Humas Skrevet 9. desember 2020 #21 Skrevet 9. desember 2020 Jeg hadde bmi på ca 35 i oktober. Leste om Keto. Har pt gått ned 10 kg på 10 uker. Har vært overvektig størstedelen av livet. Operasjon hadde jeg ikke turt. Om 4-5 mnd skal jeg være i mål (totalt 30-32 kg skal bort) Ant. slutt på mesteparten av sukker og mel for godt, men pga helsen er ikke det noe stort offer. Se 'how to lose a stone in 21 days' som inspirasjon, på Youtube. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #22 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 4.59): Gastric Bypass kan vel reopereres? Jeg vet at det ikke er mulig ved Gastric Sleeve, for der fjernes den delen av magesekken som blir til overs. Men ved Gastric Bypass så ligger vel resten av magesekken og tynntarmen fortsatt i buken? Så plaget som du er, så bør vel det gjøres? Anonymkode: 42593...1af Jobber for å få dette til, men med så lite kunnskap rundt om blant leger er det en kamp som tar flere år. Derfor råder jeg TS og andre som ønsker GBP eller slankeoperasjon generelt - til å virkelig la det være aller, aller siste utvei. Det er greit nok at mange har en fin effekt av operasjonen, vektnedgangen og at det går bra lenge - men dette er faktisk på linje med kreft. Du FÅR ettervirkninger; på lik linje som at kreft også enten kommer tilbake eller gir deg fatigue og andre varige endringer på livskvaliteten, gjør slankeoperasjon det også. Det er veldig lett å tenke at det ikke er noe stress å måtte "ta litt ekstra vitaminer". Du vet ikke, og legene vet ikke; om opptaket ditt var greit fra før av og OM du blir en av de som ikke får nok opptak til å kunne opprettholde normale kroppslige funksjoner etterpå. De VET IKKE. Dette MÅ man forstå, at man sitter på et knekkebrødkurs og får beskjed om at "noen mister litt hår i etterkant av operasjon" er helt FJERNT; de ettervirkningene du får av at kroppen din tømmer seg for jern, kalsium, jod, vitamin d, vitamin c, b12 og folat - de ettervirkningene kan være alt fra "litt slapp" til et liv som helt ødelagt, ufør og alvorlig psykisk syk. Jeg blir helt på gråten av å tenke på at norske leger fortsetter å skjære i mennesker uten å ha mer enn noen hyggelige 5-årsstudier å vise til der de fleste klarer seg "ok godkjent". Tenk deg å ha smerter i magen hver dag resten av livet, og legene propper i deg smertestillende, kjører CT, røntgen, MR og alt mulig annet med jevne mellomrom men du "har bare sammenvoksninger i buken", ingen kan fikse deg. Se for deg at du får tarmslyng (det er MANGE som får dette!) - at du blir gravid og må ha keisersnitt selv om du absolutt ikke vil, fordi 40% av slankeopererte ender med keisersnitt uansett ønske, eller at du resten av livet til enhver tid må orientere deg om hvor nærmeste toalett er fordi funksjonen din gjør at du har 30 sekunder på deg fra meldt ankomst til du må ha buksene på knærne. Dette er en brøkdel av ting du ikke bare KAN oppleve, du VIL oppleve minst 1 av disse, helst flere, dessverre får noen alt. Jeg unner alle et sunt og normalvektig liv; derfor bør man IKKE slankeoperere seg! Gjør hva som helst før du tar den veien, det er ufattelig vondt å ødelegge sitt eget liv fordi man stolte blindt på at det skulle gå fint. Jeg vil angre resten av mitt sannsynligvis kraftig forkortede liv. Kan ikke få sagt nok ganger at du må gjøre alt du kan for å slippe ❤️ Anonymkode: 23159...a09 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #23 Skrevet 9. desember 2020 En operasjon fikser ikke alt. Du må kunne holde deg til en matplan, forandre tankegangen i hodet og vite at du faktisk kan spise deg til å bli tjukk igjen. Min stemor og halvsøster tok begge operasjon. De klarte heller ikke å følge opp ting før operasjonen. Nå 3 år etterpå er de større enn de var 🙄 Er ingen rask løsning. Klarer du ikke å forandre på ting før operasjonen så klarer du heller ikke det etter operasjonen. Anonymkode: be72a...782 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #24 Skrevet 9. desember 2020 Fleste som er operert blir tynn en periode så går de opp igjen som før. Det sitter i hode og ingen operasjon vil fikse det. Har en venninne som ton sleeve, nå er hun tjukk igjen Anonymkode: f299b...5ab 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #25 Skrevet 9. desember 2020 En veldig stor andel av slankeopererte kommer opp igjen til sin gamle vekt innen 5 år etter operasjonen, enda fler innen 10 år. Å slankeoperere seg er egentlig å frivillig la seg utsette for en stor påkjenning, som kanskje ikke virker, uten å gjøre noe med det egentlige problemet. Hvorfor spiser du for mye? Hva kompenserer du for? Har du i tilstrekkelig lang tid skrevet ned ALT du spiser, og gått kritisk gjennom det etterpå? Flere og flere forskere mener overvekt er et symptom på ikke erkjente psykiske plager. Fortrengte traumer, unnvikende personlighetstype, lav selvfølelse, integrert skam ol. Det er DET du må få behandling for. Først. Anonymkode: c50e9...278 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #26 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jobber for å få dette til, men med så lite kunnskap rundt om blant leger er det en kamp som tar flere år. Derfor råder jeg TS og andre som ønsker GBP eller slankeoperasjon generelt - til å virkelig la det være aller, aller siste utvei. Det er greit nok at mange har en fin effekt av operasjonen, vektnedgangen og at det går bra lenge - men dette er faktisk på linje med kreft. Du FÅR ettervirkninger; på lik linje som at kreft også enten kommer tilbake eller gir deg fatigue og andre varige endringer på livskvaliteten, gjør slankeoperasjon det også. Det er veldig lett å tenke at det ikke er noe stress å måtte "ta litt ekstra vitaminer". Du vet ikke, og legene vet ikke; om opptaket ditt var greit fra før av og OM du blir en av de som ikke får nok opptak til å kunne opprettholde normale kroppslige funksjoner etterpå. De VET IKKE. Dette MÅ man forstå, at man sitter på et knekkebrødkurs og får beskjed om at "noen mister litt hår i etterkant av operasjon" er helt FJERNT; de ettervirkningene du får av at kroppen din tømmer seg for jern, kalsium, jod, vitamin d, vitamin c, b12 og folat - de ettervirkningene kan være alt fra "litt slapp" til et liv som helt ødelagt, ufør og alvorlig psykisk syk. Jeg blir helt på gråten av å tenke på at norske leger fortsetter å skjære i mennesker uten å ha mer enn noen hyggelige 5-årsstudier å vise til der de fleste klarer seg "ok godkjent". Tenk deg å ha smerter i magen hver dag resten av livet, og legene propper i deg smertestillende, kjører CT, røntgen, MR og alt mulig annet med jevne mellomrom men du "har bare sammenvoksninger i buken", ingen kan fikse deg. Se for deg at du får tarmslyng (det er MANGE som får dette!) - at du blir gravid og må ha keisersnitt selv om du absolutt ikke vil, fordi 40% av slankeopererte ender med keisersnitt uansett ønske, eller at du resten av livet til enhver tid må orientere deg om hvor nærmeste toalett er fordi funksjonen din gjør at du har 30 sekunder på deg fra meldt ankomst til du må ha buksene på knærne. Dette er en brøkdel av ting du ikke bare KAN oppleve, du VIL oppleve minst 1 av disse, helst flere, dessverre får noen alt. Jeg unner alle et sunt og normalvektig liv; derfor bør man IKKE slankeoperere seg! Gjør hva som helst før du tar den veien, det er ufattelig vondt å ødelegge sitt eget liv fordi man stolte blindt på at det skulle gå fint. Jeg vil angre resten av mitt sannsynligvis kraftig forkortede liv. Kan ikke få sagt nok ganger at du må gjøre alt du kan for å slippe ❤️ Anonymkode: 23159...a09 👏❤️ Anonymkode: a86b3...a95
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #27 Skrevet 10. desember 2020 Ja, jeg angrer. Det er veldig kort tid siden min operasjon, og jeg har ikke hatt noe komplikasjoner, men jeg har blitt livredd for å få det. Hadde ikke gjort det igjen om jeg ikke veide mer. Hadde jeg veid mer hadde jeg nok ikke angret. Hadde allerede klart å gå ned en del før operasjon. Nå som det er gjort og ikke noe vei tilbake så prøver jeg bare å tenke på hvorfor jeg ville gjøre det i utgangspunktet. Jeg var i kategori fedme klasse 3. har nå kommet ned i klasse 1. Jeg fikk en sykdom for et par år siden som muligens kom av overvekt(det er flere mulige årsaker, overvekt er én av de), og derfor ble jeg henvist til overvektspoliklinikken. De brukte lang tid på å godkjenne meg til operasjon, men de gjorde det altså til slutt. Så jeg håper i det minste at operasjonen gjør at sykdommen min blir borte eller i det minste bedrer seg. Anonymkode: 1766f...a95
