AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Del Skrevet 13. desember 2020 Ordet "å evne", jeg er så lei av å lese dette uttrykket her på forumet, for jeg aner en viss nedlatende undertone i ordvalget. "Når ts ikke evner å se problemet" "når ts ikke kan se problemet" "når ts ikke ser problemet" "at du ikke evner å gjøre.." Og det brukes stadig vekk, og gjerne om seg selv og "jeg evner å.." Men seriøst, har folk noe tanker om dette uttrykket? Er det virkelig et nedlatende uttrykk eller mener folk bare det frekt? 😂 Anonymkode: fd1b9...8d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg kan bare snakke for meg selv, men for meg er det helt naturlig å bruke det uttrykket, og jeg mener det ikke på noen måte nedlatende eller frekt. For meg er det et nøytralt uttrykk. Jeg bruker det når det er viktig å skille mellom "å ville", og "å kunne". For meg er å bruke uttrykket en enkel måte å forklare at det ikke handler om manglende vilje til *en handling*, men at en person ikke har den erfaringsmessige, fysiske eller mentale forutsetningen til *handlingen*. I stedet for å skrive: "Han forstår ikke. Ikke fordi han ikke vil, men fordi han ikke har det kunnskapen som er nødvendig å ha for å sette seg inn i problematikken", velger jeg "Han evner ikke å forstå". Kortfattet, nøytralt, og enkelt. Et annet eksempel er: "Hun er kognitivt svekket, og evner ikke å følge smittevernsreglene", i stedet for "hun er kognitivt svekket, og ville ikke klart å følge smittevernsreglene selv om hun hadde villet det". Anonymkode: e9505...8d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan bare snakke for meg selv, men for meg er det helt naturlig å bruke det uttrykket, og jeg mener det ikke på noen måte nedlatende eller frekt. For meg er det et nøytralt uttrykk. Jeg bruker det når det er viktig å skille mellom "å ville", og "å kunne". For meg er å bruke uttrykket en enkel måte å forklare at det ikke handler om manglende vilje til *en handling*, men at en person ikke har den erfaringsmessige, fysiske eller mentale forutsetningen til *handlingen*. I stedet for å skrive: "Han forstår ikke. Ikke fordi han ikke vil, men fordi han ikke har det kunnskapen som er nødvendig å ha for å sette seg inn i problematikken", velger jeg "Han evner ikke å forstå". Kortfattet, nøytralt, og enkelt. Et annet eksempel er: "Hun er kognitivt svekket, og evner ikke å følge smittevernsreglene", i stedet for "hun er kognitivt svekket, og ville ikke klart å følge smittevernsreglene selv om hun hadde villet det". Anonymkode: e9505...8d3 Takk for fint svar 😊 Jeg må bare spørre mot dette, har du feks brukt det verbet i lignende kontekst her på forumet? Hvordan vet du om personen har de mentale forutsetningene eller kunnskapen etc for å ikke evne? For hvis det er betydningen av ordet, og flere kanskje ikke mener det nedlatende, lurer jeg litt på hvordan de vet forutsetningene en person har feks over et forum som dette. Med mindre informasjonen kommer tydelig frem da.. Det er kanskje derfor jeg føler det er nedlatende😅 i det tilfellet hadde det kanskje lettet mer om en hadde formulert seg "det virker ikke som han evner å.." mot den mer direkte påstanden "han evner ikke å.." for hvordan vet man det liksom. Anonymkode: fd1b9...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 13. desember 2020 #4 Del Skrevet 13. desember 2020 Er ikkje eit uttrykk eg brukar, men det er heilt klart ei slags definering av at ein eller annan er litt mindre begavet, litt dum? Så om det vert brukt på eit forum der ein skriv om andre uten å vite noko om dei, er det absolutt nedlatende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for fint svar 😊 Jeg må bare spørre mot dette, har du feks brukt det verbet i lignende kontekst her på forumet? Hvordan vet du om personen har de mentale forutsetningene eller kunnskapen etc for å ikke evne? Anonymkode: fd1b9...8d4 Jeg måtte tenke meg skikkelig om her nå, og de eneste gangene jeg har brukt det her på forumet er i beskrivende form, ikke til en annen bruker. Jeg kan huske å ha skrevet setningen: "en 6-åring vil normalt sett ikke evne å forstå hvorfor...". (I en debatt om et barn som utsatte seg selv for fare, og jeg påpekte at manglende konsekvenstenkning kunne være en en årsak) Jeg kan også huske at jeg har skrevet: "Jeg tror at det handler like mye om manglende evne, som manglende vilje, til å forstå". (I en debatt om mennesker med antisosial personlighetsfortyrrelse) Flere enn disse to eksemplene kan jeg ikke huske i farten. Jeg kan så klart ikke alltid vite med 100 % sikkerhet at det handler om manglende evne, men da bruker jeg ord som "tror", "antar", "normalt sett" for å få frem det. Anonymkode: e9505...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Del Skrevet 13. desember 2020 For meg er det et jobbsøknadsord! Der man sier hva man klarer eller kan, på en mer nøytral og fancy måte. Eksempel: «erfaringene fra min nåværende stilling viser at jeg evner å håndtere store mengder informasjon» Anonymkode: 233dd...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #7 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): For meg er det et jobbsøknadsord! Der man sier hva man klarer eller kan, på en mer nøytral og fancy måte. Eksempel: «erfaringene fra min nåværende stilling viser at jeg evner å håndtere store mengder informasjon» Anonymkode: 233dd...80b Ja, det har et litt mer formelt eller avansert preg over seg. Kanskje ikke noe man bruker i dagligtale, før man har brukt det et par ganger 😊 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg måtte tenke meg skikkelig om her nå, og de eneste gangene jeg har brukt det her på forumet er i beskrivende form, ikke til en annen bruker. Jeg kan huske å ha skrevet setningen: "en 6-åring vil normalt sett ikke evne å forstå hvorfor...". (I en debatt om et barn som utsatte seg selv for fare, og jeg påpekte at manglende konsekvenstenkning kunne være en en årsak) Jeg kan også huske at jeg har skrevet: "Jeg tror at det handler like mye om manglende evne, som manglende vilje, til å forstå". (I en debatt om mennesker med antisosial personlighetsfortyrrelse) Flere enn disse to eksemplene kan jeg ikke huske i farten. Jeg kan så klart ikke alltid vite med 100 % sikkerhet at det handler om manglende evne, men da bruker jeg ord som "tror", "antar", "normalt sett" for å få frem det. Anonymkode: e9505...8d3 De eksemplene du nevner blir det ganske nøytralt 😊 høres mer logisk ut i mitt hode Jeg er veldig interessert i språk og hvordan det blir brukt (forskjellige språk), så må jeg liksom bare spørre hva folk egentlig tenker når de skriver som de gjør. Takk for at du tok deg tid til å svare 😊 Anonymkode: fd1b9...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #8 Del Skrevet 13. desember 2020 Fjaselina skrev (1 time siden): Er ikkje eit uttrykk eg brukar, men det er heilt klart ei slags definering av at ein eller annan er litt mindre begavet, litt dum? Så om det vert brukt på eit forum der ein skriv om andre uten å vite noko om dei, er det absolutt nedlatende. Ja, har sett det bli brukt flere ganger, særlig her på kg, og da har det en litt nedlatende tone. Og at brukeren selv kanskje bruker det for å "fremstå smart ved bruk av mer avanserte ord". Husker ikke ordrett hva brukeren skrev, men det var veldig generalisere de og grunnløs påstand om trådstarter, men det fikk meg absolutt til å lure veldig og lage denne tråden som den ene brukeren jeg har besvart rett over, har en logisk og ærlig måte å bruke uttrykket på, så det ser absolutt ikke ut som alle mener det på en negativ måte😊 Anonymkode: fd1b9...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. desember 2020 #9 Del Skrevet 13. desember 2020 For meg er det helt nøytralt, omtrent på linje med "er i stand til". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #10 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg har brukt utrykket mange ganger her på forumet, uten at det har vært noe negativt eller nedlatende bak det. Anonymkode: 731c8...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 13. desember 2020 #11 Del Skrevet 13. desember 2020 Cata skrev (7 minutter siden): For meg er det helt nøytralt, omtrent på linje med "er i stand til". Helt enig. Jeg bruker de uttrykkende om hverandre, for å variere. Å evne er kjekt å kunne bruke hvis jeg har behov for å formulere meg så kort som mulig. For meg er ordet helt nøytralt, og det er sammenhengen det brukes i som avgjør om det virker nedlatende eller ikke. "Evner du virkelig ikke å se sammenhengen her?" er ganske negativt og nedlatende. "Du evner virkelig å motivere og begeistre folk" er jo positivt og hyggelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. desember 2020 #12 Del Skrevet 16. desember 2020 Evner ikke = klarer ikke, er ikke i stand til. Overhodet ikke frekt eller nedlatende i seg selv (men kan selvsagt brukes slik). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå