Gå til innhold

Trene til å løpe ei mil, på under timen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

er det boen her som har gjort det, og som har et opplegg/evt. erfaring med hvor lang tid det tar? Lengste jeg har løpt nå er litt under 8 km, men ikke sørlig fort (51 min), og har nå som mål å greie å løpe ei mil på under en time. Men usikker på hvolket opplegg jeg skal kjøre for å trene på det, uten å ende opp med skader 😬 og når er det realistisk å få til, med 3-4 treninger i uka? 

Anonymkode: 328cc...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste du gjør er å få mye km på beina. Løp så ofte du har anledning, i rolig fart. Minst én av øktene i uka bør være intervalltrening. Her finner du mye på nettet. 4x4 eller spurtintervaller hvor du løper så fort du kan i ett minutt eller mer avløst av rolig jogg. Skal love deg at kondisen forbedres mye med intervaller.

Likevel så må du trene muskler, sener og ledd til å holde ut i lange distanser, og det gjør du ved å løpe mye og ofte, men rolig. 

Av egen erfaring så brukte jeg ca 5 mnd  på å klare å løpe en mil fra et utrent grunnlag, og så spisset jeg tidene gjennom intervaller. Perset på 46 min på milen etter ca et år med løping

Lykke til!

Anonymkode: 62740...c0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det viktigste du gjør er å få mye km på beina. Løp så ofte du har anledning, i rolig fart. Minst én av øktene i uka bør være intervalltrening. Her finner du mye på nettet. 4x4 eller spurtintervaller hvor du løper så fort du kan i ett minutt eller mer avløst av rolig jogg. Skal love deg at kondisen forbedres mye med intervaller.

Likevel så må du trene muskler, sener og ledd til å holde ut i lange distanser, og det gjør du ved å løpe mye og ofte, men rolig. 

Av egen erfaring så brukte jeg ca 5 mnd  på å klare å løpe en mil fra et utrent grunnlag, og så spisset jeg tidene gjennom intervaller. Perset på 46 min på milen etter ca et år med løping

Lykke til!

Tusen takk for svar!

ja, har endelig knekt koden med å finne et rolig nok tempo til å holde ut lenge i, så tenker i grunn å ha ei sånn langøkt i uka nå, ei intervall, og ei rolig litt mindre økt etterfulgt av styrke, pluss det blir gjerne en kortere fjelltur i uka også. Håper det vil gi resultat! 46 min på mila er kjempebra 🤩 Litt off topic, men har du blitt synlig mer trent ila denne tiden? Kanskje ikke vært et mål for deg med vektnedgang, men vil gjerne ned 6-7 kg her etter to tette svangerskap 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lykke til!

Ooog, hvilken fart løper du 4*4 i i begynnelsen? Ca?👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ooog, hvilken fart løper du 4*4 i i begynnelsen? Ca?👀

I begynnelsen så var farten rundt 6:00 (10 km/t) på 4x4. Det var raskt nok for meg som nybegynner. Ble raskere etter hvert, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat løpt min første mil for en uke siden.  Brukte 54min uten å presse meg selv ekstremt.  

Startet å løpe i sommer med C25K programmet. har hatt litt pause fra program, og bare løpt 3-5km  3 dager i uken.   Så startet jeg på dette programmet som ender opp med 10km.  Funket fint. tenkte ikke på hvor raskt jeg løp, bortsett fra på di aller korteste øktene.    https://www.halhigdon.com/training/10k-training/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 21.00):

I begynnelsen så var farten rundt 6:00 (10 km/t) på 4x4. Det var raskt nok for meg som nybegynner. Ble raskere etter hvert, da. 

Hei!

er det forskjellige fart innstillinger? Hva mener du med 6? Er ikke 6 =6 km/t? 

Anonymkode: 10e4a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

er det forskjellige fart innstillinger? Hva mener du med 6? Er ikke 6 =6 km/t? 

Anonymkode: 10e4a...01e

Kommer an på hvordan du måler fart. 6 min per kilometer er det samme som 10 km i timen. Klokken min måler min/km, men når jeg løper på tredemølle så blir farten målt i km/t.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 20.50):

Litt off topic, men har du blitt synlig mer trent ila denne tiden? Kanskje ikke vært et mål for deg med vektnedgang, men vil gjerne ned 6-7 kg her etter to tette svangerskap 😬

Så at jeg ikke svarte på denne, men ja, jeg har gått ned noen kilo etter at jeg begynte å løpe. Og har blitt mer definert, men kun i beina (og mage som forsvant etter vektnedgangen), For å bli mer all-round definert, og for å få muskler, så bør du trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For min del gikk det ganske fort. Jeg begynte som absolutt utrent og klarte ikke løpre mer enn et par kilometer uten å måtte gå. Utgangspunktet var så dårlig, så fremgangen ble rask. Er mann i trettiårene. Begynte å løpe ca tre ganger i uka og de første ukene nøyde jeg meg med ca tre kilometer. Jeg kjørte gradvis lengre og lengre løpeturer etterhvert som formen tillot det (også det psykiske er viktig, i starten er det vondt og fælt å løpe og den psykiske utholdenheten er lav, dette kommer seg fort).

Etter et par måneder med dette opplegget bestemte jeg meg for å prøve en mil -- dette virket vanskelig og tungt for meg før jeg prøvde. Første mil gikk på ganske nøyaktig en time. Etter å ha kommet i såpass grei form at jeg klarte en mil begynte jeg å også med intervaller en gang i uka (fire ganger én kilometer så fort jeg klarte) + masse gåturer i tillegg til løpingen. Fire måneder inn i løperkarrieren løp jeg ti km på 49 minutter. Jeg hadde jobbet en del for det.

Det som er viktig er å ikke overdrive, iallfall for min del. Jeg fikk fort en bursitt (betennelse) i knett som satte meg ut noen uker. Utover høsten har jeg vært en del plaget med så kalt runner's knee, og det ble til slutt så ille at jeg nå ikke har løpt på et par måneder.

Jeg har gått til fysioterapeut som sier at det er ok å løpe med moderate smerter -- det er greit at det gjør litt vondt underveis og etterpå, men hvis det fremdeles er vondt dagen etterpå så har du kjørt for hardt. Jeg har fått beskjed om at jeg trenger å styrke musklene i underkroppen -- hoftebøyerne, rumpa, lår osv., og har trent styrke jevnt siden april. Jeg har ikke merket noen bedring ennå. I stedet for å løpe trener jeg nå styrke hver dag og har blitt hektet på det i stedet, men håper å komme tilbake til løpingen snart også.

Når det gjelder vektnedgang, så var dette grunnen til at jeg begynte med løpingen. Jeg hadde lagt på meg en del i løpet av vinteren, og veide 95 kilo i april. Jeg var nede i 78 i september. Jeg har dog kombinert løpingen med ivrig styrketrening og ganske strengt kosthold (men med noen utskeielser her og der + øl i helga). Kontrollerer du matinntaket så går du ned i vekt uansett. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjellpellpotetskre skrev (9 timer siden):

Hei!

For min del gikk det ganske fort. Jeg begynte som absolutt utrent og klarte ikke løpre mer enn et par kilometer uten å måtte gå. Utgangspunktet var så dårlig, så fremgangen ble rask. Er mann i trettiårene. Begynte å løpe ca tre ganger i uka og de første ukene nøyde jeg meg med ca tre kilometer. Jeg kjørte gradvis lengre og lengre løpeturer etterhvert som formen tillot det (også det psykiske er viktig, i starten er det vondt og fælt å løpe og den psykiske utholdenheten er lav, dette kommer seg fort).

Etter et par måneder med dette opplegget bestemte jeg meg for å prøve en mil -- dette virket vanskelig og tungt for meg før jeg prøvde. Første mil gikk på ganske nøyaktig en time. Etter å ha kommet i såpass grei form at jeg klarte en mil begynte jeg å også med intervaller en gang i uka (fire ganger én kilometer så fort jeg klarte) + masse gåturer i tillegg til løpingen. Fire måneder inn i løperkarrieren løp jeg ti km på 49 minutter. Jeg hadde jobbet en del for det.

Det som er viktig er å ikke overdrive, iallfall for min del. Jeg fikk fort en bursitt (betennelse) i knett som satte meg ut noen uker. Utover høsten har jeg vært en del plaget med så kalt runner's knee, og det ble til slutt så ille at jeg nå ikke har løpt på et par måneder.

Jeg har gått til fysioterapeut som sier at det er ok å løpe med moderate smerter -- det er greit at det gjør litt vondt underveis og etterpå, men hvis det fremdeles er vondt dagen etterpå så har du kjørt for hardt. Jeg har fått beskjed om at jeg trenger å styrke musklene i underkroppen -- hoftebøyerne, rumpa, lår osv., og har trent styrke jevnt siden april. Jeg har ikke merket noen bedring ennå. I stedet for å løpe trener jeg nå styrke hver dag og har blitt hektet på det i stedet, men håper å komme tilbake til løpingen snart også.

Når det gjelder vektnedgang, så var dette grunnen til at jeg begynte med løpingen. Jeg hadde lagt på meg en del i løpet av vinteren, og veide 95 kilo i april. Jeg var nede i 78 i september. Jeg har dog kombinert løpingen med ivrig styrketrening og ganske strengt kosthold (men med noen utskeielser her og der + øl i helga). Kontrollerer du matinntaket så går du ned i vekt uansett. 😃

Tusen takk for svar! Så kjedelig at det ble skade på deg, er det jeg også er redd for med et kne som er operert to ganger etter fotballskader. Så skal definitivt legge inn styrke også, og prøve å ta det forsiktig 🙂 men veldig motiverende å lese resultatene dine! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så at jeg ikke svarte på denne, men ja, jeg har gått ned noen kilo etter at jeg begynte å løpe. Og har blitt mer definert, men kun i beina (og mage som forsvant etter vektnedgangen), For å bli mer all-round definert, og for å få muskler, så bør du trene styrke.

Takk for svar☺️ en god kombinasjon er nok det beste ja både mtp skadeforebygging, resultater og utseende 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda123 skrev (13 timer siden):

Har akkurat løpt min første mil for en uke siden.  Brukte 54min uten å presse meg selv ekstremt.  

Startet å løpe i sommer med C25K programmet. har hatt litt pause fra program, og bare løpt 3-5km  3 dager i uken.   Så startet jeg på dette programmet som ender opp med 10km.  Funket fint. tenkte ikke på hvor raskt jeg løp, bortsett fra på di aller korteste øktene.    https://www.halhigdon.com/training/10k-training/

Det er jo kjempebra!:-) Takk for tips, denne så ikke dum ut!:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen økter i sone 2 for å bygge motor, ukentlig rolig langtur, spesifikk styrketrening og ellers intervaller. Dette har hjulpet meg.

Løpte BDO-mila på 51:52 sist. 

Hilsen løper

Endret av Metalbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk mengde gradvis. Jeg løper på 38 minutter.

En lengre tur i sone 1 i uka, start med 1 time. Helt rolig snakketempo. 

En intervalløkt, gjerne 4x4, ikke for høy intensitet, det er en vanlig tabbe. 10-15 min oppvarming. Selv foretrekker jeg 4x10 eller 5x8 i terskeltempo men det er nok for mye allerede nå.

En sone 2-økt på 30-40 minutter.

Ellers er variasjon greit. Av og til motbakke, ikke nødvendigvis 4x4 på alle intervalløkter, selv kjører jeg aldri den, men kan sikkert være ok i starten. Man kan kjøre 10x2, 3x6, hva som helst. 

Anonymkode: 44344...993

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med de som sier du må begynne rolig. 10 km krever aerobisk kapasitet, og den trener du ikke med intervaller. 

Tren hovedsakelig rolig, minst 80% av øktene dine. Ha en langtur i uken, som du øker jevnt og trutt. Bygg den aerobiske basen din før du begynner med knallharde økter. Å øke antall km løpt er det viktigste. 

Anonymkode: 77d3c...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...