AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Del Skrevet 8. desember 2020 Jeg er IKKE din typiske nevrotiske "alt skal være økologisk og parabenfritt"-type, og har for vane å stole på myndighetene og bruke de produktene jeg synes virker bra/fine. Men i dag leste jeg en artikkel om at det var funnet store mengder asbest i sminke i USA, noe vi alle kan være enige om at ikke er bra. Det er dårlig regulert, og vanskelig for sminkeprodusentene å vite om det har sneket seg asbest inn i produktene før de blir testet, noe de for øvrig sjelden blir. Flere av forskerne i artiklene jeg leser oppfordrer til å unngå talk i så stor grad som mulig, da vi ikke kan være sikre på om det inneholder asbest. Talk kan markedsføres som: Talc Talcum Talcum powder Cosmetic talc Magnesium silicate Jeg ser også at disse merkene er uten talk: Pacifica Shea Moisture Smashbox Honest Beauty Affordable Mineral Makeup Everyday Minerals Ecco Bella Juice Beauty Jeg er ingen hysteriker, og ønsker ikke å kaste halve (hele?) sminkepungen min uten skjellig grunn. Jeg er først og fremst ute etter mer informasjon, men finner lite om sminke i Norge. Har noen av dere peiling på dette, eller gode kilder? Om asbest i barnesminke og øyenskygge: Cancer-causing asbestos found in eye shadow, kids' makeup products - Insider Om babypudderet til Johnson & Johnson: Babypudder trekkes fra markedet etter tusenvis av kreft-søksmål (tv2.no) Anonymkode: c1107...4f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Del Skrevet 8. desember 2020 Har du kilde? :) Jeg var klar over at å puste inn talkum ikke er anbefalt - men det finnes vel retningslinjer i EU/Norge på dette? Anonymkode: 91754...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Del Skrevet 8. desember 2020 Hm... i USA er det å bruke Asbest fullt lovlig i motsetning til Norge. men våre myndigheter tester jo i ny og ne sminke etc. det er også viktig å ikke kjøpe greier fra eBay o.l babypuddere er ganske kjent fra akkurat den produsenten og har siden 90 tallet hadde rykte på seg om kreft. Anonymkode: d6817...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Del Skrevet 8. desember 2020 Jeg bruker forøvrig Jane Iredale, det er uten talkum :) Anonymkode: 91754...afc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du kilde? Jeg var klar over at å puste inn talkum ikke er anbefalt - men det finnes vel retningslinjer i EU/Norge på dette? Anonymkode: 91754...afc Jeg søker kilder, hehe Det er en del på amerikanske sider, men jeg vil vite hvor gjeldende dette er i Norge. Fant egentlig bare dette på norske sider: Er talkum kreftfremkallende? (kosmetikklaboratoriet.no) Og konklusjonen er egentlig at de mener det ikke er noen stor fare, og at det, akkurat som med rødt kjøtt, handler om mengde. Anonymkode: c1107...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #6 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hm... i USA er det å bruke Asbest fullt lovlig i motsetning til Norge. men våre myndigheter tester jo i ny og ne sminke etc. det er også viktig å ikke kjøpe greier fra eBay o.l babypuddere er ganske kjent fra akkurat den produsenten og har siden 90 tallet hadde rykte på seg om kreft. Anonymkode: d6817...19e Ja, det kan nok stemme, og er jo et viktig poeng. Anonymkode: c1107...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #7 Del Skrevet 8. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du kilde? Jeg var klar over at å puste inn talkum ikke er anbefalt - men det finnes vel retningslinjer i EU/Norge på dette? Anonymkode: 91754...afc Det finnes retningslinjer, men det er mye giftstoffer i mat og andre produkter fordi om. Det er ikke slik at alt blir testet konstant når det kommer over grensene Så skal det sies at selv om der er retningslinjer, så har vi ikke alltid nok forskning som forteller oss hvor mye vi tåler. Om det er øvre grenser på 1 g stoff og det viser seg om 10 år at vi kun tåler 0.5 g, så er det jo et problem selv om vi har retningslinjer. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/mat-og-drikke/2018/11/24/195477937/eu-slar-alarm-om-miljogift-i-mat-se-hvilke-matvarer-som-inneholder-mest-skadelige-stoffer Anonymkode: f06ec...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 9. desember 2020 #8 Del Skrevet 9. desember 2020 Det er et TV program på NRK tror jeg det var hvor de tok opp dette. Problemet er at gruvene hvor de tar ut talcum er asbest I hvilket gjør at det er asbest i talcumet, og kosmetikk produsentene kjøper talcum fra gruvene og tar det for god fisk at testene de utfører er gode nok. Men så er det bevist at de slett ikke er gode nok til å finne asbest. Tror enkelte stater er igang med å prøve å få det regulert bedre, og å forby flere stoffer i kosmetikk på lik linje som EU. Er litt nifst ja. De fleste selskaper kutter ut gruver hvor det er funnet asbest pga det store søksmålet mot Johnsen and Johnsen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Del Skrevet 9. desember 2020 Blingblingtahei skrev (5 timer siden): Det er et TV program på NRK tror jeg det var hvor de tok opp dette. Problemet er at gruvene hvor de tar ut talcum er asbest I hvilket gjør at det er asbest i talcumet, og kosmetikk produsentene kjøper talcum fra gruvene og tar det for god fisk at testene de utfører er gode nok. Men så er det bevist at de slett ikke er gode nok til å finne asbest. Tror enkelte stater er igang med å prøve å få det regulert bedre, og å forby flere stoffer i kosmetikk på lik linje som EU. Er litt nifst ja. De fleste selskaper kutter ut gruver hvor det er funnet asbest pga det store søksmålet mot Johnsen and Johnsen.. Ja, stemmer. Men bør vi forholde oss annerledes til sminka vi kjøper? Tenker spesielt på settingpudder som jo nesten bare er talk. Anonymkode: c1107...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 9. desember 2020 #10 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, stemmer. Men bør vi forholde oss annerledes til sminka vi kjøper? Tenker spesielt på settingpudder som jo nesten bare er talk. Anonymkode: c1107...4f9 Jeg tenker at når det er så få firma som selv tester talkumen de kjøper for asbest så er det greit å unngå det om man kan? Hvertfall fram til det er regulert godt nok med gode nok tester fra de gruvene som brukes. Hver og en må jo ta sin egen avgjørelse, men tenker at hvis konsumere blir mer bevisst på hva de kjøper og er klar på hvorfor det unngås, så blir produsentene tvunget til å gjøre det tiltakene som bør gjøres for å holde produktet på markede. Mister de kunder har de ikke noe valg på en måte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Del Skrevet 9. desember 2020 Er dette samme talkumet som generasjoner har brukt på babyer etter bad? Anonymkode: 36fb2...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 9. desember 2020 #12 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette samme talkumet som generasjoner har brukt på babyer etter bad? Anonymkode: 36fb2...d95 Ja, det er et av firmaene som har blitt massesaksøkt pga funn av asbest og som folk mener de har fått kreft av.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #13 Del Skrevet 24. februar 2023 Her er en YouTube-videoer som forklarer litt hva som har skjedd og hvorfor talkum er farlig Anonymkode: fae95...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå