AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 I går kveld kom det opp en artikkel mens jeg scrollet som overrasket meg. Det handlet om en kvinne som alltid har følt seg utenfor, at hun ikke passer helt inn, at hun da hun søkte hjelp trodde hun ville få diagnose som type depresjon, men som fikk en autisme diagnose hun ikke så komme, asperger. Jeg kjente på gjenkjennelse i det hun fortalte i artikkelen og fant en asperger test online. Er det noen som vet gyldigheten av slike tester? Mitt resultat kom opp som at jeg burde snakke med lege da jeg var i skiktet til å kunne ha Asperger. Jeg går selv til behandling for depresjon, angst og kompleks PTSD, som kvinne som har levd med dette siden ung alder (da traume inntraff) kan det tenkes at dette har gått uoppdaget? Føler meg dum om jeg tar det opp «Du.. jeg kom over noe på nett og nå lurer jeg på om jeg har Asperger». Det høres jo ikke særlig smart ut og jeg blir vel dømt til at jeg har selvdiagnostisert meg på internett når jeg egentlig bare er genuint nysgjerrig på om det kan være en medvirkende årsak til hvorfor jeg er som jeg er. Link til test: https://psychology-tools.com/autism-spectrum-quotient/ Anonymkode: c1a44...c8c
Purple_Pixiedust Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Jeg har Asperger og har også tatt den testen på nett, for moro skyld. Den var på norsk da, men tror det er samme testen. Jeg fikk 40 på testen. Det er jo bare en indikasjon. Når man utredes av nevropsykolog så er det mangler flere spørsmål pluss intervju av personen selv og helst også av forelder. Det kan likevel være andre ting enn Asperger som gjør at du hadde scoore innenfor det. Så det eneste du kan gjøre er å ta opp med behandler om hn noen gang har mistenkt Asperger hos deg, da du kjenner deg igjen i diagnosen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Jeg har ikke asperger og tok testen. Fikk 11. Anonymkode: 41aa6...a8d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Ikke nå igjen.. Anonymkode: e147e...a3f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Denne tråden vil jeg følge. Lillebroren min ble nylig diagnostisert med atypisk asperger, og det fikk meg til å begynne å tenke igjen. Jeg har lurt på om jeg har asperger i årevis, men det virker som om det er vanskelig, spesielt som kvinne, å få en ordentlig utredning. Da jeg gikk i behandling for angst og depresjon var det heller aldri et tema, selv om jeg prøvde å ta det opp mistankene mine et par ganger. Det er visst langt i fra uvanlig at det forblir uoppdaget hos kvinner: https://utdanningsforskning.no/artikler/jenter-og-kvinner-med-hoytfungerende-autisme-i-ungdoms--og-voksenalderen-kognitive-og-sosiale-problemer-og-kamuflering-av-autismen/?fbclid=IwAR1viL9JZ_P0CK9QF0gPHZH8vGivQLhu7fUMpumfKZ_faX58r-LHN-OiTGc Anonymkode: a7c63...d69 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Man må vel ikke ha asperger selv om man er usosial ? Anonymkode: 5c37d...e59 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man må vel ikke ha asperger selv om man er usosial ? Anonymkode: 5c37d...e59 Nei, det alene er ikke nok til å si at man har en diagnose. For å få en diagnose skal det mye mer til. Det er masse tester man må gjennom for å stille diagnosen, snakke med de som har ekspertise på dette og så får man evt. diagnosen, eller man får vite at man ligger i normalområdet til ditt og datt slik at det ikke går inn under en ASD-diagnose. Anonymkode: 54572...c0e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Fikk 15- ikke as Anonymkode: 29bb9...ed6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Man må vel ikke ha asperger selv om man er usosial ? Anonymkode: 5c37d...e59 Selvsagt ikke. Hvor har du fått det inntrykket fra? Anonymkode: a7c63...d69
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Jeg har også angst, depresjon og k-ptsd, og fikk aspergersdiagnosen som voksen. Jeg har alltid følt meg ekstremt utenfor, så det å få diagnosen har bedret livet mitt på mange måter, nå har jeg "lov" til å være annerledes. Det er ikke bare meg som er feilvare, jeg kjører bare et annet operativsystem enn de fleste. Jeg tok noen onlinetester og diskuterte med min mor før jeg gikk til fastlege. Deretter var det utredninger over ganske lang tid, masse samtaler og tester, og de snakket med min mor om hvordan jeg var som barn. Jeg scoret 39 på onlinetesten. Anonymkode: 4eb52...27c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 Min mor har alltid ment at jeg har asberger, men fikk bare en score på 20. Da er det nok asberger light i verste fall. Anonymkode: e5bd9...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Selvsagt ikke. Hvor har du fått det inntrykket fra? Anonymkode: a7c63...d69 Denne testen favoriserer de som ikke trives i eget selskap med egne interesser, men som alltid må finne noen å finne på noe med... for å få tiden til å gå! Anonymkode: 5c37d...e59
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 Scoret 18 på testen, har ikke Asperger. Jeg har en tilknytningsforstyrrelse da, og på noen måter ligner det nok litt på Asperger, så hadde ikke blitt overrasket hvis jeg scoret enda høyere heller. Anonymkode: b5764...503
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Denne testen favoriserer de som ikke trives i eget selskap med egne interesser, men som alltid må finne noen å finne på noe med... for å få tiden til å gå! Anonymkode: 5c37d...e59 Så du mener at dersom man har som personlig egenskap at en trives i eget selskap så vil denne testen legge det i «pluss-kolonnen» for Asperger? Jeg trives definitivt best alene. Tenker det er flere kvaliteter ved meg som kan tillegges denne kolonnen uten at jeg selv nødvendigvis synes det er nødvendig med merkelappen asperger. Overfladisk værprat finner jeg vanskelig og ønsker meg helst bort. Liker ikke sosiale tilstelninger, jeg blir så sliten. Sliter med konsentrasjonen og fullførte ikke videregående. Liker dårlig forandringer, forstyrrelse i rutiner, nye mennesker og jeg henger meg veldig opp i ting. Jeg legger svært godt merke til detaljer og nyanser. Hører den minste lyd og plages av det. I tillegg til god hørsel har jeg ekstremt god luktesans og er veldig var for lukter. Har hele livet hatt et problematisk forhold til mat. Hver for seg så er vel disse «egenskapene» ganske normale? Det er vel kanskje kombinasjonen som gjør at jeg scoret 33 på testen? Men det trenger jo ikke nødvendigvis betyr at jeg har asperger. Min behandler er traumespesialist så tror ikke Asperger er noe han vil automatisk tenke på. Anonymkode: c1a44...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 Jeg fikk 25 på testen. Har vært utredet for Asperger før og scoret den gang så høyt at dem mistenkte det. Manglet foreldre intervjuet men jeg tror at dem kunne avkreftet den diagnosen hvis min mor hadde blitt intervjuet. Dem sa at man kunne få høy score av andre diagnoser også, blant annet sosial angst og ADHD mener jeg å huske. Anonymkode: 3abb7...3f0
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så du mener at dersom man har som personlig egenskap at en trives i eget selskap så vil denne testen legge det i «pluss-kolonnen» for Asperger? Jeg trives definitivt best alene. Tenker det er flere kvaliteter ved meg som kan tillegges denne kolonnen uten at jeg selv nødvendigvis synes det er nødvendig med merkelappen asperger. Overfladisk værprat finner jeg vanskelig og ønsker meg helst bort. Liker ikke sosiale tilstelninger, jeg blir så sliten. Sliter med konsentrasjonen og fullførte ikke videregående. Liker dårlig forandringer, forstyrrelse i rutiner, nye mennesker og jeg henger meg veldig opp i ting. Jeg legger svært godt merke til detaljer og nyanser. Hører den minste lyd og plages av det. I tillegg til god hørsel har jeg ekstremt god luktesans og er veldig var for lukter. Har hele livet hatt et problematisk forhold til mat. Hver for seg så er vel disse «egenskapene» ganske normale? Det er vel kanskje kombinasjonen som gjør at jeg scoret 33 på testen? Men det trenger jo ikke nødvendigvis betyr at jeg har asperger. Min behandler er traumespesialist så tror ikke Asperger er noe han vil automatisk tenke på. Anonymkode: c1a44...c8c Det høres litt ut som Asperger. Spesielt siden du sa du hele livet hadde hatt problematisk forhold til mat. De fleste jeg har hørt om med denne diagnosen har problemer med mat. Anonymkode: 3abb7...3f0
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk 25 på testen. Har vært utredet for Asperger før og scoret den gang så høyt at dem mistenkte det. Manglet foreldre intervjuet men jeg tror at dem kunne avkreftet den diagnosen hvis min mor hadde blitt intervjuet. Dem sa at man kunne få høy score av andre diagnoser også, blant annet sosial angst og ADHD mener jeg å huske. Anonymkode: 3abb7...3f0 Kan heller være asperger som gjør at man sliter sosialt og ikke sosialangst... Anonymkode: 5c37d...e59
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 Jeg fikk 37. Jeg har adhd og noen andre vanskeligheter, men har fått tydelig beskjed av psykiatrien om at jeg ikke har autisme. Det er nok bare en indikasjon med slike tester. En diagnose er mye mer kompleks sak. Anonymkode: 4e034...b95
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 Prøvde å svare som en autist og fikk 50. Er dette max? Anonymkode: 5c37d...e59
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #20 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøvde å svare som en autist og fikk 50. Er dette max? Anonymkode: 5c37d...e59 50 er max. Det står jo helt eksplisitt: "your score was x out of a possible 50" Jeg fikk 32, noe som er i et slags grenseland der man har noen autistiske trekk. Jeg tror ikke at jeg har asperger, for det er andre grunner til at jeg ikke alltid er så glad i sosiale situasjoner osv. Tidligere mobbing har gjort meg sosialt usikker, men man får jo ikke asperger av å ha blitt mobbet. Noen av spørsmålene er jo også slik at man er både delvis enig og delvis uenig, så tilfeldigheter når man krysser av kan nok også ha noe å si. Anonymkode: 04066...e0a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå