AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #61 Del Skrevet 7. desember 2020 Da har jeg lest bacheloroppgaven og jeg syntes det var interessant lesning. Et par ting jeg vil kommentere: - Utfra det jeg har lest og hørt fra forskning på hunders evne til å oppta næring fra stivelse så er det sant at den er høyere enn hos ulven. Det er likevel begrenset hvor mye hunden klarer å ta opp (det varierer utfra stivelseskilde, men ca 30& på ulike typer korn). - Hygiene, smitte og ernæringskunnskaper er svært viktig når man driver med råfôr. Men det er ikke argumenter i seg selv for at råfôr, gjort riktig, ikke er bra for hunden. - Ang. tenner så har jeg pratet med en veterinær som har spesialkompentanse innen tannhelse. Hun sier at tørrfôr i seg selv ikke har god nok egenskap til å holde tennene reine (hun anbefaler heller ikke rå bein pga faren for skade på tennene). De fleste veterninærer anbefaler daglig tannpuss som det beste for å holde tennene rene, uavhengig av hva slags fôr hunden får. Ellers synes jeg det var interessant å lese om at næringsinnholdet i tamdyr som får kraftfôr er annerledes enn hos vilt, noe som jo egentlig er temmelig logisk. Men det vil jo gjelde både råfôr og tørrfôr da det er få typer som har vilt som proteinkilde (selv om det finnes noen). Uansett hva man velger så er det ingen tvil om at det er stor kvalitetsforskjell på de ulike tørrfôrmerkene, og jeg vil på generelt grunnlag anbefale alle å lese bakpå ingredienslisten. Da med fokus på følgende: - Ingredienslisten er den samme som på menneskemat, listet etter størrelse. Dvs at den ingrediensen det er mest av, kommer først. Sjekk da at du har et fôr hvor kjøtt kommer først. - Kjøtt er ikke bare kjøtt. Hvis det står "animal biproducts" og tilsvarende, så kan det bety nebb, fjær og brusk. Hunder kan vanskelig oppta næring fra dette, dvs at antall prosent med kjøtt som står på posen trenger ikke bety antall prosent kjøtt hunden klarer å oppta. - Sjekk prosentandelen på Aske, da det ikke har noe næring. Jo høyere nivå med aske, jo mindre næring i produktet. - Vil også anbefale tørrfôr hvor det står spesifisert på hvilken proteinkilde det er (kylling, and, svin osv). - For renest mulig tørrfôr, gå for de som har kortest ingrediensliste og èn proteinkilde. Anonymkode: b18b8...1cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. desember 2020 #62 Del Skrevet 7. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Da har jeg lest bacheloroppgaven og jeg syntes det var interessant lesning. Et par ting jeg vil kommentere: - Utfra det jeg har lest og hørt fra forskning på hunders evne til å oppta næring fra stivelse så er det sant at den er høyere enn hos ulven. Det er likevel begrenset hvor mye hunden klarer å ta opp (det varierer utfra stivelseskilde, men ca 30& på ulike typer korn). - Hygiene, smitte og ernæringskunnskaper er svært viktig når man driver med råfôr. Men det er ikke argumenter i seg selv for at råfôr, gjort riktig, ikke er bra for hunden. - Ang. tenner så har jeg pratet med en veterinær som har spesialkompentanse innen tannhelse. Hun sier at tørrfôr i seg selv ikke har god nok egenskap til å holde tennene reine (hun anbefaler heller ikke rå bein pga faren for skade på tennene). De fleste veterninærer anbefaler daglig tannpuss som det beste for å holde tennene rene, uavhengig av hva slags fôr hunden får. Ellers synes jeg det var interessant å lese om at næringsinnholdet i tamdyr som får kraftfôr er annerledes enn hos vilt, noe som jo egentlig er temmelig logisk. Men det vil jo gjelde både råfôr og tørrfôr da det er få typer som har vilt som proteinkilde (selv om det finnes noen). Uansett hva man velger så er det ingen tvil om at det er stor kvalitetsforskjell på de ulike tørrfôrmerkene, og jeg vil på generelt grunnlag anbefale alle å lese bakpå ingredienslisten. Da med fokus på følgende: - Ingredienslisten er den samme som på menneskemat, listet etter størrelse. Dvs at den ingrediensen det er mest av, kommer først. Sjekk da at du har et fôr hvor kjøtt kommer først. - Kjøtt er ikke bare kjøtt. Hvis det står "animal biproducts" og tilsvarende, så kan det bety nebb, fjær og brusk. Hunder kan vanskelig oppta næring fra dette, dvs at antall prosent med kjøtt som står på posen trenger ikke bety antall prosent kjøtt hunden klarer å oppta. - Sjekk prosentandelen på Aske, da det ikke har noe næring. Jo høyere nivå med aske, jo mindre næring i produktet. - Vil også anbefale tørrfôr hvor det står spesifisert på hvilken proteinkilde det er (kylling, and, svin osv). - For renest mulig tørrfôr, gå for de som har kortest ingrediensliste og èn proteinkilde. Anonymkode: b18b8...1cc Den kom som anonym, dette var meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #63 Del Skrevet 7. desember 2020 Myrmica skrev (8 minutter siden): TS får mange varierende svar her, alt fra hva folk gir til egen hund, til debatt rundt tørrfôr vs råfôring. Naturlig nok. Men ingen svar på hovedspørsmålet. Og det skjønner jeg godt, for spørsmålet lar seg i grunn ikke besvare. Man kunne like gjerne spurt "Hva er det absolutt beste vi mennesker kan få av mat?". Det burde vi jo kunne svaret på, vi er jo mennesker! Men nei, du vil få nesten like mange svar som det er deltagere i tråden, og hovedkonklusjonen blir nok at det kommer helt an på individet. Da er det nærliggende å tro at det samme gjelder for hunder. Det finnes ikke én rett eller én blanding som er optimal for alle. Det kommer helt an på hunden, og man må nesten prøve seg fram selv. For mennesker så er det klart at ren mat fra bunnen av er bedre enn halvfabrikater. Ergo må rene råvarer være bedre enn tørrfor for en hund. Om jeg skulle matet hunden min med rent kjøtt, som jeg antar må være det beste, er jeg derfor nysgjerrig på hva mer den evt må ha av rene varer. Tørrfor er tross alt prosessert mat. Anonymkode: 9392f...57b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #64 Del Skrevet 7. desember 2020 Tabris skrev (4 timer siden): Ei jeg kjenner hadde en hund med allergi som tålte en bestemt type tørrfôr med laks. Hunden ble dårlig om den fikk ren laks. Hvordan dårlig da? Mange hunder kan kaste opp om man går over til råforing, det skjedde både med hund og katt hos meg. Og oppdrettslaks er uansett ikke bra, jeg gir det aldri til dyra mine. Har også som trådstarteren vanskelig for å tro at ikke rått kjøtt + pluss varierende mengde frukt/grønnsaker er det beste for alle hunder og katter. Jeg måtte nesten erfart det med mitt eget dyr for å tro at tørrfor skulle være bedre. Da jeg overtok min første omplasseringshund klødde hun av alt tørrforet jeg prøvde på henne, men kløingen gikk bort når jeg gikk over til min egen foring som består av rått kjøtt, fisk, kjøttbein rått egg, frukt og bær, grønnsaker og bladgrønnsaker. Har forresten hatt en svært dårlig opplevelse med Vom og hundemat, eller det som bare heter VOM nå. KJøpte en stor sekk med det jeg trodde var kvalitetsfor, og kjøttet var knall rosa, luktet ille og kattene mine nektet å spise det. Kattene mine er ellers vant til det meste av kjøtt. Har også hørt at hunder har klødd på potene av for av merket VOM. Jeg kjøpte det aldri igjen, opplever Provit sitt kjøtt som renere. Ellers dumpster-diver jeg altså mye. Fant en gang et lass med rå, frosne rypebryst som hadde ligget for lenge i frysen. De var helt fine og jøsses for en gourmemat til kattene 😄 Anonymkode: eea42...9e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #65 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For mennesker så er det klart at ren mat fra bunnen av er bedre enn halvfabrikater. Ergo må rene råvarer være bedre enn tørrfor for en hund. Om jeg skulle matet hunden min med rent kjøtt, som jeg antar må være det beste, er jeg derfor nysgjerrig på hva mer den evt må ha av rene varer. Tørrfor er tross alt prosessert mat. Anonymkode: 9392f...57b Her er en god begynnerguide, jeg så på dette da jeg