Gå til innhold

Ny data bygget - HDMI/USB problemer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Har bygget en ny datamaskin, og det viser seg at det siste problemet har vært USB/HDMI ingen av de portene bak funker. Hvordan løser jeg det? Har holdt på med det her i to dager nå og begynner å bli lei. Motherboard og alt annet funker som det skal. TV-skjermen funker for har brukt bærbar PC til å bruke den på. Har prøvd å koble HDMI i begge HDMI-kablene.

Vet at det kan være driver-problemer, men hvordan løser jeg det?

Motherboard er: motherboard b550 F

Anonymkode: cd6c7...1ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du installert chipset drivere og de andre driverne til hovedkortet?, hvilket hovedkort er det bortsett fra B550F?.

Anonymkode: 424a8...404

• Liker 1
Skrevet

Har du eget skjermkort og hvilken prosessor er det?.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du eget skjermkort og hvilken prosessor er det?.

Ja, det er Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC og AMD Ryzen 9 3900X Prosessor

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du installert chipset drivere og de andre driverne til hovedkortet?, hvilket hovedkort er det bortsett fra B550F?.

Nei, hvordan i alle dager får jeg til det når verken USB-portene ikke funker? Beklager misforstod spørsmålet.  ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI) hovedkort

Endret av Lasox
Skrevet

Du skriver at USB-ene ikke fungerer, men hovedkortet fungerer - mener du da USB-porter som er på kabinettet, og ikke de som er bak på hovedkortet, der du også har andre tilkoblinger som nettverkskort ol.?

Brukte du sikring mot statisk elektrisitet da du satte sammen komponentene? 

Er alle deler nye?

HDMI-tilkoblingen, er den "onboard" (på hovedkortet), eller er det dedikert/separat grafikkort?

Skal mye til før drivere sørger for at du overhodet ikke får skjermbilde, BIOS-meldinger ol. skal komme opp uansett. USB-ene kan være driverrelatert, men også det er sjelden vare i disse dager. Antar win10?

Anonymkode: 52578...ac5

Skrevet
Lasox skrev (1 minutt siden):

Ja, det er Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC og AMD Ryzen 9 3900X Prosessor

Nei, hvordan i alle dager får jeg til det når verken USB-portene ikke funker? Hva mente du med siste spørsmålet? Det er da bare 1 hovedkort som trengs til en datamaskin? 

Har du plugget HDMI kabelen inn på skjermkortet eller hovedkortet?, fungerer maskinen i det hele tatt?.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver at USB-ene ikke fungerer, men hovedkortet fungerer - mener du da USB-porter som er på kabinettet, og ikke de som er bak på hovedkortet, der du også har andre tilkoblinger som nettverkskort ol.?

Brukte du sikring mot statisk elektrisitet da du satte sammen komponentene? 

Er alle deler nye?

HDMI-tilkoblingen, er den "onboard" (på hovedkortet), eller er det dedikert/separat grafikkort?

Skal mye til før drivere sørger for at du overhodet ikke får skjermbilde, BIOS-meldinger ol. skal komme opp uansett. USB-ene kan være driverrelatert, men også det er sjelden vare i disse dager. Antar win10?

Det stemmer. Hovedkortet funker, USB-porter som er på kabinettet (baksiden( der hvor HDMI porten er.

Nei. Datamaskinen hadde aldri blitt slått på så tenkte ikke på det som et problem? Men var ekstremt forsiktig og alt utenom USB/HDMI-porten funker.

Alle delene er nye, ja. Utenom SSD, MEN! Den har blitt testet på gamle PC og den funker helt fint.

Ja, nei jeg vet! Men, her blir det altså "no signal" og ingen av USB portene funker eller HDMI ikke funker. Testet det raskt med datamus og tastatur men ingen reaksjon. Lest litt om drivere-problemer, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til. 

Endret av Lasox
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du plugget HDMI kabelen inn på skjermkortet eller hovedkortet?, fungerer maskinen i det hele tatt?.

Ja, alt funker utenom USB/HDMI. HDMI er koblet inn på skjermkortet.

Ikke til hovedkortet, nei.

Skrevet

Vet du hvilken versjon av BIOS det er?, nyeste for det kortet er 1401 og det har vært USB problemer med tidligere versjoner av BIOS.

Skrevet
1 minutt siden, Lasox said:

Det stemmer. Hovedkortet funker, USB-porter som er på kabinettet (baksiden( der hvor HDMI porten er.

Nei. Det gjorde jeg ikke, men var ekstremt forsiktig og alt utenom USB/HDMI-porten funker.

Alle delene er nye, ja. Utenom SSD, MEN! Den har blitt testet på gamle PC og den funker helt fint.

Ja, nei jeg vet! Men, her blir det altså "no signal" og ingen av USB portene funker eller HDMI ikke funker. Testet det raskt med datamus og tastatur men ingen reaksjon. 

Det kan jo være at du har fått en eller flere defekte deler, i og med verken USB eller HDMI på hovedkortet fungerer (det er hovedkortets porter du referer til når du sier baksiden på kabinettet).

Jeg ville forsøkt å koble fra/fjerne det som går an, altså koble fra SSD, ta ut skjermkortet og ev. andre ting, for å så starte maskinen med kun tastatur og HDMI - se om du da får skjermbilde.

Men jeg skulle likt å vite litt mer om hva som skjer - hvordan vet du at noe fungerer? 

Hva skjer om du kobler opp med HDMI-utgangen på hovedkortet, og ikke den på 1660-kortet?

Har du en PC-speaker koblet på, hvilke lyd gir den i så fall ved boot? Ulike former for lyd indikerer spesifikke feil (se manualen for mer info).

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du hvilken versjon av BIOS det er?, nyeste for det kortet er 1401 og det har vært USB problemer med tidligere versjoner av BIOS.

Nei, finner ingen informasjon om det i manualen. Så det vet jeg ikke. Muligens det er en tidligere versjon da siden det har samme problem? Fant de ut noen løsninger til det problemet?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan jo være at du har fått en eller flere defekte deler, i og med verken USB eller HDMI på hovedkortet fungerer (det er hovedkortets porter du referer til når du sier baksiden på kabinettet).

Jeg ville forsøkt å koble fra/fjerne det som går an, altså koble fra SSD, ta ut skjermkortet og ev. andre ting, for å så starte maskinen med kun tastatur og HDMI - se om du da får skjermbilde.

Men jeg skulle likt å vite litt mer om hva som skjer - hvordan vet du at noe fungerer? 

Hva skjer om du kobler opp med HDMI-utgangen på hovedkortet, og ikke den på 1660-kortet?

Har du en PC-speaker koblet på, hvilke lyd gir den i så fall ved boot? Ulike former for lyd indikerer spesifikke feil (se manualen for mer info).

Ja, mest sannsynligvis. Ja, altså for å se om jeg får i det minste "svart skjerm" i stedet for "no signal"? Men, nytter jo egentlig ikke da når det er USB/HDMi-porten som ikke funker? For da vil jo ikke TV-skjermen oppdage det uansett om jeg tar ut grafikk kortet.

Jeg vet jo det ikke, men alt starter opp og alt virker til å funke utenom tv-skjermen grunnet hdmi/usb porten.

Har prøvd å koble til hovedkortet, men same result.

Den gir ikke lyd fra seg. 

Takk til dere som prøver å hjelpe. :)

Endret av Lasox
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det vil ikke fungere siden det er en 9300X, den har ikke APU så det er kun utgangene på skjermkortet som virker.

Lasox skrev (5 minutter siden):

Nei, finner ingen informasjon om det i manualen. Så det vet jeg ikke. Muligens det er en tidligere versjon da siden det har samme problem? Fant de ut noen løsninger til det problemet?

Når du starter maskinen så trykker du på DEL mange ganger helt til du kommer inn i BIOS, det er flere måter å oppdatere BIOS på og det mest vanlige er å laste ned BIOS på en USB men det blir selvsagt vanskelig. Du kan bruke ASUS EZ Flash inne i BIOS til å oppdaterer via internet, da bør du koble maskinen til router med kabel.

https://edgeup.asus.com/2020/guide-update-your-asus-motherboards-bios-for-amd-ryzen-5000-series-processors/

Skrevet

Med forbehold om at det er boenhet ikke har fått med meg, hvordan vet du at hovedkortet fungerer hvis du aldri har fått skjermbilde?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siste oppdatering! Har nå endelig fått til lys foran kabinettet som jeg ikke ante eksisterte og nå jobber PC virkelig som den skal. Den var ekstremt stille tidligere. Så muligens det var noe med minnebrikka som forårsaket det, men problemet gjenstår forsatt med at TV-skjermen og nå er det også oransje farge ved siden 24-pin på motherboard.

