AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Eller om deg selv til andre mennesker? Hvordan slutte å dømme, kritisere seg selv hele tiden? Noen som har klart det? Anonymkode: 4ef61...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Nesten konstant. Prøver å jobbe med å slutte. Anonymkode: 0f9f0...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Innerst inne hater jeg meg selv, men vender de negative tankene utover fordi det blir for ubehagelig å anerkjenne sine egne feil, noe som nok er en feil i seg selv. Anonymkode: db43f...b5e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 70-80% av våre tanker er negative, som da også preger selvsnakk og omtale av andre. Jo mer du tillater deg selv å tenke og snakke fritt, jo mer negativ blir du. Det handler om å stoppe tankene og snakket. Stopp det. Ikke tillat deg å tenke eller snakke negativt. Det er faktisk en treningssak. Men du blir nok ikke kvitt negativiteten helt, men du kontrollerer den, og lærer deg å skille ut hva som er rasjonelt og hva som er irrasjonelt. Anonymkode: 4e93d...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Jeg er konstant negativ til meg selv og sliter med det samme. MEN Jeg prøver i det minste å la være å svare negativt når jeg får kompliment og heller bare si tusen takk. Prøver hardt å huske de komplimentene. Anonymkode: f6f23...b3a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 70-80% av våre tanker er negative, som da også preger selvsnakk og omtale av andre. Jo mer du tillater deg selv å tenke og snakke fritt, jo mer negativ blir du. Det handler om å stoppe tankene og snakket. Stopp det. Ikke tillat deg å tenke eller snakke negativt. Det er faktisk en treningssak. Men du blir nok ikke kvitt negativiteten helt, men du kontrollerer den, og lærer deg å skille ut hva som er rasjonelt og hva som er irrasjonelt. Anonymkode: 4e93d...8ce Jeg bruker ordet "jævla" ganske ofte når jeg snakker til meg selv. "Jævla idiot" er "favoritten" 😏 Det som er morsomt er at vi ønsker respekt og god behandling fra andre, men hvordan kan vi få det hvis vi ikke klarer å behandle oss selv på en grei måte? Anonymkode: 4ef61...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Jeg har merket det i det siste at jeg spiller meg selv ned. Dysser ned skryt og gode resultater, har alltid en alternativ forklaring til hvorfor ting gikk bra, og ikke dårlig "for en gang skyld". Skryter av andres egenskaper og skyter inn at jeg selv ikke har dem. Det jeg tenker er "hvorfor skal jeg snakke så mye om meg selv i det hele tatt?". Vil bare slutte å snakke om meg selv, hvis jeg gjør det vil jeg jo heller ikke si så mye negativt om meg selv. Fokusere mer på andre. Ellers har jeg ingen tips, annet enn å stoppe tankene i døra. Er det flere som plutselig har innsett at de har bikket over til selvopptatt? Som ikke aner når det skjedde, som ikke "egentlig" er det? Anonymkode: 37de3...0b1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 70-80% av våre tanker er negative, som da også preger selvsnakk og omtale av andre. Jo mer du tillater deg selv å tenke og snakke fritt, jo mer negativ blir du. Det handler om å stoppe tankene og snakket. Stopp det. Ikke tillat deg å tenke eller snakke negativt. Det er faktisk en treningssak. Men du blir nok ikke kvitt negativiteten helt, men du kontrollerer den, og lærer deg å skille ut hva som er rasjonelt og hva som er irrasjonelt. Anonymkode: 4e93d...8ce Angående dette er det overraskende mye som er irrasjonelt. Oppdiktet og uekte. Gjerne oppfunnet basert på at du er så innpakket i negativitet fra før av, at du lager deg mer negativitet som egentlig ikke eksisterer. Man leter etter negativitet for å mette tankespinnet ettersom det er det du er vant med. Dette er typisk når man har lav selvtillit og dårlig selvbilde. Uansett hvor fin, søt og vakker du egentlig er, så blir du aldri god nok, fordi du dikter opp negativitet om deg selv for å tilfredsstille tankespinnet. Negativitet som ikke engang er reelt. Disse irrasjonelle tankene ser du på som "fakta", dannet av dine egne negative meninger. Men den reelle fakta er oftest noe helt annet, og din lave selvtillit og dårlige selvbilde dannet av dine irrasjonelle negative tanker klarer ikke å se det. Og da framstiller du deg selv som om at du faktisk ikke er så bra som du er. Negativ tankespiral basert på din egen irrasjonelle negativitet. Anonymkode: 4e93d...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 At personligheten min er så stygg at selv ikke moren min klarer å bry seg om meg går på repeat. Tar gjerne i mot råd jeg også. Anonymkode: 613a6...338