begynte med det. Det var henne som hjalp meg med kløingen på den ene hunden min: http://www.dyrealternativen.com/42518673 Anonymkode: eea42...9e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 7. desember 2020 #66 Del Skrevet 7. desember 2020 Tror det er like mange forskjellige meninger ang for som det er hundeeiere. Jeg vet bare at for meg er det logiske å gi rått og minimalt prosessert, jeg mener at verken hunder eller mennesker er laget for å spise tørr og veldig prosessert mat. Om man ikke kjøper et råfor som er tilsatt vitaminer(vom og hundemat, provit, rawfor norge) er det viktig å sette seg inn i hva hunden trenger for et balansert kosthold. Min spiser hele mindre byttedyr som høner og kaniner, og på større dyr prøver jeg å fore fra hele dyret - bein, brusk, innmat, fett osv. Forer I hovedsak etter prey modellen. Hadde jeg hatt uendelig med penger hadde jeg foret enda mere viltkjøtt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #67 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da har jeg lest bacheloroppgaven og jeg syntes det var interessant lesning. Et par ting jeg vil kommentere: - Utfra det jeg har lest og hørt fra forskning på hunders evne til å oppta næring fra stivelse så er det sant at den er høyere enn hos ulven. Det er likevel begrenset hvor mye hunden klarer å ta opp (det varierer utfra stivelseskilde, men ca 30& på ulike typer korn). - Hygiene, smitte og ernæringskunnskaper er svært viktig når man driver med råfôr. Men det er ikke argumenter i seg selv for at råfôr, gjort riktig, ikke er bra for hunden. - Ang. tenner så har jeg pratet med en veterinær som har spesialkompentanse innen tannhelse. Hun sier at tørrfôr i seg selv ikke har god nok egenskap til å holde tennene reine (hun anbefaler heller ikke rå bein pga faren for skade på tennene). De fleste veterninærer anbefaler daglig tannpuss som det beste for å holde tennene rene, uavhengig av hva slags fôr hunden får. Ellers synes jeg det var interessant å lese om at næringsinnholdet i tamdyr som får kraftfôr er annerledes enn hos vilt, noe som jo egentlig er temmelig logisk. Men det vil jo gjelde både råfôr og tørrfôr da det er få typer som har vilt som proteinkilde (selv om det finnes noen). Uansett hva man velger så er det ingen tvil om at det er stor kvalitetsforskjell på de ulike tørrfôrmerkene, og jeg vil på generelt grunnlag anbefale alle å lese bakpå ingredienslisten. Da med fokus på følgende: - Ingredienslisten er den samme som på menneskemat, listet etter størrelse. Dvs at den ingrediensen det er mest av, kommer først. Sjekk da at du har et fôr hvor kjøtt kommer først. - Kjøtt er ikke bare kjøtt. Hvis det står "animal biproducts" og tilsvarende, så kan det bety nebb, fjær og brusk. Hunder kan vanskelig oppta næring fra dette, dvs at antall prosent med kjøtt som står på posen trenger ikke bety antall prosent kjøtt hunden klarer å oppta. - Sjekk prosentandelen på Aske, da det ikke har noe næring. Jo høyere nivå med aske, jo mindre næring i produktet. - Vil også anbefale tørrfôr hvor det står spesifisert på hvilken proteinkilde det er (kylling, and, svin osv). - For renest mulig tørrfôr, gå for de som har kortest ingrediensliste og èn proteinkilde. Anonymkode: b18b8...1cc Bare for å korrigere deg litt så er aske alt av materiale som ikke kan forbrennes når prøvemateriale settes fyr på i et laboratorium. Dette vil si mineraler som kalsium, fosfor, jern, magnesium etc. Anonymkode: be9f8...614 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #68 Del Skrevet 8. desember 2020 Jeg kommenterte litt lengre opp her og vi har både en staff og chihuahua. Det var et par ting jeg ikke la til da jeg så en annen staffe-eier hadde skrevet en del allerede om dette med allergier. Helt korrekt som vedkommende skrev, at ved allergi kan det være problematisk å fôre på råfor. Vi har opplevd dette selv tidligere. Vi var gjennom flere typer tørrfôr som også gjorde vondt verre for oss. Dette er selvsagt kvalitetsfôr fra veterinær/dyrebutikk. Vi måtte fôre på allergifôr fra Royal Canine «tørrfôr». Forskjellen her er at det er en sammensetning av proteiner som taes opp på en annen måte og som ikke kroppen kjenner igjen fra før. Jeg vil ikke si hva som er best, da det er mange faktorer som spiller inn med tanke på allergi, sykdommer osv. vi fôrer som nevnt tidligere på Vom og Hundemat og er super fornøyde. Men en del allergier responderer svært negativt på en del råfôr. Anonymkode: 290f2...974 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #69 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En bacheloroppgave er ikke gyldig som informasjonskilde. Det redelige er å lenke til doktoravhandlinger, forskningsrapporter etc. Men altså, nå synes jeg du har skrevet veldig mye uten særlig til innhold i denne tråden. Kan du vennligst slutte å oversvømme den? Vær så snill? Anonymkode: 9392f...57b Merkelig tråd, fant ut at jeg ikke ville skrive noe i denne tråden etter å ha lest de merkelige og nedlatende kommentarene fra TS som ikke virker særlig interessert i å veilede publikummet til hva hun ønsker svar på. Ga opp når du avviste bacheloroppgaven ovenfor med begrunnelsen at du kun godtar henvisning til doktoravhandlinger, ser du ikke selv ironien i det, her spør du hvermansen om råd på kvinneguiden, men liker best å forholde deg til doktoravhandlinger og forskningsrapporter. Gå og les deg opp på doktoravhandlinger og forskingsrapporter da og kom tilbake og opplys oss. Hilsen mangeårig Staff eier. Anonymkode: 93172...c5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #70 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kommenterte litt lengre opp her og vi har både en staff og chihuahua. Det var et par ting jeg ikke la til da jeg så en annen staffe-eier hadde skrevet en del allerede om dette med allergier. Helt korrekt som vedkommende skrev, at ved allergi kan det være problematisk å fôre på råfor. Vi har opplevd dette selv tidligere. Vi var gjennom flere typer tørrfôr som også gjorde vondt verre for oss. Dette er selvsagt kvalitetsfôr fra veterinær/dyrebutikk. Vi måtte fôre på allergifôr fra Royal Canine «tørrfôr». Forskjellen her er at det er en sammensetning av proteiner som taes opp på en annen måte og som ikke kroppen kjenner igjen fra før. Jeg vil ikke si hva som er best, da det er mange faktorer som spiller inn med tanke på allergi, sykdommer osv. vi fôrer som nevnt tidligere på Vom og Hundemat og er super fornøyde. Men en del allergier responderer svært negativt på en del råfôr. Anonymkode: 290f2...974 Jeg syns ikke egentlig man kan kalle v&h råforing da det er tilsetninger i det. Anonymkode: eea42...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. desember 2020 #71 Del Skrevet 8. desember 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Bare for å korrigere deg litt så er aske alt av materiale som ikke kan forbrennes når prøvemateriale settes fyr på i et laboratorium. Dette vil si mineraler som kalsium, fosfor, jern, magnesium etc. Anonymkode: be9f8...614 Ja, ok. Slik jeg forsto det, så var aske delen av fôret uten næring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #72 Del Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Merkelig tråd, fant ut at jeg ikke ville skrive noe i denne tråden etter å ha lest de merkelige og nedlatende kommentarene fra TS som ikke virker særlig interessert i å veilede publikummet til hva hun ønsker svar på. Ga opp når du avviste bacheloroppgaven ovenfor med begrunnelsen at du kun godtar henvisning til doktoravhandlinger, ser du ikke selv ironien i det, her spør du hvermansen om råd på kvinneguiden, men liker best å forholde deg til doktoravhandlinger og forskningsrapporter. Gå og les deg opp på doktoravhandlinger og forskingsrapporter da og kom tilbake og opplys oss. Hilsen mangeårig Staff eier. Anonymkode: 93172...c5e OK. Hadet. Anonymkode: 9392f...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå