Gå til innhold

Vaske sengetøy/håndklær på 40 grader


Gjest Vaskekjerringa

Anbefalte innlegg

Gjest Vaskekjerringa

Hva hadde du gjort om kjæresten/samboeren din vasket sengetøy/badehåndklær på 40 grader? Hva synes du om det?

Jeg vasket det på nytt etter at han hadde vasket det... Jeg MÅ vaske det på minst 60 grader. Bruker 80/95 grader selv.

Truser og sokker må være 60 grader.

Jeg er vel ikke den eneste? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hadde du gjort om kjæresten/samboeren din vasket sengetøy/badehåndklær på 40 grader? Hva synes du om det?

Jeg vasket det på nytt etter at han hadde vasket det... Jeg MÅ vaske det på minst 60 grader. Bruker 80/95 grader selv.

Truser og sokker må være 60 grader.

Jeg er vel ikke den eneste?  :roll:

Jeg hadde nok sakt ifra at sokker, truser, sengetøy og håndklær burde vaskes på 60 grader

Endret av Titti73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg vasker sengetøy og håndklær på 60 grader (av og til 90), men hadde ikke sett på det som noe problem om det hadde blitt vasket på 40 grader en gang i blandt. Tror nok heller jeg ville vært glad for å ha en mann som i det hele tatt tok klesvasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husmor

Pga allergi går sengetøy og håndklær på 60. Du dreper midd på 60. med dagens vaskemaskiner trenger du kun 60 g.

Kun industri som MÅ bruke 90 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker sengetøy på 60 grader, men sokker og truser på 40 (og vasker ingenting på 90 grader). Vil ikke si jeg er noen ekkel person av den grunn. Når det kommer til vasking er det alltid slik at folk som vasker sjeldnere (eller i denne saken, på lavere temperatur) enn en selv er ekle og uhygieniske. Mens folk som vasker oftere (eller på "unødvendig" høye temperaturer) er hysteriske. Jeg tror ikke folk blir enige om dette, la nå folk vaske som de vil, jeg tror ingen dør av sengetøy eller truser vasket på 40 grader eller at gulvene ikke blir vasket mer enn hver tredje uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare forklare samboeren/kjæresten din at han må vaske slikt på 60 grader da?

De fleste gutter vet ikke sånt. Syns du skal være heldig som har en som gidder å sette på en maskin jeg.

Folk får gjøre som de vil, men jeg vasker ikke noe under 60 grader. Og jeg kan si, ja, jeg er nok litt "hysterisk" der, men sånn vil det være. Lærte for mye om dette da jeg jobbet med hvitevarer :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Hva hadde du gjort om kjæresten/samboeren din vasket sengetøy/badehåndklær på 40 grader? Hva synes du om det?

Da tror jeg hadde puttet h*n inn og gitt h*n en omgang på minst 60 grader noen minutter om h*n har brukt det som ble vasket på 40.

Selv vasker jeg alt av sengeklær, håndklær, undertøy osv på max. Tåler det ikke det så i søpla med det (har ikke skjedd enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker vanligvis håndklær/sengetøy på 60-90 grader.

Men jeg hadde ikke laget noe stort nummer av at det for en gangs skyld ikke var blitt vasket etter min "standard".

Jeg hadde hvertfall ikke vasket det på nytt - men heller bedt ham vaske varmere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Jeg vasker sengetøy på 60 grader, men sokker og truser på 40

Me too. Kjører 90 grader av og til, da er det håndklær o.l.

Blir ikke sokkene ders slaskete av mange 60 graders-omganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg vasker det meste på 60 grader, evt pene gensere av annet enn bomull på 40g og sengetøy på 60 eller 70-80g iblandt.

En skal være takknemlig og glad for at mannen gidder å vaske tøy så je ghadde nok sagt de ttil han men ikke vasket om igjen for denne ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fant du det ut?

så du det etter at han hadde satt over vaskemaskinen? eller sa han det til deg?

jeg ville sagt ifra, at håndklær, sengetøy og undertøy helst bør vaskes på min 60 grader, ellers blir det ikke skikkelig reint.

Men jeg hadde ikke sett på ham som ekkel eller vasket tøyet på nytt, vi lar vel generellt ikke verken håndklær eller sengetøy eller undertøy bli virkelig skittent uansett, så en gang på 40 grader tar helt garantert ingen skade av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håndklær/sengetøy og undertøy på minst 60 grader. Kan ikke skjønne at det er vanskelig å fortelle han hvilke grader man vasker sengetøy på o.l..

Selv har jeg ansvaret for alt som heter klesvask hjemme hos oss, så her er det ikke noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta

Jeg vasker alt av håndklær, kjøkkenkluter, ungenes undertøy og vaskefiller samt lakener på 95 grader. Pluss at det tromles tørt. Ingen bakterier som overlever den behandlingen......... :ler:

Alt annet sengetøy går på 80 grader.

Mitt og mannens undertøy, sokker og den slags går på seksti, pluss det meste av ungenes tøy. Det er svært sjelden jeg vasker noe på bare førti grader........

Det som ikke tåler skikkelig vask har ikke livets rett her i huset.

Jeg ville helt klart fortalt min mann hvorfor ting skal vaskes på minst seksti. Men her i huset er det bare jeg som har "lov" til å bruke vaskemaskinen, fordi jeg er litt gira på å få det skikkelig rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall ikke laget et stort nummer ut av det. Som det ble sagt tidligere her, så er ikke klærne vi vasker skikkelig skitne uansett. Når vi vasker vanlige klær feks, så er det veldig ofte bare for å rydde dem bort, siden vi ikke vil legge disse klærne tilbake i klesskapet hvis de er brukt.

På min vaskemaskin har jeg et eget program som vasker 60 gradersvask like reint på 40 grader. Dette programmet bruker mye lenger tid, men er mye mer miljøvennlig i forhold til all energien som brukes på å varme vannet opp til 60 grader. Det er faktisk et problem at folk må vaske klærne sine så fordømt ofte, med tanke på all energien dette bruker. Ikke rart strømforbruket er høyt, og at det er aktuelt med forurensende gasskraftverk her i landet!

Selv vasker jeg alle vanlige klær på et hurtigprogram på 30 grader. De er jo ikke skitne med flekker osv, men skal bare fjerne lukt. Dette er mer miljøvennlig og tar kort tid. Sengetøy og håndklær vasker jeg enten på langprogrammet på 40 grader eller på 60 grader. Men ser det ikke som noen krise hvis jeg putter et håndkle sammen med en 40 graders vask. Å skulle vaske alt på nytt i et slikt tilfelle vil jeg kalle hysterisk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget
Jeg ville iallefall ikke laget et stort nummer ut av det. Som det ble sagt tidligere her, så er ikke klærne vi vasker skikkelig skitne uansett. Når vi vasker vanlige klær feks, så er det veldig ofte bare for å rydde dem bort, siden vi ikke vil legge disse klærne tilbake i klesskapet hvis de er brukt.

På min vaskemaskin har jeg et eget program som vasker 60 gradersvask like reint på 40 grader. Dette programmet bruker mye lenger tid, men er mye mer miljøvennlig i forhold til all energien som brukes på å varme vannet opp til 60 grader. Det er faktisk et problem at folk må vaske klærne sine så fordømt ofte, med tanke på all energien dette bruker. Ikke rart strømforbruket er høyt, og at det er aktuelt med forurensende gasskraftverk her i landet!

Selv vasker jeg alle vanlige klær på et hurtigprogram på 30 grader. De er jo ikke skitne med flekker osv, men skal bare fjerne lukt. Dette er mer miljøvennlig og tar kort tid. Sengetøy og håndklær vasker jeg enten på langprogrammet på 40 grader eller på 60 grader. Men ser det ikke som noen krise hvis jeg putter et håndkle sammen med en 40 graders vask. Å skulle vaske alt på nytt i et slikt tilfelle vil jeg kalle hysterisk :roll:

Veldig enig med siste taler! Miljøvennlig vask er kjempeviktig.

Jeg ville aldri funnet på å vaske på nytt, med mindre klesvasken luktet rart eller noe.

Hjemme hos oss er det for øvrig mannen min som har mest styring med både klesvask og husvask. Vi er ikke hygienehysterikere noen av oss og vasker og støvsuger generelt nokså sjelden. Og vi vasker i alle fall aldri klær på 90 grader, men knøttet vårt er ikke blitt allergisk av den grunn. I vår tid er folk så opptatt av hygiene at de ikke aner hvor viktig det er at naturlige bakterier får leve fritt i omgivelsene våre for at immunsystemene våre ikke skal gå fullstendig i frø. Hygienerevolusjonen er kommet de siste tiårene, mens menneskene har vært på jorden i et par hundre tusen år. Å si at du er uforsvarlig hvis du ikke vasker klær i vaskemaskin på 60 grader, er i et sånt perspektiv nesten litt morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...