Forslag?

Endret av Lasox
Skrevet
1 minutt siden, Lasox said:

Siste oppdatering! Har nå endelig fått til lys foran kabinettet som jeg ikke ante eksisterte og nå jobber PC virkelig som den skal, men problemet gjenstår forsatt med at TV-skjermen og nå er det også oransje farge ved siden 24-pin på motherboard.

Så bra, hva endret du? Antar at du ikke har noe annen skjerm du kan teste med, og at du har testet HDMI-kabelen allerede (du skrev vel at du har testet selve TV-en)?

Ingen tegn til liv i TV-en, selv om du bare prøver å komme deg inn i BIOS og venter litt for å se om TV-en reagerer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra, hva endret du? Antar at du ikke har noe annen skjerm du kan teste med, og at du har testet HDMI-kabelen allerede (du skrev vel at du har testet selve TV-en)?

Ingen tegn til liv i TV-en, selv om du bare prøver å komme deg inn i BIOS og venter litt for å se om TV-en reagerer?

Det var minnebrikka som jeg endret på sist. Det var to tidligere. Fjernet ene og vinglet litt på den andre for å få satt den ordentlig i. Har testet med bærbare også. Bare for å sjekke. Men, samme problem. Vil ikke oppdage stasjonære. Det er tegn til liv i TV. Den funker. Men, nei ikke noe annet tegn til at det er noe liv, nei. Kommer ikke til BIOS eller noe. 

Skrevet

Hvordan har du plassert minnebrikkene?, når du bruker dual channel på Asus kort så skal de monteres i de grønne sporene. Ikke ved siden av hverandre og alltid ett spor bortenfor prosessoren, altså spor B2 og A2.

placa-base-asus-rog-strix-b550-f-gaming-galeria1.thumb.jpg.298d4de5d413924f16d05e5fa6602840.jpg

Det står i manualen hva lysene betyr, her merket med nummer 18.

AsB550f.thumb.png.d6ad428d0ef20bf0f0a500593bfa7915.png

Skrevet
FryNor skrev (28 minutter siden):

Det vil ikke fungere siden det er en 9300X, den har ikke APU så det er kun utgangene på skjermkortet som virker.

Når du starter maskinen så trykker du på DEL mange ganger helt til du kommer inn i BIOS, det er flere måter å oppdatere BIOS på og det mest vanlige er å laste ned BIOS på en USB men det blir selvsagt vanskelig. Du kan bruke ASUS EZ Flash inne i BIOS til å oppdaterer via internet, da bør du koble maskinen til router med kabel.

https://edgeup.asus.com/2020/guide-update-your-asus-motherboards-bios-for-amd-ryzen-5000-series-processors/

FryNor skrev (30 minutter siden):

Ja, det var det jeg tenkte meg. Så har i en grunn bare hatt tilkoblet til HDMI på porten til skjermkortet. Så uavhengig av hvilket problem USB/hdmi tilgangen egentlig har. Så burde det ha funket. Skjermkortet funker og den er koblet til riktig slik jeg kan se det.

Som tidligere nevnt det å få trykket på "del" vil ikke gå så lenge USB porten ikke funker. That's the big problem. Utenom at jeg ikke får opp TV-skjermen.

Skrevet (endret)
FryNor skrev (3 minutter siden):

Hvordan har du plassert minnebrikkene?, når du bruker dual channel på Asus kort så skal de monteres i de grønne sporene. Ikke ved siden av hverandre og alltid ett spor bortenfor prosessoren, altså spor B2 og A2.

placa-base-asus-rog-strix-b550-f-gaming-galeria1.thumb.jpg.298d4de5d413924f16d05e5fa6602840.jpg

Det står i manualen hva lysene betyr, her merket med nummer 18.

AsB550f.thumb.png.d6ad428d0ef20bf0f0a500593bfa7915.png

Takk! Vel her i manualen som jeg har fått. Så skal den i tredje fra venstre til høyre som din viser til er rød. Det var da jeg fikk plugget i den at det ble liv i hele maskinen. Kan naturligvis prøve som din guide. GI meg to sec.

Endret av Lasox

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...