Gå til innhold

Spiseforstyrrelse og jul - vanskelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trodde det skulle gå litt bedre på besøk hos familien, men synes det er så vanskelig. Mye mat, annerledes mat, føler meg «fanget» inne, og at jeg må bevise hvor frisk jeg er...

Er vi flere? Noen som har tips til å gjøre det lettere?

Anonymkode: 720ab...532

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tips dessverre. Men vi er flere. 

Det er vanskelig 😔

Anonymkode: 36468...51e

Skrevet

jeg ble kvitt bulumi for 15 år siden. og klarer meg fint i hverdagen. men hver jul er en prøvelse, og eneste gangen i året jeg risikerer kraftig tilbakefall.

blir hele tiden mas om mat; man ligger på sofaen og venter på neste måltid. er man innom en tante , blir man utskjelt om man ikke kan smake på ditt og datt, gjerne rett etter middag eller rett før kvelds igjen. hater julen😞

Anonymkode: 578c8...086

• Liker 1
Skrevet

Matstyret ødelegger mye av julen for meg også.

Anonymkode: f2efc...cda

Skrevet

Det er problematisk for meg også. Har blitt mye bedre mtp spiseforstyrrelsen enn jeg var, men kan fortsatt ikke spise usunt uten å kjenne masse negative følelser og frykt for å gå opp i vekt. Prøver likevel å la meg selv få lov til å spise hva jeg vil lillejulaften og julaften, men jeg spiser ikke så store porsjoner. Ingen ser meg forsyne meg to ganger for å si det sånn. Også er det jo slik at et par dager med et kosthold som ikke er innenfor hva jeg føler jeg kan akseptere ikke er noe særlig utslagsgivende. Men må jobbe mye med tankene i forhold til det. For fet mat gir meg skam, skyldfølelse og jeg føler meg ekkel og svak. 

Likevel ser jeg jo hvert år at det tar noen dager etter jul så er jeg tilbake til vekten jeg hadde før jul. 

Skrevet

Du vil bli frisk eller vil du fortsette å ha spiseforstyrrelse?

Anonymkode: 9e2a4...30f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En spiseforstyrrelse er en sykdom, ikke et valg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med dette? 

Anonymkode: ba36f...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva mener du med dette? 

Anonymkode: ba36f...5fa

Må man spise feit , og for noen usmakelig ,  julemat for å være frisk?

Anonymkode: f2efc...cda

Skrevet

Kjære deg, du er ikke alene ❤

Jul er helvete på jord for mange av oss som sliter med spiseforstyrrelse, med triggere overalt til en hver tid. 

Jeg har ingen gode råd til deg, for jeg et fullstendig i villrede selv, men jeg vil bare forsikre deg om at du ikke er alene. Og at om ca halvannen uke er det hverdag og rutiner igjen. 

Vi må bare huske å puste. 

Anonymkode: c8b15...e13

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...