Gå til innhold

Eggstokkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har hatt/har eggstokkreft og vil fortelle litt om erfaringene de har hatt?

Jeg skal utredes for eggstokkreft etter mistanke hos fastlege. Jeg venter på time hos gynekolog. Jeg har lest omtrent alt som finnes på google tror jeg, lar meg ikke skremme så lett. Jeg ønsker å vite hva jeg kanskje går i mot. 

Anonymkode: bab92...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer i pakkeforløp eggstokkkreft/gynkreft og blir utredet i "hodet og rævva" med bildediagnostikk, kliniske undersøkelser og biokjemisk. Du vil få oppfølgingssamtaler og blir det funnet malignitet vil du få tilbud videre

Anonymkode: 91d2e...928

Skrevet

En venninne av meg hadde dette når vi ennå var unge, hun hadde det usedvanlig tidlig så hun måtte fjerne ene eggstokken da hun var 15. Mener hun slapp unna med operasjonen, slapp cellegift og alt det der.

Anonymkode: b8b58...bf3

Skrevet

Hvor gammel er du cirka ?  Har du født barn?

Anonymkode: 06e53...862

Skrevet

Jeg vet endel om det. Hvilke symptomer har du?

Anonymkode: 260b2...bb5

Skrevet

Jeg har hatt det. Etter henvisning fra gynekolog gikk jeg inn i pakkeforløpet og fikk time til CT uken etter.

Ble operert og de fjernet eggstokker, livmor og omentet ("fettforkleet" på innsiden av magen). Fordi jeg var mange år unna overgangsalder havnet jeg rett i overgangsalderen etter operasjonen. Fem måneder med cellegift og så kontroll hver tredje måned de to første årene etter behandlingen. Etter det er det kontroll hver sjette måned frem til det er gått fem år, og så en gang i året.

Anonymkode: 0051c...eb0

Skrevet

Jeg er 38 år, har født to barn. 

Symptomene mine er en tydelig kul på ca fem cm i høyde med den ene eggstokken. Jeg må veldig ofte tisse, tisser 1-2 ganger i timen og ca 3 ganger om natten. Jeg får vondt et spesielt sted i blæra når den har begynt å fylle seg opp og når jeg trykker på denne kulen så får jeg vondt på samme sted og samme type smerte. Har litt vondt innimellom, noen ganger ned mot lysken, men har egentlig lite smerter. Har ofte nattesvette, men ikke hver natt. Mye diffust. 

Men jeg har normal og stabil menstruasjonssyklus. 

Til AB over meg; hvordan var tiden rett etter operasjonen? Det er jo en stor operasjon. Hvor gammel var du?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 38 år, har født to barn. 

Symptomene mine er en tydelig kul på ca fem cm i høyde med den ene eggstokken. Jeg må veldig ofte tisse, tisser 1-2 ganger i timen og ca 3 ganger om natten. Jeg får vondt et spesielt sted i blæra når den har begynt å fylle seg opp og når jeg trykker på denne kulen så får jeg vondt på samme sted og samme type smerte. Har litt vondt innimellom, noen ganger ned mot lysken, men har egentlig lite smerter. Har ofte nattesvette, men ikke hver natt. Mye diffust. 

Men jeg har normal og stabil menstruasjonssyklus. 

Til AB over meg; hvordan var tiden rett etter operasjonen? Det er jo en stor operasjon. Hvor gammel var du?

Jeg var like gammel som deg, slutten av tredveårene.

Det er en stor operasjon ja. Jeg lå på sykehuset i seks dager. Hadde epidural som smertelindring de første dagene. En fysioterapeut kom dagen etter operasjonen for å lære meg hvordan jeg skulle komme meg ut av sengen og bevege meg rundt, og sykepleierne ga meg et sammenrullet håndkle jeg kunne presse mot såret når jeg skulle reise meg, hoste og så videre. Jeg kunne ikke sitte oppreist lenge av gangen den første tiden fordi jeg fikk vondt i ryggen, så jeg gikk veldig mange små "turer" rundt i leiligheten. Man starter med cellegift tre uker etter operasjonen og det var ganske tungt, men jeg ble gradvis bedre og de andre kurene føltes ikke like tunge som den første etter operasjonen.

Skrevet

Har du fått svar på CA125-blodprøven forresten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var like gammel som deg, slutten av tredveårene.

