Gå til innhold

Katt som majuer konstant

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Min beste venninne har overtatt en 10 år gammel pus, verdens søteste men største pus, dette er en rasekatt, Ragdoll, hvis det er av betyding. Oppdretter svarer ikke lengre på henvendelser og hun kan heller ikke ta katten tilbake. Men cluet er at denne katten majuer konstant , hele tiden. Han er ikke vant til være ute og det var helsesjekk med papirer før hun fikk han så han er frisk til tross for sine voksne år. Men nå begynner det å bli slitsomt med denne skrikingen. Hun har ikke mulighet å plassere han inn på eget rom ga plass, og hun har forsøkt å ha den på badet men det høres veldig bra også der så det nytter ikke det heller. Noen gode råd?

skriver det med sterke bokstaver her: Det at det står at oppdretter ikke kan ta katten tilbake er ikke = at den er vurdert tilbakelevert ( min venninne på over 60 år) spurte noen andre om tips og de gav det forslaget, og da oppdretter leverte katten sa hun at hun ikke kunne ta den tilbake, min venninne har ALDRI planer om å levere den, så når jeg nå får pm av noen her om at man ikke må glemme at dette er et levende vesen som ikke er bruk og kast, det er overhode ikke snakk om dette. Min venninne har i de siste 20 årene hatt hjem for gamle katter som har hatt hennes hjem som sitt siste hjem på jorden.

Endret av Sommerkvinnen2020
tilføring
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel rett og slett at katten er i uvante omgivelser, den gir seg nok etter hvert. Kanskje den er selskapssyk og savner det gamle hjemmet. 

Men å stenge den inn, enten det er på et soverom eller på et bad, gjør jo saken bare verre, det vil jeg på det sterkeste fraråde.

Prøv å snakk med pusen, bli kjent med den, aktiviser den osv. 

Skrevet

Har hun forsøkt å leke med den?

Har hun hatt den lenge?

Forsøkt feliway i tilfelle det er at katten er nervøs? 

Anonymkode: 1def0...ac4

• Liker 4
Skrevet
ti10 skrev (34 minutter siden):

Det er vel rett og slett at katten er i uvante omgivelser, den gir seg nok etter hvert. Kanskje den er selskapssyk og savner det gamle hjemmet. 

Men å stenge den inn, enten det er på et soverom eller på et bad, gjør jo saken bare verre, det vil jeg på det sterkeste fraråde.

Prøv å snakk med pusen, bli kjent med den, aktiviser den osv. 

Det som jeg har uthevet er det rådet som hun fikk sist av oppdretter på den siste sms fra oppdretter. Hun har hatt katten i ca 2 mnd og hvis den ikke går rundt å majer så ligger den under sofaen og mjauer

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har hun forsøkt å leke med den?  Ja det har hun men den er ikke leken i det hele

Har hun hatt den lenge?  i 2 mnd

Forsøkt feliway i tilfelle det er at katten er nervøs?  Den virker ikke nervøs

Anonymkode: 1def0...ac4

Skrevet (endret)
Sommerkvinnen2020 skrev (1 time siden):

Det som jeg har uthevet er det rådet som hun fikk sist av oppdretter på den siste sms fra oppdretter. Hun har hatt katten i ca 2 mnd og hvis den ikke går rundt å majer så ligger den under sofaen og mjauer

Det høres ut som en useriøs oppdretter når han/hun gir et slikt råd. Det er ganske tydelig at katten er nervøs eller usikker i et nytt hjem. Har venninnen din hatt katt før i det hele tatt? Koser hun med den? Gir den nok mat? Kan være den har vondt i tennene siden den er litt gammel, prøvd med våtfor? Hvordan opptrer venninnen ovenfor katten? Hvis hun blir irritert er det ikke rart den blir nervøs og engstelig. 

Forøvrig er ikke en katt noe du bare kan levere tilbake siden det ikke ble helt slik du hadde tenkt. En katt er mye jobb, og noe venninnen din burde visst før hun skaffet seg en. 

Endret av _Crocs_
Skrevet

Om hun har penger til det vil jeg anbefale å kontakte dyretolk Sissel Grana. Og Flammehuset Dyretolkskole kan videreformidle samtaler til elever, så det ikke trenger å koste så mye der. Innehaveren av skolen gjør også samtaler, samme med uteksaminerte elever som hun også kan videreformidle til.

Anonymkode: 8a0cd...bc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om hun har penger til det vil jeg anbefale å kontakte dyretolk Sissel Grana. Og Flammehuset Dyretolkskole kan videreformidle samtaler til elever, så det ikke trenger å koste så mye der. Innehaveren av skolen gjør også samtaler, samme med uteksaminerte elever som hun også kan videreformidle til.

Tror virkelig folk på det derre dyretolk tullet?!🙄

Anonymkode: aeaeb...cf7

• Liker 4
Skrevet

Noen katter er bare veldig pratsomme. Ikke steng den inne, det vil bare gjør det 10x verre før den til slutt kanskje gir opp helt.. Mange tenker at katter ikke trenger så mye, men mange katter er veldig sosiale dyr med behov for nærhet og oppmerksomhet. Jeg ville prøvd å snakke mye til den, sitte i nærheten, vise at jeg er der og er tilgjengelig. Om den føler seg helt trygg burde mjauingen avta, om den ellers har alt den trenger av vann, mat, hvilested og gode doforhold. 

Men merk at det er veldig vanskelig å "lese" katter. De kan ha det veldig vondt uten at det går an å se det på de. En ekstra veterinærsjekk kan være lurt. 

• Liker 4
Skrevet

Etter inntrykket av oppdretteren så ville nok jeg tatt den med til dyrlegen sånn tilfelle noe faktisk var galt helsemessig. Med en oppdretter som slutter å svare og som råder om å stenge katten inne så ville ikke jeg stolt på at katten faktisk hadde vært på ordentlig helsesjekk før venninnen din fikk katten. 

Ellers er det som andre sier, prøv å kos med den og leke med den. For en katt som er så oppi årene kan det nok være spesielt uvant å komme til et nytt sted med nye mennesker å bli kjent med. Det kan ta tid før den blir hjemmekjær der. 

Får vondt av å lese at det har blitt vurdert å levere den tilbake. Spesielt med oppdretter sin adferd.. Venninnen din har påtatt seg ansvaret for katten, og jeg syns det er for dårlig å bare skulle gi opp etter 2 måneder. Eller 12 for den saks skyld. Hjelp den med å finne sin plass og trives der heller enn å sende den vekk igjen. 

Anonymkode: 38cce...33c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror virkelig folk på det derre dyretolk tullet?!🙄

Anonymkode: aeaeb...cf7

Her fant Grana at katten til Hilde Hummelvoll hadde vært innestengt:

Skrevet
Tvist skrev (3 timer siden):

Er pus kastrert? 

Ja han ble kastrert for 7 år siden

Skrevet

2 måneder er da ikke så lenge. Gammelkatta mi pratet i ett kjør da vi flyttet bolig. Katter er vanedyr og liker ikke at ting forandrer seg.

Hva slags mjauing er det? Små kvekk, triller, uling, osv?? Noen katter, spesielt rasekatter, snakker kjempemasse.

Katter er flinke å gjemme nervøsitet. Man må vite hva de skjulte tegnene er. Går den rundt med høy hale med krok på? Det er masse en katt gjør som kan være tegn på at den syns ting er skummelt/ikke optimalt.

Gi den tid, få kontakt og bond med den. Gi den masse stimuli/utløp for energi og frustrasjon. Ikke tving den til det, men ta det i rykk og napp. Katter leker ofte litt og litt. (jage/fange, slappe av, jage/fange, slappe av...etc)

Har den ellers alt den er vant med? Samme leker, mat, kloremøbler. Har den mulighet til å gjøre ting den pleier? For eks se på fugler ute eller klatre på ting osv)

• Liker 4
Skrevet
_Crocs_ skrev (3 timer siden):

Det høres ut som en useriøs oppdretter når han/hun gir et slikt råd. Det er ganske tydelig at katten er nervøs eller usikker i et nytt hjem. Har venninnen din hatt katt før i det hele tatt?   Ja det har hun. Hun har i gjennom sitt 68 å gamle liv hatt flere katter, i de sist 20 årene har hun hatt 2 gamle katter, men de var ikke som denne.

Koser hun med den? Svaret her er ja, hun tilbyr den kos, og klapper på den så fort hun kommer bort til den, alså at den ikke bare ligger under sofaen, hun prøver å lokke den til seg men den har funnet sin plass under sofaen

Gir den nok mat? Svaret her er ja,  Den får både, våtfor, tørrfor og nytukket fisk hver eneste dag,  Kan være den har vondt i tennene siden den er litt gammel, prøvd med våtfor?  Den har null problemer med tenner

Hvordan opptrer venninnen ovenfor katten?  Hun er rolig og ikke påtrengende, hun har jo også vært fosterhjem for katter så dette er ikke noe ukjent, hun tvinger seg ikke på og er rolig

Hvis hun blir irritert er det ikke rart den blir nervøs og engstelig.  Nå har hun sovet dårlig etter at den kom fra oppdretter da den skriker /majuer/prater hele natta så hun har gått seg noen turer for å få ut frustrasjonen men nei hun har ikke vist dette mot katt

Forøvrig er ikke en katt noe du bare kan levere tilbake siden det ikke ble helt slik du hadde tenkt. - Hvor får du dette fra, grunnen til at det ble skrevet er at oppdretter ikke kan ta katten tilbake hvis det ville være et av forslagene dere kom med men nei hun skal ikke levere den tilbake

En katt er mye jobb, og noe venninnen din burde visst før hun skaffet seg en. 

Skrevet

Stakkars katt. Flytte alene i nytt hjem, ukjente omgivelser, ingen andre katter (?), ensom og alene, innestengt på badet.... skjønner godt den griner...

Anonymkode: b27f3...408

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, godt forslag men saken er den at den du  nevner ble kontaktet av oss pga en hund og de klarte å si at hunden savnet livet i Italia, vel litt vanskelig da den aldri hadde vært der, men vi hadde vært der

Skrevet

......Hatt katt i 20 år men "syns ikke den virker nervøs" når dem gjemmer seg under sofaen.  😬 ???

Anonymkode: c9ba2...322

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars katt. Flytte alene i nytt hjem, ukjente omgivelser, ingen andre katter (?), ensom og alene, innestengt på badet.... skjønner godt den griner...

Anonymkode: b27f3...408

Noen små ting her. Oppdretteren hadde forslått at hun kunne putte den på badet, men det er ikke gjort da det ikke ville hjelpe da ikke det er stor leilighet at badet er litt unna men her liger badet rett ved soverom/stue, og ensom og alene? Hun er hjemmeværende , kun ute å handler eller går seg en tur

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

......Hatt katt i 20 år men "syns ikke den virker nervøs" når dem gjemmer seg under sofaen.  😬 ???

Anonymkode: c9ba2...322

Katten kommer frem når det er mat, når hun kommer inn døra etter å ha vært ute, den kommer for å få kos men skriker konstant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...