Gå til innhold

Katt som majuer konstant

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter inntrykket av oppdretteren så ville nok jeg tatt den med til dyrlegen sånn tilfelle noe faktisk var galt helsemessig. Med en oppdretter som slutter å svare og som råder om å stenge katten inne så ville ikke jeg stolt på at katten faktisk hadde vært på ordentlig helsesjekk før venninnen din fikk katten. 

Ellers er det som andre sier, prøv å kos med den og leke med den. For en katt som er så oppi årene kan det nok være spesielt uvant å komme til et nytt sted med nye mennesker å bli kjent med. Det kan ta tid før den blir hjemmekjær der. 

Får vondt av å lese at det har blitt vurdert å levere den tilbake. Spesielt med oppdretter sin adferd.. Venninnen din har påtatt seg ansvaret for katten, og jeg syns det er for dårlig å bare skulle gi opp etter 2 måneder. Eller 12 for den saks skyld. Hjelp den med å finne sin plass og trives der heller enn å sende den vekk igjen. 

Anonymkode: 38cce...33c

Igjen, grunnen til at det ble skrevet at oppdretter ikke kan ta katten tilbake er fordi det var en som foreslo at man kan jo levere den tilbake, og det er ikke et tema en gang, men mer en slags ja kall det side kommentar fra meg.

Venninnen min tok selv med katten til helsesjekk hos en annen vet, så derfor er det ikke samme som oppdretter bruker, og det ble sjekket alt som sjekkes kan, samt blodprøver, og rgt ble tatt, og nei ingenting galt

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sommerkvinnen2020 skrev (1 minutt siden):

Katten kommer frem når det er mat, når hun kommer inn døra etter å ha vært ute, den kommer for å få kos men skriker konstant

Da er katten nervøs for noe.

En avslappet katt gjemmer seg ikke.

Anonymkode: c9ba2...322

• Liker 3
Skrevet

min venninne skal på mandag snakke med dyrlegen og se om man event kan sjekke ut om det er  noe medisin eller noe som kan prøves, 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Sommerkvinnen2020 said:

Noen små ting her. Oppdretteren hadde forslått at hun kunne putte den på badet, men det er ikke gjort da det ikke ville hjelpe da ikke det er stor leilighet at badet er litt unna men her liger badet rett ved soverom/stue, og ensom og alene? Hun er hjemmeværende , kun ute å handler eller går seg en tur

Ja, ensom og alene. Katter fra oppdrettere er sjelden/aldri alenekatter 🙄 Savner den katteselskap så er det bare en løsning og det er å få en til katt. Jeg må si jeg er overrasket over at en oppdretter en såpass gammel katt og til og med alene. Merkelig og useriøst. 

Anonymkode: b27f3...408

• Liker 2
Skrevet

Ja, ensom og alene. Katter fra oppdrettere er sjelden/aldri alenekatter 🙄 Savner den katteselskap så er det bare en løsning og det er å få en til katt. Jeg må si jeg er overrasket over at en oppdretter en såpass gammel katt og til og med alene. Merkelig og useriøst. 

En av grunnene til omplassering var at den ikke gikk sammen med de andre kattene

Skrevet
miniomelett skrev (15 timer siden):

2 måneder er da ikke så lenge. Gammelkatta mi pratet i ett kjør da vi flyttet bolig. Katter er vanedyr og liker ikke at ting forandrer seg.

Hva slags mjauing er det? Små kvekk, triller, uling, osv?? Noen katter, spesielt rasekatter, snakker kjempemasse.

Katter er flinke å gjemme nervøsitet. Man må vite hva de skjulte tegnene er. Går den rundt med høy hale med krok på? Det er masse en katt gjør som kan være tegn på at den syns ting er skummelt/ikke optimalt.

Gi den tid, få kontakt og bond med den. Gi den masse stimuli/utløp for energi og frustrasjon. Ikke tving den til det, men ta det i rykk og napp. Katter leker ofte litt og litt. (jage/fange, slappe av, jage/fange, slappe av...etc)

Har den ellers alt den er vant med? Samme leker, mat, kloremøbler. Har den mulighet til å gjøre ting den pleier? For eks se på fugler ute eller klatre på ting osv)

en gang til fordi virket som ts overså den.

• Liker 1
Skrevet

Ville prøvd å venne den til sele, så kan den luftes ute. Vi gjør det med våre katter, send gjerne en PM om du vil ha et mer utdypet svar.😄

• Liker 1
Skrevet
miniomelett skrev (16 timer siden):

2 måneder er da ikke så lenge. Gammelkatta mi pratet i ett kjør da vi flyttet bolig. Katter er vanedyr og liker ikke at ting forandrer seg.

Hva slags mjauing er det? Små kvekk, triller, uling, osv?? Noen katter, spesielt rasekatter, snakker kjempemasse. Her snakker vi om den samme type hyling som hvis det er hunnkatt med løpetid i nærheten. Hvis du forstår hva vi mener. 

Katter er flinke å gjemme nervøsitet. Man må vite hva de skjulte tegnene er. Går den rundt med høy hale med krok på? Vil heller si at den går med halen høyt og rett opp,  Det er masse en katt gjør som kan være tegn på at den syns ting er skummelt/ikke optimalt.

Gi den tid, få kontakt og bond med den. Gi den masse stimuli/utløp for energi og frustrasjon. Ikke tving den til det, men ta det i rykk og napp. Katter leker ofte litt og litt. (jage/fange, slappe av, jage/fange, slappe av...etc)

Har den ellers alt den er vant med? Samme leker, mat, kloremøbler. Har den mulighet til å gjøre ting den pleier? For eks se på fugler ute eller klatre på ting osv) ja den har det, hun kjøpte utstyret fra oppdretter i tilegg til det hun har kjøpt. 

Skrevet
On 12/19/2020 at 8:50 PM, Sommerkvinnen2020 said:

En av grunnene til omplassering var at den ikke gikk sammen med de andre kattene

Så oppdretter har hatt denne katten som ikke går overens med andre katter i 10 år? Not very likely....  Det som ofte skjer i slike kattegrupper er at kastrater blir mobba og/eller at eldre katter vantrives i omgivelsene med mye kattunger og hormoner.. om det er grunnen til omplassering så er det faktisk ikke ensbetydende med at katten vil trives alene.  

Min eldre kattefrøken vantrives voldsomt som enekatt. Hun er vant til selskap av andre katter, men har dessverre opplevd bli uplanlagt enekatt et par ganger. Da går hun rundt, maser og mjauer. Det går ikke over så fort heller, egentlig ikke i det hele tatt...Hun resignerer gjerne etter laaaaang tid, mange måneder, men hun er tydelig ikke fornøyd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så oppdretter har hatt denne katten som ikke går overens med andre katter i 10 år? Not very likely....  Det som ofte skjer i slike kattegrupper er at kastrater blir mobba og/eller at eldre katter vantrives i omgivelsene med mye kattunger og hormoner.. om det er grunnen til omplassering så er det faktisk ikke ensbetydende med at katten vil trives alene.  

Min eldre kattefrøken vantrives voldsomt som enekatt. Hun er vant til selskap av andre katter, men har dessverre opplevd bli uplanlagt enekatt et par ganger. Da går hun rundt, maser og mjauer. Det går ikke over så fort heller, egentlig ikke i det hele tatt...Hun resignerer gjerne etter laaaaang tid, mange måneder, men hun er tydelig ikke fornøyd. 

jeg har vel aldri skrevet at den har vært hos oppdretter, i alle årene har jeg? Den var der så lenge avl men etter kastrering, ble den levert til søsteren hennes hvor den da har vært i et annet hjem etter kastreringen. Og forresten.... ikke alle oppdrettere har flust med katter i hjemmet sitt.  Kusina til mamma driver med oppdrett av hund men har kun 1 tispe hjemme . Så det trenger ikke bety at den har vært i et hjem med mange katter selv om den er omplassert fra oppdretter 

Skrevet
8 hours ago, Sommerkvinnen2020 said:

jeg har vel aldri skrevet at den har vært hos oppdretter, i alle årene har jeg? Den var der så lenge avl men etter kastrering, ble den levert til søsteren hennes hvor den da har vært i et annet hjem etter kastreringen. Og forresten.... ikke alle oppdrettere har flust med katter i hjemmet sitt.  Kusina til mamma driver med oppdrett av hund men har kun 1 tispe hjemme . Så det trenger ikke bety at den har vært i et hjem med mange katter selv om den er omplassert fra oppdretter 

Herregud menneske! Du skriver da i eget hovedinnlegg at oppdretter ikke vil ta katten tilbake og ikke svarer på henvendelser, da er det faktisk ganske nærliggende å anta at katten faktisk har vært der! Du kan jo faktisk ikke forvente å få skikkelig råd når du ikke engang klarer å formidle kattens bakgrunnshistorie korrekt. 

Jeg har aldri vært borti en oppdretter som har bare 1 katt... og spesielt ikke bare 1 kastrert hannkatt... 

• Liker 3
Skrevet

Det hørtes ut som det er en han som har vært i fôrhjem og ukastrert de tre første årene av livet? Vet venninnen din historien hans? Veldig dårlig og useriøst av oppdretter å ikke informere og gjøre seg utilgjengelig 😳

Det er relevant for hvilke erfaringer han har hatt. Katter kan bli relasjonskadet av mye endring av hjem og eiere de også. 

Noen katter mjauer mer enn andre og ukastrerte hannkatter mer mjauer mer. At han har blitt kastrert så sent gjør at han ikke nødvendigvis slutter å mjaue etter kastrering. 

Pus kan lange fire lyder i mjauet sitt, og hver av lydene, M-I-A-O, betyr forskjellige ting. Om pus bruker mmmmm eller mmmmmiao er den fornøyd. 

Trykk på i (miiiiao) er ett uttrykk for smerte, er trykket på a (miaaao) er det et uttrykk for behov, mens o (miaooo) betyr at pus er i ferd med å gi opp.

Først må venninnen din prøve å finne ut hva han har på hjertet. Og hvilke behov han uttrykker, hvordan hun kan møte dem. Og finne ut hvilke rutiner han hadde før, så hun kan gi han så mye kjent som hun kan i det nye hjemmet. Finne ut hva som motiverer han, (kos, mat lek etc) trenger han en venn?

Gi han en trygg forutsigbar hverdag, hvor hans behov blir dekket. Dette inkluderer å prate med han og ikke korrigere han når han «roper». Når det er på plass kan hun begynne å forsøke å «plukke av han» mjauingen. Det kan gjøres ved å lære han at han ikke oppnår noe ved å mjaue og skryte og belønne han når han ikke mjauer. Og ignorere mjauingen. Men tillit og trygghet må på plass først!

Ikke steng han inne, det bare forsterker mjauingen! Min kan fortsatt mjaue en hel dag etter en natt på badet. Når jeg fikk han mjauet han 24/7 bortsett fra når han sov. 

hilsen en som ikke lengre har en irriterende mjauekatt 🙏🏻

Anonymkode: c5484...632

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri vært borti en oppdretter som har bare 1 katt... og spesielt ikke bare 1 kastrert hannkatt... 

Det er  grunn for at hun ikke tar katten tilbake, og det er fordi den er for gammel samt kastrert, samt at han ikke går sammen med andre katter, enkelt og greit.

Skrevet

Det er en liten oppdatering her nå. Min venninne har klart å få tak i den personen som har hatt denne katten, og det viser seg da at hun overtok katten da den var blitt kastrert, grunnen for kastrasjon var at den hadde blitt syk og derfor ikke kunne brukes i avl og etter anbefaling fra vett så ble den derfor kastrert. Han var en katt som var helt rolig i begynnelsen og hadde ikke hatt noe problem men i tiden før at min venninne fikk denne katten hadde den begynt å skrike veldig. Alle undersøkelser er gjort og den er sjekket ut på alle måter av en dyrlege men ingen funn da heller. Ikke noe med blodbilde, rgt eller tenner. Han skrek som om han var ute å sloss med en  annen katt( for å beskrive hylingen) og de slet med å få sove, da katten hylte og var rolig kun når han sov, som egentlig ikke  var direkte mye. 

Min venninne har i dag vært i kontakt med vett på nytt og gjort en ny undersøkelse, hun sitter nå å venter på at katten hennes skal våkne. Det har vært 2 mnd med lite søvn så hun var hjemme å sov mens katten var hos dyrlegen, og hun var glad for de sårt tiltrengte timene med søvn.  Det dyrlegen har sagt så langt er at denne katten aldri burde vært omplassert, da den da har hos min venninne fått sitt 3 hjem.  Katten er nydelig som bare det men viser tegn på at den ikke har det mentalt bra( dyrlegens ord) men at man bare må se det ann. Så han blir hos min venninne og han vil bli der til den dagen han dør. Takk for alle svarene og rådene, dere er kjempemessige, Ikke fullt så mye takk til dere som sender meg pm men beskjed om at dette er en levende skapning som ikke er bruk og kast . Det vet vi godt

• Liker 1
Skrevet

Dersom katten ikke roer seg ned etter lang tid kan fysisk eller psykisk stimuli være løsningen her. Selv ville jeg prøvd å kjøpe en av de kattebåndene og gått tur med katten på et relativt trygt sted med katt i bånd, introduser katten sakte for både bånd og uteliv for en hyggelig opplevelse. kjente en annen rampete katt med mye energi som roet seg kraftig ned på denne måten.

Anonymkode: 7ac24...2b5

• Liker 2
Skrevet
Sommerkvinnen2020 skrev (2 timer siden):

Det er en liten oppdatering her nå. Min venninne har klart å få tak i den personen som har hatt denne katten, og det viser seg da at hun overtok katten da den var blitt kastrert, grunnen for kastrasjon var at den hadde blitt syk og derfor ikke kunne brukes i avl og etter anbefaling fra vett så ble den derfor kastrert. Han var en katt som var helt rolig i begynnelsen og hadde ikke hatt noe problem men i tiden før at min venninne fikk denne katten hadde den begynt å skrike veldig. Alle undersøkelser er gjort og den er sjekket ut på alle måter av en dyrlege men ingen funn da heller. Ikke noe med blodbilde, rgt eller tenner. Han skrek som om han var ute å sloss med en  annen katt( for å beskrive hylingen) og de slet med å få sove, da katten hylte og var rolig kun når han sov, som egentlig ikke  var direkte mye. 

Min venninne har i dag vært i kontakt med vett på nytt og gjort en ny undersøkelse, hun sitter nå å venter på at katten hennes skal våkne. Det har vært 2 mnd med lite søvn så hun var hjemme å sov mens katten var hos dyrlegen, og hun var glad for de sårt tiltrengte timene med søvn.  Det dyrlegen har sagt så langt er at denne katten aldri burde vært omplassert, da den da har hos min venninne fått sitt 3 hjem.  Katten er nydelig som bare det men viser tegn på at den ikke har det mentalt bra( dyrlegens ord) men at man bare må se det ann. Så han blir hos min venninne og han vil bli der til den dagen han dør. Takk for alle svarene og rådene, dere er kjempemessige, Ikke fullt så mye takk til dere som sender meg pm men beskjed om at dette er en levende skapning som ikke er bruk og kast . Det vet vi godt

Høres ut som om venninnen din tar tak, og ønsker å finne en løsning. Om katten er i mental ubalanse og ikke har det så bra, så kan det være at det må medisiner til. Brukeren over som skrev om sin egen mjauekatt hadde mange gode råd. Jeg håper det ordner seg, og at venninnen din, sammen med veterinær, finner en løsning

Anonymkode: cafe7...d17

• Liker 2
Skrevet

Sett på musikk? Ha på TV. Kanskje katten mjauer mindre når det er annen lyd i huset? 

Men så koselig med en pratsom katt da 😻

Anonymkode: 5cda4...487

Skrevet

Min katt gjorde det samme, han var stygt skadet. Han hadde sloss og fått et sår under framfoten som til og med dyrlegen slet med å finne. Skjønner at dette mest sannsynlig ikke er tilfelle her, men at katten kan ha smerter eller være syk er mer sannsynlig. 

Jeg har selv en rasekatt som prater mye, men hun går ikke rundt å mjauer konstant, det vil jeg ikke tro er vanlig blant noen katter. 

Å eventuelt stenge katten inn et sted vil ihvertfall ikke løse problemet. 

Anonymkode: e02de...258

• Liker 1
Skrevet

Ragdoll er veldig sosiale og de kan fort få adferdsproblemer om de ikke har det bra. En pus som har rukket å bli 10 år har fått inngrodde vaner. Her hjemme er det nok å flytte på et bord eller en stol før jeg får høylytte protester fra min ragdoll på 12 år. De er som eldre gamle menn, liker ikke forandringer. Mjauingen er en form for kommunikasjon og jeg tror at pus trenger mer tid på endringer. Fint at han er sjekket av veterinær. Ofte kan kranglete tenner gi smerter og det kan bare avklares ved å ta røntgen. Jeg skjønner godt pus som må venne seg til nytt hjem i en alder av 10 år ikke liker dette. Men noen ganger er omplassering nødvendig og ingen skal kritiseres for dette. Gi ham tid og masse oppmerksomhet. Teposene fra Pukka sin natt te inneholder vendelrot og det elsker katter. La ham leke med emballasjen på teposen. Det kan avlede ham litt. Fint at dere snur alle steiner og det er tydelig at han blir tatt godt vare på. 

Anonymkode: 7c940...448

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...