg har fått muligheten til å kontrollere egen hverdag i høyere grad. Dette gjør at jeg kan ta pauser fra folk og forpliktelser når jeg føler at det er nødvendig. Dette igjen fører til at jeg ikke blir sliten, og da unngår jeg også korte eller lange episoder med depresjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må være viktig å skille autister med normalt språk og intelligens fra andre autister!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Autisme (ASD) er paraplyen, og så har du de forskjellige typene som sier noe om hvor man er i spekteret - fra høytfungerende Asperger til barneautisme nederst. 

Det heter ikke ADD lengre heller, men noen holder hardnakket på det uansett. 

Anonymkode: 54572...c0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...