Gå til innhold

Droppe diffusjonssperre?


sixx

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det har vi ikke tatt sjansen på. Det var jo ikke så mye pes å sette opp heller...

Hvorfor lurer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du mellom andre rom? Der er det ikke nødvendig med diff.sperre så lenge rommene er likt temperert og like fuktige. Men i yttervegg og rundt badet må du ha diff.sperre.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi den vil bli gjennomhullet av spiker.....og den skal jo ikke brytes. :)

Ja, merkelig er det. Vi kom fram til den konklusjonen at spenningen rundt spikeren blir så stor at hullet blir tett. Om dette er riktig vet jeg ikke, men det virker jo litt fornuftig siden man skal ha den diffusjonssperren uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt badet må du ha diff.sperre.
På badeveggene skal vi ha membran....så der blir det ingen diffusjonssperre. :)

Veldig mange gjør feil her...og resultatet blir råte inni veggen etter syv år...nesten på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, merkelig er det. Vi kom fram til den konklusjonen at spenningen rundt spikeren blir så stor at hullet blir tett. Om dette er riktig vet jeg ikke, men det virker jo litt fornuftig siden man skal ha den diffusjonssperren uansett...

I resten av huset har vi lagt diffusjonssperren 5 cm inn i veggen...altså krysslektet....så vi slipper å få den gjennomhullet.

Jeg tror det kan bli luftslipp inn ved spikerne...og da har vi antageligvis kommet til at det er lettere at eventuell fuktig luft får tørket opp i en godt luftet vegg....enn at det også skal være plast der som skal holde på fuktigheten.

Vi kan eventuelt bruke dobbel ullpapp som diffusjonssperre....men dropper antageligvis det også.

(Også er vi jo hele to timer unna avgjørelsens time da.....derfor er alt vi har kommet til kun "antageligvis" :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan eventuelt bruke dobbel ullpapp som diffusjonssperre....men dropper antageligvis det også.

Jeg har også hørt at det går an å bruke (isbjørn)papp som diffusjonssperre, men det anbafalte ikke byggbutikken (de hadde vel ikke hørt om det tror jeg). Vi endte opp med å legge sperren mellom gipslagene slik det var anbefalt i "gipsboka" vår. Jeg syns i det hele tatt at det er litt dårlig informasjon om diffusjonssperrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg... Bruker dere plast på innvendige vegger?

Nå har jeg ikke bygd hus noen gang, men hytta er bygd med tilsvarende standard. Min bygningstekniker-svigerfar var veldig klar på følgende:

Plast brukes kun på innsida av yttervegg og i himling. På yttersida brukes asfaltpapp. Plasten hindrer fuktighet i å komme inn i rommet, mens pappen på yttersida (mot godt ventilert panel) slipper fuktigheten ut fra veggen.

På innvendige vegger måtte vi ikke finne på å bruke plast, fikk vi beskjed om. Diff-sperra på innvendige vegger har en hovedfunksjon: Å hindre støving fra isolasjonsmaterialene. Luftgjennomstrømning fra rom til rom skjer først og fremst der vegg/tak vegg/golv og to vegger møtes. Dette hindret vi ved å legge "foamplast" (Jeg har mista ordet her, men sånn som du bruker som underlag for parkett og laminat) mellom svillene og hhv tak, golv og den veggen som står der fra før.

Støving hindret vi ved å bruke bygningspapp, altså ekstra tjukt gråpapir på rull.

Endret av Tispa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg... Bruker dere plast på innvendige vegger?

Neida....vi snakker yttervegger her. :)

Men veldig viktig det du skriver....fint at sånn info gis. :)

Vi la for øvrig ikke diffusjonssperre i det rommet jeg spurte om.

De "lærde" strides jo litt om det med diffusjonssperre i plast også....noen mener husene blir alt for tette på den måten. I Tyskland skal nybygg trykktestes for å sjekke at de er helt tette.

(Når kom plasten inn i byggeprosessen...og når fikk astma sin oppblomstring...jeg vet ikke....bare spør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et hus som er oppvarmet året rundt er nok diffusjonssperre i plast unødvendig, og gjerne i tetteste laget. Der ville jeg nok gått for papp som på innvendige vegger.

Når det gjelder ei hytte som ligger i områder med store temperaturforskjeller (som vår) er det en helt annen sak. Der er diff-sperra viktig.

Uansett er det svært viktig at glassvatt og steinull stenges inne i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det svært viktig at glassvatt og steinull stenges inne i veggen.

Der er jeg helt enig med deg.... umulig å rengjøre vegger som er kledd med glassvatt/steinull. :tunge1:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...