Gå til innhold

Beste maten for en hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Fra et biologisk perspektiv høres dette kjemperart ut. Men samtidig så blir jo jeg dårlig om jeg spiser helt grønnsaksbasert i noen dager etter en lang periode med junk.

Anonymkode: 9392f...57b

Jeg er helt enig i at det høres rart ut og jeg ser ikke logikken i det selv. Men poenget er at det er ikke alltid så enkelt som at rent kjøtt alltid er det beste for alle hunder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke vanlig med 14 dagers fjelltur altså. Selv ikke for nordmenn.

Kan ikke forstå at prosessert tørrfor skal være bedre for enn hund enn rent kjøtt for en hund mtp allergi altså.

Eeeeh ... åpenbart at du hverken har peiling på hund eller har veterinærbakgrunn. Vi forholder oss til hva veterinæren anbefaler og hva vi selv har opplevd med hunden. Hunden klør seg i hjel om den ikke får riktig for, og må da på lange kortisonkurer for å få allergianfallet bort. 

Anonymkode: ac263...fc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke vanlig med 14 dagers fjelltur altså. Selv ikke for nordmenn.

Kan ikke forstå at prosessert tørrfor skal være bedre for enn hund enn rent kjøtt for en hund mtp allergi altså.

Jeg er nordmann. Jeg går 14 dager på fjellet hver sommer. 

Anonymkode: a6b13...fc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er nordmann. Jeg går 14 dager på fjellet hver sommer. 

Det er fortsatt ikke vanlig.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eeeeh ... åpenbart at du hverken har peiling på hund eller har veterinærbakgrunn. Vi forholder oss til hva veterinæren anbefaler og hva vi selv har opplevd med hunden. Hunden klør seg i hjel om den ikke får riktig for, og må da på lange kortisonkurer for å få allergianfallet bort. 

Må man være hundekyndig for å forstå grunnleggende biologi? Du må gjerne vise meg den dispenseren i Nordmarka der man finner tørrfor altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må man være hundekyndig for å forstå grunnleggende biologi? Du må gjerne vise meg den dispenseren i Nordmarka der man finner tørrfor altså.

Det virker som du tenker hva som opprinnelig var vanlig når hunder var ville og løp rundt på jakt etter mat. Hunder i dag er avlet frem i århundrer. De kan ikke sammenlignes med villhunder. Å gi uprosessert kjøtt er sikkert bra for mange hunder som et supplement, men enkelte individer kan faktisk ikke spise hva som helst. Hunden vår har ikke pådratt seg en allergi av egen vilje, og vi som eiere har et ansvar for å passe på at han får de næringsstoffene han trenger uten store plager. Og null stress å ta med for på tur. Er heller ikke et kjøleskap ute i Nordmarka med kjøttbitene dine. Mitt poeng er at nei, det er ikke slik at alle hunder har godt av kjøtt fremfor tørrfor. Sitter ved siden av et godt eksempel på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke stor forskjell på fordøyelsessystemet til ulver og hunder, men den endringen man har sett er at hunder har utviklet evnen til å ta opp næring fra karbodrater bedre enn hva ulver har (som vel knapt kan gjøre det i det hele tatt).

Det er likevel ikke snakk om særlig mye, jeg tror det ligger rundt ca 30% av næringsverdien i ulike typer korn hunden klarer å ta opp. Så mesteparten blir fyllstoff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tabris skrev (8 minutter siden):

For langturer så vet jeg noen bruker frysetørket fôr. 

Som nevnt tidligere så benytter jeg meg av både tørrfôr og frysetørket vom på tur. Det er enkelt å kunne ta med seg hundens vanlige fôr + spe på med ekstra energi. Selv om det ikke er snakk om 14 dager på fjellet, blir det fort 3-5 dager i telt når det er plussgrader. Jeg kommer derfor ikke til å kunne råfôre, for jeg har ingen mulighet til å holde fôret kjølig nok på tur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker som du tenker hva som opprinnelig var vanlig når hunder var ville og løp rundt på jakt etter mat. Hunder i dag er avlet frem i århundrer. De kan ikke sammenlignes med villhunder. Å gi uprosessert kjøtt er sikkert bra for mange hunder som et supplement, men enkelte individer kan faktisk ikke spise hva som helst. Hunden vår har ikke pådratt seg en allergi av egen vilje, og vi som eiere har et ansvar for å passe på at han får de næringsstoffene han trenger uten store plager. Og null stress å ta med for på tur. Er heller ikke et kjøleskap ute i Nordmarka med kjøttbitene dine. Mitt poeng er at nei, det er ikke slik at alle hunder har godt av kjøtt fremfor tørrfor. Sitter ved siden av et godt eksempel på det. 

Århundrer er ingenting i evolusjonær sammenheng. Det optimale kostholdet for en art endrer seg ikke så fort. De og deres forfedre har spist kun kjøtt i millioner av år.

Anonymkode: afe99...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Århundrer er ingenting i evolusjonær sammenheng. Det optimale kostholdet for en art endrer seg ikke så fort. De og deres forfedre har spist kun kjøtt i millioner av år.

Anonymkode: afe99...881

Du er hjertelig velkommen til å låne vår hund og gi den kun kjøtt noen dager for å observere resultatet. 

Melder meg ut av denne diskusjonen nå jeg. Begynner å bli litt trollete. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igjen oppmuntre alle med interesse for fôring av hund å lese denne bacheloren. Den er skrevet i nyere tid. Faktabasert informasjon er bedre enn subjektiv  synsing og mening.

Legger ved utdrag:

20201207_131550.jpg

20201207_131606.jpg

20201207_131628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du mener tørrfor har fantes på markedet i århundrer altså? Tørrfor er noe nytt. Hunden har spist rester etter menneskene.

Jeg ønsker å være litt kritisk og gå tilbake til røttene. Vi mennesker er blitt opptatt av å spise rent etter å ha ødelagt matkulturen vår med "TV-dinners" og dårlige hel- og halvfabrikater. Hvorfor tenker vi ikke i større grad slik om hunder (og andre husdyr)?

Og nei, det er ikke kjøleskap i Nordmarka, men hvor tror du kjøtt kommer fra? Levende dyr, og de er det flust av i Nordmarka. Det var poenget jeg skulle frem til. 

Troyamin skrev (6 minutter siden):

Jeg vil igjen oppmuntre alle med interesse for fôring av hund å lese denne bacheloren. Den er skrevet i nyere tid. Faktabasert informasjon er bedre enn subjektiv  synsing og mening.

Vet du hva en bacheloroppgave er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du mener tørrfor har fantes på markedet i århundrer altså? Tørrfor er noe nytt. Hunden har spist rester etter menneskene.

Jeg ønsker å være litt kritisk og gå tilbake til røttene. Vi mennesker er blitt opptatt av å spise rent etter å ha ødelagt matkulturen vår med "TV-dinners" og dårlige hel- og halvfabrikater. Hvorfor tenker vi ikke i større grad slik om hunder (og andre husdyr)?

Og nei, det er ikke kjøleskap i Nordmarka, men hvor tror du kjøtt kommer fra? Levende dyr, og de er det flust av i Nordmarka. Det var poenget jeg skulle frem til. 

Vet du hva en bacheloroppgave er?

Ja.

Og går du inn på den, finner du god informasjon. Alt de har skrevet om, har kildeopplysning. Ergo kan folk faktasjekke det som diskuteres her i tråden. Men dette visste du jo...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (5 minutter siden):

Ja.

Og går du inn på den, finner du god informasjon. Alt de har skrevet om, har kildeopplysning. Ergo kan folk faktasjekke det som diskuteres her i tråden. Men dette visste du jo...

En bacheloroppgave er ikke gyldig som informasjonskilde. Det redelige er å lenke til doktoravhandlinger, forskningsrapporter etc.

Men altså, nå synes jeg du har skrevet veldig mye uten særlig til innhold i denne tråden. Kan du vennligst slutte å oversvømme den? Vær så snill?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En bacheloroppgave er ikke gyldig som informasjonskilde. Det redelige er å lenke til doktoravhandlinger, forskningsrapporter etc.

Men altså, nå synes jeg du har skrevet veldig mye uten særlig til innhold i denne tråden. Kan du vennligst slutte å oversvømme den? Vær så snill?

Så kildeinformasjon til videre lesing er ikke godt nok. 

Nei, som andre har sagt. Dette er bare en useriøs trolletråd. Melder meg ut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (1 minutt siden):

Så kildeinformasjon til videre lesing er ikke godt nok. 

Nei, som andre har sagt. Dette er bare en useriøs trolletråd. Melder meg ut. 

Nei, trollingen er det du som har bedrevet ved å ikke svare på problemstillingen i HI, så takk for at du melder deg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, trollingen er det du som har bedrevet ved å ikke svare på problemstillingen i HI, så takk for at du melder deg ut.

Klarer ikke helt å se at du ikke har fått svar? Fremstår som trolletråd hvor du er mest interessert i å være kranglete :) Ha en fin dag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basi skrev (2 minutter siden):

Klarer ikke helt å se at du ikke har fått svar? Fremstår som trolletråd hvor du er mest interessert i å være kranglete :) Ha en fin dag!

OK! Ha det bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sett helt bort fra økonomien, hva er det absolutt beste en hund kan få av mat? Er det rått kjøtt av varierende type? Altså storfe, svin, fugl, fisk, vilt etc?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her viser du at du bare er ute etter å trolle. Hadde du hatt interesse av å lære noe, ville du satt pris på det folk har gitt deg av informasjon og lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sett helt bort fra økonomien, hva er det absolutt beste en hund kan få av mat? Er det rått kjøtt av varierende type? Altså storfe, svin, fugl, fisk, vilt etc?

TS får mange varierende svar her, alt fra hva folk gir til egen hund, til debatt rundt tørrfôr vs råfôring. Naturlig nok.

Men ingen svar på hovedspørsmålet.

Og det skjønner jeg godt, for spørsmålet lar seg i grunn ikke besvare. Man kunne like gjerne spurt "Hva er det absolutt beste vi mennesker kan få av mat?". Det burde vi jo kunne svaret på, vi er jo mennesker! Men nei, du vil få nesten like mange svar som det er deltagere i tråden, og hovedkonklusjonen blir nok at det kommer helt an på individet

Da er det nærliggende å tro at det samme gjelder for hunder. Det finnes ikke én rett eller én blanding som er optimal for alle. Det kommer helt an på hunden, og man må nesten prøve seg fram selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...