Gå til innhold

Jeg tror jeg vet svaret på hvorfor sædkvaliteten til vestlige menn har stupt de siste tiårene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.ucsf.edu/news/2007/03/97970/hot-tubs-hurt-fertility-ucsf-study-shows

Varme bad ødelegger sædkvaliteten. Hvor ofte tar ikke enkelte menn bad? Nesten alle hus har badekar og «alle» tar seg et varmt bad innimellom. Ett varmt bad kan ødelegge sædproduksjonen i 6 måneder, og jeg har lest at menn blir sterile hvis de tar varme bad hver dag i noen uker. Dette må også ha sammenheng med at vi får færre barn.

Det kan ikke være noe annet som kan forklare så voldsom nedgang i sædkvalitet, nordmenn bader mer enn noen gang før og så følger vi på med badstu og badebasseng på hotell. Hvorfor blir dette oversett av samtlige? Dette er jo helt logisk årsaken. 

Anonymkode: 1c707...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Kjenner omtrent ingen menn som bader. Bere dusjing. Trur datamaskin på fanget og mobil i fram lommen er meir påvirkende. Og det faktum at folk ikke vil ha barn og bruker prevensjon. 

Anonymkode: c0cc9...7ef

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som bader, både julebad og etter trening osv, for å løse opp i muskulatur, etc. Varm dusj kan også være skummelt ifølge noen studier, selv om det er bedre enn bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk  se det åpenbare? Vi er overlesset med giftstoffer!

Metaller fra fisk, fra lufta og vannet, gryter, kniver, bestikk, aluminiumsfolie, aluminiumsbokser, legemidler, arvet fra forfedre som var hattemakere (kvikksølv i hattebremmene), fra de som fikk legenes kvikksølv-tinkturer osv osv osv. Mikroplast har det jo vært mye oppmerksomhet rundt. Giftstoffer fra teflonpanner, kjemikalier i klær, i sprøytemidler på mat, vaskemidler og allslags annen såpe med kunstig duft, duftlys, skyllemidler, bensindunst fra når vi fyller bensin....det er endeløst.

Vi er overforgiftet!

Anonymkode: 9ecbe...a1c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.ucsf.edu/news/2007/03/97970/hot-tubs-hurt-fertility-ucsf-study-shows

Varme bad ødelegger sædkvaliteten. Hvor ofte tar ikke enkelte menn bad? Nesten alle hus har badekar og «alle» tar seg et varmt bad innimellom. Ett varmt bad kan ødelegge sædproduksjonen i 6 måneder, og jeg har lest at menn blir sterile hvis de tar varme bad hver dag i noen uker. Dette må også ha sammenheng med at vi får færre barn.

Det kan ikke være noe annet som kan forklare så voldsom nedgang i sædkvalitet, nordmenn bader mer enn noen gang før og så følger vi på med badstu og badebasseng på hotell. Hvorfor blir dette oversett av samtlige? Dette er jo helt logisk årsaken. 

Er det ikke 4G som er grunnen til det da?

Jeg bader for øvrig aldri, og de jeg vet om som gjør det er i hovedsak kvinner.

Anonymkode: fadba...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir til barn i Finland og andre steder hvor folk oppsøker daglig varme steder for baller. Og ikke snakk om virkelig varme land. Så, heidå!

Anonymkode: 435b1...49a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan ikke folk  se det åpenbare? Vi er overlesset med giftstoffer!

Metaller fra fisk, fra lufta og vannet, gryter, kniver, bestikk, aluminiumsfolie, aluminiumsbokser, legemidler, arvet fra forfedre som var hattemakere (kvikksølv i hattebremmene), fra de som fikk legenes kvikksølv-tinkturer osv osv osv. Mikroplast har det jo vært mye oppmerksomhet rundt. Giftstoffer fra teflonpanner, kjemikalier i klær, i sprøytemidler på mat, vaskemidler og allslags annen såpe med kunstig duft, duftlys, skyllemidler, bensindunst fra når vi fyller bensin....det er endeløst.

Vi er overforgiftet!

Anonymkode: 9ecbe...a1c

+ varme bad og mobiltelefoni. Jeg tror også mye netflix og stråling fra tven kan påvirke, ellers er det mye nettbrettbruk og telefonen i lommen, osv. Men jeg tror varme bad er farligst. To-tre bad alene over 37C kan stenge hele det reproduktive systemet i 7-8 måneder har jeg lest. Mer enn dette, og det er ikke sikkert mannen har sæd igjen. Men tror også du er inne på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Har lest at koffein kan virke negativt inn på mannlig fertilitet. Tror ikke jeg kjenner én eneste mann som ikke drikker mangfoldige kopper kaffe, noen også koffeinholdige energidrikker.

Anonymkode: ebf8e...7c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg kjenner tre menn med badekar. De har 8 barn til sammen. 

Anonymkode: fdee4...176

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 17.47):

Det der tror jeg ikke på. At man kan bli steril av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden så er jeg mer bekymret for IQ enn for sædkvalitet..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Måler man sædkvaliteten til 20-åringer da? Nok av dem til at det er relevant?

Folk blir jo stadig eldre når de får barn, og det er stort sett de som ikke får det til som havner hos klinikken.

Anonymkode: c362c...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 22.08):

Tror jeg kjenner tre menn med badekar. De har 8 barn til sammen. 

Anonymkode: fdee4...176

🤣

Anonymkode: d517f...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er det ikke det at vi har dårligere kosthold enn før som er årsaken? 

Anonymkode: 298c2...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...