Gå til innhold

grubler du mye over eksistensielle spm?

Anbefalte innlegg

Gjest jon are
Skrevet

hei jenter og gutter!

jeg lurer på om dere tenker mye over såkalte eksistensielle problemstillinger?selv er jeg en "grubler".hvem er jeg?hvor skal jeg hen?hvorfor gjør jeg det jeg gjør?kunne jeg gjort det annerledes?verdsetter jeg menneskene rundt meg nok?er jeg egoistisk der jeg tenker bare på plattheter og mine egne behov ;) ?klarer jeg å gripe dagen?

hva med dere,tenker dere mye over de eksistensielle spørsmålene?er dere "grublere" av natur?med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Du har for god tid, Jon Are.

Neida, ta tankene dine på alvor og diskuter dem gjerne med andre.

Jeg grubler ikke mye på sånne type spørsmål, men jeg tenker en del på ondskapen i verden, som av og til tynger meg voldsomt.

Skrevet

Tja, noe tid bruker jeg på å tenke på sånt, men gjorde det mer før. Spesielt i perioden hvor jeg prøvde å finne ut hva jeg egentlig tror på. Har ikke tenkt så mye på akkurat de spørsmålene du nevner, men mange andre.

Skrevet

Var nok mer "grubler" før. Kunne tenke på slike ting til jeg nesten ble tussete.

Nå er jeg mer fortrolig med at enkelte ting finner jeg ikke svar på uansett hvor mye jeg grubler. Andre ting har jeg vel stort sett funnet ut av.

Men kan fortsatt gruble mye i perioder.....men har blitt flinkere til å skru av dersom det er noe jeg uansett ikke vil finne noe svar på.

Gjest jon are
Skrevet
Du har for god tid, Jon Are.

Neida, ta tankene dine på alvor og diskuter dem gjerne med andre.

Jeg grubler ikke mye på sånne type spørsmål, men jeg tenker en del på ondskapen i verden, som av og til tynger meg voldsomt.

om jeg har for god tid???tja,jeg er jo trygdet og singel så jeg har en god del tid til å tenke over livet,heldigvis ;) til dere som sier at dere har nok med hus og hjemo.s.v.,glemmer dere det viktigste i livet nemlig å finne fram til deres egentlige jeg.dere har sikkert hørt uttrykket:jeg tenker,altså er jeg! :) hilsen fra Jon Are

Gjest Embla s
Skrevet

Sier som andre her; har også brukt min skjerv av tid til å gruble over slike spørsmål, men ble etterhvert lei og innså at det kanskje er greit at det er spørsmål jeg ikke nødvendigvis skal finne svar på ;) Carpe Diem!

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Av og til, ja - men i logisk rekkefølge:

Hvem er jeg?

Hvor skal jeg?

Hvor mye koster halvliteren der?

Har jeg penger til taxi hjem?

Skal man først gå inn i slike dype grublerier, er det viktig å tenke fremover. Nemlig!

Gjest jon are
Skrevet
Sier som andre her; har også brukt min skjerv av tid til å gruble over slike spørsmål, men ble etterhvert lei og innså at det kanskje er greit at det er spørsmål jeg ikke nødvendigvis skal finne svar på ;) Carpe Diem!

carpe diem?det er fullstendig ubegripelig for meg at du virkelig kan gripe dagen når man ikke stopper opp og tenker.hva er det da å gripe?et evig mas og jag etter materiell status?

min tanke er fri...

Gjest jon are
Skrevet
Av og til, ja - men i logisk rekkefølge:

Hvem er jeg?

Hvor skal jeg?

Hvor mye koster halvliteren der?

Har jeg penger til taxi hjem?

Skal man først gå inn i slike dype grublerier, er det viktig å tenke fremover. Nemlig!

hva i all verden er dette?er det et hån av den frie tanke? :forvirret: med hilsen fra Jon Are

Gjest Dum Perignon
Skrevet
hva i all verden er dette?er det et hån av den frie tanke? :forvirret: med hilsen fra Jon Are

Cogito ergo summa summarum.

;)

Kledelig smiley, dog.

Gjest Embla s
Skrevet
carpe diem?det er fullstendig ubegripelig for meg at du virkelig kan gripe dagen når man ikke stopper opp og tenker.hva er det da å gripe?et evig mas og jag etter materiell status?

min tanke er fri...

:ler: Hallo, hva vet du om min tankevirksomhet? Og hva vet du om min eventuelle jagen etter materiell status?

Jeg har sluttet å gruble for mye over spørsmål som ikke fører meg videre, tankeringer er ikke noe for meg, og jeg lever godt med at visse ting er (og skal være?) ubegripelige for meg. At du dermed slutter at jeg kun grubler over materiell status, sier vel mest om deg og ditt liv.

Skrevet

Jeg er filosofisk anlagt, ja. Bruker ikke ordet "grubler," for det får det til å høres ut som at en sliter hardt og graver seg ned i mørke tanker.

Det gjør jeg ikke lenger. Jeg har klart å akseptere at jeg er en som stiller spørsmål ved det meste, og at jeg ikke kan få svar på alt. Derfor synes jeg til tider det er morsomt å plukke fastsatte forestillinger fra hverandre, for det skremmer meg ikke lenger. Faktisk gir det meg energi.

Skrevet

Slutter meg til en ovenfor her; du har for god tid.

Å filosofere er en luksus bare de late kan unne seg. Hehe.

Gjest gjest1
Skrevet

Klarer ikke helt å se sammenhengen med å ha mye tid til overs, og det å filosofere over eksistensielle spørsmål. For meg er det å tenke, filosofere og søke erkjennelse integrert i min hverdag, uansett om jeg ligger på sofaen, samtaler med venner, jobber eller trener.

For meg er det en nødvendighet, og ikke noe negativt ladet. Jovisst kan det til tider være krevende, men resultatene og utbyttet veier opp.

Og gir meg masse glede og energi!

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja,jeg gjør det. Jeg har alltid filosofert mye over livet , og det gjør jeg fortsatt.

Gjest seroxata
Skrevet

Jeg tar megselv i å filosofere altfor mye til tider! blir helt borte, og tenker tenker, tenker, tenker...

Gjest LoisLane
Skrevet
til dere som sier at dere har nok med hus og hjemo.s.v.,glemmer dere det viktigste i livet nemlig å finne fram til deres egentlige jeg.

Sorry, men jeg (og familien min) hadde blitt misfornøyd hvis jeg satte meg ned for å tenke på mitt egentlige jeg i stedet for å lage middag. I noen faser av livet er døgnet fylt av praktiske gjøremål, det betyr ikke nødvnedigvis at jeg er et nek!

Jeg har ofte hjernen slått på mens jeg gjør dagligdagse ting, men jeg kan ikke tillate meg å synke ned i tunge problemstillinger - det kan dra meg litt vel langt ned.

Jeg er fornøyd med livet i bunn og grunn, og det har tatt mye jobbing å komme meg dit.

O gud, jeg er et nek. :overrasket:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Ja, jeg tenker mye ;) . Hvem er jeg, hvorfor har jeg blitt den personen jeg har blitt, hvor kommer jeg fra, hvor skal jeg (når jeg dør), hva er meningen med livet, hva er livet, hva er årsaken til verdens eksistens osv. Jeg går gjerne ut i naturen bare for å sitte og tenke over ting, og for meg er denne tenkingen en viktig del av hverdagen :)

Skrevet

Jeg er også en tenker.

Jeg vil vite ......

Leser masse rart.

Akkurat nå leser jeg David Bohm, Wholeness and the implicate order.

Om kvantefysikk og helhetstenking.

Jeg liker kompliserte tanker hvor ting blir belyst på mange forskjellige måter.

Skrevet
Klarer ikke helt å se sammenhengen med å ha mye tid til overs, og det å filosofere over eksistensielle spørsmål. For meg er det å tenke, filosofere og søke erkjennelse integrert i min hverdag, uansett om jeg ligger på sofaen, samtaler med venner, jobber eller trener.

For meg er det en nødvendighet, og ikke noe negativt ladet. Jovisst kan det til tider være krevende, men resultatene og utbyttet veier opp.

Og gir meg masse glede og energi!

Bare vent og se ;)

Når man jobber lange dager og har brukt hele dagen på å løse problemstillinger inni hodet, trenger hjernen faktisk hvile.

Sødnag er for meg en filosifidag, da har jeg gjerne fått igjen litt overskudd til å tenke på slikt - hvis jeg ikke er fyllesyk, da. Ellers er ferien en god tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...