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #28 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 16.09): Da ville jeg prøvd psykolog. Kjenner flere som har tatt operasjon og jeg er ikke imot det, men den risikoen du løper kan ødelegge for deg resten av livet og da bør alt annet være skikkelig prøvd ut. Reoperasjon hjelper ikke alltid mot komplikasjoner heller, og mange går opp igjen fordi de ikke klarer å endre egen livsstil også Overvekt har mange faktorer og mest sannsynlig er det psyken som er den største nøkkelen for forandring, for en livsstilsendring må du gjennom om det blir operasjon eller ikke. Anonymkode: 9cbd4...ad7 Det er jo ikke alle som har tid til dette hvis man er sykelig overvektig. Ting kan ha gått altfor langt og man står i fare for eget liv og helse. At det er best å gå ned på naturlig måte skjønner jo alle. Anonymkode: 25bba...7ba 1
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2020 #29 Skrevet 10. desember 2020 Har du fått hjelp med overspisingslidelse? Jeg ville prøvd ut ett år i samtaler med ROS før jeg tok et så stort inngrep i kroppen min. Mange ender opp med å legge på seg alt de har gått, ned og innser at de har et problematisk forhold til mat. Tilbake sitter de med å måtte ta den kampen med forholdet sitt til mat, kropp og spising likevel, kanskje ekstra skamfull fordi de har tatt en slik operasjon og deretter "kastet det bort" (ikke mine ord, men opplevelsen mange sitter med), i tillegg til mangeltilstander på vitaminer og div. Jeg ser du har prøvd frisklivssentral og overvektsklinikk: slik jeg har forstått dem er det veldig lite kjære mor og "bare tren mer, ha en bra livsstil" osv, og så greier man kanskje ikke å følge det opp i praksis likevel og så er det "ta deg sammen". Derfor anbefaler jeg deg ROS. Boken Overcoming binge eating av Fairburn er også god.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #30 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 1.31): Har du sjekket stoffskiftet? Og hvis det du gjør ikke fungerer må du nok endre på noe. Anonymkode: 9cbd4...ad7 🙄 Anonymkode: d823c...7d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #31 Skrevet 10. desember 2020 Jeg skjønner ikke hvordan folk legger seg frivillig til å dissekere og skjære i stykker magesekken sin. Det må da vel være tusen ganger bedre å gå ned på en normal måte? Du lever på b12-sprøyter og vitaminmangel med minimage. Men det er sikkert verdt det om du vil være tynn. Ei jeg kjenner hun er faktisk blitt ufør etter at hun ble tynn. Hun var faktisk helt frisk som feit - men nå er hun ung ufør på grunn av den operajsonen. Tipper ikke det er verdt det. Anonymkode: b2f15...de7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #32 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 16.09): Da ville jeg prøvd psykolog. Kjenner flere som har tatt operasjon og jeg er ikke imot det, men den risikoen du løper kan ødelegge for deg resten av livet og da bør alt annet være skikkelig prøvd ut. Reoperasjon hjelper ikke alltid mot komplikasjoner heller, og mange går opp igjen fordi de ikke klarer å endre egen livsstil også Overvekt har mange faktorer og mest sannsynlig er det psyken som er den største nøkkelen for forandring, for en livsstilsendring må du gjennom om det blir operasjon eller ikke. Anonymkode: 9cbd4...ad7 Hvorfor er det ingen som snakker om risikoen man løper som overvektig? Hjerteproblemer, diabetes, leddsmerter, covid -19 osv. Det er massevis av helserisikoer pga fedme og overvekt! Jeg skjønner ikke hvorfor fedme og helserisikoen der underkommuniseres når det er snakk om slankeoperasjon og helserisikoen ved det. Tok selv sleeve for et halvt år siden, har fått et helt nytt liv! Jeg hadde "bare" bmi på 36. Anonymkode: 9797c...e86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå