AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #21 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har sistenevnte, og kan si hva de andre skal si før de har gjort det, men det er fortsatt kortidshukommelsen som spiller en puss. Jeg kan aldri notere ned hva som kommer langt frem i tid, fordi det ikke er mulig. Jeg kjenner igjen situasjonen, får en følelse av «her har jeg vært før» før selve deja vu «skjer», men igjen da er det kortidshukommelsen som tuller. Anonymkode: 92f8e...72e Men er du virkelig sikker på at det er så enkelt? Hadde jeg vært deg, hadde jeg testet ut dette fenomenet grundig. Ja, kanskje en forsker hadde vært interessert? Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #22 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har sistenevnte, og kan si hva de andre skal si før de har gjort det, men det er fortsatt kortidshukommelsen som spiller en puss. Jeg kan aldri notere ned hva som kommer langt frem i tid, fordi det ikke er mulig. Jeg kjenner igjen situasjonen, får en følelse av «her har jeg vært før» før selve deja vu «skjer», men igjen da er det kortidshukommelsen som tuller. Anonymkode: 92f8e...72e For å si det litt tydligere, jeg kan «drømme» om det lenge før det skjer, men kan aldri notere det fordi det ikke stemmer. Når situasjonen da kommer opp så husker jeg «drømmen» igjen, men det er fortsatt korttidshukommelsen som spiller meg et puss. Anonymkode: 92f8e...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #23 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er du virkelig sikker på at det er så enkelt? Hadde jeg vært deg, hadde jeg testet ut dette fenomenet grundig. Ja, kanskje en forsker hadde vært interessert? Anonymkode: e1ef9...8e8 Ja, hvis ikke så måtte jeg jo hatt evnen til å forutse horrible ting osv. Deja vu jeg har er om helt trivielle samtaler i kjente settinger. Jeg kan sikkert ha samme samtale med noen flere ganger også, fordi det stort sett skjer i samme omgivelser. Anonymkode: 92f8e...72e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #24 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å si det litt tydligere, jeg kan «drømme» om det lenge før det skjer, men kan aldri notere det fordi det ikke stemmer. Når situasjonen da kommer opp så husker jeg «drømmen» igjen, men det er fortsatt korttidshukommelsen som spiller meg et puss. Anonymkode: 92f8e...72e Veldig interessant. Så hjernen tilpasser altså minnet om drømmen i ettertid for å tilpasse den den nåværende situasjonen? Disse fenomenene har interessert meg mye hele livet, så jeg hadde nok undersøkt det grundig. Kan være mer mystisk enn man tror. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #25 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hvis ikke så måtte jeg jo hatt evnen til å forutse horrible ting osv. Deja vu jeg har er om helt trivielle samtaler i kjente settinger. Jeg kan sikkert ha samme samtale med noen flere ganger også, fordi det stort sett skjer i samme omgivelser. Anonymkode: 92f8e...72e Déjà vu er uansett annerledes enn en generell evne til prekognisjon (det å «se» ulykker på forhånd, for eksempel). Sistnevnte inntreffer bare sjeldent. Men jeg har lest eksempler på folk som faktisk har opplevd å nøyaktig vite hva andre kommer til å si, over en viss periode (opptil halvtime eller time). Så det er enkelte typer déjà vu som er langt mer mystiske enn andre. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #26 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig interessant. Så hjernen tilpasser altså minnet om drømmen i ettertid for å tilpasse den den nåværende situasjonen? Disse fenomenene har interessert meg mye hele livet, så jeg hadde nok undersøkt det grundig. Kan være mer mystisk enn man tror. Anonymkode: e1ef9...8e8 Hvorfor må det være så mystisk? jeg drømmer om at jeg er på en bar med en venninne og hun sier «her var det mye folk gitt». Så et par uker senere møtes vi på en bar of jeg får deja vu følelsen. Så sier hun «her var det mye folk gitt». Det jeg ikke kobler der og da er at dette er noe hun uttrykker hver gang vi er på baren. Det gjør derimot langtidshukommelsen som sender ut signaler samtidig som korttidshukommelsen skal bearbeide det nye inntrykket, og situasjonen oppleves derfor som om jeg har opplevd det før men samtidig ikke, og gir meg en deja vu opplevelse Anonymkode: 92f8e...72e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #27 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Déjà vu er uansett annerledes enn en generell evne til prekognisjon (det å «se» ulykker på forhånd, for eksempel). Sistnevnte inntreffer bare sjeldent. Men jeg har lest eksempler på folk som faktisk har opplevd å nøyaktig vite hva andre kommer til å si, over en viss periode (opptil halvtime eller time). Så det er enkelte typer déjà vu som er langt mer mystiske enn andre. Anonymkode: e1ef9...8e8 Igjen fordi hukommelsen spiller deg en puss. De kan ikke notere ned hva som skjer og hvem som sier hva fordi de ikke vet hva som faktisk skjer, kun at de har en følelse over at dette er kjent og opplevd før og derfor får de en følelse på at de vet hva som blir sagt i det situasjonen skjer. Jeg kan også «si» hva som blir sagt, men det er allikevel ikke før situasjonen er der og den er derfor allerede opplevd. Anonymkode: 92f8e...72e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #28 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor må det være så mystisk? jeg drømmer om at jeg er på en bar med en venninne og hun sier «her var det mye folk gitt». Så et par uker senere møtes vi på en bar of jeg får deja vu følelsen. Så sier hun «her var det mye folk gitt». Det jeg ikke kobler der og da er at dette er noe hun uttrykker hver gang vi er på baren. Det gjør derimot langtidshukommelsen som sender ut signaler samtidig som korttidshukommelsen skal bearbeide det nye inntrykket, og situasjonen oppleves derfor som om jeg har opplevd det før men samtidig ikke, og gir meg en deja vu opplevelse Anonymkode: 92f8e...72e Dette er et veldig mildt eksempel på déjà vu, knyttet til situasjoner som gjentar seg jevnlig og ligner hverandre. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #29 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Igjen fordi hukommelsen spiller deg en puss. De kan ikke notere ned hva som skjer og hvem som sier hva fordi de ikke vet hva som faktisk skjer, kun at de har en følelse over at dette er kjent og opplevd før og derfor får de en følelse på at de vet hva som blir sagt i det situasjonen skjer. Jeg kan også «si» hva som blir sagt, men det er allikevel ikke før situasjonen er der og den er derfor allerede opplevd. Anonymkode: 92f8e...72e Jeg tror mer forskning på fenomenet hadde vært nyttig. Interessant er det, uansett forklaring. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #30 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er et veldig mildt eksempel på déjà vu, knyttet til situasjoner som gjentar seg jevnlig og ligner hverandre. Anonymkode: e1ef9...8e8 At du mener det er et mildt eksempel er jo utifra din definisjon. Deja vu er «uriktig følelsen av å ha opplevd noe tidligere» og det er dette et eksempel på. Anonymkode: 92f8e...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #31 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At du mener det er et mildt eksempel er jo utifra din definisjon. Deja vu er «uriktig følelsen av å ha opplevd noe tidligere» og det er dette et eksempel på. Anonymkode: 92f8e...72e Vel, jo mer uvanlig en hendelse er, jo merkeligere blir det. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 5. januar 2021 #32 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg har tidligere lest at man ikke kan drømme om mennesker man aldri har sett før. Så de man drømmer om har man sett ett eller annet sted tidligere. Har også hørt om den glitchen i hjernen, så vi føler deja-vu, men sannheten er at tingen skjedde nå (bare et par sek før). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. januar 2021 #33 Del Skrevet 5. januar 2021 Nei du er ikke sanndrømt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. januar 2021 #34 Del Skrevet 5. januar 2021 wahaj skrev (5 timer siden): Jeg har tidligere lest at man ikke kan drømme om mennesker man aldri har sett før. Så de man drømmer om har man sett ett eller annet sted tidligere. Har også hørt om den glitchen i hjernen, så vi føler deja-vu, men sannheten er at tingen skjedde nå (bare et par sek før). Det er riktig det er umulig å drømme om mennesker man ikke har sett før, siden hjernen kan ikke lage nye ansikter. Alle mennesker man ser i en drøm har man sett en eller annen gang, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #35 Del Skrevet 6. januar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (13 timer siden): Det er riktig det er umulig å drømme om mennesker man ikke har sett før, siden hjernen kan ikke lage nye ansikter. Alle mennesker man ser i en drøm har man sett en eller annen gang, Hvor har du dette fra? Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #36 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 1.31): Hei kjære kvinneguiden, Dette er noe som har gnagd på meg en stund. Jeg er veldig skeptisk til det overnaturlige etc., men blir alltid litt i tvil når dette skjer. Det hender inn i mellom at jeg drømmer veldig spesifikke drømmer som senere utspiller seg eksakt slik jeg har drømt det (noen kan vel kalle det Déjà vu). Som oftest så handler det om kjente omgivelser og folk jeg kjenner eller har kjennskap til, men noen ganger om det ukjente og for bare litt siden så traff jeg på et fremmed menneske for første gang på et sted jeg aldri hadde vært før. Dette mennesket hadde jeg drømt om tidligere i høst og de samme handlingene og ordene utspilte seg. Rommet vi befant oss i så også helt lik ut som i drømmen selv om det var første gangen jeg var der. Finnes det noe vitenskapelig svar på dette? Prøvd å google meg frem, men det handler stort sett om folk man allerede kjenner og da skjønner jeg at hjernen kan skape scenarioer i drømmene. Hilsen Lillian Bendriss? Anonymkode: 0486c...fed Det kalles å manifestere. Les deg opp på temaet. Vi mennesker manifesterer hele tiden. Alt du opplever, har en gang vært en tanke eller en «fantasi» Vi har ofte samtaler med oss selv i hodet, vi lager bilder av ting osv, før eller senere vil dette manifestere seg i den verden vi lever i. Det står ikke då mye om det på norsk, men en god del på engelsk. Søk «manifestation» Jeg bruker aktivt manifestering i hverdagen. Anonymkode: bedec...b8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #37 Del Skrevet 7. januar 2021 Nei. Anonymkode: a5b6e...90b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen Skrevet 14. januar 2021 #38 Del Skrevet 14. januar 2021 Det er fortsatt et slikt fenomen "Daemon av Descartes" Es gibt immer noch ein solches Phänomen "Dämon des Descartes" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå