cattleya Skrevet 9. desember 2020 #41 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Joda, men det var ikke poenget. Synes det er synd at det bare er tørre og vonde kaker som liksom skal være jul. Anonymkode: 499b8...863 Det er vel fordi det var det de hadde råd til/tilgang til da disse kakene først ble laget. Om vi hadde startet på nytt i dag og skulle bestemt oss for 7 kaker i jula, så hadde vi neppe valgt disse. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #42 Skrevet 9. desember 2020 Jeg kan ikke si at jeg ikke liker noen julekaker for det er jo så mye forskjellig. Blir som å si at man ikke liker middag. Hjemmelagede pepperkaker synes jeg blir for tykke og jeg liker ikke pepperkakemenn. Liker heller ikke fattigmann og slikt. Men liker veldig godt pepper/ingefærnøtter, risboller og kokosmakroner. Anonymkode: e6863...278 2
Zienna Skrevet 9. desember 2020 #43 Skrevet 9. desember 2020 Verken jeg eller noen andre i min familie liker de typiske julekakene. Synes de er tørre og smaker av smør og sukker. Derfor har det aldri blitt bakt sånt i vårt hus heller. Men snille svigermor, syntes det ikke var som det skulle være. I alle år fram til hun døde kom hun til oss med bokser med krumkaker, fattigmann, makroner osv. Jeg prøvde å si at det ikke var nødvendig, men i hennes øyne var det stusselig at vi ikke hadde julekaker på fat når vi fikk besøk av gjester i jula. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #44 Skrevet 10. desember 2020 Jeg får som regel litt julekaker fra en eldre tante (berlinerkranser, krumkaker og kransekakestenger). De går ned på høykant som tilbehør til is 😄 Hvis du vil servere noe annet som er "litt julete" kan jeg anbefale å lage ostekake med pepperkakebunn og gelèlokk av gløgg og gelatinplater ❤️ Anonymkode: c9fc0...855 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #45 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 20.08): Jeg synes faktisk at alt av julekaker smaker vondt. Tørt og jævlig. Det værste er selve julekaka, den med rosiner og sukat. Vil heller spise bløtkake, sjokoladekake, napoleonskake osv... Flere som er enige? Anonymkode: 499b8...863 Veldig enig! Julekake er virkelig grusomt. Ellers er jeg lite enig, jeg liker ikke kaker generelt. Deigen til forskjellige kaker derimot, nam! Gjærbakst og sjokoladekakedeig er jo himmels! Muffins og vaffelrøre også, mye bedre enn det ferdige produktet
every woman Skrevet 10. desember 2020 #46 Skrevet 10. desember 2020 Julekake/julebrød liker jeg, men uten sukat, takk. Ellers er det mye tørt og kjedelig blant julekakene, ja. Var det bare meg, så ble det ikke mange slagene. Men det er ikke bare meg. Og, den ene liker ditt, den andre liker datt, den tredje noe annet også videre. Og alle MÅ bare ha disse kakene for at det skal bli jul. Julekaker er kanskje like mye tradisjon og stemning som smak. Så da blir det bare å brette opp ermene for den som baker. Det er greit, det er jo kun en gang i året.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #47 Skrevet 11. desember 2020 Så rart at det er så mange som ikke liker julekake! Det er jo bare en stor bolle, og liker ikke de fleste boller? Både småkaker og julekake er det vel bare å la være å bake? Blir dere servert dette hos famlie eller venner er det mulig å si nei takk, og det er jo som regel alternativer, sjokolade og sånt også. Anonymkode: 63ebd...4c2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #48 Skrevet 12. desember 2020 Det er i hvert fall lett å se hva gjestene foretrekker når jeg setter frem en eller annen kake jeg har laget, og det obligatoriske fatet med småkakene. Kaken minker raskt, mens småkakene ofte ligger igjen (og de er ikke vonde). Jeg lager derfor mer av sjokoladekake, Kvæfjordkake og lignende, alle liker det bedre enn "de syv slagene". Anonymkode: 224c9...1ed
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #49 Skrevet 12. desember 2020 Jeg er heller ikke så glad i julekaker, men det er ikke noe problem å stappe i seg et par for å være hyggelig Anonymkode: 6aa8d...f93
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #50 Skrevet 12. desember 2020 Jeg synes det er rart å ikke like noen julekaker. Jeg baker flere ulike kakesorter hvert år til de eldre i familien som ikke klarer å bake lenger selv, og absolutt alle vil ha krumkaker og kransekakestenger. Det er også de eneste kakeslagene som serveres her i huset, og de går ned på høykant. Anonymkode: 42942...abf 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #51 Skrevet 12. desember 2020 Det er utrolig mange som maser om at de ikke liker julekaker/julebakst for det er så tørt og kjedelig, men de liker cookies og sjokoladekjeks... Så Tydligvis, kaller man julekakene for noe annet, så går de ned på høykant 😅 Ellers må jeg si at det er mange som ikke kan bake. Har man f.eks. ikke rørtsmør og sukker hvitt så sukkerkornene er løst opp, så får man feil konsistens og smak på kakene. Anonymkode: 10b06...67b 1
solmåneogstjerner Skrevet 12. desember 2020 #52 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er rart å ikke like noen julekaker. Jeg baker flere ulike kakesorter hvert år til de eldre i familien som ikke klarer å bake lenger selv, og absolutt alle vil ha krumkaker og kransekakestenger. Det er også de eneste kakeslagene som serveres her i huset, og de går ned på høykant. Anonymkode: 42942...abf De som er så gamle at de ikke klarer å bake lenger, er vel sannsynligvis ikke de samme som svarer her på kvinneguiden heller... 😉 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er utrolig mange som maser om at de ikke liker julekaker/julebakst for det er så tørt og kjedelig, men de liker cookies og sjokoladekjeks... Så Tydligvis, kaller man julekakene for noe annet, så går de ned på høykant 😅 Ellers må jeg si at det er mange som ikke kan bake. Har man f.eks. ikke rørtsmør og sukker hvitt så sukkerkornene er løst opp, så får man feil konsistens og smak på kakene. Anonymkode: 10b06...67b Det gjelder sikkert noen. Men jeg liker heller ikke noen former for kjeks, cookies osv bortsett fra tynne saltkjeks til store mengder ost 😊 kan ta et lite stykke av noen myke kaker, som gulrotkake og sjokoladekake. Og det er jo godt på en måte. Men spiser det bare av høflighet. Vil mye heller spise noe som ikke er søtt. Potetgull, nøtter, spekemat f eks. Vi baker pepperkaker her, men jeg spiser ikke annet en et par knøttsmå, og kun fordi barna maser på meg om det 😂 Men jeg synes at de i de minste blir bedre om man lager dem tykke, og steker dem bare omtrent halve tiden. Da blir de myke og deigete, og da klarer jeg å trykke nedpå et par stykker for syns skyld... Forskjellig smak 😊 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #53 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 12.34): Så rart at det er så mange som ikke liker julekake! Det er jo bare en stor bolle, og liker ikke de fleste boller? Både småkaker og julekake er det vel bare å la være å bake? Blir dere servert dette hos famlie eller venner er det mulig å si nei takk, og det er jo som regel alternativer, sjokolade og sånt også. Anonymkode: 63ebd...4c2 Jeg direkte hater alt som har med kake, bolle, vafler, sveler, brød osv å gjøre😅 ikke liker jeg sjokolade og sånt heller. De fleste liker sikkert det, men fins alltid oss rare også. Anonymkode: cf22c...fa7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #54 Skrevet 12. desember 2020 Tradisjonelle julekaker spiser jeg ikke. Men nå baker jo veldig mange "moderne" julekaker. Utrolig mange lager gule bomber hver kul, og de elsker jeg! Nam! Cookies synes jeg også er super godt! Om de er myke vel og merke Har en venninne som lager konfektkake, som hun fryser i bitte små biter. En annen lager krydderkake med sjokoladeglasur. I de tilfellene sier jeg absolutt ikke nei takk til (jule)kake! Sukat klarer jeg ikke, og heller ikke glad i rosiner, men hvetekake synes jeg er helt greit. Anonymkode: ea5ef...238
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #55 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 20.37): Er ikke så glad i pepperkaker 😝 Anonymkode: d4e33...240 Endelig en til 👍 Da er vi to! Anonymkode: ed634...523 1
carmen81 Skrevet 15. desember 2020 #56 Skrevet 15. desember 2020 Er ikke helt på julekaker, så lager heller konfekt og kaker som suksessterte ol. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #57 Skrevet 15. desember 2020 Jeg liker ingen småkaker fordi det bare smaker mel, liker ikke bløtkake heller fordi det bare smaker kremfølte. Skal jeg ha noe søtt så må det være ren sjokolade. Spiser for smaks skyld, da. Orker ikke kakepresset. Anonymkode: c5eda...df7
Ludovica- Skrevet 15. desember 2020 #58 Skrevet 15. desember 2020 Jeg er i kategorien som betegnes som "kresen og vanskelig", men jeg liker faktisk julekake med rosiner OG sukat 😅 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #59 Skrevet 15. desember 2020 Bake gidder jeg ikke, de typiske 7 sortene kan man kjøpe hvis man absolutt må ha dem. Her blir det marsipankake i julen. Mye bedre enn tørre julekaker. Anonymkode: 30abc...367
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #60 Skrevet 15. desember 2020 Faren min lager en fantastisk julekake, uten rosin og sukat, så klart, og den er ikke tørr. Det er jo ganske likt boller egentlig. Så finnes det jo gode kaker og kjeks jeg regner som julekaker. Mor monsen, hvite kakemenn, pekkerkake"kake"(myk pepperkake), havreflarn, kransekakestenger, risboller, kaker med safran, noen oppskrifter på pepperkaker er gode, så kan man jo lage karameller, konfekt, marsipanfigurer og sånt. Anonymkode: 3a51f...07f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå