Gå til innhold

Høyt kolesterol!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er jente på 18 og har 6,4 i kolesterol. Er tynn og spiser helt vanlig mat. Det gikk ned fra 6,4 til 5,3 på én måned forrige måned da jeg ikke spiste noe sukker, men har gått opp igjen til 6,4 etter en måned. Nå er det jul og det suger så sykt å se på alle sammen spise så mye god mat og søtsaker når alt jeg spiser er havregrøt og grovbrød uten pålegg... Noen tips? 

Anonymkode: 80cd9...ced

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er grunnen til at kolesterolet ditt måles hver måned? Å ta blodprøver for å måle kolesterolet er ikke noe som gjøres rutinemessig på pasienter i din aldersgruppe, og spesielt ikke hver måned, så jeg antar at du er under spesiell oppfølging hos lege/kardiolog. Han eller hun vil da også kunne informere deg om kosthold eller henvise deg videre til ernæringsfysiolog. 

For øvrig er ikke kolesterolet ditt spesielt høyt, men hvis du er i risikogruppen med f.eks. arvelig høyt kolesterol så er det begrenset hva du kan gjøre selv via kostholdet for å holde det på et akseptabelt nivå selv om du selvfølgelig bidrar ved å spise så hensiktsmessig som mulig. 

Skrevet

Veldig spesielt å måle kolesterolet når man er 18. Hva er grunnen?  Har ikke hørt om tenåringer som snakker om kolesterolet sitt. 

Anonymkode: 81f64...f41

Skrevet

Totalkolesterol? Jeg hadde bedt om en annen lege som vet hva han snakker om. Totalkolesterol sier ingenting om noen risiko. Se heller på HDL og triglyserider. HDL vil vi ha høyt og triglyserider vil vi ha lavt. Dette er en mye bedre indikator på hva som skjer i kroppen.

Kolesterol er sunt, og lett "forhøyet" kolesterol er assosiert med bedre helse og lengre liv. Kolesterol er et livsviktig stoff. Det finnes i alle celler, og hjernen vår består av en stor andel kolesterol. Kolesterol har fått kjeltringstempel, men egentlig er det helten. Nyere forskning sier at det er betennelse i kroppen som forårsaker hjertesykdom, ikke kolesterol. Man finner kolesterolet der det er skade fordi de prøver å hjelpe. Akkurat som brannmenn ikke er årsaken til branner, men man finner dem ofte der det er brann. Det blir ikke færre branner av å sparke alle brannmennene akkurat.

Anonymkode: 39b37...541

• Liker 4
Skrevet

Du sier du er tynn, har du regelmessig mens? Lav østrogenproduksjon kan gi høyy kolesterol.. 

Anonymkode: e0a66...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...