Det er en stor operasjon ja. Jeg lå på sykehuset i seks dager. Hadde epidural som smertelindring de første dagene. En fysioterapeut kom dagen etter operasjonen for å lære meg hvordan jeg skulle komme meg ut av sengen og bevege meg rundt, og sykepleierne ga meg et sammenrullet håndkle jeg kunne presse mot såret når jeg skulle reise meg, hoste og så videre. Jeg kunne ikke sitte oppreist lenge av gangen den første tiden fordi jeg fikk vondt i ryggen, så jeg gikk veldig mange små "turer" rundt i leiligheten. Man starter med cellegift tre uker etter operasjonen og det var ganske tungt, men jeg ble gradvis bedre og de andre kurene føltes ikke like tunge som den første etter operasjonen.

Takk for at du deler. Hvor lenge er dette siden? Går det bra med deg?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du fått svar på CA125-blodprøven forresten?

Nei, den ble tatt i dag. 

Skrevet

Ikke sikkert det er det, det er ofte andre symptomer enn smerter involvert.

Veldig ofte er dette oppblåsthet og tidlig metthetsfølelse. Har du dette symptomet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sikkert det er det, det er ofte andre symptomer enn smerter involvert.

Veldig ofte er dette oppblåsthet og tidlig metthetsfølelse. Har du dette symptomet?

Neida, det er absolutt ikke sikkert. Ja, jeg har oppblåsthet, men jeg har kjent verre for å si det sånn. Det er vel egentlig selve kulen og det at jeg får veldig fort vondt i blæra som bekymrer meg. Det kjennes ut som det både stikker og drar på et punkt i blæra når jeg må tisse. Og det går veldig fort fra jeg må litt tisse til jeg virkelig må. Det er en ukjent type smerte i blæra. Og når jeg klemmer på kulen så gjør det altså vondt på samme sted, på samme måte. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for at du deler. Hvor lenge er dette siden? Går det bra med deg?

Nei, den ble tatt i dag. 

Det er fire år siden jeg var syk og det går veldig bra med meg. Kreftfri og ingen senvirkninger :)

Jeg hadde ikke andre symptomer enn nattesvette. Noen har ikke symptomer i det hele tatt, så det er egentlig heldig å ha dem, for da blir kreften i det minste oppdaget.

Skrevet

Håper selvfølgelig at det er noe annet du har. En ufarlig cyste vil jo også presse på blæra for eksempel.

Skrevet

Kan det være en fettkul? Hvor lenge har du hatt kulen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fire år siden jeg var syk og det går veldig bra med meg. Kreftfri og ingen senvirkninger :)

Jeg hadde ikke andre symptomer enn nattesvette. Noen har ikke symptomer i det hele tatt, så det er egentlig heldig å ha dem, for da blir kreften i det minste oppdaget.

Så godt å lese! ❤️ Du hadde egentlig flaks at det ble oppdaget da? 

Håper selvfølgelig at det er noe annet du har. En ufarlig cyste vil jo også presse på blæra for eksempel.

Takk for det. Det håper virkelig jeg også. 

Hadde du stabil og normal menstruasjon? For det har jeg, men jeg har hatt cyster på eggstokkene før og da var det ikke sånn, da hadde jeg lange sykluser. Jeg har ikke funnet noe informasjon om menstruasjonssyklusen, om den blir påvirket.

Skrevet

Kan det være en fettkul? Hvor lenge har du hatt kulen?

Det kan det helt sikkert være. Legen trodde i utgangspunktet ikke det siden jeg har vondt i urinblæra også. Men det er absolutt noe å krysse fingrene for. Jeg oppdaget kulen for en uke siden. Den er helt hard og lett øm å trykke på. Det er vondt innover i buken når jeg trykke på den. 

Skrevet

Synes det er rart at fastlegen uttaler seg så mye. Kan være mye forskjellig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen her inne som har hatt/har eggstokkreft og vil fortelle litt om erfaringene de har hatt?

Jeg skal utredes for eggstokkreft etter mistanke hos fastlege. Jeg venter på time hos gynekolog. Jeg har lest omtrent alt som finnes på google tror jeg, lar meg ikke skremme så lett. Jeg ønsker å vite hva jeg kanskje går i mot. 

Lykke til! ♡ 

Anonymkode: ae157...c65

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så godt å lese! ❤️ Du hadde egentlig flaks at det ble oppdaget da? 

Takk for det. Det håper virkelig jeg også. 

Hadde du stabil og normal menstruasjon? For det har jeg, men jeg har hatt cyster på eggstokkene før og da var det ikke sånn, da hadde jeg lange sykluser. Jeg har ikke funnet noe informasjon om menstruasjonssyklusen, om den blir påvirket.

Ja, det var skikkelig flaks at det ble oppdaget. Observant gynekolog som egentlig skulle sette inn spiral :)

Jeg hadde stabil menstruasjon ja, den blir ofte ikke påvirket. Men den jo kan være helt normal under ufarlige tilstander også, så jeg håper du ikke får helt panikk. Veldig lett å si, jeg vet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...