AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Lille julaften har jeg og samboeren opprinnelig invitert en kollega til middag, så jeg tenkte å servere rein stek. Problemet er at nå har samboer invitert to kollegaer til og 1kg rein holder ikke. Istedet for å kjøpe en til så lurte jeg på om det kan fungere å lage en hjort og en reinsteik? Blir det helt kræsj eller kan det fungere og skjære de opp og servere sammen? Noen som har noen gode oppskrifter isåfall 😊 Anonymkode: bade2...eda
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Går helt fint. Bruk samme kjernetemparatur. Anonymkode: 96b10...d3e 3
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Lille julaften har jeg og samboeren opprinnelig invitert en kollega til middag, så jeg tenkte å servere rein stek. Problemet er at nå har samboer invitert to kollegaer til og 1kg rein holder ikke. Istedet for å kjøpe en til så lurte jeg på om det kan fungere å lage en hjort og en reinsteik? Blir det helt kræsj eller kan det fungere og skjære de opp og servere sammen? Noen som har noen gode oppskrifter isåfall 😊 Anonymkode: bade2...eda Det går fint, men ett kilo stek holder til fem voksne. Det er 200 gram på hver og en helt vanlig porsjon. Kan bli lite hvis noen er storspisere og forsyner seg kraftig før de andre kommer til. Hva skal du ha som tilbehør? Har også planlagt reinstek i jula eller til nyttårshelga. Endret 20. desember 2020 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Jytte skrev (16 timer siden): Det går fint, men ett kilo stek holder til fem voksne. Det er 200 gram på hver og en helt vanlig porsjon. Kan bli lite hvis noen er storspisere og forsyner seg kraftig før de andre kommer til. Hva skal du ha som tilbehør? Har også planlagt reinstek i jula eller til nyttårshelga. Et kilo rått kjøtt holder ikke til fem voksne hvis de er av den typen som spiser godt. 200-300 gram ferdig tilberedt skal holde hvis en har bra med tilbehør som også blir spist. (Og så er det veldig forskjell på hvem en har på besøk. Er det min familie regner vi rikelig, mens deler av svigerfamilien er direkte småspist) Anonymkode: 101bc...ff6 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 I teorien skal 1 kg kjøtt holde fint til fem personer, men jeg ville aldri risikert at gjestene skulle sitte og se på hverandre og lure på om de skulle tørre å forsyne seg med en skive stek til, så jeg er helt på linje med TS her. Og ja, det funker helt fint å servere rein og hjort sammen, og med samme tilbehør (men da hjort er litt mildere enn rein ville jeg kanskje styrt unna de aller kraftigste smakene på tilbehøret). Kan til og med hende noen av gjestene setter ekstra pris på det, da jeg vet enkelte synes reinsmaken kan være litt overveldende. Anonymkode: 1e2ec...8e3 5
Jytte Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Et kilo rått kjøtt holder ikke til fem voksne hvis de er av den typen som spiser godt. 200-300 gram ferdig tilberedt skal holde hvis en har bra med tilbehør som også blir spist. (Og så er det veldig forskjell på hvem en har på besøk. Er det min familie regner vi rikelig, mens deler av svigerfamilien er direkte småspist) Anonymkode: 101bc...ff6 Spurte ts hva hun skal ha som tilbehør. Ett kilo holder akkurat. Men som en ab sa; gjestene kan fort begynne å lure på hvor mye de kan forsyne seg av, og som jeg nevnte er det noen som forsyner seg grådig og ikke tenker over at det kanskje ikke kommer mer fra kjøkkenet. 200 gram kjøtt uten ben er en normal porsjon, enkelt og greit, men kjenner man ikke eller kjenner sine gjester er det fint å ha mer å gå på. Hvis ts ikke kjenner sine gjesters mage og manerer ville jeg servert på tallerken, eller hatt hjort ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Jytte skrev (8 timer siden): Spurte ts hva hun skal ha som tilbehør. Ett kilo holder akkurat. Men som en ab sa; gjestene kan fort begynne å lure på hvor mye de kan forsyne seg av, og som jeg nevnte er det noen som forsyner seg grådig og ikke tenker over at det kanskje ikke kommer mer fra kjøkkenet. 200 gram kjøtt uten ben er en normal porsjon, enkelt og greit, men kjenner man ikke eller kjenner sine gjester er det fint å ha mer å gå på. Hvis ts ikke kjenner sine gjesters mage og manerer ville jeg servert på tallerken, eller hatt hjort ved siden av. Hei og takk alle for svar! Jeg tenkte å servere rosenkål, småpoteter, og gulrot med soppsaus ved siden av vil også være dessert etterpå (multekrem og kromkaker) Anonymkode: bade2...eda 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Tror dette blir helt topp, tilbehøret blir også bra. Kjøp ferske rosenkål og stek de i pannen med baconbiter til og en klatt ekte smør. Småpotetene vil jeg tatt og saltbakt, lite jobb og deilig smak. Kanskje også prøvd en viltsaus til ved siden av soppsausen, da kan gestene velge selv eller prøve begge to. Og deilig tytterbær eller rødløkskompott til gir litt syre og sødme til. Lykke til. Anonymkode: fd99b...69e 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Må bare oppdatere dere litt i ettertid. Det ble UTROLIG GODT!! 😍 anbefales Anonymkode: bade2...eda 1
Jerry Lee Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 8.29): Må bare oppdatere dere litt i ettertid. Det ble UTROLIG GODT!! 😍 anbefales Anonymkode: bade2...eda Flott. 👍
little fairy Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 (endret) Ser dette er en gammel tråd. Men til en annen gang, sett frem skåler med poteter, tilbehør, saus osv på bordet. Så skjærer du steken/kjøttet på kjøkkenet og danderer på tallerkener som du serverer ved bordet. Da blir det likt. Da kan man lesse på med poteter hvis man vil. Noen har jo ikke hemninger og ville kanskje tatt halve steken selv. Jeg synes heller ikke noe om at man må kjøpe dobbelt opp til alle, bare fordi noen ikke vet hva en normal porsjon er. Da kan det være bedre å servere en enkel forrett og gjerne dessert. Endret 28. januar 2021 av little fairy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå