Gå til innhold

Overvektig nesten voksen datter..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg trenger litt råd her. Seriøse råd. Ikke frekke «enkle» kommentarer fra folk som ikke har livserfaring eller empati. 

litt bakgrunnsinfo:

Jeg har en datter som snart er myndig. Hun har litt spesielle behov. Hun har Adhd og litt attått. Hun fikk diagnosene da hun var 8 år. Hun brukte Ritalin for dette fram til i sommer, men hadde endel bivirkninger og pga vansker med å svelge tabletter, bestemte vi (hun) seg for en medisinpause... Hun sier hun trives uten medisin men jeg skulle ønske hun ville prøve igjen. Jeg ser hun har veldig utbytte av den. 

Etter første årer på VGs, kom hun ikke inn på det valget hun ville videre og hun var så usikker og rådvill at hun ba om å få gå et år på folkehøyskole. Hun trenger sårt å modnes og bli mer selvstendig så jeg støttet henne i dette. 
Her trives hun og blomstet virkelig opp. Det er så kjekt å se, selv om hun har endel utfordringer og en litt brattlæringskurve. (Personlig hygiene, klesvask, orden osv.) 

her er saken: 

Vi har veldig anlegg for overvekt i vår familie. Spesielt kvinnene. Vi er kraftig bygd rundt rumpe, hofter, legger osv, hele gjengen og jeg har selv vært overvektig hele livet. Først nå er jeg normalvektig og det er pga jeg til slutt tok en vektoperasjon, og at jeg nå jeg er svært nøye med kosthold og mosjon hele tiden. 

Jeg har hele tiden vært nøye med å hjelpe mine barn til å få et sunt og godt forhold til mat og aktivitet, fordi jeg ikke vil at de skal ha samme problemer som jeg har hatt.. Uten at jeg er fanatisk.
Viktigst for meg er at de har det bra og har et normalt forhold til mat og kropp og å bruke kroppen. 

Min datter er svært bedagelig av seg, alltid vært, og pga diagnosen sin har hun en indre uro som hun roer med mat og søtsaker(min tolkning). Medisinen hjelper henne med denne uroen. 
Nå som hun ikke har tatt medisin på ca 6 mnd, har hun spist ikke hatt magemål... det går i kaker godterier omtrent hver dag, innrømmer hun og da hun nå kom hjem til jul nå har hun lagt på seg enormt. Sikkert 10 kg... 

Så selv om hun er aktiv på skolen hun går på, er dette veldig bekymringsverdig og jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe tak i dette uten å trå feil.  

hjelp! 

Anonymkode: d68d5...0ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være lavt stoffskifte i familien?

Er det andre ting manglende medisin påvirker? Er hun mer slapp iog gjør mindre? Du kan alltids si at du bekymrer deg for at hun har blitt så passiv etter at hun sluttet på medisin. At hun ikke driver med noe, går ikke tur (det er ikke usunt å være inne hele dagen uten å bevege seg). Osv. Kanskje det finnes en annen vinkling enn vekt?

Anonymkode: c724e...9cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du skal la henne være.

Hun har nok utfordringer, og hun trenger ikke at mammaen bidrar til dårlig kroppsbilde.

Det du selvsagt kan gjøre er å lære henne et normalt kosthold ved å ha det slik hjemme hos deg.

Jeg skjønner dette er utfordrende, men tenker du det er helsebringende å måtte leve med tilnærmet spiseforstyrrelser i frykt for å bli «som deg»? 

Hun har ADHD, men hun er ikke blind. 

Fokuser heller på muligheten for p vurdere medisinering dersom dette faktisk hjelper henne. 

Anonymkode: 19515...164

• Liker 5
Skrevet

Man har ikke anlegg for å legge på seg. Du beskriver en bedagelig datter (inaktiv) som spiser mye søtsaker og ikke har magemål (mye kalorier). Hun spiser flere kalorier enn hun forbrenner, og dét er grunnen til vekten hennes. Du tror da vel ikke slanke mennesker har hennes livsstil og spisevaner? 

Dette var kanskje ikke det svaret du spurte etter, men nå må folk en gang for alle skjønne at overvekt i svært få tilfeller ikke har med kalorier inn og ut å gjøre. I mange familier går overvekt igjen, men da går også dårlig livsstil igjen. Hvor på kroppen man lagrer overskuddsfettet er derimot arvelig, og det er derfor dere legger på dere på samme sted i din familie. Genene deres bestemmer altså ikke at dere skal bli overvektige, men de bestemmer hvor fettet skal lagres hvis dere blir overvektige. 

Anonymkode: 1797d...2ce

• Liker 16
Skrevet

Ritalin tab kan knuses og ha i joghurt f eks. Så det er flere måter å få i seg tab uten å svelge de hele

Anonymkode: 28ec7...837

• Liker 2
Skrevet

Mener du at ritalin forhindrer overvekt? 

Anonymkode: 414eb...abf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Ritalin er i amfetamin-familien og øker forbrenningen og senker matlysten.

Anonymkode: 8d399...160

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette var kanskje ikke det svaret du spurte etter, men nå må folk en gang for alle skjønne at overvekt i svært få tilfeller ikke har med kalorier inn og ut å gjøre. I mange familier går overvekt igjen, men da går også dårlig livsstil igjen. Hvor på kroppen man lagrer overskuddsfettet er derimot arvelig, og det er derfor dere legger på dere på samme sted i din familie. Genene deres bestemmer altså ikke at dere skal bli overvektige, men de bestemmer hvor fettet skal lagres hvis dere blir overvektige. 

Der har du nok feil. 
Det finnes haugevis av forskning på at gener kan ha mye å si, både direkte og indirekte(ved forskjell på hvor mye man forbrenner aka kroppssammensetning). Bare å lese deg opp siden du har en så brennende interesse for dette!

TS:

Oppmuntre til aktivitet når hun er hjemme(kvalitetstid sammen med å gå tur f.eks, ski, etc).

hvis det passer, eller hun tar det opp selv, syns jeg at det kan være greit å si at man kan selvfølgelig spise søtsaker, men begrense til 1-2 dager i uken. At det vil hun være takknemlig for om noen år.. At hun er god nok som hun er, men du vil bare det beste for henne, sørlig mtp dine egne erfaringer.

Og aller helst denne inngangen til samtalen: «hva tenker du selv at du kan endre på?» dersom hun nevner at hun har gått opp! da må hun selv tenke og ta ansvar. Kanskje hun resoonnerer seg til noe av det samme som jeg først skrev.

håper at det går bra 💞

Anonymkode: fbb6c...99d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ritalin kan påvirke appetitt (med mer), og det er noe man skal følge med på. 

Skrevet

Det virker ikke som du er den rette til å hjelpe noen med å få et sunt forhold til mat og aktivitet. Ikke bare fordi du er slankeoperert, selv om det er en tydelig indikator. "Anlegg for overvekt" er en feig måte å si at man er bedagelig og liker å spise. "Kraftig bygd" er en feig måte å si "overvektig" på, men en kompakt kroppstype er ikke det samme som å være overvektig. Kroppstypen går i arv, det kan man ikke gjøre noe med, men livsstilen kan man endre, hvis man vil, men det var det å finne viljen til det, da. 

Helt seriøst, og empatisk i den rette, ikke folkelige, betydningen av ordet: Dette er nok akkurat hva du vil kalle "enkelt og frekt". Men det er fordi det er sannheten og det er nettopp sannheten du ikke vil innse. 

"Lett", det er noe helt annet. Det er ikke lett å snu inngrodde vaner og inngrodde holdninger. Men å gjøre det, gir verdifull livserfaring. 

Anonymkode: 774eb...697

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tenker du skal la henne være.

Hun har nok utfordringer, og hun trenger ikke at mammaen bidrar til dårlig kroppsbilde.

Det du selvsagt kan gjøre er å lære henne et normalt kosthold ved å ha det slik hjemme hos deg.

Jeg skjønner dette er utfordrende, men tenker du det er helsebringende å måtte leve med tilnærmet spiseforstyrrelser i frykt for å bli «som deg»? 

Hun har ADHD, men hun er ikke blind. 

Fokuser heller på muligheten for p vurdere medisinering dersom dette faktisk hjelper henne. 

Anonymkode: 19515...164

Jeg blir så oppgitt over sånne svar. Jeg kunne vært datteren til ts for 20 år siden. Mamma var den eneste som tok overvekten min på alvor. På en god og sunn måte. 

Anonymkode: caaff...54f

• Liker 8
Skrevet

Hm, det høres ut som hun har vokst opp med feil livsstil siden du først nå har innsett at du må leve sunnere. Da kan det ikke være lett for henne å plutselig endre vaner som familien har gitt henne. Så du må ta ganske mye av skylden her! 

Men jeg synes det er fornuftig å prøve å gjøre noe med dette, for helsens skyld. Kjøp medlemskap på svømming eller en eller annen aktivitet til henne. Gi henne en fitbit klokke. Kjøp en El sykkel til henne. Lag sunn mat hjemme i jula. 

Anonymkode: 099c5...485

• Liker 4
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg trenger litt råd her. Seriøse råd. Ikke frekke «enkle» kommentarer fra folk som ikke har livserfaring eller empati. 

litt bakgrunnsinfo:

Jeg har en datter som snart er myndig. Hun har litt spesielle behov. Hun har Adhd og litt attått. Hun fikk diagnosene da hun var 8 år. Hun brukte Ritalin for dette fram til i sommer, men hadde endel bivirkninger og pga vansker med å svelge tabletter, bestemte vi (hun) seg for en medisinpause... Hun sier hun trives uten medisin men jeg skulle ønske hun ville prøve igjen. Jeg ser hun har veldig utbytte av den. 

Etter første årer på VGs, kom hun ikke inn på det valget hun ville videre og hun var så usikker og rådvill at hun ba om å få gå et år på folkehøyskole. Hun trenger sårt å modnes og bli mer selvstendig så jeg støttet henne i dette. 
Her trives hun og blomstet virkelig opp. Det er så kjekt å se, selv om hun har endel utfordringer og en litt brattlæringskurve. (Personlig hygiene, klesvask, orden osv.) 

her er saken: 

Vi har veldig anlegg for overvekt i vår familie. Spesielt kvinnene. Vi er kraftig bygd rundt rumpe, hofter, legger osv, hele gjengen og jeg har selv vært overvektig hele livet. Først nå er jeg normalvektig og det er pga jeg til slutt tok en vektoperasjon, og at jeg nå jeg er svært nøye med kosthold og mosjon hele tiden. 

Jeg har hele tiden vært nøye med å hjelpe mine barn til å få et sunt og godt forhold til mat og aktivitet, fordi jeg ikke vil at de skal ha samme problemer som jeg har hatt.. Uten at jeg er fanatisk.
Viktigst for meg er at de har det bra og har et normalt forhold til mat og kropp og å bruke kroppen. 

Min datter er svært bedagelig av seg, alltid vært, og pga diagnosen sin har hun en indre uro som hun roer med mat og søtsaker(min tolkning). Medisinen hjelper henne med denne uroen. 
Nå som hun ikke har tatt medisin på ca 6 mnd, har hun spist ikke hatt magemål... det går i kaker godterier omtrent hver dag, innrømmer hun og da hun nå kom hjem til jul nå har hun lagt på seg enormt. Sikkert 10 kg... 

Så selv om hun er aktiv på skolen hun går på, er dette veldig bekymringsverdig og jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe tak i dette uten å trå feil.  

hjelp! 

Anonymkode: d68d5...0ac

Hvordan får hun penger til  å opprettholde de dårlige vanene sine  hver dag?  Har hun jobb?

Jeg tenker at mtp hennes diagnose bør dere snakke sammen, gå til legen sammen og se på helhetsbildet hvordan det går. Snakk også om overvekten. Legen er en ressurs her. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har ikke anlegg for å legge på seg. Du beskriver en bedagelig datter (inaktiv) som spiser mye søtsaker og ikke har magemål (mye kalorier). Hun spiser flere kalorier enn hun forbrenner, og dét er grunnen til vekten hennes. Du tror da vel ikke slanke mennesker har hennes livsstil og spisevaner? 

Enig i dette. Det er genetisk hvor fettet legger seg og hvor mye selvkontroll man har til å kunne stå i mot fristelser.
Men 1 kcal er det samme for alle. 

Anonymkode: 4a916...461

• Liker 4
Skrevet

Er du sikker på at du har vært fornuftig med opplæring av sunn mat og bevegelse? Jeg spør bare fordi jeg har sett foreldre som tror de gjør det på en bra måte, men det ender meg at de gir barna et litt forskrudd syn.

Selv la jeg på meg 5-7 kilo når jeg flyttet ut for å studere. Jeg merket at klærne ble litt trange, og tok tak i det selv. Det ble litt mye lett studentmat (pizza, kylling og masse ris osv), men jeg begynte å trene litt og spise sunnere, og gikk de lett ned igjen. Jeg måtte lære dette og gjøre dette selv :) Det er fint å ha gode og sunne vaner med seg i bagasjen, men dette er opp til henne. 

Du kan jo oppfordre henne til å kanskje holde godteri og usunn mat til helgene, og gå 2-3 turer i uka, men ellers så tror jeg hun må finne ut av dette selv. 

Anonymkode: 1e1ca...fef

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også det er viktig å IKKE signalisere at "i vår familie legger vi lett på oss". Da gir du henne en unnskyldning for å opprettholde og øke vekten. 
Liker bedre tanken "alle har en mulighet til å påvirke sitt liv slik man vil ha det"

Anonymkode: 4a916...461

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor har hun problemer med å svelge piller når hun er nesten 18 år?

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Man har ikke anlegg for å legge på seg. 

Jo. Hvordan man føler når man spiser, hvilke smakssanser som er dominerende osv har mye å si for hvordan man spiser. jeg merker dette selv. Jeg er ikke overvektig, men jeg merker at jeg liker bedre mat som er usunn, fettet og sukkerete. Kjæresten min nyter enkelt sunn mat med gode råvarer. Jeg nyter best mat som har en dårlig kombinasjon av fett og raske karbohydrater. Jeg er nødt å sterkt begrense meg for å ikke legge på meg, og hele familien min er overvektig. Så hvordan man er laget har nok mye å si. Det betyr ikke at det er umulig å være slank, men enkelte mennesker må streve mer enn andre

• Liker 1
Skrevet

Alle jeg kjenner, inklusive meg selv, blir overvektig av for mye kalorier. Det er selvsagt alle helt klare på. Ved å spise mindre usunt og bevege seg mer går man ned. Men vi er vel litt slappe og liker søtsaker for godt 😊

Anonymkode: 6df2d...78c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo. Hvordan man føler når man spiser, hvilke smakssanser som er dominerende osv har mye å si for hvordan man spiser. jeg merker dette selv. Jeg er ikke overvektig, men jeg merker at jeg liker bedre mat som er usunn, fettet og sukkerete. Kjæresten min nyter enkelt sunn mat med gode råvarer. Jeg nyter best mat som har en dårlig kombinasjon av fett og raske karbohydrater. Jeg er nødt å sterkt begrense meg for å ikke legge på meg, og hele familien min er overvektig. Så hvordan man er laget har nok mye å si. Det betyr ikke at det er umulig å være slank, men enkelte mennesker må streve mer enn andre

Det kan jeg være enig i, men dette du beskriver er fortsatt kalorier inn og ut. I tillegg er det mange, meg selv inkludert, som elsker junkfood og søtsaker, men er slanke. Man kan jo ikke spise alt man har lyst på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...