AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #41 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg elsket den som barn. Fikk skikkelig sug i magen under billøpet. Barna mine har ikke vært så veldig begeistret, helt til i fjor jul. Da var det plutselig Flåklypa sent og tidlig. Samtlige filmer. Den flåklypafilmen med osten, sto på ønskelisten til 8- åringen denne julen . Og hun fikk den. Så det har vi sett uendelig mange ganger i jula, og gnålt på sangen derfra. Flåklypa er topp. Sjarmerende og morsom. Skal ikke sammenlignes med noen andre familiefilmer/barnefilmer. Anonymkode: 83535...4a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #42 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 0.10): Så er det dette med kontekst, da. Som du sikkert vet, er det en årelang historie hvor hvite fremstiller mørkhudede som aper. Noe tilsvarende finnes ikke for skjærer og pinnsvin. Det blir det samme som i blackfacedebatten. Det at en fyr har malt seg svart i ansiktet er i seg selv ikke rasistisk, det er historien og konteksten bak som gjør det. Anonymkode: 33ddb...420 Spør deg på ny, hva er rasistisk med at en gorilla fremstilles som en gorilla? Anonymkode: ca9d0...3ea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 6. januar 2021 #43 Del Skrevet 6. januar 2021 Her i huset elsker vi den filmen og må se den i jula hvert år. Det gjelder også for "barna" som nå er ganske voksne. I år var det barnebarnet på 6 år som fikk se den for første gang og hun syns den var kjempemorsom. Selv syns jeg filmen er artigere nå enn da jeg var liten, det er flere poeng som sitter bedre for voksne enn for barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Berry Skrevet 6. januar 2021 #44 Del Skrevet 6. januar 2021 De synes det er kjedelig, men til gjengjeld liker de annen «gammel» barne-tv som pippi og Emil, Ronja røverdatter:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #45 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 0.10): Så er det dette med kontekst, da. Som du sikkert vet, er det en årelang historie hvor hvite fremstiller mørkhudede som aper. Noe tilsvarende finnes ikke for skjærer og pinnsvin. Det blir det samme som i blackfacedebatten. Det at en fyr har malt seg svart i ansiktet er i seg selv ikke rasistisk, det er historien og konteksten bak som gjør det. Anonymkode: 33ddb...420 Disse to sakene er ikke en gang i nærheten av å være like, så her leter du etter rasisme på steder hvor det ikke finnes - og ironisk nok så ignorerer du alt av kontekst rundt Flåklypa. Hadde det vært slik at Emmanuel Desperados faktisk var ment å være en mørk mann som var gitt apelignende trekk, så kunne jeg gått med på at det er rasistisk hvis man setter det i en historisk kontekst. Men han er aldri ment å være en mørk mann. Eller araber. Eller noen annen form for menneske. Han er bare en ape. Og det å fremvise aper på film er ikke rasistisk. Anonymkode: ef114...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #46 Del Skrevet 30. desember 2023 Faktisk ganske merkelig at de forsatt sender den filmen mtp. rasismen i filmen. Det er ganske grovt det som serveres, og det er meget spesielt at dette er noe som sendes på norske TV-skjermer. Men det er tydeligvis enkelte prinsipper som kastes over båten når det er snakk om jul og tradisjoner. Ser jo dets amme med "3 nøtter til askepott" som rett og slett handler om pedofili. Anonymkode: f014e...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 30. desember 2023 #47 Del Skrevet 30. desember 2023 Begge mine liker de er 17 og 19 De ville og se skomakergata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #48 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 0.36): Seksåringen her elsker originalen, og har gjort det siden hun var tre år. Hun elsker også både Tre Nøtter, Skomakergata og Pernille og Stjernen (og jeg hatet Mr Nelson da jeg var liten 🙈). Vi er den typen familie som verdsetter det å gi barna evnen til å navigere narrativ fra ulike tidsperioder, med både forståelse og kritisk blikk, så barna her møter både barnehagedetektiver, ninjaer, troll, pionerer på prærien, barn under krigen, Emil og Marikken og vampyrer. Det er kanskje derfor de ikke sitter så fast i kun den typen uttrykk som er på utgivelsestoppen akkurat nå. 🤷🏼♀️ Kjekt er det iallfall; de har evnen til å la seg fenge av så mye mer. Anonymkode: 370f5...00b Er det noen som faktisk liker Skomakergata og Tre nøtter til Askepott? Jeg må innrømme at jeg ikke har sett mye på det, men akk så kjedelig. Så forøvrig Tre nøtter til Askepott uten Knut Risan på svensk tv før det ble sendt på norsk tv. Greit når det ikke var annet å finne på. Anonymkode: aabb0...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunfl0wer Skrevet 30. desember 2023 #49 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faktisk ganske merkelig at de forsatt sender den filmen mtp. rasismen i filmen. Det er ganske grovt det som serveres, og det er meget spesielt at dette er noe som sendes på norske TV-skjermer. Men det er tydeligvis enkelte prinsipper som kastes over båten når det er snakk om jul og tradisjoner. Ser jo dets amme med "3 nøtter til askepott" som rett og slett handler om pedofili. Anonymkode: f014e...652 Hva er rasistisk i flåklypa og hva er pedofili i askepott? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå