Troyamin Skrevet 7. desember 2020 #21 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har lenket til denne tråden. Du har ikke gitt noen svar, kun latt som om du har masse kunnskap... Anonymkode: 9392f...57b Riktigt link lagt inn nå. Du kan også finne den her så slipper du å lete lenger bak i tråden 😊 Endret 7. desember 2020 av Troyamin Glemte å legge inn link nr 2. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 7. desember 2020 #22 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvilke andre næringsstoffer trenger en hund? Det er jo et temmet rovdyr. Anonymkode: 9392f...57b Hund er et temmet rovdyr, men det er mange tusen år siden den var en ulv, og den har endret kostholdet mye på den tida. Hovedsakelig fordi den har knyttet seg til mennesker og levd på restene våre, så kostholdet har lenge bestått av korn og grønnsaker i tillegg til kjøtt. En diett bestående av bare rent kjøtt vil fort kunne gi mangelsykdommer, så om man skal begynne å råfôre på egen hånd er det viktig å sette seg inn i hva hunden trenger. Ville ulver spiser ikke bare rent kjøtt de heller. De spiser også blod, bein, innvoller, mageinnhold (gress og grøntfôr), jur med melkeproteiner, i tillegg til gress, frukt, bær, insekter og annet rusk og rask. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #23 Del Skrevet 7. desember 2020 Myrmica skrev (2 minutter siden): Hund er et temmet rovdyr, men det er mange tusen år siden den var en ulv, og den har endret kostholdet mye på den tida. Hovedsakelig fordi den har knyttet seg til mennesker og levd på restene våre, så kostholdet har lenge bestått av korn og grønnsaker i tillegg til kjøtt. En diett bestående av bare rent kjøtt vil fort kunne gi mangelsykdommer, så om man skal begynne å råfôre på egen hånd er det viktig å sette seg inn i hva hunden trenger. Ville ulver spiser ikke bare rent kjøtt de heller. De spiser også blod, bein, innvoller, mageinnhold (gress og grøntfôr), jur med melkeproteiner, i tillegg til gress, frukt, bær, insekter og annet rusk og rask. Takk, nå er vi litt nærmere hva jeg lurer på. Tørrfor er jo selvfølgelig ikke det mest optimale for en hund... Anonymkode: 9392f...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 7. desember 2020 #24 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk, nå er vi litt nærmere hva jeg lurer på. Tørrfor er jo selvfølgelig ikke det mest optimale for en hund... Anonymkode: 9392f...57b Ser enda ikke hva du vil med denne tråden? Lurer derfor hva du fôrer din hund med og hvorfor akkurat den type fôr? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #25 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hunder er da kjøttetere hovedsaklig. De må da kunne overleve på rått storfe, fisk, kylling, vilt etc? Anonymkode: 9392f...57b ville dyr spiser også innvoller, organer, noe bein og pels. For på vom https://vomoghundemat.no det er satt sammen som optimal ernæring, og passer alle raser og alle bruksområder. Jeg er derimot så squemish og pinglete at jeg ikke orker å håndtere den guffa, så min hund får norwegian polar, som jeg vi si er det nest beste alternativet. Tørrfor brukes kun som godbiter under trening. Man kan overleve fint på det, akkurat som at mennesker kan leve på toro og fjordland, men er langt i fra optimalt. Anonymkode: 26664...bbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #26 Del Skrevet 7. desember 2020 Troyamin skrev (3 minutter siden): Ser enda ikke hva du vil med denne tråden? Lurer derfor hva du fôrer din hund med og hvorfor akkurat den type fôr? Les HI. Anonymkode: 9392f...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. desember 2020 #27 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Det finnes ikke ett fôr som er det ultimate for alle hunder, fordi hunder er forskjellige. Det kommer an på bruk, evt allergi, hva hunden tåler uten å bli dårlig i magen samt smak. Noen hunder får diare av rent kjøtt, noen hunder er allergiske mot enkelte proteinkilder og kan f.eks ikke ha kylling. Noen liker ikke V&H, men spiser en type tørrfor. Det fôret min hund fungerer godt på, kan gi din hund dårlig pels og diare. Generelt sett ville jeg sett etter et fôr som har høyt innhold av protein og lavt innhold av aske. Samt kanskje også få ingredienser på listen (hvis fôret er tilsatt masse vitaminer, mineraler og smakstilsetninger så kan det være et tegn på at kvaliteten på råvarene ikke er spesielt god). For noen hunder kan det være fordel å velge fôr med èn proteinkilde. Det er renest og kan være lettere å finne ut hva hunden evt ikke tåler hvis den reagerer på det. Hvis hunden din fra før har levd på tørrfôr så kan den bli hard i magen om du går rett over på råfor/kjøtt/V&H og det kan derfor være lurt å ha en gradvis overgang. Evt velge f.eks V&H Digestive som er tilsett karboyhydrater. Jeg synes også V&H er et godt alternativ til tørrfôr. Du kan selvsagt råfôre selv, men da skal du ha mer inngående kunnskap om proteiner, vitaminer og mineraler og i hvilken sammensetning din hund trenger. Min hund er delfôret på V&H og delvis på tørrfor, samt også en del godbiter av høy kvalitet (høyt kjøttinnhold) siden jeg trener med ham ofte. Endret 7. desember 2020 av Tabris 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 7. desember 2020 #28 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sett helt bort fra økonomien, hva er det absolutt beste en hund kan få av mat? Er det rått kjøtt av varierende type? Altså storfe, svin, fugl, fisk, vilt etc? Anonymkode: 9392f...57b Troyamin skrev (5 minutter siden): Ser enda ikke hva du vil med denne tråden? Lurer derfor hva du fôrer din hund med og hvorfor akkurat den type fôr? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les HI. Anonymkode: 9392f...57b Har lest HI. Lurer enda på hva du fôrer din hund med og hvorfor du velger det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #29 Del Skrevet 7. desember 2020 Troyamin skrev (Akkurat nå): Har lest HI. Lurer enda på hva du fôrer din hund med og hvorfor du velger det? Hva jeg forer HI med er ikke relevant for spørsmålet jeg stiller i HI. Du har brukt mye av tråden min på avsporing nå. Vennligst svar på HI med fakta, eller la være å svare. Anonymkode: 9392f...57b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 7. desember 2020 #30 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva jeg forer HI med er ikke relevant for spørsmålet jeg stiller i HI. Du har brukt mye av tråden min på avsporing nå. Vennligst svar på HI med fakta, eller la være å svare. Anonymkode: 9392f...57b Avsporing? Du har fått en link til en nyere Bachelor som tar for seg for og i mot råfôrung. Der vil du få gode svar på ditt hovedinnlegg. Ergo har jeg holdt meg til emnet. Hva du fôrer med og hvorfor er relevant, da kan man gi deg råd til hva som eventuelt kan endres dersom du er rådvill. Noe HI kan tolkes til ettersom du spør om hva som er best, samtidig som du mener at tørrfôr ikke er godt nok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #31 Del Skrevet 7. desember 2020 Rått kjøtt er selvsagt det beste. Noen tusen år sammen med mennesker og "søppelmat" er ingenting i evolusjonær sammenheng. De er kjøttspisere, men er bedre på å fordøye planter hvis de må. Men akkurat som mennesker, gir du dem bare planter så vil de bli syke. Gi dem gjerne litt innmat, litt beinmel, litt rå eggeplomme (ikke rå eggehvite - det binder det viktige vitaminet biotin), litt blodmel. Anonymkode: afe99...881 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #32 Del Skrevet 7. desember 2020 Rått kjøtt, fisk, kjøttbein, frukt og grønnsaker er det beste kostholdet for hunder. Det er absolutt ikke komplisert eller mye å sette seg inn i. Dette er det forprodusentene som har klart å gi inntrykk av, slik at folk ikke tør å gi dyra egen mat. Jeg forer både hund og katt slik. Har hatt en schæfer som ble 11, har en hund som er 7 nå, og tre katter som er 9 og 10 år gamle. Dyra mine har knapt vært til dyrlege og er friske og fine. Kattene gir jeg en større andel kjøtt til, ellers forer jeg ganske likt. Blander kjøttet med oppmalt frukt og grønt, bruker Provit sine sekker med kjøtt mye, og også diverse fra dumpsterdiving. Kattene får kyllingvinger som bein, og alle dyra får beinkraft som jeg koker til dem iblant. De får også matrester fra meg. Jeg forer kun med tørrfor i nøden. Anonymkode: eea42...9e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #33 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rått kjøtt, fisk, kjøttbein, frukt og grønnsaker er det beste kostholdet for hunder. Det er absolutt ikke komplisert eller mye å sette seg inn i. Dette er det forprodusentene som har klart å gi inntrykk av, slik at folk ikke tør å gi dyra egen mat. Jeg forer både hund og katt slik. Har hatt en schæfer som ble 11, har en hund som er 7 nå, og tre katter som er 9 og 10 år gamle. Dyra mine har knapt vært til dyrlege og er friske og fine. Kattene gir jeg en større andel kjøtt til, ellers forer jeg ganske likt. Blander kjøttet med oppmalt frukt og grønt, bruker Provit sine sekker med kjøtt mye, og også diverse fra dumpsterdiving. Kattene får kyllingvinger som bein, og alle dyra får beinkraft som jeg koker til dem iblant. De får også matrester fra meg. Jeg forer kun med tørrfor i nøden. Anonymkode: eea42...9e5 Så hvordan råforer du på en 14 dager lang fjelltur? Anonymkode: a6b13...fc0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #34 Del Skrevet 7. desember 2020 Hei. vet ikke om jeg har konkret svar på det du lurer på. Ser du har en staff. Det har vi også. Vi fôrer kun på Vom og Hundemat «frossenfôr». Vi bruker den som inneholder laks, kylling, storfevom og egg. Dette er fullfôr og dekker behovene for en staff. Høyt protein innhold for muskelbygging og høyt nok til at musklene skal opprettholdes under mye aktivitet. pelsen blir skinnende og energinivået opprettholdes. Mye hundemat inneholder mye fyllstoffer som metter og kun noe av det er næringsstoffer som hunden må ha. Enkelte typer råfôr deriblant V&H er ikke fylt med masse hunden ikke har behov for. Vi fôrer nå også vår chihuahua på det samme og henne har fått mye blankere pels, Blitt sterkere og fått mer definerte muskler og magen hennes har stabilisert seg (Etter mange tidligere problemer). Vekten hennes er også bedre enn noensinne og hunden har mer energi. Sikkert også mye tørrfôr som er bra, men dette har ikke funket så bra for oss. Jeg er ingen ekspert, men ville bare dele vår erfaring og hvorfor vi bruker dette fremfor noe annet vi har testet. vi har brukt både royal canine, hills osv. Hørt at Orijen skal være veldig bra for Staffer også, dersom du vil gi tørrfôr Anonymkode: 290f2...974 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #35 Del Skrevet 7. desember 2020 Troyamin skrev (1 time siden): Det stemmer ikke. Anbefaler deg å lese her for litt mer informasjon 😊 I tillegg er det flere råfôringsgrupper på Facebook. Personlig ville jeg kjørt et sensitiv fôr dersom jeg hadde hatt staff. Og kun det. Også som godis, da staff ofte har underliggende allergier som kommer fram ved feil fôring (og lite bruk) Jeg syns du får mange gode tips her, ts. Har selc staff, og kan skrive under på at de er sensitive for allergier, og endringer. Jeg bytter for en periode, og hunden gikk fra å være blank og fin, til blass, og hunden klødde. Vi forer nå med eukanuba, men det er ikke sikkert det er det beste for din hund. Men til nå er det det vi har hatt best suksess på, ift kløe. Anonymkode: ca467...ded 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #36 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, nå er vi litt nærmere hva jeg lurer på. Tørrfor er jo selvfølgelig ikke det mest optimale for en hund... Anonymkode: 9392f...57b For vår hund er tørrfor det optimale grunnet allergi. Hadde vært dyreplageri å gi noe annet. Anonymkode: ac263...fc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #37 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvordan råforer du på en 14 dager lang fjelltur? Anonymkode: a6b13...fc0 Det er ikke vanlig med 14 dagers fjelltur altså. Selv ikke for nordmenn. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For vår hund er tørrfor det optimale grunnet allergi. Hadde vært dyreplageri å gi noe annet. Anonymkode: ac263...fc3 Kan ikke forstå at prosessert tørrfor skal være bedre for enn hund enn rent kjøtt for en hund mtp allergi altså. Anonymkode: 9392f...57b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #38 Del Skrevet 7. desember 2020 Vår hund er sunn og frisk med blank skinnende pels. Han får rent kjøtt eller fisk morgen og kveld, samt tørrfor som alltid er tilgjengelig. For han tror jeg dette er optimalt. Anonymkode: 6fc56...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. desember 2020 #39 Del Skrevet 7. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke forstå at prosessert tørrfor skal være bedre for enn hund enn rent kjøtt for en hund mtp allergi altså. Anonymkode: 9392f...57b Ei jeg kjenner hadde en hund med allergi som tålte en bestemt type tørrfôr med laks. Hunden ble dårlig om den fikk ren laks. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #40 Del Skrevet 7. desember 2020 Tabris skrev (7 minutter siden): Ei jeg kjenner hadde en hund med allergi som tålte en bestemt type tørrfôr med laks. Hunden ble dårlig om den fikk ren laks. Fra et biologisk perspektiv høres dette kjemperart ut. Men samtidig så blir jo jeg dårlig om jeg spiser helt grønnsaksbasert i noen dager etter en lang periode med junk. Anonymkode: 9392f...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå