Gå til innhold

Hjelp - kjellerstua.... (maling/kvistlakk)


Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjellerstue med panel (tak + vegger) som ble påført hvit panelakk for 5 år siden. Nå vurderer jeg å male vegg/lister/tak isteden. Men må jeg da bruke kvistlakk først???

:roll: Virker som en evighetsjobb.....

En annen ting... Inn til denne kjellerstua er det en mengde dører (hvite) og den ene veggen er malt i en blåtone (uten panel). Vil male over den blå veggen og vurderer å også ta de andre veggene i samme slengen (panelet som nevnt over). Spørsmålet er da: Kan man male tak og vegger i samme farge (hvitt/lyst)? Og hva med tak- og gulvlister? Og lister rundt dører og vinduer? Det enkleste er jo å male vegg og list i samme farge, men det blir vel ikke fint?? Det er åtte dører inn mot dette rommet og jeg klarer ikke å se for meg hva som vil se OK ut....

Hjelp! Veldig frustrert!!

Dessuten er de fleste døråpningene "dype" (tykke vegger), det vil si at de har felt i døråpning som også må males....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en kjellerstue med panel (tak + vegger) som ble påført hvit panelakk for 5 år siden. Nå vurderer jeg å male vegg/lister/tak isteden. Men må jeg da bruke kvistlakk først???

Her er jeg litt "ute å kjøre". Jeg vil anta det er brukt vannbasert panellakk (og det er jo noe jeg ikke bruker), uansett...når det brukes panellakk eller beis....så skal det ikke brukes kvistlakk....så da kan vi slå fast at det ikke er kvistlakk der fra før. Jeg ville nok ha påført kvistlakk utenpå panellakken, men du kan ventuelt ringe Jotun og spørre. :)

Virker som en evighetsjobb.....

Ja, det er en "grusom" jobb....skal påføres minst to strøk også. Men du vil få igjen for det senere...med fine vegger og tak uten antydning til brune kvister.

Kan man male tak og vegger i samme farge (hvitt/lyst)?
Klart du kan...vi gjorde det i garderoben (hvitfarge).

Og hva med tak- og gulvlister?
Taklister hører til taket...og "skal" ha samme farge og glansgrad som taket. Gulvlister bør ha høyere glansgrad pga. lettere vedlikehold....jeg bruker glans 40 der. Et tips er å legge en eik vaskelist utenfor gulvlisten.....så får du ikke skade i gulvlisten når du f.eks. støvsuger + at det ser litt mer "staslig" ut.

Og lister rundt dører og vinduer?
Geriktene ja....de maler jeg i samme glansgrad som gulvlistene....40.

Det enkleste er jo å male vegg og list i samme farge, men det blir vel ikke fint??
Kan godt bli fint det da. Hvis du velger en helt lys hvitfarge vil det bli fra...hvis du velger en farge med litt mer pigment....så ville jeg valgt lysest i tak.

Det er åtte dører inn mot dette rommet og jeg klarer ikke å se for meg hva som vil se OK ut....
Du kan godt ha samme farge på dørene som på veggen. Er det speildører, så kan de f.eks. være fint å bruke samme farge på hele døren, men forskjellig glansgrad - matt inni speilene og halvblank eller blank på rammen.

Dessuten er de fleste døråpningene "dype" (tykke vegger), det vil si at de har felt i døråpning som også må males.
Utforinger. Jeg maler vindu, karm, utforing og gerikt i samme farge og glansgrad - 40. Jeg bruker en hvitnyanse (ikke helhvit), men blir sikkert fint med andre farger også....smak og behag.

--------------------------

Hvis du ikke skal lasere.....så bør du sparkle kvistsprekker og hakk.

(Hvis forklaringen min ble litt uklar...så spør du bare om igjen.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er et tips å putte en liten skumgummirull i tuten på kvistlakkflasken. Da suger skumgummirullen opp kvistlakk, og du "dytter" den bare inn mot kvisten. Jeg har ikke forsøkt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde trepanel i stua satt inn med panellakk. Da vi skulle male den i våres hørte vi med malingsbutikken om vi trengte kvistlakk. Siden det var flere år siden det var gjort (panellakken) vi sa ihvertfall 5 år for jeg vet ikke når det ble gjort. Ikke meg. Da sa de at da skulle ikke treverket lekke noe kvae mer og det skulle ikke være nødvenig med kvistlakk. Vi malte vare rett på og det har gått kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvistlakk. ;)

For å belyse litt: vi har noen "vakre" furukommoder som er 10 år gamle....der "sprakk" den ene kvisten nå i vinter.

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jammen grundig!
Ja, jeg stresser jo litt det med å gjøre det skikkelig med en gang da. :ler:

Er så mye jobb at det ikke er noe ok å måtte gjøre den om igjen.

Var det ikke "Plonk" tro....som spurte om nødhjelp i forbindelse med at tidligere eier av huset ikke hadde gjort skikkelig arbeid.

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er enig. Forferdelig irriterende å måtte gjøre samme jobb to ganger!

Men jeg skal jammen høre med ei venninne som fikk malt alle tak i huset for to år siden - uten kvistlakk - om hva som har skjedd der. Hvis det spretter ut en kvist eller fem i et stort rom, så er ikke det så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Pjusk, jeg skal også straks igang med å male panel.. (suger til meg informasjon i tråden din ;) ) Kanskje vi skal ha maledugnad hos hverandre? Mulig arbeidet blir morsommere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig arbeidet blir morsommere da?
Neiiii Embla....å male panel blir aldri morsomt....merker du sånne symptomer så har du fått for mye kvistlakk. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiiii Embla....å male panel blir aldri morsomt....merker du sånne symptomer så har du fått for mye kvistlakk. :ler:

Pssssst! Det er derfor Sixx har blitt slik... :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla S: Litt kvistlakk og litt cola. Kanskje du lager litt thaimat til meg?? (neida) :)

------> I'll be there!!!

Trenger forøvrig hjelp til å se hva jeg burde gjøre i kjelleren. Duh mååå hjeeelpe me-heg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Embla S: Litt kvistlakk og litt cola. Kanskje du lager litt thaimat til meg?? (neida)  :) 

------> I'll be there!!!

Trenger forøvrig hjelp til å se hva jeg burde gjøre i kjelleren. Duh mååå hjeeelpe me-heg!

Helt klart! Cola og thaimat! (kan vi ikke droppe kvistlakken/malingen og bare ha mat :sjenert: )

Kommer og ser i kjeller så snart jeg har en ledig stund. Så kan du belage deg på å komme og være konsulent hos meg snart og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...