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bruker ordet "jævla" ganske ofte når jeg snakker til meg selv. "Jævla idiot" er "favoritten" 😏 Det som er morsomt er at vi ønsker respekt og god behandling fra andre, men hvordan kan vi få det hvis vi ikke klarer å behandle oss selv på en grei måte? Anonymkode: 4ef61...2d4 Jævla ja. Joda, men det er jo greit så lenge du skjønner at det er irrasjonelt. Du er jo ikke en jævla idiot selv om du sier det. Problemet oppstår når du faktisk begynner å tro at du er en jævla idiot fordi du kaller deg dette så ofte. Hvis jeg er en fullstendig kløne et øyeblikk så kan jo "jævla idiot" være en frustrasjonsbetegnelse. Men så vet jeg jo da at jeg ikke er det egentlig Anonymkode: 4e93d...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har merket det i det siste at jeg spiller meg selv ned. Dysser ned skryt og gode resultater, har alltid en alternativ forklaring til hvorfor ting gikk bra, og ikke dårlig "for en gang skyld". Skryter av andres egenskaper og skyter inn at jeg selv ikke har dem. Det jeg tenker er "hvorfor skal jeg snakke så mye om meg selv i det hele tatt?". Vil bare slutte å snakke om meg selv, hvis jeg gjør det vil jeg jo heller ikke si så mye negativt om meg selv. Fokusere mer på andre. Ellers har jeg ingen tips, annet enn å stoppe tankene i døra. Er det flere som plutselig har innsett at de har bikket over til selvopptatt? Som ikke aner når det skjedde, som ikke "egentlig" er det? Anonymkode: 37de3...0b1 Vent litt. Hvordan reagerer du når andre skryter av deg? Sier du at du ikke er flink og det var bare "tilfeldig" at du fikk det til? Anonymkode: 4ef61...2d4
Gjest Lexie Grey Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Jeg har begynt å jobbe med det nå - og jeg skriver jobbe fordi det er noe man må jobbe ganske hardt med, avhengig av hvor dypt det sitter og hvor lenge man har kritisert seg selv. Det handler om å trene hjernen til å tenke i nye spor. "Lett", tenkte jeg før jeg begynte med dette. Men det er krevende, fordi det handler ikke bare om å tenke annerledes - du må virkelig tro på det, med hele deg. Men når du kommer inn i et nytt og bedre spor, skal jeg love du virkelig får det bedre med deg selv 😊 Mye handler om bevisstgjøring. Når du får en negativ tanke om deg selv, stopp opp og spør deg selv: Hvor kommer denne tanken fra? Er dette noe som andre har sagt til meg tidligere, eller er dette kun mine tanker, noe som dukket opp nå i mitt eget hode? Tenker jeg slik om andre? Hvis ikke, hvorfor skal jeg da tenke slik om meg selv? Utforsk tankene dine, og om du kanskje har en historie hvor det negative selvsnakket kommer fra. Mobbing, omsorgssvikt, belastende livshendelser, dårlige relasjoner du har/ har hatt, etc. Mulig du må jobbe med ting herfra også, for så og bli bevisst etter hvert på om tankene dine stammer fra tidligere hendelser og henger igjen. For meg hjelper det også å visualisere 2 versjoner av meg selv. En som sitter nede og ser litt trist ut, gjerne slik jeg føler meg i øyeblikket. Den andre versjonen står ved siden av med en hånd på skuldra på "sittende meg", som en god venn mot meg selv. Denne versjonen sier gjerne omsorgsfulle ord som en venn ville ha sagt, f.eks "Hvorfor er du så hard mot deg selv? Du er verd mer enn slike vonde ord. Du gjør så godt du kan og det er faktisk mer enn godt nok." For øyeblikket får jeg god hjelp av en fagperson med dette, og andre ting jeg sliter med. Hadde nok ikke klart det like bra alene, så kanskje det er et alternativ for deg, TS?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 Svært sjelden. Anonymkode: 77e37...a66
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 Mange mennesker er ikke glad nok i seg selv. Har nesten betinget kjærlighet for seg selv. "Hvis du gjør det, da er du flink, men hvis ikke, er du en jævla taper" kan jeg finne på å si til meg selv.... Anonymkode: 4ef61...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svært sjelden. Anonymkode: 77e37...a66 Det er kjempefint. Hvordan klarer du dette? Anonymkode: 4ef61...2d4
MortenMinstelønn Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller om deg selv til andre mennesker? Hvordan slutte å dømme, kritisere seg selv hele tiden? Noen som har klart det? Det er for meg en tid hvor jeg var i krigsherjede land at jeg i ettertid så ned på meg selv. Jeg vil nok aldri tilgi meg selv. Og det kommer når jeg drikker alkohol alene. Jeg skriver mye da. Og prøver å ventilere, men det vil gå så mange hemmeligheter med meg inn i natten den dagen jeg dør.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Nei. Det tar andre seg av. 😂 Anonymkode: 362a4...3b1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei. Det tar andre seg av. 😂 Anonymkode: 362a4...3b1 Ikke sant 😂 Anonymkode: 4ef61...2d4
Navani Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Nei, det har jeg sluttet med, i alle fall nesten Det gir meg ingenting positivt å snakke ned om meg selv eller andre. Har en mann som er veldig god på det, og han gjorde meg bevisst på det de gangene jeg snakket negativt. Det ble fort bedre, men det er noe jeg har gjort bevisst fra jeg var sent i tenårene. Har mye negativt jeg kunne ha tenkt om meg selv, men vil heller tenke positivt. I stedet for å tenke på negative ting som dårlig helse, så tenker jeg på hva jeg fortsatt kan gjøre, og hva jeg gleder meg til å gjøre. I stedet for å tenke på bekymringer, fokuserer jeg på det jeg har. Noen dager er vanskelige, men da snakker jeg med mannen, så blir det alltid litt lettere. Er langt fra perfekt, men har det mye bedre med meg selv når jeg lar vær å trykke meg selv ned
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå