AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg har nylig begynt med løping ute, men sliter med klesvalg, spesielt nå i denne kulden. Løper dere i vanlig treningsthigts? Å hvilken type ytterjakke har dere? Å har noen forslag til gode løpesko? Bruker dere ull under? Har dere også med vannflaske? Og hvordan? Er desidert en nybegynner😅 Anonymkode: f67c7...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 13. desember 2020 #2 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har nylig begynt med løping ute, men sliter med klesvalg, spesielt nå i denne kulden. Løper dere i vanlig treningsthigts? Å hvilken type ytterjakke har dere? Å har noen forslag til gode løpesko? Bruker dere ull under? Har dere også med vannflaske? Og hvordan? Er desidert en nybegynner😅 Anonymkode: f67c7...9b0 Jeg løper med vanlig løpetights ned til ca. 5 grader eller noe, så har jeg en med pusete innside (eller hva det kalles). På overkroppen har jeg vanlig løpegenser og tynn løpejakke til rundt samme, så skifter jeg til tynn ulltrøye under løpejakka. Personlig bruker jeg bare en tynn løpejakke fra HM som jeg liker godt. Jeg bruker også ullsokker i skoene, da spiller det ikke så stor rolle om jeg blir våt på føttene, jeg holder varmen uansett. Jeg syns jeg har lett for å bli for varm om jeg har på meg for mye, og det er verre enn å være litt kald i starten. Har også hansker og pannebånd, men disse ender ofte opp i løpebeltet underveis fordi jeg blir for varm. Har sjelden/aldri med meg vann på tur. Løper sjelden over maks halvannen time, så føler ikke jeg trenger det, iallfall ikke når det ikke er spesielt varmt. Løpesko er noe man må prøve for å finne ut hva som passer for en selv. Mange sverger til Hoka, jeg får brannsår under beina om jeg løper mer enn 5 km med de. For meg passer New Balance-sko best til mine føtter, så jeg ender gjerne opp der. Det beste er å få prøvd i butikken og kjenne godt etter om de egentlig passer på dine føtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Del Skrevet 13. desember 2020 Vanlig treningstights, ullundertøy, løpejakke, hansker og pannebånd. Ikke for mye klær! Sykt ubehagelig å være for varm. Ville prøvd sko i butikken, vanskelig å si hvilken som vil passe for din fot. Selv bruker jeg Adidas Ultraboost og Hooka One One. Brodder når det er glatt. Har aldri med meg vann, muligens på sommeren på turer over 15 km. Anonymkode: 5d83c...97f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #4 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg løper med god gammeldags joggebukse (fra cubus eller h&m) og eventuelt stilongs nedentil når det blir kaldere. Det blir varmere når det får være litt luft mellom lagene er min erfaring. Anonymkode: 8571f...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har nylig begynt med løping ute, men sliter med klesvalg, spesielt nå i denne kulden. Løper dere i vanlig treningsthigts? Å hvilken type ytterjakke har dere? Å har noen forslag til gode løpesko? Bruker dere ull under? Har dere også med vannflaske? Og hvordan? Er desidert en nybegynner😅 Anonymkode: f67c7...9b0 Ser at jeg svarte dårlig i min første post. Prøver igjen. Jeg løper med god gammeldags joggebukse (fra cubus eller h&m) og eventuelt stilongs nedentil når det blir kaldere. To lag ull oppe, under en treningsjakke med fleece på innsiden. Jeg liker løpesko fra Mizuno da de passer min fot godt. Bruker tykke ullsokker. Kjøpte piggutstyr til skoene på Løplabbet, veldig enkelt å pigge selv. Anonymkode: 8571f...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Del Skrevet 13. desember 2020 Det har vært mellom 0 og +5 i Oslo de siste ukene. Klarer meg med vanlige tights når det er lite vind, men bedre med de myke vintertightsene. På overkroppen bruker jeg teknisk løpetrøye eller blanding med litt ull, og så har jeg tynn løpejakke utenpå. Må ha et lag til på overkroppen når det bikker under -5 og er det veldig kaldt holder jeg meg til tredemølla (mest pga luftveiene). Lue fra minusgrader og tynne votter jeg ofte tar av underveis. Har løpesokker i ullblanding og bruker vanlige sko når det er bart, terrengsko hvis det er snø, slaps eller gjørme og piggsko hvis det er holke. Du lærer fort hva som funker etter noen turer med altfor mye klær. Bare prøv deg frem. Og det viktigste plagget er refleksvesten. 🏃🏼♀️😃 Anonymkode: 6efee...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #7 Del Skrevet 13. desember 2020 Du bruker superundertøy når det blir for kaldt uten. Drikke trenger du bare om du skal løpe veldig langt, type flere mil. Anonymkode: 61f26...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamusAran Skrevet 13. desember 2020 #8 Del Skrevet 13. desember 2020 Wolfmoon skrev (2 timer siden): , så har jeg en med pusete innside (eller hva det kalles). Foret 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #9 Del Skrevet 13. desember 2020 Har en fôret løpetights nå i vintermånedene. Selv om det er mildt, syntes jeg det blir for kaldt med tynn kompresjonstights når der er kald vind. bruker trøye innerst (type swix eller ulltrøye) og har en vindtett jakke utenfor (langrennsjakke fungerer utmerket dor meg). Har buff, pannebånd og forede hansker som er egnet for utendørsaktivitet. bruker belte rundt livet, med to store lommer - foran og en bak. Min er fra Salomon og har en egen liten «flaske» jeg kan ha med meg 500 Ml vann i. Bruker den kun når jeg løper mer enn 10 km/om sommeren. skovalg er svært individuelt når der gjelder modeller. Selv bruker jeg merker som Hoka, Nike og Mizuno og er fornøyd med det 😃 Anonymkode: 422c2...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 13. desember 2020 #10 Del Skrevet 13. desember 2020 (endret) Vanlig løpetights. Teknisk langermet (gjerne med hals og forlengelse til hender), løpejakke og ørevarmere og hansker. Har flere ulike par løpesko, varierer etter vær og føre. For meg er det viktig at det innerste laget er tettsittende så det ikke kommer luft inn. Drikker når jeg kommer hjem (løper 5-10 km). Ørevarmerne har refleks. Det har hanskene også. Og har refleksvest i tillegg. Endret 13. desember 2020 av miss summers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #11 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg løper i vanlig tights hvis det er over 5 grader, fôret tights eller tights i ull hvis det er kaldere. Har på meg ullundertøy på overkroppen. Tynn løpejakke over. I tillegg har jeg pannebånd og vanter (alltid i ull), pluss ullsokker. Anonymkode: 0f757...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #12 Del Skrevet 13. desember 2020 SamusAran skrev (4 timer siden): Foret 🙂 Tipper hun mener fleece-innside. Å kalle det foret er vel litt å ta i, eller? Men det er selvsagt varmere enn vanlig, tynn tights. Selv holder jeg meg helst til tredemølla. Elsker å gå på ski (langrenn), men hater påkledning og kulde. Og løpeklær blir ikke helt det samme som på ski. Uansett er det personlige preferanser og aktivitet/intensitet vs værforhold som avgjør, så man må nesten bare prøve seg frem. Anonymkode: 3876a...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 13. desember 2020 #13 Del Skrevet 13. desember 2020 SamusAran skrev (4 timer siden): Foret 🙂 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tipper hun mener fleece-innside. Å kalle det foret er vel litt å ta i, eller? Men det er selvsagt varmere enn vanlig, tynn tights. Selv holder jeg meg helst til tredemølla. Elsker å gå på ski (langrenn), men hater påkledning og kulde. Og løpeklær blir ikke helt det samme som på ski. Uansett er det personlige preferanser og aktivitet/intensitet vs værforhold som avgjør, så man må nesten bare prøve seg frem. Anonymkode: 3876a...90e Jeg mente det som kalles "brushed" på engelsk,så jeg heller mer mot fleece enn foret. Det at innsiden ikke er helt glatt, gir et lite luftlag mellom hud og klær, noe som gjør at det holder bedre på varmen enn helt glatt stoff som ofte er i løpetights. De er ikke nødvendigvis særlig mye tykkere enn vanlige tights. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 14. desember 2020 #14 Del Skrevet 14. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har nylig begynt med løping ute, men sliter med klesvalg, spesielt nå i denne kulden. Løper dere i vanlig treningsthigts? Å hvilken type ytterjakke har dere? Å har noen forslag til gode løpesko? Bruker dere ull under? Har dere også med vannflaske? Og hvordan? Er desidert en nybegynner😅 Anonymkode: f67c7...9b0 På overkroppen bruker jeg superundertøy (ofte Swix) med tynn løpejakker over. Er det spesielt kaldt, flere minusgrader eller vind, bruker jeg en tynn vest utenpå. Foretrekker faktisk ikke ull, ull blir veldig tungt når det blir vått av svette! Jeg bruker oftest en varmere tights, gjerne en fra 2xu hvis det ikke er for kaldt (de er ikke så veldig varme selv de som er "thermal"). Har et par tykkere tights også for enda kaldere dager. Når det gjelder sko sverger jeg til Hoka, enten Clifton eller ATR Challenger som har litt kraftigere såle for lett terreng og vinterbruk Endret 14. desember 2020 av LeneXCII Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 14. desember 2020 #15 Del Skrevet 14. desember 2020 Om det ikke er veldig kaldt, vanlig tights. Så har jeg et par som er litt foret (litt fleece inni), og en tights som har vindtett panel frempå lårene. Har bare en tynn, vindtett ytterjakke. Er det skikkelig kaldt, løper jeg i ulltrøye. Teknisk tøy blir veldig fort kaldt om du stopper opp (f.eks. om du skader deg..). Har aldri med vann. Det har man ikke bruk for på løpeturer under en time. Om jeg løper en lang tur, og det er varmt, har jeg et midjebelte med litt vann i, men foretrekker å løpe uten. Ellers har jeg pannebånd eller lue, og gode hansker når jeg løper. Hals om det er skikkelig kaldt. Jeg hater å bli for varm, og varmer heller opp litt inne for å ha litt varme i meg før jeg går ut. Man skal heller fryse litt de første fem minuttene, om man synes det er behagelig varmt når man kommer ut, blir man som regel alt for varm når man har løpt litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Del Skrevet 14. desember 2020 Jeg har tidligere brukt treningstights for vinter, som er tjukkere enn vanlige tights, superundertøy-overdel og en sånn "tynntjukk" treningsjakke, varme sokker (ikke ullsokker), et tynt pannebånd, tynne hansker, en buffer i halsen + et par gode joggesko som ikke er så altfor glatt på snø. Alt dette finner man på en sportsoutlet eller vanlig sportsbutikk (også på nett). Ville kanskje spurt om tips på butikken dersom du skal kjøpe noe nytt. Anonymkode: 937c4...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamusAran Skrevet 14. desember 2020 #17 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tipper hun mener fleece-innside. Å kalle det foret er vel litt å ta i, eller? Men det er selvsagt varmere enn vanlig, tynn tights. Selv holder jeg meg helst til tredemølla. Elsker å gå på ski (langrenn), men hater påkledning og kulde. Og løpeklær blir ikke helt det samme som på ski. Uansett er det personlige preferanser og aktivitet/intensitet vs værforhold som avgjør, så man må nesten bare prøve seg frem. Anonymkode: 3876a...90e Wolfmoon skrev (17 timer siden): Jeg mente det som kalles "brushed" på engelsk,så jeg heller mer mot fleece enn foret. Det at innsiden ikke er helt glatt, gir et lite luftlag mellom hud og klær, noe som gjør at det holder bedre på varmen enn helt glatt stoff som ofte er i løpetights. De er ikke nødvendigvis særlig mye tykkere enn vanlige tights. Hva tror dere foret betyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 14. desember 2020 #18 Del Skrevet 14. desember 2020 SamusAran skrev (18 minutter siden): Hva tror dere foret betyr? Jeg tenker på det som et ekstra lag, noe det ikke er på de buksene jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
berta157 Skrevet 14. desember 2020 #19 Del Skrevet 14. desember 2020 Wolfmoon skrev (19 timer siden): Jeg mente det som kalles "brushed" på engelsk,så jeg heller mer mot fleece enn foret. Det at innsiden ikke er helt glatt, gir et lite luftlag mellom hud og klær, noe som gjør at det holder bedre på varmen enn helt glatt stoff som ofte er i løpetights. De er ikke nødvendigvis særlig mye tykkere enn vanlige tights. Flosset innside kalles vel dette på norsk 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Del Skrevet 14. desember 2020 SamusAran skrev (4 timer siden): Hva tror dere foret betyr? Det samme som bokmålsordbøkene definerer det som - «tøylag på innsiden av klesplagg: fôret har løsnet / sy fôr i jakka / kåpefôr» . Den typen tights det snakkes om her har jo ikke noe eget tøylag på innsiden, det er jo bare innsiden av selve tøyet som har blitt behandlet på en slik måte at det blir fleece/brushed/flosset. Det er med andre ikke noe fôr som kan løsne... Anonymkode: 3876a...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå