Lizca Skrevet 26. desember 2020 #1 Del Skrevet 26. desember 2020 Da holder jeg på med genser til barnet mitt, jeg strikker ovenfra og ned. Nå er jeg ferdig med hals og nedover, har strikket mønster. Nå skal jeg strikke ermer. Jeg strikker til en gutt til 1 års størrelse, og har nå 246m. Oppskriften sier: Sett av masker på hjelpepinne slik: Sett de neste. 56m over på en hjelpepinne (jeg har ikke hjelpepinne), legg opp 7m under ermet, Strikk 67r (framstykket). vil det si at jeg skal sette av de maskene jeg allerede har på en annen pinne eller skal jeg legge opp 56 nye masker på en annen pinne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Del Skrevet 26. desember 2020 Du skal sette av makene du allerede har (dette blir oversiden/utsiden av ermet). Du kan sette de av på en tråd, må ikke ha pinne 😛 Anonymkode: 56cd3...bb7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 26. desember 2020 #3 Del Skrevet 26. desember 2020 Ta en tråd, og træ den gjennom 56 masker.dette blir første erme. Så legger du opp 7 m på den pinnen du har i høyre hånd. Strikk maskene frem til neste erme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizca Skrevet 26. desember 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 26. desember 2020 DysterPytten skrev (2 timer siden): Ta en tråd, og træ den gjennom 56 masker.dette blir første erme. Så legger du opp 7 m på den pinnen du har i høyre hånd. Strikk maskene frem til neste erme. Jeg skal strikke av de 56 maskene da eller? Vanskelig å strikke fra en tråd med masker på da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 26. desember 2020 #5 Del Skrevet 26. desember 2020 Lizca skrev (1 minutt siden): Jeg skal strikke av de 56 maskene da eller? Vanskelig å strikke fra en tråd med masker på da.. Nei, de skal hvile til du blir ferdig med bolen og skal strikke armene. Hvis du googler/ser på YouTube finner du mange forklaringer på hvordan det skal gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Del Skrevet 26. desember 2020 Lizca skrev (3 timer siden): Jeg skal strikke av de 56 maskene da eller? Vanskelig å strikke fra en tråd med masker på da.. du setter de 56 maskene på en egen tråd. Så legger du opp 7 nye masker (som blir under armhulen) og strikker videre. Anonymkode: 56cd3...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 28. desember 2020 #7 Del Skrevet 28. desember 2020 Hjelpepinne kan være en annen strikkepinne, gjerne en annen rundpinne. Jeg liker ikke å sette masker over på en tråd, synes det er vrient å få de over på en strikkepinne igjen når de skal strikkes. Så jeg setter de maskene som skal strikkes etterpå over på en annen strikkepinne. Fester pinnetuppene sammen med en gummistrikk for å forhindre at maskene sklir av. Eller så bruker jeg en sånn lang nål med lukkeanordning (husker ikke hva det kalles) og putter maskene tilbake på pinnen når jeg er kommet så langt. En sånn (maskeholder heter det); https://frukvist.no/shop/maskeholder-i-metall-mauds/ Du skal strikke de 56 maskene senere ts, ikke legge opp nye 56 masker. De 7 nye maskene du skal legge opp er de maskene som kommer under armhulene på genseren, der du tilslutt skal sy sammen armhulen og bolen. Å legge opp nye masker er ikke vanskelig; du lager bare 7 løkker på pinnen, som en fortsettelse på de maskene du har fra før (etter at du har satt av 56 masker), og på neste omgang strikker du disse maskene/løkkene som vanlig. Dette gjøres under hver armhule. Hvilken genser er det du strikker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå