Gå til innhold

Journalen på dps

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom man logger seg inn på helsenorge.no og leser i sin journal fra dps. Kan behandler på dps se at jeg har gjort det? Ønsker svar fra de som vet svaret på dette helt sikkert. Jeg bor i Oslo.

Anonymkode: 2b4d1...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke svar men lurer også på om andre ser min logg over bruk. 

*skyver tråd* 

Anonymkode: 4cc75...98a

Skrevet

Ganske sikker på at de kan se det, men da må de jo gå inn for å se det, de får ikke melding om at "****har åpnet journalnotat" liksom.

Men er vel helt vanlig å ville se journalen sin, jeg har lest alt som ligger tilgjengelig på helsenorge,hehe 😀

Anonymkode: 93e87...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 15.30):

Dersom man logger seg inn på helsenorge.no og leser i sin journal fra dps. Kan behandler på dps se at jeg har gjort det? Ønsker svar fra de som vet svaret på dette helt sikkert. Jeg bor i Oslo.

Nei de kan ikke se

Anonymkode: e806b...22c

• Liker 1
Skrevet

Behandler kan ikke se det. Behandler kan se loggen over alle eventuelle ansatte (og sine egne) åpninger av journalnotatene, men de kan ikke se at pasienten har åpnet det. Helt sikker. 

Anonymkode: 51cb4...625

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Behandler kan ikke se det. Behandler kan se loggen over alle eventuelle ansatte (og sine egne) åpninger av journalnotatene, men de kan ikke se at pasienten har åpnet det. Helt sikker. 

Anonymkode: 51cb4...625

Takk<3

Gjest Kirsebæra
Skrevet

Nei, vi kan kun se alle innsyn gjort fra selve DIPS. Ikke fra helsenorge :)

Skrevet

Det er du som ser logg over innsyn. 

Anonymkode: 32ec7...0ec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ganske sikker på at de kan se det, men da må de jo gå inn for å se det, de får ikke melding om at "****har åpnet journalnotat" liksom.

Men er vel helt vanlig å ville se journalen sin, jeg har lest alt som ligger tilgjengelig på helsenorge,hehe 😀

Hvorfor er du ganske sikker på at de ser det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er du ganske sikker på at de ser det? 

Jeg så for meg at det så litt likt ut som når en selv går inn og ser hvem so har sett journalen.. Hehe, men ser jo at jeg tok feil, beklager :)

Skrevet

Her jeg bor kan vi ikke se journaler på helsenorge. Vet ikke om jeg ønsker det heller. For når jeg er hos legen vet jeg jo ikke helt hva han skriver mens jeg sitter der. 
Var hos legen for 3 -4 uker siden og ble sykmeldt pga en senebetennelse.. da jeg kom til fastlegen neste gang for å videreføre sykmeldingen sto det fra forrige lege «søvnvansker» så er ikke greit 

Anonymkode: 4ebea...d56

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 15.30):

De aller fleste ønsker å lese om hva som står skrevet om en.. så det reagerer de ikke på. De eier ikke din rettighet til å lese journalen din. Du har full tilgang på å lese det du vil på helse Norge, og ingen ser at du har lest det. 

men om du er ferdig der og livet har gått videre hadde jeg ikke sett meg tilbake, for det kan stå mye der du kanskje ikke forstår, eller ikke skjønner.. da kan det skape mer kaos for deg 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her jeg bor kan vi ikke se journaler på helsenorge. Vet ikke om jeg ønsker det heller. For når jeg er hos legen vet jeg jo ikke helt hva han skriver mens jeg sitter der. 
Var hos legen for 3 -4 uker siden og ble sykmeldt pga en senebetennelse.. da jeg kom til fastlegen neste gang for å videreføre sykmeldingen sto det fra forrige lege «søvnvansker» så er ikke greit 

Helsenorge er ikke koblet opp til fastlegesystemet, og ingen av deres journaler ligger ute der. Det er kun spesialisthelsetjenesten i henholdsvis Nord, Vest og Sør-Øst.  Midt holder på med sitt eget prosjekt. 

Anonymkode: f9048...a53

Skrevet

Ingen vil se det nei. Men anbefaler så absolutt at journalene leses, og rett opp i eventuelle feil som står . Dette gjør jeg med jevne mellomrom hos DPS selv, og de er fult klar over at jeg leser alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helsenorge er ikke koblet opp til fastlegesystemet, og ingen av deres journaler ligger ute der. Det er kun spesialisthelsetjenesten i henholdsvis Nord, Vest og Sør-Øst.  Midt holder på med sitt eget prosjekt. 

Håper det kan kobles opp mot fastlegetjenesten i framtiden jeg! 

Er så nysgjerrig for hva fastlegen skriver men har ikke noe spesiell grunn for å be om den og vil ikke virke mistenksom eller bry dem med ekstra arbeid hehe..

Anonymkode: fe1f5...290

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen vil se det nei. Men anbefaler så absolutt at journalene leses, og rett opp i eventuelle feil som står . Dette gjør jeg med jevne mellomrom hos DPS selv, og de er fult klar over at jeg leser alt. 

Hva skriver de egentlig? 
det du sier eller sine vurderinger om hva du sier? 

Skrevet
Sunnys skrev (4 timer siden):

Hva skriver de egentlig? 

Begge deler 

Anonymkode: e806b...22c

Skrevet
Sunnys skrev (4 timer siden):

Hva skriver de egentlig? 

Jeg har opplevd det som om at de skriver det jeg sier, og unngår å vurdere så mye.. Men i noen av mine journaler står det ting som hvordan jeg fremstår - klær, mimikk, humør og sånt. Og så resultat fra evt. tester.

Men ikke opplevd å lest noe ubehagelig liksom.

Har selv jobbet i helsevesenet, som ufaglært, og vi ble lært opp til å kun skrive det som er konkret observerbart og evt. ting pas sier, og unngå for mye tolkning og egne meninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd det som om at de skriver det jeg sier, og unngår å vurdere så mye.. Men i noen av mine journaler står det ting som hvordan jeg fremstår - klær, mimikk, humør og sånt. Og så resultat fra evt. tester.

Men ikke opplevd å lest noe ubehagelig liksom.

Har selv jobbet i helsevesenet, som ufaglært, og vi ble lært opp til å kun skrive det som er konkret observerbart og evt. ting pas sier, og unngå for mye tolkning og egne meninger.

Men noen vurderinger blir det jo, men ikke uten grunnlag har jeg følt da. Typ "hun sier at....., som kan tyde på...."

Skrevet

Jeg jobber som behandler på OUS og vi bruker DIPS. Jeg har ved flere anledninger sett i loggen at pasienter har sett journalnotatene. Men dette er ikke noe jeg får varsel om, jeg må aktivt sjekke dokumentloggen, noe jeg sjeldent gjør på dokumenter som er over 5 dager gamle. 

Jeg vet at dette har blitt diskutert tidligere og at andre mener at man ikke kan se det i loggen, men nå har jeg opplevd det fire ganger i høst. 

Anonymkode: 492ce...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...