Gå til innhold

Eggløsning og vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi holder på å utredes for ufrivillig barnløshet, og jeg har fått vite at det sannsynligvis er uregelmessig mens hos meg som er problemet. Legen på sykehuset sier at for å få medisinen som kan trigge eggløsning så må jeg gå ned 3kg.

Hvor firkantet er man på dette? Synes det er sykt at det er så firkantet. Har venninner som er sikkert 10-15kg mer enn meg som har klart å bli gravid og alt har gått fint. Sykt urettferdig. 

Er det mulig å gå privat «bare» for å få denne medisinen? Eller må en utredes på nytt? Takknemlig for alle svar. 

Anonymkode: 4bd75...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går privat. Kunne fint ha gått ned noen kilo. Men legen hadde ikke det som noe krav for meg. Er selvfølgelig mye rundt det her, men svar på spørsmålet ditt, så var det ihvertfall sånn for meg. En enkel utredning, og ble satt på femar/letrozol. Kan virke positivt på eggløsning med vektnedgang. Har du veldig høy bmi? Er det derfor de mener du må ned i vekt?

Anonymkode: bed38...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig, men min gynekolog (privat) har aldri nevnt vekten min til meg en gang. Jeg har uregelmessige sykluser, og går på medisiner for å holde det i sjakk. Har klart å bli gravid flere ganger, så overvekt har ikke vært til hindring sånn sett. Syns det var veldig spesielt å be deg gå ned 3 kg... og så den lille vekten liksom? 

Jeg er sikker på at dersom du ringer en privat gynekolog, forteller om deg selv og syklusen din så er det ingen problem å f.eks på letrozol - EL-fremkallende medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt, er overvektig selv. Jeg fikk medisinen likevel, men med råd om å gå ned i vekt da vekttap på bare 5-10 kg kunne øke sjansene. Har ikke blitt gravid fram til nå på medisinen, og nå tror gynekolog at ikke bare pcos er grunnen min, men at jeg veier for mye(bmi på 31). Angrer på at jeg ikke bare prøvde å gå ned i vekt med en gang, istedenfor å utsette meg for alt mulig. Du kan alltids gå privat og få medisiner der, for jeg forstår godt at du vil komme i gang, jeg hadde gjort det samme. 

Anonymkode: b15bf...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om vekttap er fordi det har vist at kan øke sjansen for å bli gravid. Så selv om mn ikke oppnår normalvekt så vil et slikt vekttap kunne hjelpe. Derfor de gir dette rådet, ikke for å fornærme eller være vanskleig ☺️☺️

Anonymkode: 60f1a...332

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept på letrozol med BMI 37, med forbehold om at jeg ikke skulle gå opp og helst noe ned i vekt. Gikk ned til ca. 34 og begynte på letrozol, ble gravid etter to runder. Har PCOS.

Anonymkode: c1397...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Amatariel said:

Jeg er overvektig, men min gynekolog (privat) har aldri nevnt vekten min til meg en gang. Jeg har uregelmessige sykluser, og går på medisiner for å holde det i sjakk. Har klart å bli gravid flere ganger, så overvekt har ikke vært til hindring sånn sett. Syns det var veldig spesielt å be deg gå ned 3 kg... og så den lille vekten liksom? 

Jeg er sikker på at dersom du ringer en privat gynekolog, forteller om deg selv og syklusen din så er det ingen problem å f.eks på letrozol - EL-fremkallende medisin.

Hvor overvektig snakker man om i denne sammenhengen egentlig? Er man overvektig om man har to kg for mye? Eller er det langt over de sikter til?

Anonymkode: 3dd6b...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor overvektig snakker man om i denne sammenhengen egentlig? Er man overvektig om man har to kg for mye? Eller er det langt over de sikter til?

Anonymkode: 3dd6b...279

Når jeg tenker overvektig, så tenker jeg såpass mye at om man går ned 3 kg så er man egentlig fortsatt overvektig. Mulig jeg formulerte meg feil. Selv veier jeg 25 kg for mye ift. idealvekt, så en nedgang på 3 kg forandrer ikke min status som overvektig. Men la oss si at noen som veier 68 kg får beskjed om å gå ned 3 kg fordi det er bedre å veie 65 kg... Da tenker jeg ikke den personen på 68 kg som overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...