Gå til innhold

Kjøpslov på katt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg gå videre frem med kjøpslov på dyr? Har jeg rett på kreve pengene tilbake om katten har hatt midd i ørene før levering? 

Hvordan gjelder angrerett?

Anonymkode: 36612...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deg igjen.. det er et levende vesen. Be om å få pengene for behandlingen til katten og så legger du det bak deg. Du kan ikke mene at katten er ødelagt pga midd? Skal du levere tilbake ungen din hvis den får gulsott på sykehuset også?

Du må rulle inn snart.

Anonymkode: 8dd64...a22

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Deg igjen.. det er et levende vesen. Be om å få pengene for behandlingen til katten og så legger du det bak deg. Du kan ikke mene at katten er ødelagt pga midd? Skal du levere tilbake ungen din hvis den får gulsott på sykehuset også?

Du må rulle inn snart.

Hun vil ikke betale tilbake.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må rulle inn snart.

Jeg fikk den levert med øremidd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da drar du til dyrlegen, får medisiner, behandler den stakkars katten og går videre i livet.

• Liker 26
Skrevet

Det kommer vel ann på hvor fremtreden øtemidden var. 

Drøyt å be om refusjon om det ikke allerede var tegn til at katten hadde hatt det en stund. 

Anonymkode: c092e...812

• Liker 3
Skrevet

Dersom du ikke har skrevet en kontrakt med selger hvor det har fremkommet i kontrakten at katten selges helsesjekket, nødvendig behandlet og uten snyltere (frisk og uten plager), så har du nok ikke rett til å kreve noe for at katten din trenger øremiddbehandling.

Anonymkode: 9a935...be4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun vil ikke betale tilbake.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

tough luck, dyr blir syke. det var 500 kroner du måtte ut med? jeg hentet to katter på dyrebeskyttelsen som viste seg hadde lungesykdom. leverte jeg dem tilbake? krevde penger? nei, gitt, 12 år etter ligger de her hjemme på sofaen. 

sånn er det å ta på seg dyr!

• Liker 15
Skrevet
Me for life skrev (26 minutter siden):

Da drar du til dyrlegen, får medisiner, behandler den stakkars katten og går videre i livet.

Den er behandlet.

Skrevet

Du har ingen rettigheter på dette. 

Det er en katt.. LEVENDE VESEN.. Og du bryr deg om 500 usle kroner? Og nei, du får heller ikke kjøpssummen (1500kr) tilbake. 

Lever katten tilbake sånn den får funnet nye eiere som faktisk bryr seg mer om den enn småpenger. 

• Liker 13
Skrevet
Kenelz skrev (1 minutt siden):

Du har ingen rettigheter på dette. 

Det er en katt.. LEVENDE VESEN.. Og du bryr deg om 500 usle kroner? Og nei, du får heller ikke kjøpssummen (1500kr) tilbake. 

Lever katten tilbake sånn den får funnet nye eiere som faktisk bryr seg mer om den enn småpenger. 

Hvis jeg bruker en advokat kan jeg? Har bildebevis på meldinger at midden kom fra henne, også trenger jeg bare kvittering fra vetrinær. 

jeg har bare ikke kontrakten, men kjøpsloven gjelder vel? Eller forbruksloven? 

Skrevet

Kan ikke den såkalte advokaten din svare deg på dette? 

Anonymkode: b49ec...f18

• Liker 12
Skrevet

Men du, midd er smittsomt. Har katten din midd, har sannsynligvis hennes katt(er) også midd. Det må hun få sjekket opp i. Har du inntrykk av at hun tar dette på alvor?

Anonymkode: b49ec...f18

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis jeg bruker en advokat kan jeg? Har bildebevis på meldinger at midden kom fra henne, også trenger jeg bare kvittering fra vetrinær. 

Advokat for å få tilbake utlegget for veterinærbehandling?? 😳

• Liker 14
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du setter inn en advokat så er det ikke bare en tapt sak, men du taper store summer med penger.

Det kostet deg bare 500kr for behandling så hvorfor bruker du så mye tid på dette? 

Tror du at jeg «reklamerte» hunden min etter å ha kjøpt den og funnet ut at hun hadde mye lopper? Eller da det var hofte feil pga genene og jeg brukte 60.000kr for å operere hun? Svaret er NEI. 

• Liker 5
Skrevet

Herregud.... Om dette ikke er en trolletråd er jeg oppriktig bekymret for hvordan denne katten kommer til å få det hos deg.

Ja, det er kjøpsloven som gjelder ved kjøp/salg mellom privatpersoner. Men ingen av lovens vilkår om prisavslag/ heving mv er oppfylt da øremidd er en BAGATELL. Dyr vil av og til ha småplager. Du er som eier ansvarlig for å ordne opp i slike ting. Det er ikke uventet at det kan være slikt småtteri som dette. Forsikre dyret ditt ASAP om du synes 500 kr er en stor utgift.

Var en AB i den andre tråden som påstod vedkommende hadde en venninne eller noe som nylig hadde solgt en katt til en person for ca samme pris og med øremidd hvor kjøper truet med familieadvokat etc. Vedkommende hadde visstnok sagt at hen ikke hadde råd til bur når vedkommende hentet katten. Så mulig dette dessverre er sant og at det er en person som nå er dyreeier som aldri burde vært det ... Trist ...

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den er behandlet.

Så bra, da er det jo ikke noe mer å tenke på 👍

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan kan jeg gå videre frem med kjøpslov på dyr? Har jeg rett på kreve pengene tilbake om katten har hatt midd i ørene før levering? 

Hvordan gjelder angrerett?

Du har kjøpt deg en blandingskatt. Du kan prøve å kreve katten returnert med full kjøpesum tilbakebetalt, men utgiftene dine (kjøring til og fra selger) blir da mer enn behandling av øremidden. 

Hadde du kjøpt fra en oppdretter registrert i NRR, ville du fått hjelp til tvisten. Uansett ville en seriøs oppdretter tilbudt deg å ta katten tilbake og betalt deg tilbake kjøpesummen. Deretter ville oppdretteren behandlet alle kattene sine for øremidd. Og "din" katt ville blitt videresolgt til et bedre egnet hjem. 

Hvis du absolutt vil ha tilbake pengene du har lagt ut, får du heller prøve å selge katten videre. Til en høyere sum enn det du gav for den. 

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 2
Skrevet

Vil du ha katten i det heletatt?

Anonymkode: 17d99...7ba

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke råd til den ekstrautgiften på 500kr? Er det det som er problemet?

Anonymkode: 17d99...7ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...