Gå til innhold

Jeg er ny prøver - spørsmål rundt eggløsning

MiaBello

Anbefalte innlegg

Dette merker jeg er nytt for meg ♡ 

Nå er vi (endelig) godt igang med å prøve. Spennende tid! Har barn fra før, men den gang var det en herlig overraskelse da jeg egentlig gikk på piller. Dette er første gang vi er aktive prøvene. 

Så til selve spørsmålet. Prøver denne syklusen CB digital eggløsningstest.  Den viser runding ved ikke fertil, blinkende smilefjes ved høy fertilitet og fast blinkefjes, i 48 timer,  ved maksimal fertilitet.  

Ventet EL søndag 20.12. Hadde "ikke fertilitet" på eggløsningstest  fredag, lørdag og søndag morgen

Fast smilefjes (maksimal fertilitet) på kvelden.... så kroppen min  "hoppet over" høy og gikk rett til maks. 

Fikk "lagt inn aksjer" lørdag morgen og søndag sen kveld. Altså en gang ved maksimal fertilitet.  Men nå har mannen reist på jobb og blir borte til onsdag..... Så neste sjanse blir onsdag og da er det vel for sent..

Kjenner på kroppen (fra i går ettermiddag og fremdeles i kveld) tegn til eggløsning, har ganske gjenkjennelige el smerter.

Men kan det ha vært NOK å bare ha sex i går kveld innenfor EL perioden? 

Kjenner meg nesten litt stressa over at det "ikke ble mer"... litt rastløs.  Samtidig har vi lagt inn aksjer når monotor viste maksimal fertilitet...

Håper noen kan berolige / oppklare en ny aktiv tester ♡ 

Endret av MiaBello
Feil ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aktiv tester...? Hva er det du tester da...?

Anonymkode: 6a8aa...b18

Haha... jeg skrev feil  ;) takk! Endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til prøversamfunnet! :klemmer:

Det er sååå spennende å være ny! Da jeg skulle prøve første gangen hadde jeg også en fra før av som kom mens jeg gikk på p-piller, så alt med prøving var nytt da jeg ville ha nr.2. Nå prøver vi på nr. 4, så tør påstå jeg har en del erfaring ;)

Så bra du er i gang med EL-testing. Det er helt alfaomega og klare å kartlegge EL. Har du vært uten prevensjon lenge, vet om du har stabil syklus eller?

Det er ikke uvanlig å hoppe over høy på testen, men det skal ikke ha noe å si. Betyr bare at du hadde et hopp i LH-hormonet, eller at overgangen til høy skjedde da du ikke tok en test. Med positiv test på søndag kveld, så hadde du antageligvis EL mandag kveld. Og de fertile dagene man har da er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Så det betyr at dere har hatt sex på 2 av 5 fertile dager. Og det er helt klart nok til å bli gravid! Èn gang er jo egentlig nok :) Mitt yngste barn er unnfanget på 2/5 dager. Men jeg hadde kanskje tatt en liten runde på onsdag når mannen din kommer hjem, for det kan hende du hadde EL senere enn mandag også. Du testet ikke videre med EL-test for å finne ut hvor lenge den var positiv? Min test var positiv i hele 4 dager nå denne syklusen, og EL skjedde først den siste dagen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Velkommen til prøversamfunnet! :klemmer:

Det er sååå spennende å være ny! Da jeg skulle prøve første gangen hadde jeg også en fra før av som kom mens jeg gikk på p-piller, så alt med prøving var nytt da jeg ville ha nr.2. Nå prøver vi på nr. 4, så tør påstå jeg har en del erfaring ;)

Så bra du er i gang med EL-testing. Det er helt alfaomega og klare å kartlegge EL. Har du vært uten prevensjon lenge, vet om du har stabil syklus eller?

Det er ikke uvanlig å hoppe over høy på testen, men det skal ikke ha noe å si. Betyr bare at du hadde et hopp i LH-hormonet, eller at overgangen til høy skjedde da du ikke tok en test. Med positiv test på søndag kveld, så hadde du antageligvis EL mandag kveld. Og de fertile dagene man har da er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Så det betyr at dere har hatt sex på 2 av 5 fertile dager. Og det er helt klart nok til å bli gravid! Èn gang er jo egentlig nok :) Mitt yngste barn er unnfanget på 2/5 dager. Men jeg hadde kanskje tatt en liten runde på onsdag når mannen din kommer hjem, for det kan hende du hadde EL senere enn mandag også. Du testet ikke videre med EL-test for å finne ut hvor lenge den var positiv? Min test var positiv i hele 4 dager nå denne syklusen, og EL skjedde først den siste dagen av det.

Tusen takk for positive ord ❤❤❤ og for hyggelig velkomst. 

Synes det hele er skummelt og spennende. Har vært uten prevensjon siden september.  Gikk da på cerazette,  minipiller. Har vært ganske regelmessig etter dette med ca 28 dagers syklus. Ikke at det har vært mange mnd men :) kjenner tydeligvis godt når jeg får eggløsning,  tydelige murringer og ømme pupper, men dette med å teste etter eggløsning var nytt for meg. Interessant men samtidig litt stressende. Vet at til eventuelt neste gang skal jeg IKKE opplyse mannen om at jeg har eggløsning,  for dette ble visst litt stress for han , mens jeg store deler av forrige uke og fram til helgen var på leting etter eggløsning,  mannen fikk ved to anledninger prestasjonsangst og klarte ikke fullføre. Men som sagt lørdag morgen og i går kveld ble det lagt inn noen aksjer ;) så får man bare krysse fingrene. 

Selv om det er nervepirrende, så er jo dette å være prøver virkelig spennende.  :) Gøy å være i gang og være med på karusellen  :) og veldig koselig komme i snakk med deg.

Så spennende at dere prøver på nummer fire. ♡♡♡ superkoselig å snakke med en som er litt i samme båt som en selv ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du er veldig greit i rute om du har fått mensen hver måned siden pilleslutten! 😊 Utrooolig godt utgangspunkt. Det tok nesten ett år for meg første gang jeg var prøver med å få en stabil syklus etter pilleslutt.

EL-tester må man ofte ta og føle litt på. På hvor gøy man syns det er, hvor enkelt, hvor stressende og hvor nyttig. Noen prøvere har ikke såå behov for å vite nøyaktig når EL tar, tar det som det kommer og har kanskje sex annenhver dag hele syklusen. Andre igjen vil ha max kontroll. Og veldig individuelt hvor stresset man blir. Noen syns tiden går raskere hvis man GJØR noe i prøvetiden (EL-tester), mens andre blir superstresset av det.

Jeg kjører også på med å ikke fortelle mannen når jeg har EL. Han får egentlig ikke prestasjonsangst, men jeg er redd for det likevel 😛 Men mest for å ikke legge så mye fokus på prøvingen sånn oss i mellom. Så har mye og jevnlig sex, men så EL-tester jeg på egenhånd og vet når den skjer.

Vil anbefale deg å starte en prøvedagbok her inne. Det er sååå koselig. Både for sin egen del, men fint for andre å følge deg på din vei også. Lykke til :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er prøver. Hadde positiv eggløsningtest 10.des (syklus dag 18) og begynte å blø nå. På dag 30. Men jeg trodde mensen kom 14 dager etter eggløsning? Er det ikke litt tidlig å få mensen nå ettersom jeg hadde positiv eggløsningstest den 10.?

Anonymkode: 3a32d...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men jeg trodde mensen kom 14 dager etter eggløsning? Er det ikke litt tidlig å få mensen nå ettersom jeg hadde positiv eggløsningstest den 10.?

14 dager er vel en A4-kvinne, altså det gjennomsnittlige. Men vi er mange som ikke er gjennomsnittlige. Det mest vanlige er mensen 11-16 dager etter eggløsning. Mange har også 10 dager eller færre, men da har man såkalt defekt lutealfase og bør søke hjelp. Hvis du hadde eggsløsning på CD19, og fikk mensen på dag 30 så har du 10 dager lutealfase og er helt i grenseland. Jeg hadde fast lutealfase på 10 dager i mange måneder før, men etter oppstart av B6-vitamin så er den nå fast på 12 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (13 minutter siden):

14 dager er vel en A4-kvinne, altså det gjennomsnittlige. Men vi er mange som ikke er gjennomsnittlige. Det mest vanlige er mensen 11-16 dager etter eggløsning. Mange har også 10 dager eller færre, men da har man såkalt defekt lutealfase og bør søke hjelp. Hvis du hadde eggsløsning på CD19, og fikk mensen på dag 30 så har du 10 dager lutealfase og er helt i grenseland. Jeg hadde fast lutealfase på 10 dager i mange måneder før, men etter oppstart av B6-vitamin så er den nå fast på 12 dager.

Hva vil defekt lutealfase si? Har vært hos gynekolog for innvendig ultralyd for å sjekke. Alt så greit ut. Går også på metformin pga lang syklus etter ppilleslutt, samt letrozol. Får positive eggløsningstester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva vil defekt lutealfase si? Har vært hos gynekolog for innvendig ultralyd for å sjekke. Alt så greit ut. Går også på metformin pga lang syklus etter ppilleslutt, samt letrozol. Får positive eggløsningstester. 

Forrige gang hadde jeg tydeligvis 19 dager lutealfase. For det varierer litt om syklus er 30-35 dager lang. Men har aldri hatt noe kortere lutealfase enn dette. Har tatt blodprøve hos gyn og alt var greit der. Blir bare så skuffet hver gang det ikke går. Men er inneforstått med at det kan ta litt tid. Er kun 25 år, og ellers frisk og rask. Man blir jo så utålmodige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva vil defekt lutealfase si?

At det er for få dager mellom EL og mensen. Er det for få dager så vil ikke et befruktet egg klare å feste og utvikle seg slik det skal. Så har man defekt lutealfase så kan man ha problemer med å bli gravid. Mange fikser dette med progesteronstøtte i dpo-land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Masse lykke til deg :) Hadde EL selv på lørdagen, bestemte oss forrige søndag å prøve på en lillesøster eller lillebror, så har holdt det gående 5 av 6 dager før lørdag. Håper det var nok :)

Da sitter vi i ca samme båten TS, hvilken dag skal du ta test? Har lyst å ta den 29, slik en "test tidlig" men er redd den vil slå ut negativt fordi mensen er ventet 2 januar. Jeg vet ikke enda, er så utålmodig. Er det julaften i morgen sier dere? Det glemte jeg nesten, dette babyprosjektet overskygger absolutt alt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...