Gå til innhold

Dåpsgave


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har gode ideer til dåpspresang fra tante?

Vet barnet får mye "sølv" og penger, det hadde vært greit med noe alternativt! Forslag mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns vel kanskje det kommer litt an på kjønnet. Men hva med en sånn liten bunadskniv om det er en gutt?

Andre forslag:

* Sparebøsse

* min første Tann (et lite skrin hvor du legger tanna)

* min første hårlokk- etui

* Dåpsattest- etui

* Fotoalbum med plass til bilde utenpå

* Smykker

* armband

* Skje/kniv/gaffel i en serie- Aner ikke navnet på disse

* Dåpsfat

* sangbøker

Ja det er sikkert en haug andre ting. Kommer ikke på noen orginale,dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

begge mine barn fikk en stor bamse av tante - og den har de fremdeles (6 og 8 år).

Gi en dåpsgave til barnet - ikke noe de skal ha når de blir store........

Av fadder så fikk de en krakk - som står på badet - med motiver av ole brum, navn dato og hvem den er fra - utrolig praktisk og fremdeles i bruk. De andre presangene har jeg glemt, dvs det ligger noe sølv i en skuff.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i gullsmed, og det verste jeg visste var å selge dåpsgaver, det finnes nemlig så mye stygt! Jeg anbefaler IKKE dåpsattestholder (hva skal man med det?), fotorammer i tinn/sølvplett, esker av typen "min første hårlokk/tann", sparebøsser osv. Ville heller satset på en barnesølje eller bunadskniv. Det fins en nydelig liten barnekniv som koster rundt 1200,-. Den kommer fra en leverandør som heter Eik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det finnes mye stygt. Vi skal snart ha barnedåp, og jeg ønsker meg minst mulig dilleting og sølvplett. Kniver, søljeg og litt dyre, fine barnebøker er bra. Hva med kunst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder til ei lita jente som jeg var i dåp hos i sommer. Av meg fikk hun gullhjerte med kjede og 'Den store sangboka'. Mor ble kjempefornøyd! Christina bruker smykket fra tante ofte og boka er også ofte i bruk. Til jul skal hun få en annen bok i serien, 'Den store juleboka', 'Den store eventyrboka' eller lignende. Store, flotte bøker - lurer på om jeg betalte oppimot firehundre for den?

Ellers har jeg også totalt motstand mot sølvplett... 'Ordentlige' smykker synes jeg er fint, men de bør kunne brukes men ungen er liten også... Sånne emaljesmykker er kommet veldig tilbake, de synes jeg er kjempesøte. Ellers har jeg veldig sansen for barnesøljer, tollekniver osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:lol: Til mine 2 tante barn og fadderbarn har jeg gitt en sølvramme, hvor jeg fikk gravert inn navn, fødselsdato/-vekt/-lengde og dåpsdagen. Dette satte min søster stor pris på. Og siden har hun satt inn dåpsbildet av ungene i rammene. Dette blir et pent minne å ta med seg i livet videre.

Hvis det er jenter er det alltid fint å gi et pent smykke. Jeg fikk det i dåpsgave og brukte smykket kjempe mye under oppveksten. Har det fortsatt og har tenkt å la dette gå videre til mine barn den dager jeg blir mor. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste barnedåper jeg har vært i har foreldrene bedt om at barnet får penger. Det går jo an å kjøpe en liten ting ved siden av.

Til min barnedåp fikk jeg masse smykker, men blant disse var en liten sølvring med en stein formet som et hjerte. Denne ringen er noe av det kjæreste jeg har i smykkeskrinet mitt. Vet ikke engang hvem jeg fikk den ifra, men jeg har alltid vært så fasinert av denne ringen.

Bøker, penger, bruksting, klær osv er gode gaver. Sølvplett er hverken pent eller nyttig. Hva med å kjøpe en stor fin sparegris i porselen eller keramikk og legge på den første slanten? Kanskje det er best å legge pengene i en konvolutt ved siden av da, slik at man vet hvor mye det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv i dåp i november og kjøper kunst til barnet; en "langsiktig gave" som jeg vet foreldrene setter pris på nå, og som barnet forhåpentligvis setter pris på i fremtiden.

Er enig i at det finnes så forferdelig mye stygt og unyttig hos gullsmeden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket en barnebibel til sønnen vår. Masse fine tegninger, og korte historier.

Vi fikk også flotte eventyrbøker. Den store godnattboka, barnesangboka osv.

Vi er veldig glade for barnebestikkene. Han bruker gaffel og skjeer hver dag.

Dersom det hadde vært en jente, hadde smykke vært fint. Har selv et par hjerter (et emalje, med Fadervår bak, og et gull.).

Så fikk han en fin sparebøsse, som han putter alle mynter han finner på gulvet i (de som detter ut av pappas lommer!!!). Stor stas hver gang det klirrer, selv om han ikke likte at de ikke kom ut igjen.

Jeg fikk et lammeskinn den gang jeg ble døpt. Det er også en fin gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...