Gå til innhold

Kjøpslov på katt.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Troyamin skrev (14 minutter siden):

Dette er uansett et godt eksempel på hvor viktig det er å kjøpe fra en seriøs oppdretter.  Disse har forsikret kattungene og du kan overta forsikringen. Kjøper du fra andre, må du ha en liten bufferkonto fram til du har forsikringen i orden. 

Dette høres jo egentlig ut som en seriøs oppdretter da, vedkommende vil ta tilbake katten og betale tilbake kjøpesummen. 

(Pluss: prisen på katten var 1500. Det er ganske høyt for en blandingskatt. Det er bra, og enda et tegn på at selgeren er bra, men skulle kanskje sett an kjøper bedre. Men det er vel ikke alltid så lett)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
solmåneogstjerner skrev (8 minutter siden):

Dette høres jo egentlig ut som en seriøs oppdretter da, vedkommende vil ta tilbake katten og betale tilbake kjøpesummen. 

Det er jeg helt enig i. 

Det jeg mente er at ts er eksempelet på at man ikke har planlagt godt nok.

Endret av Troyamin
Bedre forklaring. Forhåpentligvis.
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Keg ble tilbydt å levere tilbake, men jeg får ikke mer enn 1500,- tilbake? Føler meg svindlet 

Anonymkode: 36612...a7a

Du tuller med oss.

Anonymkode: ae61f...fdd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er utgifter som kan bli til 3000-5000 faktisk. Så ikke bare 500kr da kan dere lite om katt.

5000 kroner for øremiddbehandling? Da er det på tide å finne ny veterinær 🤪

Anonymkode: ae61f...fdd

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. 

Det jeg mente er at ts er eksempelet på at man ikke har planlagt godt nok.

Ja. Jeg la også noe til i innlegget mitt 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber på dyreklinikk, og kan bekrefte at de aller fleste klarer seg med en behandling...

Anonymkode: 10cd2...501

Men det kan koste opptil 5000kr

Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Dette er uansett et godt eksempel på hvor viktig det er å kjøpe fra en seriøs oppdretter.  Disse har forsikret kattungene og du kan overta forsikringen. Kjøper du fra andre, må du ha en liten bufferkonto fram til du har forsikringen i orden. 

Dette var ikke en oppretter, men det var privatperson. Selv om hun tilbyr levere katten tilbake, så vil jeg ha penger for bom og bensin (og vetrinærutgiften jeg måtte med katten), for jeg føler meg lurt. Så 1500+890+ (bom og bensin)

Skrevet

Fikk heller ikke kontrakt på katten. Ikke helseattest, vaksine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var ikke en oppretter, men det var privatperson. Selv om hun tilbyr levere katten tilbake, så vil jeg ha penger for bom og bensin (og vetrinærutgiften jeg måtte med katten), for jeg føler meg lurt. Så 1500+890+ (bom og bensin)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At du føler deg lurt betyr ikke at du har rett, ifølge kjøpsloven, til å få dekket utlegg du har hatt. Du fikk beskjed fra selger om at du kunne få full kjøpesum tilbake mot at du leverer katten mot at du returnerte katten. Selger har fulgt kjøpsloven. Du har ikke blitt lurt. Det er din oppgave å besiktige varen før kjøp. Her har du feilet. Du skulle hatt en bufferkonto tilgjengelig fram til du fikk ordnet forsikring på katten. 

Så hva vil du gjøre med saken nå som du har fått klar beskjed om at selger har fulgt kjøpsloven og du ikke kan kreve noe som helst? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men det kan koste opptil 5000kr

Å katten din KAN få en skade som koster 30.000 å behandle også. Sånn er det faktisk å ha dyr! Gi tilbake katten du. Høres ut som at det kan være best for alle parter, inkludert katten. 

Anonymkode: 50208...b23

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å så? Det var din egen skyld at du ikke spurte om å få kontrakt. Å det var DITT valg å ta imot en katt som ikke hadde fått helsesjekk og vaksine. Nå får du ta deg sammen altså. 

Anonymkode: 50208...b23

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå må du gi deg altså. Håper du er et troll.  

Selger var ikke forpliktet til å ta katten tilbake i det hele tatt. Jeg synes imidlertid du skal levere katten tilbake da den åpenbart ikke vil få det bra hos deg og ta de 1500 kr hun tilbyr. Det er ikke selgers skyld at du bodde et stykke unna, og kostnaden på 890 skal hun heller ikke være forpliktet til å betale fordi du i etterkant ønsker å heve kjøpet (som du ikke har rett til). Beklager altså, du virker ikke som en person som er reflekterende nok til å ta vare på et lite uskyldig dyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...