Gå til innhold

Overvektig nesten voksen datter..

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir så oppgitt over sånne svar. Jeg kunne vært datteren til ts for 20 år siden. Mamma var den eneste som tok overvekten min på alvor. På en god og sunn måte. 

Anonymkode: caaff...54f

Ja, og jeg har flere (nå tynne) venninner med spiseforstyrrelser fordi foreldrene hang seg opp i vekt.

De er ikke tynne naturlig for å si det slik, men har tidvis bulimi og et veldig anstrengt forhold til mat/trening/overspising osv. 

Anonymkode: 19515...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og jeg har flere (nå tynne) venninner med spiseforstyrrelser fordi foreldrene hang seg opp i vekt.

De er ikke tynne naturlig for å si det slik, men har tidvis bulimi og et veldig anstrengt forhold til mat/trening/overspising osv. 

Jepp, mamma prøvde å hjelpe meg med vekta og jeg er nesten 40 og sliter med spiseforstyrrelse. Det kan sikkert hjelpe, men kan også slå veldig feil ut.

Anonymkode: 8d446...be4

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker ikke som du er den rette til å hjelpe noen med å få et sunt forhold til mat og aktivitet. Ikke bare fordi du er slankeoperert, selv om det er en tydelig indikator. "Anlegg for overvekt" er en feig måte å si at man er bedagelig og liker å spise. "Kraftig bygd" er en feig måte å si "overvektig" på, men en kompakt kroppstype er ikke det samme som å være overvektig. Kroppstypen går i arv, det kan man ikke gjøre noe med, men livsstilen kan man endre, hvis man vil, men det var det å finne viljen til det, da. 

Helt seriøst, og empatisk i den rette, ikke folkelige, betydningen av ordet: Dette er nok akkurat hva du vil kalle "enkelt og frekt". Men det er fordi det er sannheten og det er nettopp sannheten du ikke vil innse. 

"Lett", det er noe helt annet. Det er ikke lett å snu inngrodde vaner og inngrodde holdninger. Men å gjøre det, gir verdifull livserfaring. 

Anonymkode: 774eb...697

https://www.nrk.no/sport/landslagsspilleren-fikk-hore-at-hun-var-_for-stor_-_-sa-ble-den-skjulte-sykdommen-oppdaget-1.15277275

Anonymkode: 81734...d22

Skrevet

Viktig å være et godt eksempel. Man drar gjerne med seg rutiner fra ens foreldre i tiden man bodde hjemme.

Anonymkode: 4a916...461

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Viktig å være et godt eksempel. Man drar gjerne med seg rutiner fra ens foreldre i tiden man bodde hjemme.

Ikke mine tre kusiner. De vokste opp med et fornuftig kosthold, men este ut 20-30 kg når de flyttet ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og det hadde jeg også tidvis. Greia er at måten mamma møtte meg på virket på en sunn og fornuftig måte. Vi kan ikke ha det sånn at overvekt aldri kan nevnes. Det handler mye om hvordan vi snakker om det. 

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min datter er svært bedagelig av seg, alltid vært, og pga diagnosen sin har hun en indre uro som hun roer med mat og søtsaker(min tolkning). Medisinen hjelper henne med denne uroen. 

Greit nok at medisinen demper uroen hennes, men den har nok også dempet matlysten.

Anonymkode: a6e03...79f

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke mine tre kusiner. De vokste opp med et fornuftig kosthold, men este ut 20-30 kg når de flyttet ut. 

Å ja glemte selvfølgelig å nevne de 3 kusiner😖

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, og det hadde jeg også tidvis. Greia er at måten mamma møtte meg på virket på en sunn og fornuftig måte. Vi kan ikke ha det sånn at overvekt aldri kan nevnes. Det handler mye om hvordan vi snakker om det. 

Hva var det hun gjorde da? Det hjelper ikke TS om du ikke forteller hva det var moren din gjorde som var riktig.

Anonymkode: bc0f8...890

Skrevet

Hvordan vi lagrer fett påvirkes i stor grad av våre forfedre. Og da snakker vi LANGT tilbake i tid. 

De av oss som har nordisk opphav langt tilbake i tid, har lett for å legge på seg. Det var fordi det var vanskelig å få tak i mat og det var kun deler av året man fikk tak i søt mat med mye karbohydrater (feks bær og frukt). Derfor la vi lett på oss og tok av oss lite, både for å «spare» - men også fordi det var mye kaldt og fettet hjalp oss mot kulden.

De av oss som har opphav fra sydligere strøk, er ofte litt høyere og noe slankere. Der var det mye varmere og man trengte ikke beskytte seg mot kulden. Dessuten besto kostholdet av mye sjømat - noe som er høyt på fett og lav på karbohydrater. Når man kutter ned på karbohydrater går kroppen over i fettforbrenningsmodus og man blir derfor tynnere.

Skrevet

Jeg har selv ADHD, og dette med å spise søtsaker mener jeg ikke gjør ADHDen noe bra heller. Jeg har nå vært på lavkarbo i mange år og har også hørt andre si at lite sukker og mer fett er bedre for den mentale tilstanden om man har ADHD. Jeg er også umedisinert.

Jeg tenker at du kan tilrettelegge litt om hun er villig til å gå med på det, men hun er voksen nok til å ta avgjørelser selv. Det er frustrerende å ha ADHD så prøv å ikke gjør absolutt alt til et problem. 

Anonymkode: 46806...e60

Skrevet

Basert på hvor du sier dere er kraftige bare, kan dere ha lipødem? Da er det i så fall ekstra viktig å spise sunt og bevege seg :) 

Skrevet
Humle Brumle skrev (10 timer siden):

Hvorfor har hun problemer med å svelge piller når hun er nesten 18 år?

Har vel ingenting med alder å gjøre. Er mange voksne mennesker som sliter med det.

Anonymkode: 831de...1c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...